Indul a hamuradar tesztelése az easyJet-nél

Az izlandi Eyjafjöll gleccservulkán hamufelhője miatt elrendelt légtérzárlat, illetve az annak nyomán a légiközlekedésben keletkezett óriási veszteség megelőzésére az EsayJet angol légitársaság repülőgépeire megkezdték a hamutartalmú felhőket is érzékelő AVOID radarok felszerelését. Ezzel szinte egy időben a légi forgalmat irányító EuroControl az egész földrészre egyesítette az észlelés, a mérés, az értékelés, a jelentés és a tájékoztatás rendszerét.

Az AVOID-ot (Airborne Vulcanic Object Identifier Detector - vulkáni anyagokat azonosító fedélzeti jelzőműszer) a norvégiai NILU repülési kutató intézetben Fred Prata irányításával dolgozták ki. A www.nilu.com honlapon található leírás alapján lényege, hogy az infravörös rezgéstartományban működve a vulkáni hamu porszerű szemcséiről is visszaverődnek a radarhullámok. Az 1500-15 000 méteres magasság között lebegő vulkáni anyagok jellegét, irányát és helyzetét ennek alapján - a már használatos időjárás- és akadályjelző TECAS radarokéhoz hasonlóan - egy monitoron 100 kilométeres távolságig különböző színekkel tüntetik fel.

A különleges radarokkal - maga az AVOID rövidítés azt jelenti, hogy kikerülni, elkerülni - elsőként az EasyJet A-340-es Airbusait látják el, amelyek a rövidebb sarkvidéki, ám vulkán közeli utakon repülnek a Távol-Keletre. Egyelőre tucatnyi gép kap ilyen extra műszert. A légtérzárlat miatt a társaság 28 087 utasát nem tudta időben elszállítani, ami 215 000 fontos veszteséget okozott neki. A repülőgépek testét, hajtóműveit, ablakait veszélyes mértékben csak az érdes és még forró vulkáni anyagok rongálhatják meg, illetve hevíthetik fel. A vulkáni felhőkből kikerülő, lehűlő gépek hajtóműveit eddig minden esetben újra tudták indítani. Ám a még messzire sodródott, ritkuló és lehűlő hamupor is okozhat hajtómű-leállást, mert a turbinalapátok a súrlódásától kissé felmelegednek, amit a védőberendezések tűzveszélyként értékelnek, és leállítják a gázturbinát. Az AVOID-dal még az ilyenek esetek is kikerülhetők. (MTI)


Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat

Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat 

Alaposan felgyorsították a jegykiadó automaták telepítését.
Egyenruhák az elit csapat részére

Egyenruhák az elit csapat részére 

Az Emirates bemutatta új egyenruháját.
A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe

A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe 

A Lufthansa 41 százalékos részesedést szerez az ITA Airwaysben.
Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak

Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak 

A tíz legviharosabb útvonal közül nyolc ugyanabban az országban kezdődik vagy végződik.
Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép?

Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép? 

A Wizz Air utasai körében végzett legfrissebb felmérésének eredményei szerint a válaszadók 71 százaléka úgy véli, hogy a fenntartható repülőgép-üzemanyag (SAF) hozzájárulhat a légiközlekedés karbonlábnyomának csökkentéséhez.
Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba

Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba 

A Scoot fapados légitársaság bejelentette, hogy új járatot indít Bécsből Szingapúrba ez év június 3-tól.
Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók

Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók 

A tájékoztatás szerint a 2024-es év Magyarország történetének legnagyobb légiforgalmát hozta, összesen 1 millió 144 ezer repülőgép érintette a hazai légteret, ami havi bontásban átlagosan több mint 95 ezer.
Bajban a Boeing?

Bajban a Boeing? 

Nagyjából harmadával kevesebb repülőgépet adott át a vevőinek tavaly.
Járatnyitás Isztambulból Bengáziba

Járatnyitás Isztambulból Bengáziba 

A török légitársaság 2025. január 14-től ismét elindította járatait Líbia felé, isztambuli indulással.
Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv  járatpár

Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv járatpár 

A Wizz Air 2025. január 15-től kezdődően ismét elindította a Budapest és Tel-Aviv közötti közvetlen járatait.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.