Fapados-e a fapadosok utasbiztosítása?

A statisztikák szerint a magyarok fele szokott utasbiztosítást kötni külföldi utazása előtt: vannak, akik a fapados repülőjegy foglalásakor bólintanak rá a cég biztosítási ajánlatára, míg mások inkább a klasszikus utasbiztosításokat preferálják.

Vajon melyik éri meg jobban a két típus közül, mit nyújtanak ezek – és mennyiért?

A válasz elsősorban az egyéni igényektől és az utazási szokásoktól függ, így például attól, hogy viszünk-e magunkkal jelentősebb összegű készpénzt, családdal vagy nagyobb társasággal utazunk-e, fontos-e, hogy a poggyászunk magasabb összegre legyen biztosítva, és van-e az utasok között várandós nő vagy idősebb személy. Ezeket mérlegelve viszont sokat spórolhatunk.

Fapados utasbiztosítás törlésre, késésre és útlemondásra

A fapadosoknál köthető utasbiztosításokat kifejezetten a repülős utakhoz alakították ki. A Ryanair utasbiztosítása például plusz díj felszámítása nélkül téríthet a járat törlése és késése után, és a Wizz Air termékéhez hasonlóan a repülőjegy árát is állja, ha betegség vagy baleset miatt meghiúsul az utazás (a hazai diszkont légitársaság egyébként a szállásköltséget is fizetheti ez esetben). De jó tudni, hogy ez utóbbi – az útlemondás – az egyik legdrágább elem, amit a fapados biztosítás díja akkor is tartalmaz, ha ez számunkra nem fontos szolgáltatás.

Fapadossal a várandós nők sem maradnak biztosítás nélkül, és a készpénz is pótolható

"Bár a fapados biztosítások fedezetei általában korlátozottabbak, mint a klasszikus termékeké, néhány esetben mégis az előbbiekkel járhatunk jobban" - mondja a CoverMe biztosítási platform elemzője, Paál Balázs.

A várandós nők a 24-28. héttől a legtöbb biztosítónál nem köthetnek a terhességi komplikációk miatt szükséges orvosi kezelés vagy útlemondás költségét korlátlanul fedező biztosítást, ám a Wizz Air a terhesség 28. hete után is korlátozás nélkül fizeti ezeket, ha egy szakorvos igazolta az utazásra alkalmasságot.

A klasszikus utasbiztosítások többségével szemben a fapados biztosítások készpénzt is fedezhetnek: a Wizz Air például maximum 90 ezer forintig, míg a Ryanair 500 euróig (mintegy 190 ezer forintig) téríthet pénzünk ellopása vagy elvesztése esetén - feltéve, hogy ezt a rendőrségen bejelentettük.

A poggyászkárokat a biztosítók általában maximum 400-500 ezer forintig állják. A Ryanair ebben az esetben is nagyvonalúbb: az ír fapados biztosítási összege 1500 euró, azaz közel 600 ezer forint a csomagokra.

Fapados kötés

Mivel a fapadosok által kínált biztosítást csak a repülőjegyhez lehet megkötni, így nem kell még az alkusz vagy a biztosító oldalán is regisztrálnunk, továbbá a személyes adatainkat is elegendő egy alkalommal, a repülőjegy foglalásakor megadni. A fapadosoknál nincsenek különböző csomagok és kiegészítők, ezért ezeket az utasbiztosításokat néhány kattintással meg lehet kötni, a biztosítási díjat pedig a repülőjeggyel együtt fizethetjük.

Az idősebbek és a sportolni vágyók számára egy klasszikus utasbiztosítás lehet előnyösebb

A klasszikus utasbiztosítások esetében viszont válogathatunk az olcsóbb alaptermékek és a drágább, de a betegségre, a balesetre és az értékeinkre kiemelt fedezetet nyújtó csomagok és kiegészítő biztosítások között. Ezek megkötése így nagyobb odafigyelést igényel, viszont jóval több kockázatra kínálhatnak védelmet, mint a fapadosok termékei.

Aki például extrém sportolást, búvárkodást, hegyi kerékpározást vagy túrázást tervez az utazása során – ráadásul akár még értékes műszaki cikkeit vagy sportfelszerelését is magával viszi –, az csak a hagyományos biztosítóknál (extra díj fejében) kaphat ezekre is kiterjedő biztosítást.

Akik hosszabb időtartamra (akár egy évre), vagy fizikai munkavégzési céllal utaznak külföldre, azok szintén az alkuszoknál vagy a biztosítóknál köthetnek biztosítást.

"A fapados légitársaságoknál általában nem lehet egy bizonyos életkor (64-70 év fölött) biztosítást kötni az esetlegesen felmerülő orvosi költségekre, a hagyományos biztosítók azonban (jellemzően pótdíjért) akár 90 éves korig is szolgáltathatnak" - jegyzi meg Paál Balázs.

A krónikus betegségekre és a strandlopásra is fizethetnek a klasszikus biztosítások

Biztosításkötés előtt érdemes átnézni a termékismertetőt is. Például van olyan biztosító, ahol kár esetén nem kell a cascónál ismert önrésszel is beszállnunk, ám a fapadosoknál valószínűleg nekünk is a zsebünkbe kell nyúlni baj esetén.

A krónikus betegséggel utazóknak is csak a klasszikus biztosítások jelenthetnek megoldást, ezek általában az ismert betegségek szövődményeit, súlyosbodását is fedezik – igaz, gyakran csökkentett értékben.

A személyes vagyontárgyaink biztonsága sem mellékes: a klasszikus utasbiztosítások például a mobil vagy a tablet, illetve a sportfelszerelések strandon történt lopását is fedezhetik.

Olcsóbb lehet a klasszikus

Aki nem akar a csomagok és a kiegészítők között válogatni, hanem egy általános fedezetet keres egy átlagos repülős utazásra, annak jó választás lehet a fapadosok utasbiztosítása.

"Hosszabb utaknál vagy több utazónál viszont már komoly tétel a biztosítás díja, és ezen főként a klasszikus biztosítások személyre szabásával spórolhatunk sokat. Ha ezek mellett döntünk, érdemes több ajánlatot is összehasonlítani és figyelni a kedvezményekre: a gyerekek után például akár 50 százalék, a csoportoknak 10 százalék, a családoknak a felnőttek díjából 5-20 százalék kedvezmény járhat, de 10 százalékot takaríthatunk meg azzal is, ha online kötjük meg a biztosítást" - mutat rá a CoverMe biztosítási platform elemzője.

Forrás: CoverMe digitális biztosítási platform


Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat

Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat 

Alaposan felgyorsították a jegykiadó automaták telepítését.
Egyenruhák az elit csapat részére

Egyenruhák az elit csapat részére 

Az Emirates bemutatta új egyenruháját.
A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe

A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe 

A Lufthansa 41 százalékos részesedést szerez az ITA Airwaysben.
Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak

Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak 

A tíz legviharosabb útvonal közül nyolc ugyanabban az országban kezdődik vagy végződik.
Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép?

Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép? 

A Wizz Air utasai körében végzett legfrissebb felmérésének eredményei szerint a válaszadók 71 százaléka úgy véli, hogy a fenntartható repülőgép-üzemanyag (SAF) hozzájárulhat a légiközlekedés karbonlábnyomának csökkentéséhez.
Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba

Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba 

A Scoot fapados légitársaság bejelentette, hogy új járatot indít Bécsből Szingapúrba ez év június 3-tól.
Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók

Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók 

A tájékoztatás szerint a 2024-es év Magyarország történetének legnagyobb légiforgalmát hozta, összesen 1 millió 144 ezer repülőgép érintette a hazai légteret, ami havi bontásban átlagosan több mint 95 ezer.
Bajban a Boeing?

Bajban a Boeing? 

Nagyjából harmadával kevesebb repülőgépet adott át a vevőinek tavaly.
Járatnyitás Isztambulból Bengáziba

Járatnyitás Isztambulból Bengáziba 

A török légitársaság 2025. január 14-től ismét elindította járatait Líbia felé, isztambuli indulással.
Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv  járatpár

Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv járatpár 

A Wizz Air 2025. január 15-től kezdődően ismét elindította a Budapest és Tel-Aviv közötti közvetlen járatait.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.