Így számítják ki egy repülőút karbonlábnyomát

Repülőjegy-vásárláskor egyre gyakrabban jön velünk szembe az az adat, hogy mennyi karbonlábnyomot hagyunk magunk után az adott utazással. Azonban az sem ritka, hogy más adatot látunk egy légitársaság oldalán, vagy egy független kalkulátorban. A következőkben azt mutatjuk be, milyen tényezőket szoktak figyelembe venni a karbonlábnyom meghatározásánál.

A karbonlábnyom az üvegházhatású gázok (beleértve a szén-dioxidot és a metánt) teljes mennyisége, amely az emberi vagy vállalati tevékenységek által, vagy egy termék életútja során keletkezik. Minél fejlettebb országban él valaki, annál nagyobb károsanyag-kibocsátásával jár mindaz, amit élete során csinál, olvastuk a Weco-Blogon.

Fotó: depositphotos.com
Fotó: depositphotos.com

Minden tevékenységünk közül a legnagyobb karbonlábnyomot utazás során hagyjuk magunk után. Ilyenkor ugyanis, főleg, ha külföldre mennénk, még mindig a repülés az optimális megoldás (elvégre nem feltétlenül fér bele egy egésznapos vonatozás, pláne, ha üzleti ügyben járunk el, határidőre), de sajnos ezzel okozzuk a legtöbb kárt a természetnek.

Viszont a járatok közötti válogatás során figyelembe vehetjük azt is, hogy az adott út mekkora károsanyag-kibocsátással jár. Ehhez már számtalan kalkulátor elérhető a neten – viszont ne csodálkozzunk, ha ezek sokszor nem ugyanazokat az értékeket mutatják. Mivel a karbonlábnyom kiszámítására nincs egységesen elfogadott módszer, ezért a kalkulátorok nem ugyanazokat a tényezőket és szorzókat veszik figyelembe. Ezek közül a leggyakoribbak a repülőgép típusa, az utazás hossza, az osztályok, az utastér kialakítása, a járat kihasználtsága, valamint a sugárzási kényszer. A karbonlábnyom mértékegységét szén-dioxidban szokás megadni, de arra sincs egységes válasz, hogy pénzben kifejezve mennyit ér egy egység.

A karbonlábnyom-számítás fő szempontjai

Ha kíváncsiak vagyunk arra, hogy pontosan mivel jár az utazásunk, arra figyeljünk, hogy az adott kalkulátor mi mindent vesz figyelembe számításkor:

  • Az egyik a repülőgép típusa: minél újabb gyártású egy gép, annál hatékonyabb az energiafelhasználása, és ezáltal kevesebb káros anyagot termel.
  • Ha tehetjük, válasszunk közvetlen járatot. Ugyanis egy repülés során az üzemanyag mintegy 23%-át a fel- és leszálláshoz használják fel – ez egy repülőgép tankjának közel egynegyede.
  • Az első osztályon való repülés négyszer több szén-dioxid-kibocsátással jár, mint a turistaosztályon. Ez annak köszönhető, hogy a magasabb osztályon nagyobb ülőhelyek vannak, amelyek a repülőgép egy utasra jutó szennyezésének nagyobb százalékát teszik ki.
  • A csomag mérete is számít: a könnyű poggyász nemcsak nekünk, a környezetünknek is előnyös. A repülőgép kisebb terhelése jelentősen csökkenti a felszálláshoz és a levegőben maradáshoz szükséges üzemanyag-felhasználást.
  • A legforgalmasabb repülőtereken gyakran hosszú sorokban állnak az üzemanyagot égető repülőgépek, vagy kanyarogva várják, hogy sorra kerüljenek a felszálláshoz. És az érkező járatok is elakadhatnak, körözhetnek, így még több káros anyagot juttatnak a levegőbe. Választhatunk alternatív, kisebb repülőtereket, amelyek valószínűleg kevésbé vannak túlzsúfolva, így nem annyira jellemző a felesleges üzemanyag-felhasználás.
  • Az üzemanyag sem mindegy. Annak is utána nézhetünk, hogy az adott légitársaság használ-e, és ha igen, mekkora mértékben SAF-ot (Sustainable Aviation Fuel, azaz fenntartható repülőgép-üzemanyag). A SAF akár 80%-kal kevesebb károsanyag-kibocsátást eredményezhet, mint a hagyományos repülőgép-üzemanyag. Jelenleg azonban a teljes repülőgép-üzemanyag-felhasználásnak csak körülbelül 0,1%-át teszi ki.


Fennakadások a franciáknál a légi közlekedésben

Fennakadások a franciáknál a légi közlekedésben 

Erős havazás bénítja a gépek fel- és leszállását.
Budapest Airport: az utasforgalomban is tükröződik Magyarország turisztikai vonzereje

Budapest Airport: az utasforgalomban is tükröződik Magyarország turisztikai vonzereje 

Friss információk a repülőtér adataiból.
A repülőtéren tájékoztat a minisztérium az utasok jogairól és jogérvényesítésről

A repülőtéren tájékoztat a minisztérium az utasok jogairól és jogérvényesítésről 

A november 27-i kitelepülésen a tárca munkatársai mind a hazai, mind a külföldi utasok kérdéseire, esetleges panaszaira válaszolnak annak érdekében, hogy a fogyasztók tisztában legyenek az uniós rendelet alapján őket megillető jogi lehetőségekkel.
Olyan, mint az igazi: itt az életnagyságú LEGO villamos

Olyan, mint az igazi: itt az életnagyságú LEGO villamos 

Különleges járművel találkozhatunk a főváros szívében, ami azzal csal sokak arcára mosolyt, hogy oda is a játék örömét hozza el, ahol a városlakók nem is számítanak rá.
Wizz Air-álláspont: Inkább késsen, mintsem törölni kelljen!

Wizz Air-álláspont: Inkább késsen, mintsem törölni kelljen! 

Többek közt ez a megállapítás hangzott el azon a november 19-ei sajtóbeszélgetésen, amelyen mi is részt vettünk.
Sorra dőlnek meg a korábbi airBaltic-eredmények – hátra dőlhetnek a vezetők

Sorra dőlnek meg a korábbi airBaltic-eredmények – hátra dőlhetnek a vezetők 

A lettek az elmúlt hónapban újabb sikert értek el az utasszám és a járatkihasználtság tekintetében.
Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren

Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren 

Növelte utasforgalmát és javított eredmény mutatóin az év első három negyedévében az egyebek között Bécs schwechati repülőterét is üzemeltető Flughafen Wien Gruppe.
Új járatot indít a Ryanair

Új járatot indít a Ryanair 

2025 tavaszától indulnak a járatok Budapest és Castellón között.
Bejelentették az Aeroplex legújabb partneri megállapodását

Bejelentették az Aeroplex legújabb partneri megállapodását 

A két fél a következő évre szóló, karbantartási projektre kötött keretmegállapodása nemcsak a légiközlekedésben való együttműködést, hanem a magyar-szerb gazdasági és diplomáciai kapcsolatok erősítését is tükrözi.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.