Magyarországon elsőként a céges, egyirányú modell terjedt el: vannak a szolgáltatók (Avalon, GreenGo, Mol, Share Now), amelyek saját autóparkkal rendelkeznek, felhasználóik pedig egy okostelefonos alkalmazás segítségével egy meghatározott területen belül bárhol felvehetik és letehetik az éppen szabad autókat, adja hírül a qubit szakportál.
Ez gyakorlatilag egy rövid távú autóbérlés, ami annyiban közösségi, hogy egy-egy kocsit többen is használnak, az üzlet viszont egyoldalú: minden egyes ember egyetlen szolgáltatónak fizet a bérlésért.
Minek álljon az autó otthon feleslegesen?
A peer-to-peer vagy P2P autómegosztás modelljében a keresleti oldal mellett a kínálatin is a közösség található, vagyis a szolgáltatók (mint a Turo vagy a szintén amerikai Getaround) itt csak platformok, amelyek közvetítenek a saját tulajdonú autójukat bérbe adó felhasználók és a potenciális bérlők között. Ezek a szolgáltatások tehát úgy működnek, mint az Airbnb, csak autókkal.
Az elképzelés tipikus win-win-winnek hangzik: aki úgy érzi, hogy nem használja ki teljesen az autóját, az a bérbeadásával kereshet egy kis zsebpénzt; akinek nem érné meg fenntartani egy saját kocsit, de évente egyszer-kétszer levezetne a horvát tengerpartra a családdal, az tudja, hol keressen kölcsönautót; a szolgáltató pedig megtart néhány százalékot a tranzakciókból, a közbenjárásért cserébe.
Egy vagyont költesz az autódra, hogy az ideje 95 százalékát a garázsban töltse A P2P közösségi autómegosztás alapja az az állítás, hogy az autó az egyik legdrágább, ennek ellenére az egyik legkevésbé kihasznált eszköz, ami egy átlagember tulajdonában lehet.
Igazolják a számítások is
A Boston Consulting Group (BCG) elemzése négy csoportra szedte az autókat, és arra volt kíváncsi, hogy az egyes kategóriákban hol van az a kihasználtsági határ, amely alatt már nem éri meg saját kocsit tulajdonolni – összevetve az éves szinten megtett kilométerszámot és az autók éves fenntartási költségét.
A BCG európai adatokkal dolgozott, és az jött ki, hogy
• a kis méretű autóknál 7500 km a határ (a tulajdonosok 83 százaléka ennél többet használja);
• a kompakt autóknál ugyanez 12 500 km (kihasználtság: 54%);
• a közepes méretű autóknál 16 000 km (37%);
• a nagy autóknál pedig 24 500 km (15%).
Az autómegosztás mindenütt nyerő
Bár a 2020-as évben a koronavírus-járvány miatt várhatóan minden területen borulnak a statisztikák, az elmúlt évek adatai alapján egyértelműen látszik az autómegosztás fellendülése.
A közösségi közlekedéssel foglalkozó Movmi összegzése szerint 2018 és 2019 között 47 százalékkal nőtt az autómegosztást kínáló városok száma globálisan; a legnagyobb egyirányú (tehát bárhol felvehető és parkolható autókat kínáló, Mol Limo-szerű) szolgáltató, a car2go és a DriveNow egyesülésével létrejött Share Now 21 százalékkal, 3,6 millióra növelte felhasználói számát; míg a P2P platformok flottái 80 százalékkal gyarapodtak, felhasználóik száma pedig megduplázódott egy év alatt.
Forrás: quibit.hu / Forbes.hu