Január 29-ig véleményezhető az utasadat-információkra vonatkozó törvénymódosítás

A schengeni övezeten belül repülővel utazókról hat, az azon kívülre repülő, illetve onnan beutazó utasokról 16 adatot kell továbbítaniuk a légitársaságoknak a Szervezett Bűnözés Elleni Koordinációs Központnak, amely a nemzeti utasadat-információs rendszert működteti - egyebek mellett ez szerepel abban a törvénytervezetben, amely kedden került fel a kormány honlapjára.

A tervezetet - amelyet a Belügyminisztérium tett közzé, és öt törvényt módosítana - január 29-ig lehet véleményezni. A módosítani tervezett jogszabályok közül a légiközlekedési törvény írja elő az utasok adatainak gyűjtését, továbbítását.

Egy 2013-ban elfogadott és idén hatályba lépett törvény határozta meg, hogy a Szervezett Bűnözés Elleni Koordinációs Központ gyűjti, elemzi, kezeli az utasnyilvántartási adatokat.

Részletes adatokat kell rögzíteni a schengeni övezeten kívülre utazóknál

A schengeni övezeten belül utazók nevét, állampolgárságát, úti okmányának számát, születési idejét, a másik schengeni államba érkezés helyét, továbbá az indulási, a tranzit- és a célállomást kell rögzítenie a légitársaságnak.

A schengeni övezeten kívülre utazóknál, illetve az onnan érkezőknél már a következőket kell rögzíteni: név (foglalási név, és/vagy megadott utónév), az utazási iroda, illetve utazásközvetítő neve, az utas neme, a járat száma, annak indulási és érkezési ideje,az indulási, a tranzit- és a célállomás, a nyilvántartási helymeghatározó kód (rekord lokátor), a jegykiállítás időpontja, az ülőhely száma és egyéb helyinformációk, poggyászra vonatkozó adatok, az utassal együtt utazók neve és utazók száma, az utas által közölt kapcsolattartási adatok, különösen az utas és a vele utazók lakó- és tartózkodási helyének címei, telefonszámaik, e-mail címeik, a hitelkártyával vagy bankszámlával kapcsolatos, az utazási tranzakcióhoz nem kötődő tranzakciós adatok kivételével valamennyi rendelkezésre álló fizetési vagy számlázási információ, a repülőjegyre vonatkozó adatok, így különösen az azt kibocsátó légitársaság neve és a repülőjegy sorszáma, az utazás körülményeire vonatkozó adatok, valamint a korábbi pontokban felsorolt adatok módosításai.

A légitársaság az utasok adatait egyrészt a határforgalom-ellenőrzésért felelős szervnek, másrészt a Szervezett Bűnözés Elleni Koordinációs Központnak továbbítja.

A légitársaság köteles az adatokat a járat tervezett indulási ideje előtt 12 órával, valamint az utasfelvételi eljárás befejezését követően - közvetlenül a légi jármű felszállása után - haladéktalanul továbbítani a központnak.

A központ átveszi és kezeli az adatokat, aminek célja a terrorizmussal és a szervezett bűnözéssel összefüggő bűncselekmények felderítésének és nyomozásának, illetve a nemzetbiztonságot veszélyeztető törekvések és tevékenységek elhárításának az elősegítése.

A központ a kockázatos utasok adatait összeveti az általa kezelt adatokkal. Amennyiben a terrorizmussal vagy a szervezett bűnözéssel összefüggő bűncselekmény elkövetésének lehetséges gyanúját vagy pedig a nemzetbiztonságot veszélyeztető lehetséges kockázatot állapít meg, akkor értesíti a felderítésre hivatott szervet és átadja annak az utas adatait. Az utasok adatait öt évig köteles kezelni a központ.

A törvénytervezet ide kattintva - zip formátumban - letölthető, a véleményeket január 29-ig várják a [email protected] e-mail címre.

Forrás: MTI


Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat

Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat 

Alaposan felgyorsították a jegykiadó automaták telepítését.
Egyenruhák az elit csapat részére

Egyenruhák az elit csapat részére 

Az Emirates bemutatta új egyenruháját.
A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe

A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe 

A Lufthansa 41 százalékos részesedést szerez az ITA Airwaysben.
Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak

Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak 

A tíz legviharosabb útvonal közül nyolc ugyanabban az országban kezdődik vagy végződik.
Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép?

Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép? 

A Wizz Air utasai körében végzett legfrissebb felmérésének eredményei szerint a válaszadók 71 százaléka úgy véli, hogy a fenntartható repülőgép-üzemanyag (SAF) hozzájárulhat a légiközlekedés karbonlábnyomának csökkentéséhez.
Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba

Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba 

A Scoot fapados légitársaság bejelentette, hogy új járatot indít Bécsből Szingapúrba ez év június 3-tól.
Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók

Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók 

A tájékoztatás szerint a 2024-es év Magyarország történetének legnagyobb légiforgalmát hozta, összesen 1 millió 144 ezer repülőgép érintette a hazai légteret, ami havi bontásban átlagosan több mint 95 ezer.
Bajban a Boeing?

Bajban a Boeing? 

Nagyjából harmadával kevesebb repülőgépet adott át a vevőinek tavaly.
Járatnyitás Isztambulból Bengáziba

Járatnyitás Isztambulból Bengáziba 

A török légitársaság 2025. január 14-től ismét elindította járatait Líbia felé, isztambuli indulással.
Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv  járatpár

Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv járatpár 

A Wizz Air 2025. január 15-től kezdődően ismét elindította a Budapest és Tel-Aviv közötti közvetlen járatait.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.