Hetenként utalhatják majd az IATA irodák a pénzt

2013-tól utalhatják a magyar IATA irodák heti rendszerességgel az eladott repülőjegyekből származó bevételt. Munkatársunktól

A hetenkénti utalás gyakorlata már több európai országban – Csehország, Bulgária - elterjedt. Egy friss hír szerint 2012-től az ázsiai országokban is fel kívánja váltani a Nemzetközi Légiforgalmi Szövetség (IATA) az irodák Billing and Settlement Plan-en (BSP) keresztüli kéthetenkénti utalását heti rendszerességre.

Ázsiái tiltakozás

A tervezett intézkedés ellen nagy a felháborodás az ázsiai országok részéről; egy múlt heti, a IATA illetve 15 légitársaság részvételével zajló tanácskozáson mintegy 180 utazási  iroda adott hangot elégedetlenségének.  A résztvevők úgy vélik, az intézkedés különösen a kis cégek számára lehet előnytelen.  Szerintük a légitársaságoknak partnerként kellene tekinteni az utazásszervezőkre.

A találkozót szervező Travel Industry Council ágazati tanács (TIC) elnöke Joseph Tung meglátása szerint a jelenlegi rendszer jól működik, mivel eddig is létezett egy alap, amihez a légitársaságok benyújthatták igényeiket, ha egy utazásszervező tönkrement. Ezen felül – hívta fel a figyelmet Tung – a légitársaságok előzetes bankgaranciákat várnak el, miközben az általuk az utazási irodának fizetett ügynöki jutalék messze egy százalék alatt marad. Érdekesség, hogy Japánban a naponkénti utalás van gyakorlatban.

Elrontott ügyfelek

Hazánkban – tudtuk meg Gordon Máriától, az IRIME, IATA Repülőjegy Értékesítő Magyarországi Irodák Egyesülete alelnökétől – az utazási irodák és légitársaságok között született megállapodás értelmében 2013 júniusától kerülne bevezetésre a hetenkénti utalás rendszere, leváltva a jelenlegi kéthetenkénti rendszert.  Az elhúzódó bevezetés oka egyfelől a hazai kifogásolható fizetési morál, másfelől a kártyás fizetések alacsony aránya. Utóbbival akár 3 napon belül is pénzéhez jut az iroda, melyet utalhat is légitársaság felé. Ezzel szemben a hazai gyakorlatban a 30-60 napos átutalások jellemzőek. Azaz az utasnak ennyi ideje lehet a repülőjegye kiegyenlítésére, miközben az utazási irodának kéthetente utalni kell a pénzt és fizetni az ezzel járó banki költségeket. Ha úgy vesszük, egyfajta ingyen hitel az utas számára, melynek költségeit az iroda állja.

„Az utazási irodák rontották el az ügyfeleket” – ismeri be Gordon Mária, hogy a cégek közötti verseny miatt növelték az ügyfelek fizetési határideit. Erre reagálva a légitársaságok azt mondják: ne az ő számlájukra versengjenek egymással az utazási irodák, ők szeretnék a pénzüket mihamarabb megkapni.  

A pénzemet akarom!

Melyet meg is kapnak bármi is történjen a IATA irodával. Az  irodának kötnie kell egy biztosítást is, mely számításának az alapja az iroda előző évi legforgalmasabb hónapja, amennyiben a IATA iroda nem egyenlíti ki a számlát minden hónap 15-én és 30-án déli 12-ig a IATA visszavonhatja engedélyét, melyet egy hónapnyi procedúra után szerezhet vissza. Ha nem sikerül a biztosítónak van helytállási kötelezettsége, azaz fizet a légitársaság felé, az utas pedig mindenképp utazik. Jelenleg nálunk a QBE Atlasz Biztosító és az Európai Utazási Biztosító foglalkozik a biztosítások ezen formájával. 

Pénzt persze szeretnének az irodák kapni a légitársaságoktól például jutalék formájában, melyet a 2011-es „vízválasztó” év után már egyre kevésbé remélhetnek. Ekkor több nagy légitársaság is levitte jutalékait szimbolikus 0,01%-os mértékre, vagy akár meg is szüntette azt. A jutalékot gyakorlatilag az utas fizeti meg un. szervízdíj formájában, mely a Lajtától nyugatra 30 euró, míg nálunk 10 euró körül mozog.


Ünnepi hangulattal erősít a MÁV

Ünnepi hangulattal erősít a MÁV 

Világító füzérekkel díszített járművekkel készül az adventi ünnepekre a MÁV-csoport.
Szép ajándék kerülhet a Hungary Airlines karácsonyfája alá

Szép ajándék kerülhet a Hungary Airlines karácsonyfája alá 

A hírek szerint száz darab Boeing 737 MAX repülőgép megrendeléséről szóló szándéknyilatkozat aláírására került sor a minap.
Potyautas a Delta New Yorkból Párizsba tartó járatán

Potyautas a Delta New Yorkból Párizsba tartó járatán 

Sokkoló biztonsági rés.
Exkluzív megállapodás az egyik toppezsgőházzal

Exkluzív megállapodás az egyik toppezsgőházzal 

A Singapore Airlines exkluzív megállapodást kötött a francia Louis Roederer pezsgőházzal és így a világ egyetlen légitársasága lesz, amely fedélzetén az ikonikus Cristal 2015 pezsgőt fogja kínálni.
Újgenerációs kabinbelső, gyorsabb wifi és díjnyertes menüsor a fedélzeten

Újgenerációs kabinbelső, gyorsabb wifi és díjnyertes menüsor a fedélzeten 

Az Emirates bemutatta első A350-es repülőgépét, amely megújult kabinbelsővel és a légitársaság legújabb technológiai újításaival várja az utasokat.
FRISSÍTVE Átmenetileg lezárták a Déli pályaudvart

FRISSÍTVE Átmenetileg lezárták a Déli pályaudvart 

Nem fogad és nem indít vonatokat, közölte hétfő délután a Mávinform. Este 18 óra után feloldották a tilalmat.
Új buszok Budapest utcáin

Új buszok Budapest utcáin 

Megszerezte a típusengedélyt és rendszámot is kapott az új magyar jármű, a GANZ-SOR EBN8 elektromos midibusz. Mostantól a közlekedők akár az utcán is találkozhatnak a prototípussal, és beindulhat a sorozatgyártás is.
Hamarosan beszerezhetők a jövő évi autópályamatricák

Hamarosan beszerezhetők a jövő évi autópályamatricák 

December 1-jétől megvásárolhatók a 2025-ös autópálya-matricák. Nem, nem csökken az áruk, sőt.
Úton a légiközlekedés karbonsemlegessége felé

Úton a légiközlekedés karbonsemlegessége felé 

A COP29-en való részvételével a Wizz Air ismét megerősítette elköteleződését az iparág karbonmentesítése felé, emellett a nemzetközi összefogás és a hatékony támogatás fontosságára hívta fel a figyelmet, mivel ezek is szükségesek a célok eléréséhez.
Kínai légi utasforgalmi adatok

Kínai légi utasforgalmi adatok 

Kínában a légi utasforgalom 12,3 százalékkal nőtt a harmadik negyedévben.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.