Így számítják ki egy repülőút karbonlábnyomát

Repülőjegy-vásárláskor egyre gyakrabban jön velünk szembe az az adat, hogy mennyi karbonlábnyomot hagyunk magunk után az adott utazással. Azonban az sem ritka, hogy más adatot látunk egy légitársaság oldalán, vagy egy független kalkulátorban. A következőkben azt mutatjuk be, milyen tényezőket szoktak figyelembe venni a karbonlábnyom meghatározásánál.

A karbonlábnyom az üvegházhatású gázok (beleértve a szén-dioxidot és a metánt) teljes mennyisége, amely az emberi vagy vállalati tevékenységek által, vagy egy termék életútja során keletkezik. Minél fejlettebb országban él valaki, annál nagyobb károsanyag-kibocsátásával jár mindaz, amit élete során csinál, olvastuk a Weco-Blogon.

Fotó: depositphotos.com
Fotó: depositphotos.com

Minden tevékenységünk közül a legnagyobb karbonlábnyomot utazás során hagyjuk magunk után. Ilyenkor ugyanis, főleg, ha külföldre mennénk, még mindig a repülés az optimális megoldás (elvégre nem feltétlenül fér bele egy egésznapos vonatozás, pláne, ha üzleti ügyben járunk el, határidőre), de sajnos ezzel okozzuk a legtöbb kárt a természetnek.

Viszont a járatok közötti válogatás során figyelembe vehetjük azt is, hogy az adott út mekkora károsanyag-kibocsátással jár. Ehhez már számtalan kalkulátor elérhető a neten – viszont ne csodálkozzunk, ha ezek sokszor nem ugyanazokat az értékeket mutatják. Mivel a karbonlábnyom kiszámítására nincs egységesen elfogadott módszer, ezért a kalkulátorok nem ugyanazokat a tényezőket és szorzókat veszik figyelembe. Ezek közül a leggyakoribbak a repülőgép típusa, az utazás hossza, az osztályok, az utastér kialakítása, a járat kihasználtsága, valamint a sugárzási kényszer. A karbonlábnyom mértékegységét szén-dioxidban szokás megadni, de arra sincs egységes válasz, hogy pénzben kifejezve mennyit ér egy egység.

A karbonlábnyom-számítás fő szempontjai

Ha kíváncsiak vagyunk arra, hogy pontosan mivel jár az utazásunk, arra figyeljünk, hogy az adott kalkulátor mi mindent vesz figyelembe számításkor:

  • Az egyik a repülőgép típusa: minél újabb gyártású egy gép, annál hatékonyabb az energiafelhasználása, és ezáltal kevesebb káros anyagot termel.
  • Ha tehetjük, válasszunk közvetlen járatot. Ugyanis egy repülés során az üzemanyag mintegy 23%-át a fel- és leszálláshoz használják fel – ez egy repülőgép tankjának közel egynegyede.
  • Az első osztályon való repülés négyszer több szén-dioxid-kibocsátással jár, mint a turistaosztályon. Ez annak köszönhető, hogy a magasabb osztályon nagyobb ülőhelyek vannak, amelyek a repülőgép egy utasra jutó szennyezésének nagyobb százalékát teszik ki.
  • A csomag mérete is számít: a könnyű poggyász nemcsak nekünk, a környezetünknek is előnyös. A repülőgép kisebb terhelése jelentősen csökkenti a felszálláshoz és a levegőben maradáshoz szükséges üzemanyag-felhasználást.
  • A legforgalmasabb repülőtereken gyakran hosszú sorokban állnak az üzemanyagot égető repülőgépek, vagy kanyarogva várják, hogy sorra kerüljenek a felszálláshoz. És az érkező járatok is elakadhatnak, körözhetnek, így még több káros anyagot juttatnak a levegőbe. Választhatunk alternatív, kisebb repülőtereket, amelyek valószínűleg kevésbé vannak túlzsúfolva, így nem annyira jellemző a felesleges üzemanyag-felhasználás.
  • Az üzemanyag sem mindegy. Annak is utána nézhetünk, hogy az adott légitársaság használ-e, és ha igen, mekkora mértékben SAF-ot (Sustainable Aviation Fuel, azaz fenntartható repülőgép-üzemanyag). A SAF akár 80%-kal kevesebb károsanyag-kibocsátást eredményezhet, mint a hagyományos repülőgép-üzemanyag. Jelenleg azonban a teljes repülőgép-üzemanyag-felhasználásnak csak körülbelül 0,1%-át teszi ki.


Hamarosan indul Közép-Európa legnagyobb motoros túrája

Hamarosan indul Közép-Európa legnagyobb motoros túrája 

A résztvevő több száz motoros összesen 831 km tesz meg idén, hogy ezúttal Békés megye kulturális és turisztikai értékeit felfedezze.
Megvan az év legmenőbb kerékpáros útvonala

Megvan az év legmenőbb kerékpáros útvonala 

Magyarország keleti részébe vezet az idei év kedvenc kerékpáros útvonala.
Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között

Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között 

Újabb légijárat indul Magyarország és Kína között, így idén júniustól immár egy hetedik kínai nagyváros, Sencsen is közvetlenül elérhető lesz Budapestről.
A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé

A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé 

2023-ban több mint 1 millió tonna szén-dioxidot kibocsátását előzték meg az utazók azzal, ha buszos utazást választottak más közlekedési módok, például autó vagy repülő helyett.
Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt

Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt 

Sir Tim Clark a következő levelet fogalmazta meg, és juttatta el - többek közt rajtunk keresztül - ügyfeleiknek.
Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő

Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő 

A magyar főváros légikikötője ismét elnyerte a Skytrax „Kelet-Európa legjobb repülőtere” címét a World Airport Awards díjátadón. Az idei már zsinórban a tizenegyedik alkalom. 
Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton

Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton 

Április 22-én kezdődik az útfelújítás negyedik üteme a a budapesti Liszt Ferenc-repülőtérhez vezető utakon.
Visszatér az Uber Magyarországra

Visszatér az Uber Magyarországra 

Április 16-án hivatalosan lezárult a jóváhagyási folyamat.
Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága

Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága 

Beszállás előtt a BARK Air egyik légiutaskísérője a kapuban fogadja a kutyákat, hogy segítsen nekik nyugodtan venni az előttük álló akadályokat.
Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat

Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat 

Mennydörgésre és villámlásra ébredtek szerda reggel az Egyesült Arab Emírségek lakosai.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?