Fapados-e a fapadosok utasbiztosítása?

A statisztikák szerint a magyarok fele szokott utasbiztosítást kötni külföldi utazása előtt: vannak, akik a fapados repülőjegy foglalásakor bólintanak rá a cég biztosítási ajánlatára, míg mások inkább a klasszikus utasbiztosításokat preferálják.

Vajon melyik éri meg jobban a két típus közül, mit nyújtanak ezek – és mennyiért?

A válasz elsősorban az egyéni igényektől és az utazási szokásoktól függ, így például attól, hogy viszünk-e magunkkal jelentősebb összegű készpénzt, családdal vagy nagyobb társasággal utazunk-e, fontos-e, hogy a poggyászunk magasabb összegre legyen biztosítva, és van-e az utasok között várandós nő vagy idősebb személy. Ezeket mérlegelve viszont sokat spórolhatunk.

Fapados utasbiztosítás törlésre, késésre és útlemondásra

A fapadosoknál köthető utasbiztosításokat kifejezetten a repülős utakhoz alakították ki. A Ryanair utasbiztosítása például plusz díj felszámítása nélkül téríthet a járat törlése és késése után, és a Wizz Air termékéhez hasonlóan a repülőjegy árát is állja, ha betegség vagy baleset miatt meghiúsul az utazás (a hazai diszkont légitársaság egyébként a szállásköltséget is fizetheti ez esetben). De jó tudni, hogy ez utóbbi – az útlemondás – az egyik legdrágább elem, amit a fapados biztosítás díja akkor is tartalmaz, ha ez számunkra nem fontos szolgáltatás.

Fapadossal a várandós nők sem maradnak biztosítás nélkül, és a készpénz is pótolható

"Bár a fapados biztosítások fedezetei általában korlátozottabbak, mint a klasszikus termékeké, néhány esetben mégis az előbbiekkel járhatunk jobban" - mondja a CoverMe biztosítási platform elemzője, Paál Balázs.

A várandós nők a 24-28. héttől a legtöbb biztosítónál nem köthetnek a terhességi komplikációk miatt szükséges orvosi kezelés vagy útlemondás költségét korlátlanul fedező biztosítást, ám a Wizz Air a terhesség 28. hete után is korlátozás nélkül fizeti ezeket, ha egy szakorvos igazolta az utazásra alkalmasságot.

A klasszikus utasbiztosítások többségével szemben a fapados biztosítások készpénzt is fedezhetnek: a Wizz Air például maximum 90 ezer forintig, míg a Ryanair 500 euróig (mintegy 190 ezer forintig) téríthet pénzünk ellopása vagy elvesztése esetén - feltéve, hogy ezt a rendőrségen bejelentettük.

A poggyászkárokat a biztosítók általában maximum 400-500 ezer forintig állják. A Ryanair ebben az esetben is nagyvonalúbb: az ír fapados biztosítási összege 1500 euró, azaz közel 600 ezer forint a csomagokra.

Fapados kötés

Mivel a fapadosok által kínált biztosítást csak a repülőjegyhez lehet megkötni, így nem kell még az alkusz vagy a biztosító oldalán is regisztrálnunk, továbbá a személyes adatainkat is elegendő egy alkalommal, a repülőjegy foglalásakor megadni. A fapadosoknál nincsenek különböző csomagok és kiegészítők, ezért ezeket az utasbiztosításokat néhány kattintással meg lehet kötni, a biztosítási díjat pedig a repülőjeggyel együtt fizethetjük.

Az idősebbek és a sportolni vágyók számára egy klasszikus utasbiztosítás lehet előnyösebb

A klasszikus utasbiztosítások esetében viszont válogathatunk az olcsóbb alaptermékek és a drágább, de a betegségre, a balesetre és az értékeinkre kiemelt fedezetet nyújtó csomagok és kiegészítő biztosítások között. Ezek megkötése így nagyobb odafigyelést igényel, viszont jóval több kockázatra kínálhatnak védelmet, mint a fapadosok termékei.

Aki például extrém sportolást, búvárkodást, hegyi kerékpározást vagy túrázást tervez az utazása során – ráadásul akár még értékes műszaki cikkeit vagy sportfelszerelését is magával viszi –, az csak a hagyományos biztosítóknál (extra díj fejében) kaphat ezekre is kiterjedő biztosítást.

Akik hosszabb időtartamra (akár egy évre), vagy fizikai munkavégzési céllal utaznak külföldre, azok szintén az alkuszoknál vagy a biztosítóknál köthetnek biztosítást.

"A fapados légitársaságoknál általában nem lehet egy bizonyos életkor (64-70 év fölött) biztosítást kötni az esetlegesen felmerülő orvosi költségekre, a hagyományos biztosítók azonban (jellemzően pótdíjért) akár 90 éves korig is szolgáltathatnak" - jegyzi meg Paál Balázs.

A krónikus betegségekre és a strandlopásra is fizethetnek a klasszikus biztosítások

Biztosításkötés előtt érdemes átnézni a termékismertetőt is. Például van olyan biztosító, ahol kár esetén nem kell a cascónál ismert önrésszel is beszállnunk, ám a fapadosoknál valószínűleg nekünk is a zsebünkbe kell nyúlni baj esetén.

A krónikus betegséggel utazóknak is csak a klasszikus biztosítások jelenthetnek megoldást, ezek általában az ismert betegségek szövődményeit, súlyosbodását is fedezik – igaz, gyakran csökkentett értékben.

A személyes vagyontárgyaink biztonsága sem mellékes: a klasszikus utasbiztosítások például a mobil vagy a tablet, illetve a sportfelszerelések strandon történt lopását is fedezhetik.

Olcsóbb lehet a klasszikus

Aki nem akar a csomagok és a kiegészítők között válogatni, hanem egy általános fedezetet keres egy átlagos repülős utazásra, annak jó választás lehet a fapadosok utasbiztosítása.

"Hosszabb utaknál vagy több utazónál viszont már komoly tétel a biztosítás díja, és ezen főként a klasszikus biztosítások személyre szabásával spórolhatunk sokat. Ha ezek mellett döntünk, érdemes több ajánlatot is összehasonlítani és figyelni a kedvezményekre: a gyerekek után például akár 50 százalék, a csoportoknak 10 százalék, a családoknak a felnőttek díjából 5-20 százalék kedvezmény járhat, de 10 százalékot takaríthatunk meg azzal is, ha online kötjük meg a biztosítást" - mutat rá a CoverMe biztosítási platform elemzője.

Forrás: CoverMe digitális biztosítási platform


Előzetes kártérítés landolt a torontói repülőgép-baleset utasainál

Előzetes kártérítés landolt a torontói repülőgép-baleset utasainál  

A Delta Air Lines 30 000 amerikai dollárt (11.500.000 forint) ajánlott fel minden utasnak, aki a hétfőn Torontóban kényszerleszállást végrehajtó repülőgépen tartózkodott.
Latin-Amerikában is ott robognak a zöld buszok

Latin-Amerikában is ott robognak a zöld buszok 

A Flix erősíti jelenlétét a latin-amerikai buszpiacon.
Jól indult az év a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren

Jól indult az év a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren 

Minden idők legmagasabb januári utasforgalmával indult az év a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.
Feltűnőbb színt kapnak a szegedi villamosok

Feltűnőbb színt kapnak a szegedi villamosok 

A szürke Tram-train járatok élénk sárga színben pompáznak ezentúl.
Jön az új KRESZ?

Jön az új KRESZ? 

A 27 oldalas dokumentum célja a jelenlegi, nehezen átlátható szabályrendszer korszerűsítése és a mai közlekedési szokásokhoz igazítása.
Minden, ami eddig tudható a Torontóban landoló és átforduló gépről – VIDEÓVAL

Minden, ami eddig tudható a Torontóban landoló és átforduló gépről – VIDEÓVAL 

A baleset egy erős havazást követően történt.
Ezeket az utakat jobb, ha két napig elkerüli

Ezeket az utakat jobb, ha két napig elkerüli  

Kedden és szerdán lezárások lesznek Budapesten delegáció közlekedése miatt.
BKK: hamarosan indul a Flórián téri felüljárók felújítása

BKK: hamarosan indul a Flórián téri felüljárók felújítása 

Március elsejétől lezárják a déli hidat.
Törökország új, nagy sebességű vasúti összeköttetést indít

Törökország új, nagy sebességű vasúti összeköttetést indít 

Az új nagysebességű vonat mindössze 3 óra alatt összekapcsol két fő európai várost.
Ausztriában elmarasztalták a Wizz Airt

Ausztriában elmarasztalták a Wizz Airt 

Tisztességtelen szerződési kikötések és kereskedelmi gyakorlat miatt.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.