Jöhet a fenntartható kerozin

Holland-svéd együttműködésben kutatják a fenntartható kerozin gyártási lehetőségeit.

A Svéd Energiaügynökség bejelentette, hogy anyagi forrásokat biztosít a KLM, a Södra, a Växjö Energi, a SkyNRG, illetve a RISE Svéd Kutatóközpontok számára, hogy folytatódhasson a svédországi Småland tartomány Växjö régiójában a korábban megkezdett, a fenntartható kerozin előállításával kapcsolatos kutatás.

A forrásokat faipari melléktermékekből Fischer-Tropsch eljárással készülő fenntartható üzemanyagot készítő (SAF) üzemmel kapcsolatos kutatásokra költik. A megálmodott gyárnak megvan a lehetősége arra, hogy a légiközlekedést még fenntarthatóbbá tegye. A Svéd Energiaügynökség 5,1 millió korona (500 ezer euró) összeggel támogatja a projektet.

 

Az első Fischer-Tropsch eljárást használó SAF-gyárat egy már létező, bio-alapú gyárral integrálva hoznák létre, hogy magas minőségű fenntartható üzemanyagot tudjanak gyártani, és ezzel csökkentsék az üvegházhatású gázok kibocsátását a légiközlekedési szektorban. A gyár megépítése egyben hasonló projektek koncepcióterveinek megvalósíthatóságát is bizonyíthatja. A gyártás várhatóan 2026-ban kezdődik el évi 16 ezer tonna fenntartható kerozin előállításával.

A konzorcium, amely a gyártás teljes értéktermelési láncolatát felöleli, azért fogott össze, hogy növeljék az elérhető fenntartható kerozin mennyiségét Svédországban és Észak-Európában.

A jövőbeni igényszint kielégítéséért a partner társaságok a projekt minden mérnöki, műszaki, fenntarthatósági és üzleti aspektusát megvizsgálják. Nem kormányzati szervezetek, a svéd kormány, az erdészeti tevékenységet folytató Södra, az engedélyező szervek, akadémikusok és a SkyNRG fenntarthatósági bizottsága is részt vesz a keretek megalkotásában. Olyan fenntarthatósággal kapcsolatos kérdéseket is megvizsgálnak, mint a szénegyensúly és az erdő biodiverzitása, emellett a fakitermelésből származó melléktermékek felhasználásának hatásait is megvizsgálják.

A jelenleg használatban lévő hajtóművek folyékony üzemanyagot égetnek el, ezeket az egységeket rövid távon nem lehet olyan alternatív üzemanyagokra átállítani, mint a hidrogén, vagy az elektromosság. Emellett a repülőtéri infrastruktúra sem lenne képes ezt a változást lekövetni. A fenntartható kerozin, mint köztes termék a megoldás arra, hogy rövid- és középtávon drasztikusan csökkenteni lehessen a szén-dioxid-kibocsátást a légiközlekedésben, és a meglévő hajtóműveket, repülőtéri kiszolgáló infrastruktúrát sem kell hozzá módosítani. Ennek ellenére a fenntartható kerozin jelenleg nem érhető el széles körben. Pedig megvan a képessége arra, hogy a karbonkibocsátást 75-100 százalékban csökkentse, a mérték a technológiától, és a felhasznált alapanyagtól is függ.

Karel Bockstael, a KLM fenntarthatóságért felelős alelnöke a kutatással kapcsolatban azt mondta, a KLM arra fókuszál, hogy növelje a felhasznált fenntartható kerozin mennyiségét, hogy képes legyen környezetbarátabban üzemelni. Ahhoz, hogy minél több alternatív kerozin kerüljön a piacra minden technológiát meg kell vizsgálni, és ösztönözni kell a kezdeti gyártás felfuttatását. A svédországi projekt egy fontos következő lépés. A jelenleg forgalmazott, sütőolaj felhasználásával készülő alternatív kerozin gyártása alapanyaghiány, és a szintetikus, fenntartható kerozinok előállítása miatt el fogja érni a felső határát. Egy új alapanyagra átállás azonban műszaki és pénzügyi kérdéseket is felvet, a Svédországban használt, Fischer-Tropsch eljáráson alapuló technológia fafeldolgozásból származó melléktermékeket használ, amelyből rengeteg van az országban és Európa legnagyobb részén.

 

 

Forrás: Air France

Forrás: KLM – Holland Királyi Légitársaság


Friss jelentés az Emirates és a flydubai partnerségi együttműködéséről

Friss jelentés az Emirates és a flydubai partnerségi együttműködéséről 

Az Emirates és a flydubai szolgáltatásai iránti erőteljes kereslet 36 százalékos utasszám-növekedést eredményezett egy év alatt.
Környezetszennyező privátrepkedések Ausztriában

Környezetszennyező privátrepkedések Ausztriában 

Megdöbbentő adatokat közölt az osztrák Wiener Zeitung friss beszámolója.
Átadták a HungaroControl új távoli toronyirányítási rendszerét

Átadták a HungaroControl új távoli toronyirányítási rendszerét 

A fejlesztéssel a cég az első olyan léginavigációs szolgáltató a világon, amely helyhez kötöttség nélkül tudja irányítani egy-egy repülőtér terminálforgalmát.
Környezetbarát hangárt alakítanak ki az amszterdami reptéren

Környezetbarát hangárt alakítanak ki az amszterdami reptéren 

A KLM a környezeti hatások csökkentése érdekében új módszereket vet be egyik hangárjának felújítása során.
Ismét a magyar utakat járják a Google furcsa autói

Ismét a magyar utakat járják a Google furcsa autói 

Újra megjelennek Magyarországon a Google járgányai.
A Lufthansa megszünteti a fedélzeti árusítást hosszú távú járatain

A Lufthansa megszünteti a fedélzeti árusítást hosszú távú járatain 

A Lufthansa gazdasági okokból leállítja a fedélzeti értékesítést hosszú távú járatain.
Emirates és Visit Hungary megállapodás

Emirates és Visit Hungary megállapodás 

Az Emirates légitársaság együttműködési megállapodást írt alá a Visit Hungaryvel a Magyarországra irányuló beutazó turizmus fellendítése érdekében.
A Wizz Air törölte a Lisszabonból Budapestre tartó járatát

A Wizz Air törölte a Lisszabonból Budapestre tartó járatát 

A légitársaság már közvetlenül tájékoztatta azon érintett utasait, akik a weboldalon, illetve applikáción keresztül intézték foglalásukat.
Járattörlések a belgiumi repülőtéren

Járattörlések a belgiumi repülőtéren 

A közlekedési vállalatok szakszervezeteinek sztrájkja miatt közlekedési fennakadások és járattörlések várhatók április 29-én.
Az ír fapados fellép a reptéri ivászatok ellen

Az ír fapados fellép a reptéri ivászatok ellen 

A Ryanair már januárban azt javasolta, hogy az EU vezessen be alkoholkorlátozást a repülőtereken – közölte a CNN.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.