A hetenkénti utalás gyakorlata már több európai országban – Csehország, Bulgária - elterjedt. Egy friss hír szerint 2012-től az ázsiai országokban is fel kívánja váltani a Nemzetközi Légiforgalmi Szövetség (IATA) az irodák Billing and Settlement Plan-en (BSP) keresztüli kéthetenkénti utalását heti rendszerességre.
Ázsiái tiltakozás
A tervezett intézkedés ellen nagy a felháborodás az ázsiai országok részéről; egy múlt heti, a IATA illetve 15 légitársaság részvételével zajló tanácskozáson mintegy 180 utazási iroda adott hangot elégedetlenségének. A résztvevők úgy vélik, az intézkedés különösen a kis cégek számára lehet előnytelen. Szerintük a légitársaságoknak partnerként kellene tekinteni az utazásszervezőkre.
A találkozót szervező Travel Industry Council ágazati tanács (TIC) elnöke Joseph Tung meglátása szerint a jelenlegi rendszer jól működik, mivel eddig is létezett egy alap, amihez a légitársaságok benyújthatták igényeiket, ha egy utazásszervező tönkrement. Ezen felül – hívta fel a figyelmet Tung – a légitársaságok előzetes bankgaranciákat várnak el, miközben az általuk az utazási irodának fizetett ügynöki jutalék messze egy százalék alatt marad. Érdekesség, hogy Japánban a naponkénti utalás van gyakorlatban.
Elrontott ügyfelek
Hazánkban – tudtuk meg Gordon Máriától, az IRIME, IATA Repülőjegy Értékesítő Magyarországi Irodák Egyesülete alelnökétől – az utazási irodák és légitársaságok között született megállapodás értelmében 2013 júniusától kerülne bevezetésre a hetenkénti utalás rendszere, leváltva a jelenlegi kéthetenkénti rendszert. Az elhúzódó bevezetés oka egyfelől a hazai kifogásolható fizetési morál, másfelől a kártyás fizetések alacsony aránya. Utóbbival akár 3 napon belül is pénzéhez jut az iroda, melyet utalhat is légitársaság felé. Ezzel szemben a hazai gyakorlatban a 30-60 napos átutalások jellemzőek. Azaz az utasnak ennyi ideje lehet a repülőjegye kiegyenlítésére, miközben az utazási irodának kéthetente utalni kell a pénzt és fizetni az ezzel járó banki költségeket. Ha úgy vesszük, egyfajta ingyen hitel az utas számára, melynek költségeit az iroda állja.
„Az utazási irodák rontották el az ügyfeleket” – ismeri be Gordon Mária, hogy a cégek közötti verseny miatt növelték az ügyfelek fizetési határideit. Erre reagálva a légitársaságok azt mondják: ne az ő számlájukra versengjenek egymással az utazási irodák, ők szeretnék a pénzüket mihamarabb megkapni.
A pénzemet akarom!
Melyet meg is kapnak bármi is történjen a IATA irodával. Az irodának kötnie kell egy biztosítást is, mely számításának az alapja az iroda előző évi legforgalmasabb hónapja, amennyiben a IATA iroda nem egyenlíti ki a számlát minden hónap 15-én és 30-án déli 12-ig a IATA visszavonhatja engedélyét, melyet egy hónapnyi procedúra után szerezhet vissza. Ha nem sikerül a biztosítónak van helytállási kötelezettsége, azaz fizet a légitársaság felé, az utas pedig mindenképp utazik. Jelenleg nálunk a QBE Atlasz Biztosító és az Európai Utazási Biztosító foglalkozik a biztosítások ezen formájával.
Pénzt persze szeretnének az irodák kapni a légitársaságoktól például jutalék formájában, melyet a 2011-es „vízválasztó” év után már egyre kevésbé remélhetnek. Ekkor több nagy légitársaság is levitte jutalékait szimbolikus 0,01%-os mértékre, vagy akár meg is szüntette azt. A jutalékot gyakorlatilag az utas fizeti meg un. szervízdíj formájában, mely a Lajtától nyugatra 30 euró, míg nálunk 10 euró körül mozog.