Hetenként utalhatják majd az IATA irodák a pénzt

2013-tól utalhatják a magyar IATA irodák heti rendszerességgel az eladott repülőjegyekből származó bevételt. Munkatársunktól

A hetenkénti utalás gyakorlata már több európai országban – Csehország, Bulgária - elterjedt. Egy friss hír szerint 2012-től az ázsiai országokban is fel kívánja váltani a Nemzetközi Légiforgalmi Szövetség (IATA) az irodák Billing and Settlement Plan-en (BSP) keresztüli kéthetenkénti utalását heti rendszerességre.

Ázsiái tiltakozás

A tervezett intézkedés ellen nagy a felháborodás az ázsiai országok részéről; egy múlt heti, a IATA illetve 15 légitársaság részvételével zajló tanácskozáson mintegy 180 utazási  iroda adott hangot elégedetlenségének.  A résztvevők úgy vélik, az intézkedés különösen a kis cégek számára lehet előnytelen.  Szerintük a légitársaságoknak partnerként kellene tekinteni az utazásszervezőkre.

A találkozót szervező Travel Industry Council ágazati tanács (TIC) elnöke Joseph Tung meglátása szerint a jelenlegi rendszer jól működik, mivel eddig is létezett egy alap, amihez a légitársaságok benyújthatták igényeiket, ha egy utazásszervező tönkrement. Ezen felül – hívta fel a figyelmet Tung – a légitársaságok előzetes bankgaranciákat várnak el, miközben az általuk az utazási irodának fizetett ügynöki jutalék messze egy százalék alatt marad. Érdekesség, hogy Japánban a naponkénti utalás van gyakorlatban.

Elrontott ügyfelek

Hazánkban – tudtuk meg Gordon Máriától, az IRIME, IATA Repülőjegy Értékesítő Magyarországi Irodák Egyesülete alelnökétől – az utazási irodák és légitársaságok között született megállapodás értelmében 2013 júniusától kerülne bevezetésre a hetenkénti utalás rendszere, leváltva a jelenlegi kéthetenkénti rendszert.  Az elhúzódó bevezetés oka egyfelől a hazai kifogásolható fizetési morál, másfelől a kártyás fizetések alacsony aránya. Utóbbival akár 3 napon belül is pénzéhez jut az iroda, melyet utalhat is légitársaság felé. Ezzel szemben a hazai gyakorlatban a 30-60 napos átutalások jellemzőek. Azaz az utasnak ennyi ideje lehet a repülőjegye kiegyenlítésére, miközben az utazási irodának kéthetente utalni kell a pénzt és fizetni az ezzel járó banki költségeket. Ha úgy vesszük, egyfajta ingyen hitel az utas számára, melynek költségeit az iroda állja.

„Az utazási irodák rontották el az ügyfeleket” – ismeri be Gordon Mária, hogy a cégek közötti verseny miatt növelték az ügyfelek fizetési határideit. Erre reagálva a légitársaságok azt mondják: ne az ő számlájukra versengjenek egymással az utazási irodák, ők szeretnék a pénzüket mihamarabb megkapni.  

A pénzemet akarom!

Melyet meg is kapnak bármi is történjen a IATA irodával. Az  irodának kötnie kell egy biztosítást is, mely számításának az alapja az iroda előző évi legforgalmasabb hónapja, amennyiben a IATA iroda nem egyenlíti ki a számlát minden hónap 15-én és 30-án déli 12-ig a IATA visszavonhatja engedélyét, melyet egy hónapnyi procedúra után szerezhet vissza. Ha nem sikerül a biztosítónak van helytállási kötelezettsége, azaz fizet a légitársaság felé, az utas pedig mindenképp utazik. Jelenleg nálunk a QBE Atlasz Biztosító és az Európai Utazási Biztosító foglalkozik a biztosítások ezen formájával. 

Pénzt persze szeretnének az irodák kapni a légitársaságoktól például jutalék formájában, melyet a 2011-es „vízválasztó” év után már egyre kevésbé remélhetnek. Ekkor több nagy légitársaság is levitte jutalékait szimbolikus 0,01%-os mértékre, vagy akár meg is szüntette azt. A jutalékot gyakorlatilag az utas fizeti meg un. szervízdíj formájában, mely a Lajtától nyugatra 30 euró, míg nálunk 10 euró körül mozog.


Új hidrogénhajtású repülőgép dizájnt mutatott be az Airbus

Új hidrogénhajtású repülőgép dizájnt mutatott be az Airbus 

Az Airbus bemutatta legújabb terveit a ZEROe repülőgéphez, amely teljesen elektromos, hidrogénhajtású és kibocsátásmentes lesz.
Milliárdos klub felé tart a magyar hajózási startup

Milliárdos klub felé tart a magyar hajózási startup 

A CLICKnCRUISE tőkét vont be angyalbefektetőktől, amelynek eredményeként a cég értéke eléri az 1,3 milliárd forintot.
Forgalomban vizsgázott az új magyar busz

Forgalomban vizsgázott az új magyar busz 

Jól vizsgázott az első magyar elektromos midibusz. Öt héten és 5800 kilométeren át szállította az utasokat Baján a GANZ-SOR EBN8 friss fejlesztésű prototípusa.
Kínában indul a légitaxi-szolgáltatás

Kínában indul a légitaxi-szolgáltatás 

Kína megadta az engedélyt az EHang elektromos légitaxijának (eVTOL), amely mostantól hivatalosan is szállíthat utasokat Kantonban és Hefejben.
Ült már szállítórepülő fedélzetén?

Ült már szállítórepülő fedélzetén? 

A RepTár Szolnoki Repülőmúzeum 2025-ben is különleges programokkal várja a családokat, baráti társaságokat, kirándulókat és a repülés szerelmeseit.
A LOT május 25-én indít egy járatot New York és Budapest között

A LOT május 25-én indít egy járatot New York és Budapest között 

Egyszeri charterjáratról van szó, nem közvetlen légi hídról New York és Budapest között.
Az izraeli miniszterelnök látogatása miatt gyakorlatilag lezárják fél Budapestet

Az izraeli miniszterelnök látogatása miatt gyakorlatilag lezárják fél Budapestet 

Az izraeli miniszterelnök, Benjamin Netanjahu látogatása miatt április 6-ig megváltozik a főváros forgalmi rendje.
Megérkezett az első járat Máltáról Debrecenbe

Megérkezett az első járat Máltáról Debrecenbe 

Sikeresen landolt a Universal Air légitársaság Máltáról érkező első menetrendszerű járata vasárnap délután.
Csoportok figyelmébe: vonaton, buszos utazáshoz előzetes regisztráció kell

Csoportok figyelmébe: vonaton, buszos utazáshoz előzetes regisztráció kell 

Előzetesen regisztrálni kell a csoportos utazás tervét a MÁV-csoport honlapján.
Budapest Airport nyári kínálata: 200 járat, 136 úti célra

Budapest Airport nyári kínálata: 200 járat, 136 úti célra 

A kínálatban új célállomások és légitársaságok is szerepelnek.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.