Bő két hónapja, hogy nagyarányú fejlesztések indultak a Budapest – Esztergom közötti 53 kilométeres vasúti vonalon. ANemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. által megindított beruházásban a Pilisvörösvár – Esztergom vonalszakaszon, mintegy 33 kilométeren újítják fel a vasúti pályát 2013 végéig. A pályaépítési munkák miatt módosítani kellett a személyszállító vonatok menetrendrendjét, illetve meg kellett szervezni, rendelni a buszos vonatpótlást. Ennek részleteiről a vasúti közlekedést helyettesítő buszos pótlásért felelős MÁV-START Zrt. és a beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. korábban – 2012. június 12-én – már tartott sajtótájékoztatót. Elhangzott, a nyári menetrend időpontjától kezdve miként lép életbe a 2-es és 4-es vonali vágányzár, s hogyan közlekednek a vonatok helyett Pilisvörösvártól Esztergomig, illetve Esztergom és Nyergesújfalu között a vonatpótló autóbuszok.
A tapasztalat és a visszajelzések azt mutatják, a MÁV-START megbirkózott a helyzettel: egyetlen utas, egyetlen utas-csoport sem maradt le egyetlen járműről sem, s a közlekedésben csupán kisebb késések adódtak.
Az utasigényeket elemezve és a várható megnövekvő utaszámmal számolva a személyszállító vasúttársaság augusztus 27-től december 8-ig régi-új menetrendet hirdet a vonalon, amelynek lényege, hogy a Budapest Nyugati pályaudvar és a Pilisvörösvár között a jelenleg is érvényes menetrend szerint közlekednek a személyszállító vonatok, de a vasútvonal felső szakaszán közlekedő, betűjelzéssel ellátott vonatpótló autóbuszok technológiájában, megállóhelyeiben az utasforgalmi elvárások szerint finomítások történtek. A vonatpótló buszok továbbra is párosával állnak ki minden vonathoz, s összesen 20 darab légkondicionált busz (14 db szóló és 6 db midi, a közúton nehezen megközelíthető vasútállomások kiszolgálására) közlekedik, hogy valamennyi Budapestről Pilisvörösvárra érkező vonathoz, illetve visszaúton Esztergom és Pilisvörösvár között a Budapest felé tartó vonatokhoz, eljuttassák az utasokat. Ez a busz mennyiség a vágányzár előtt a vonalon közlekedő Desirók kapacitásához közeli létszámú utasnak nyújt közösségi közlekedési lehetőséget.
A Budapest – Székesfehérvár vonal
Sokak számára ismert és már szemmel is jól látható a Budapest-Székesfehérvár vasútvonal teljes átépítése. Akik Fehérvár felé utaznak, érzékelhetik a korszerű, zötyögés-mentes vasúti pályatestet, de az egész megújuló infrastruktúrát is.
Megszépültek a vasútállomások, bennük korszerű személypénztárak emelik a szolgáltatás színvonalát. A beruházáshoz kapcsolódik a második vágány megépítése a Kelenföldi pályaudvar - Érd alsó - Tárnok közötti szakaszon. Ezek a munkálatok 2012. szeptember 5-én kezdődnek, s ennek következtében 2013. június 15-ig nem közlekednek itt a vonatok. Illetve az előkészítő munkák és egyéb vasút-technológiai okból 2012. augusztus 27. és szeptember 4. között már módosul a menetrend, s a martonvásári elővárosi vonatok csak Érd alsóig közlekednek.
A 2012. szeptember 5-től életbelépő változások:
- Az Érd alsói szakasz valamennyi személyszállító vonata a pusztaszabolcsi (40a) vonalra, Érd felső felé terelődik, módosított menetrenddel, de megtartva a székesfehérvári (30a) vonal jelenlegi szolgáltatási kínálatát. A martonvásári elővárosi vonatok is a teljes útvonalukon közlekednek.
- Ezen az elővárosi szakaszon Albertfalva utasforgalma szünetel, ugyanakkor Budafok megállóhelyen a székesfehérvári vonatok megállnak a vasútvonal párhuzamossági jellegét illetően. Ugyancsak megállnak a személyvonatok Budatétény megállóhelyen is, ugyanis a helyi és környéki utasokat szállító autóbuszok innen indulnak.
- A vonatpótló autóbuszok fel-lehordó működési elvnek megfelelve közlekednek a következő megállási helyekkel: Érd, Kálvin tér (VOLÁN buszmegálló); Budapest, Tétényi út (VOLÁN buszmegálló); Budapest, Nagytétény vasútállomás (BKV/VOLÁN buszmegálló), valamint Budapest, Budatétény vasútállomás (Campona)
Összesen 2 pár vonatpótló busz közlekedik az Érd – Budatétény szakaszon, amelyeket további két pár egészít ki hétfőn reggel és péntek délután a csúcsidőben.