Felfedezésre váró afrikai tájak

Afrikába érkezni mindig nagy élmény, különösen igaz ez olyan országok esetében, amelyeket évekig messzire elkerültek a turisták. Úti célunk jelen esetben a turizmusban rejlő lehetőségeket újra felfedező Burundi, illetve a szomszédos Ruanda volt. Burundi kicsiny kelet-afrikai ország, amely az 1994-es ruandai polgárháború után a rajta átvonuló menekültek és szabadcsapatok miatt tíz évre lekerült az utazási irodák térképeiről. A Kenyától és Tanzániától nyugatra fekvő országot északról Ruanda, délről a hatalmas Tanganyika-tó határolja. A helyzet az utóbbi évek során rengeteget változott: a nemzetközi fejlesztéseknek és beruházásoknak köszönhetően egyre több, elsősorban üzleti célú utazó keresi fel a térséget, jelentős részben a Brussels Airlines közvetlen brüsszeli járatainak köszönhetően.

Utunkat Ruandában kezdjük. Már sötétben landolunk Kigali repülőterén, így a dombok közé zárt fővárost csak a híres „Hotel Ruanda” (pontosabban a Hotel des Mille Collines), az egykoron ENSZ-főhadiszállásként és menekülttáborként is funkcionáló négycsillagos szálloda teraszáról pillantjuk meg. Az esős éjszaka miatt szivárványnyal keretezett város Európában is megállná a helyét, tiszta, rendezett, az utak kiválóak. Egyvalamiben még meg is előzi az EU-t: az egész ország „plastic free”, azaz műanyag csomagolóanyagtól mentes, ezért már a repülőtéren elkobozzák a magunkkal hozott zacskókat, és ezekkel – Afrika többi országától eltérően – később sem találkozunk, sem a piacokon, sem az utak mentén. Eredeti terveink szerint a Rwandair Express dél-afrikai járatával repültünk volna a hangzatos nevű Bujumburába, a déli szomszéd Burundi fővárosába, hogy onnan induljunk az ország felfedezésére, végül inkább a kalandosabb és látnivalókban bővelkedő autózást választjuk. A távolság nem nagy, az utak kiváló állapotúak, a táj szép, és a határátkelés procedúrája egyszerűbb, mint bárhol a Balkánon.

Fatörzscsónakkal a falusi piacra

 Burundi bejárását Kirundótól északra, a Rwihinda-tónál kezdjük. A hajnal csendjét csak fatörzscsónakjaink evezősei verik fel, a Mutwenzi Természetvédelmi Területhez tartozó tavon ludak és hófehér gémek szálldosnak, a víz fölé pálmafák lógnak, így evezünk a vízililiomok között. Idilli a kép, már csak néhány víziló hiányzik, de az errefelé nem él. Viszont Ruandával ellentétben errefelé egyre több a mosolygós kisgyerek, akik még őszinte érdeklődéssel és nem kunyerálva közelítenek a barátságos idegenek felé. Utunkat folytatva örömmel nyugtázzuk, hogy a hajnali párából előtűnő dombok között megbúvó falvakban látványos piacnapokat tartanak. Az Afrikára oly jellemző bádogtetős házak helyett cserepes téglaépületek között folyik a kereskedés. Az élénk színű ruhákba öltözött nők látványát csak az ország első számú kulturális attrakciója, a Les Tambourinaires du Burundi dobegyüttes bemutatója múlja felül. A Gitega kisvároshoz közeli falu zenészei a falufőnök vezetésével a fél világot bejárták már. Most kis csapatunknak és a körénk sereglett falusiaknak tartanak élénk, akrobatikus elemekkel is fűszerezett koncertet. Egykoron udvari zenészekként működtek, a házak között megbúvó királyi palota (amely nem más, mint egy mesterien megalkotott, fonott kunyhó) jelenleg skanzenként várja az érdeklődőket. Akárcsak a városban berendezett múzeum, ahol népművészeti és használati tárgyakat és végre egy vízilókoponyát is láthatunk. A falakon elhelyezett, félmeztelen afrikai szépségeket ábrázoló korabeli fotóktól pedig még a lélegzetünk is eláll.

A Nílus forrásánál

A korabeli gyarmatosítók és az országon átvonuló menekültek megváltoztatták a tájat, de a mezőgazdasági művelés alá vont dombvidék zöld, és elrejtve olyan látványosságokat rejt, mint a keskeny völgyben megbúvó Nyakuzu- és az erdőbe ágyazott Karera-vízesés. Ez utóbbi három lépcsőben ereszkedik alá, fürdésre csábítva a megfáradt utazót. Sajnos erre most nem jut idő, de kárpótlásul megmártózhatunk a Nílus forrásának tartott erecske által táplált természetes medencében. A víz a vulkáni működésnek köszönhetően kellemesen meleg, az átlagosnál magasabban fekvő ország klímája is ideális, már csak a helyi 7,5 decis sör hiányzik a kezünkből – de ez utóbbit néhány órával később bepótoljuk.

Tanganyika-tó

Előttünk faszenet szállító biciklisek száguldanak lefelé, terepjáróink aláereszkednek a Tanganyikató partján fekvő fővárosba, a háromszázezres lakosú Bujumburába. A Nagy-Hasadékvölgy nyugati ágában elhelyezkedő tó hegyfalakkal határolt völgyben alakult ki. Tőlünk nyugatra a Kongói Demokratikus Köztársaság hegyei húzódnak a horizonton, maga a tó 1470 méteres legnagyobb mélységével és hatalmas méreteivel vívta ki a földrajzi felfedezők elismerését. A turistákat az elegáns Clud du Lac Tanganyika szálloda kényelme és a tengerparti hangulatot árasztó homokos part vonzza. Végre igazi vadvilágot is láthatunk, amely meg sem közelíti a kelet-afrikai szafarik vadbőségét, de a Rusizifolyó deltájában kialakított, hasonló nevű nemzeti parkban gyalogosan megközelíthető vízilócsalád ugyanúgy megemeli az adrenalinszintet, mint egy kenyai elefánt. A szálloda magánállatkertjében megpaskolható háromméteres krokodilról már nem is beszélve. A látottakat összegezve elmondhatjuk, hogy a kis országba érkező üzleti vagy természetjáró turista néhány napos látogatás esetén is kellemes élményekkel távozhat, és akárcsak a híres felfedező, Livingstone és a nyomába eredő Stanley, valódi úttörőnek érezheti magát Burundiban.

Pigmeusok és gyarmatosítók

 A térség legkorábbi lakója a pigmeus twa nép volt, őket a bantu népvándorlás során érkező hutu törzsek váltották fel. Burundi a XVII. századtól független királyság volt, amelynek eredete a mítoszok ködébe vész. Noha a rabszolga-kereskedelem megkímélte a tengerparttal nem rendelkező országot, a gyarmatosítók ide is megérkeztek. Az ország 1885-ben német, majd az I. világháborúban belga irányítás alá került, és maradt egészen a függetlenség eléréséig, 1962-ig. Az Afrikára oly jellemző diktatúrák sora következett, a királyságot 1966-ban számolták fel.

Szerzőnk további felvételei és korábbi cikkei: www.balazsbuzas.com.
A meghívásért köszönet a Brussels Airlines magyarországi irodájának.

Ősztől visszatérhet az Air Algerie Budapestre

Ősztől visszatérhet az Air Algerie Budapestre 

Az algériai légitársaság október 20-tól naponta repül majd az előzetes tervek szerint Algír és Budapest között.
Perelnek a londoni taxisok, elegük van az Uber-sofőrökből

Perelnek a londoni taxisok, elegük van az Uber-sofőrökből 

Több mint tízezer londoni taxis nyújtott be keresetet az Uber ellen, azzal vádolva a céget, hogy szándékosan félrevezette a hatóságokat az engedélyek megszerzése érdekében.
A legaktívabb sofőr egy év alatt 747-szer használta az autómegosztót

A legaktívabb sofőr egy év alatt 747-szer használta az autómegosztót 

Már 23 millió megtett kilométer felett jár a most 5 éves wigo.
Így lehet hamarosan vonattal Spanyolországból Marokkóba utazni

Így lehet hamarosan vonattal Spanyolországból Marokkóba utazni 

Az alagút 27,6 km hosszú lenne maximum 300 méteres mélységben.
Koncert és foci élmények egy légitársasági platformon

Koncert és foci élmények egy légitársasági platformon 

Az új szolgáltatás több, mint tízmillió belépőjegyet kínál utasai számára, több mint háromszáz városába.
Ez a légitársaság a szektor legvonzóbb munkáltatója

Ez a légitársaság a szektor legvonzóbb munkáltatója 

A Randstad Employer Brand díjakat a világ legnagyobb független munkáltatói márkakutatása alapján osztják ki.
Low cost járatindulás: Isztambult köti össze Budapesttel

Low cost járatindulás: Isztambult köti össze Budapesttel 

Az AVIAREPS Magyarország, az idén 30 éves AVIAREPS cégcsoport magyar leányvállalata jelentette be a járatindítást.
Dubaj a világ legnagyobb repülőterét tervezi

Dubaj a világ legnagyobb repülőterét tervezi 

Dubajban vasárnap bejelentették az emírség azon tervét, hogy az Al Maktoum nemzetközi repülőteret a világ legnagyobb repülőterévé fejlesztik.
A 111 éves hajómatuzsálem visszatér a BAHART flottájába

A 111 éves hajómatuzsálem visszatér a BAHART flottájába 

A Jókaival a nagyközönség május elsejétől Balatonfüreden találkozhat, ahol sétahajóként üzemel  a teljes hajózási szezonban.
Lazulós döntés a holland légitársaságnál

Lazulós döntés a holland légitársaságnál 

Tornacipőt hordhat májustól a KLM teljes hajózó személyzete.

Interjú

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.