Hetenként utalhatják majd az IATA irodák a pénzt

2013-tól utalhatják a magyar IATA irodák heti rendszerességgel az eladott repülőjegyekből származó bevételt. Munkatársunktól

A hetenkénti utalás gyakorlata már több európai országban – Csehország, Bulgária - elterjedt. Egy friss hír szerint 2012-től az ázsiai országokban is fel kívánja váltani a Nemzetközi Légiforgalmi Szövetség (IATA) az irodák Billing and Settlement Plan-en (BSP) keresztüli kéthetenkénti utalását heti rendszerességre.

Ázsiái tiltakozás

A tervezett intézkedés ellen nagy a felháborodás az ázsiai országok részéről; egy múlt heti, a IATA illetve 15 légitársaság részvételével zajló tanácskozáson mintegy 180 utazási  iroda adott hangot elégedetlenségének.  A résztvevők úgy vélik, az intézkedés különösen a kis cégek számára lehet előnytelen.  Szerintük a légitársaságoknak partnerként kellene tekinteni az utazásszervezőkre.

A találkozót szervező Travel Industry Council ágazati tanács (TIC) elnöke Joseph Tung meglátása szerint a jelenlegi rendszer jól működik, mivel eddig is létezett egy alap, amihez a légitársaságok benyújthatták igényeiket, ha egy utazásszervező tönkrement. Ezen felül – hívta fel a figyelmet Tung – a légitársaságok előzetes bankgaranciákat várnak el, miközben az általuk az utazási irodának fizetett ügynöki jutalék messze egy százalék alatt marad. Érdekesség, hogy Japánban a naponkénti utalás van gyakorlatban.

Elrontott ügyfelek

Hazánkban – tudtuk meg Gordon Máriától, az IRIME, IATA Repülőjegy Értékesítő Magyarországi Irodák Egyesülete alelnökétől – az utazási irodák és légitársaságok között született megállapodás értelmében 2013 júniusától kerülne bevezetésre a hetenkénti utalás rendszere, leváltva a jelenlegi kéthetenkénti rendszert.  Az elhúzódó bevezetés oka egyfelől a hazai kifogásolható fizetési morál, másfelől a kártyás fizetések alacsony aránya. Utóbbival akár 3 napon belül is pénzéhez jut az iroda, melyet utalhat is légitársaság felé. Ezzel szemben a hazai gyakorlatban a 30-60 napos átutalások jellemzőek. Azaz az utasnak ennyi ideje lehet a repülőjegye kiegyenlítésére, miközben az utazási irodának kéthetente utalni kell a pénzt és fizetni az ezzel járó banki költségeket. Ha úgy vesszük, egyfajta ingyen hitel az utas számára, melynek költségeit az iroda állja.

„Az utazási irodák rontották el az ügyfeleket” – ismeri be Gordon Mária, hogy a cégek közötti verseny miatt növelték az ügyfelek fizetési határideit. Erre reagálva a légitársaságok azt mondják: ne az ő számlájukra versengjenek egymással az utazási irodák, ők szeretnék a pénzüket mihamarabb megkapni.  

A pénzemet akarom!

Melyet meg is kapnak bármi is történjen a IATA irodával. Az  irodának kötnie kell egy biztosítást is, mely számításának az alapja az iroda előző évi legforgalmasabb hónapja, amennyiben a IATA iroda nem egyenlíti ki a számlát minden hónap 15-én és 30-án déli 12-ig a IATA visszavonhatja engedélyét, melyet egy hónapnyi procedúra után szerezhet vissza. Ha nem sikerül a biztosítónak van helytállási kötelezettsége, azaz fizet a légitársaság felé, az utas pedig mindenképp utazik. Jelenleg nálunk a QBE Atlasz Biztosító és az Európai Utazási Biztosító foglalkozik a biztosítások ezen formájával. 

Pénzt persze szeretnének az irodák kapni a légitársaságoktól például jutalék formájában, melyet a 2011-es „vízválasztó” év után már egyre kevésbé remélhetnek. Ekkor több nagy légitársaság is levitte jutalékait szimbolikus 0,01%-os mértékre, vagy akár meg is szüntette azt. A jutalékot gyakorlatilag az utas fizeti meg un. szervízdíj formájában, mely a Lajtától nyugatra 30 euró, míg nálunk 10 euró körül mozog.


Átadták az Aeroplex új berendezéskarbantartó központját

Átadták az Aeroplex új berendezéskarbantartó központját 

Nagy Márton, nemzetgazdasági miniszter is részt vett pénteken, az Aeroplex Berendezéskarbantartó Központ ünnepélyes átadásán, Maglódon.
Fennakadások a franciáknál a légi közlekedésben

Fennakadások a franciáknál a légi közlekedésben 

Erős havazás bénítja a gépek fel- és leszállását.
Budapest Airport: az utasforgalomban is tükröződik Magyarország turisztikai vonzereje

Budapest Airport: az utasforgalomban is tükröződik Magyarország turisztikai vonzereje 

Friss információk a repülőtér adataiból.
A repülőtéren tájékoztat a minisztérium az utasok jogairól és jogérvényesítésről

A repülőtéren tájékoztat a minisztérium az utasok jogairól és jogérvényesítésről 

A november 27-i kitelepülésen a tárca munkatársai mind a hazai, mind a külföldi utasok kérdéseire, esetleges panaszaira válaszolnak annak érdekében, hogy a fogyasztók tisztában legyenek az uniós rendelet alapján őket megillető jogi lehetőségekkel.
Olyan, mint az igazi: itt az életnagyságú LEGO villamos

Olyan, mint az igazi: itt az életnagyságú LEGO villamos 

Különleges járművel találkozhatunk a főváros szívében, ami azzal csal sokak arcára mosolyt, hogy oda is a játék örömét hozza el, ahol a városlakók nem is számítanak rá.
Wizz Air-álláspont: Inkább késsen, mintsem törölni kelljen!

Wizz Air-álláspont: Inkább késsen, mintsem törölni kelljen! 

Többek közt ez a megállapítás hangzott el azon a november 19-ei sajtóbeszélgetésen, amelyen mi is részt vettünk.
Sorra dőlnek meg a korábbi airBaltic-eredmények – hátra dőlhetnek a vezetők

Sorra dőlnek meg a korábbi airBaltic-eredmények – hátra dőlhetnek a vezetők 

A lettek az elmúlt hónapban újabb sikert értek el az utasszám és a járatkihasználtság tekintetében.
Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren

Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren 

Növelte utasforgalmát és javított eredmény mutatóin az év első három negyedévében az egyebek között Bécs schwechati repülőterét is üzemeltető Flughafen Wien Gruppe.
Új járatot indít a Ryanair

Új járatot indít a Ryanair 

2025 tavaszától indulnak a járatok Budapest és Castellón között.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.