Így számítják ki egy repülőút karbonlábnyomát

Repülőjegy-vásárláskor egyre gyakrabban jön velünk szembe az az adat, hogy mennyi karbonlábnyomot hagyunk magunk után az adott utazással. Azonban az sem ritka, hogy más adatot látunk egy légitársaság oldalán, vagy egy független kalkulátorban. A következőkben azt mutatjuk be, milyen tényezőket szoktak figyelembe venni a karbonlábnyom meghatározásánál.

A karbonlábnyom az üvegházhatású gázok (beleértve a szén-dioxidot és a metánt) teljes mennyisége, amely az emberi vagy vállalati tevékenységek által, vagy egy termék életútja során keletkezik. Minél fejlettebb országban él valaki, annál nagyobb károsanyag-kibocsátásával jár mindaz, amit élete során csinál, olvastuk a Weco-Blogon.

Fotó: depositphotos.com
Fotó: depositphotos.com

Minden tevékenységünk közül a legnagyobb karbonlábnyomot utazás során hagyjuk magunk után. Ilyenkor ugyanis, főleg, ha külföldre mennénk, még mindig a repülés az optimális megoldás (elvégre nem feltétlenül fér bele egy egésznapos vonatozás, pláne, ha üzleti ügyben járunk el, határidőre), de sajnos ezzel okozzuk a legtöbb kárt a természetnek.

Viszont a járatok közötti válogatás során figyelembe vehetjük azt is, hogy az adott út mekkora károsanyag-kibocsátással jár. Ehhez már számtalan kalkulátor elérhető a neten – viszont ne csodálkozzunk, ha ezek sokszor nem ugyanazokat az értékeket mutatják. Mivel a karbonlábnyom kiszámítására nincs egységesen elfogadott módszer, ezért a kalkulátorok nem ugyanazokat a tényezőket és szorzókat veszik figyelembe. Ezek közül a leggyakoribbak a repülőgép típusa, az utazás hossza, az osztályok, az utastér kialakítása, a járat kihasználtsága, valamint a sugárzási kényszer. A karbonlábnyom mértékegységét szén-dioxidban szokás megadni, de arra sincs egységes válasz, hogy pénzben kifejezve mennyit ér egy egység.

A karbonlábnyom-számítás fő szempontjai

Ha kíváncsiak vagyunk arra, hogy pontosan mivel jár az utazásunk, arra figyeljünk, hogy az adott kalkulátor mi mindent vesz figyelembe számításkor:

  • Az egyik a repülőgép típusa: minél újabb gyártású egy gép, annál hatékonyabb az energiafelhasználása, és ezáltal kevesebb káros anyagot termel.
  • Ha tehetjük, válasszunk közvetlen járatot. Ugyanis egy repülés során az üzemanyag mintegy 23%-át a fel- és leszálláshoz használják fel – ez egy repülőgép tankjának közel egynegyede.
  • Az első osztályon való repülés négyszer több szén-dioxid-kibocsátással jár, mint a turistaosztályon. Ez annak köszönhető, hogy a magasabb osztályon nagyobb ülőhelyek vannak, amelyek a repülőgép egy utasra jutó szennyezésének nagyobb százalékát teszik ki.
  • A csomag mérete is számít: a könnyű poggyász nemcsak nekünk, a környezetünknek is előnyös. A repülőgép kisebb terhelése jelentősen csökkenti a felszálláshoz és a levegőben maradáshoz szükséges üzemanyag-felhasználást.
  • A legforgalmasabb repülőtereken gyakran hosszú sorokban állnak az üzemanyagot égető repülőgépek, vagy kanyarogva várják, hogy sorra kerüljenek a felszálláshoz. És az érkező járatok is elakadhatnak, körözhetnek, így még több káros anyagot juttatnak a levegőbe. Választhatunk alternatív, kisebb repülőtereket, amelyek valószínűleg kevésbé vannak túlzsúfolva, így nem annyira jellemző a felesleges üzemanyag-felhasználás.
  • Az üzemanyag sem mindegy. Annak is utána nézhetünk, hogy az adott légitársaság használ-e, és ha igen, mekkora mértékben SAF-ot (Sustainable Aviation Fuel, azaz fenntartható repülőgép-üzemanyag). A SAF akár 80%-kal kevesebb károsanyag-kibocsátást eredményezhet, mint a hagyományos repülőgép-üzemanyag. Jelenleg azonban a teljes repülőgép-üzemanyag-felhasználásnak csak körülbelül 0,1%-át teszi ki.


Forgalomkorlátozások vasárnap  a fővárosban

Forgalomkorlátozások vasárnap a fővárosban 

Vasárnap egy futóversenyt és az Élet Menete rendezvényt tartják Budapesten.
SIA Csoport: cél a karbonsemlegesség

SIA Csoport: cél a karbonsemlegesség  

A Singapore Airlines (SIA) Csoport megállapodásokat írt alá a Fenntartható Repülési Üzemanyag (SAF) beszerzéséről.
Emirates éves riport: annál is sikeresebb, mint gondolná

Emirates éves riport: annál is sikeresebb, mint gondolná 

Megdöntötte saját rekordját az Emirates Group a 2024–2025-ös pénzügyi évben.
Mallorca a repülőjáratok korlátozását fontolgatja

Mallorca a repülőjáratok korlátozását fontolgatja 

A korlátozás oka a húsvéti héten mért jelentős forgalomnövekedés.
Ismét robog a Jégmadár expressz

Ismét robog a Jégmadár expressz 

Május 18-tól ismét közlekedik a Jégmadár expresszvonat, amely közvetlen összeköttetést kínál Rákospalota-Újpestről a Velencei-tóhoz és a Balatonhoz.
WIZZ: Brassó-Budapest járatnövelés

WIZZ: Brassó-Budapest járatnövelés 

A repülőtér a Romániai Repülőterek Egyesülete által közölt januári statisztika szerint egy év alatt megduplázta utasainak számát.
Ünnepel a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér

Ünnepel a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 

Éppen hetvenöt évvel ezelőtt, 1950. május 7-én nyitották meg az utazóközönség előtt Budapest nemzetközi repülőterét, Magyarország kapuját.
Dubaj dübörög, és helyet kér magának a nyári desztinációk sorában

Dubaj dübörög, és helyet kér magának a nyári desztinációk sorában 

Dubajról leginkább a téli napsütés, a tavaszi luxuspihenés vagy az őszi tökéletes kikapcsolódás jut eszünkbe – de ez hamarosan megváltozhat.
Budapest Airport vállalás – indul a zajvédelmi program következő üteme

Budapest Airport vállalás – indul a zajvédelmi program következő üteme 

A Budapest Airport (BA) ezt a speciális programot az érintett kerületek és települések polgármestereivel konzultálva alakította ki.
IATA-jelentés: nőtt a globális utasforgalom

IATA-jelentés: nőtt a globális utasforgalom  

Az április 30-án megjelent sajtóközlemény 2025. márciusi globális légiutasforgalom adatait ismerteti.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.