Jöhet az autópálya-matrica Horvátországban is

Horvátország autópálya-matricák bevezetését tervezi az eddigi fizetőkapus rendszer helyett - mondta Oleg Butkovic tengerészeti, közlekedési és infrastrukturális miniszter a horvát közszolgálati televízió Poligraf című műsorában pénteken.

A miniszter kijelentette: a Horvát Autópályák Vállalat (HAC) és a Rijeka Autópálya Vállalat (ARZ) mielőbbi szerkezetátalakítására van szükség.  "A kormánynak az a célja, hogy érintés nélküli díjfizetési módot vezessen be" - hangsúlyozta, majd hozzátette: a végleges döntés előtt ugyanakkor még meg kell vizsgálniuk az előzetes elemzéseket.

A matricák értékéről nem akart beszélni a miniszter, mert szerinte az még túl korai volna. Mint mondta: figyelni fognak arra, hogy az árak kövessék a horvát állampolgárok életszínvonalát.

A szakszervezetek határozottan ellenzik a autópálya-matricák bevezetését.

"Mi nem vagyunk tranzitország és a mediterrán országok fizetőkapukkal rendelkeznek" - mondta Mijat Stanic, a szakszervezet képviselője a sajtónak, aki szerint így a különbséget az árban az államnak kell majd fedeznie.



A bevétel maradna, a költségek csökkennének

Egy korábban készült tanulmány szerint, amelyet a Vecernji List horvát napilap ismertetett az autópálya-díjból származó bevételek a matricák bevezetése után sem esnének vissza, vagyis maradna a 2,2 milliárd kuna (közel 93 milliárd forint) éves bevétel. Azzal a különbséggel - teszi hozzá a lap -, hogy a kiadások nagyban csökkennének, hisz megszűnnének a fizetőkapuk, és ezzel együtt közel 800 munkahely is.

A horvát autópályákat kezelő vállalatok évek óta fizetésképtelenek és a csődeljárás szélén állnak. Az állam kedvezőtlen, rövid távú hiteleket vett fel magas kamattal, és most nem tudja fizetni azokat. 2014-ben a HAC és az ARZ kötelezettségei körülbelül egymilliárd euróra (322 milliárd forint) rúgtak.

A horvát kormány decemberben újabb 200 millió euró értékű hitelt hagyott jóvá a HAC-nak az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Banktól (EBRD). Ezt azzal magyarázták, hogy a HAC-nak 2016-ban 466 millió euró törlesztőrészletet és 109 millió euró kamatot kell kifizetnie a korábban felvett kölcsönből, amelyet a vállalat saját bevételeiből nem tud fedezni.

Mi mennyibe kerül Horvátországban 2016-ban?

A Horvátország Infó minden évben listába szedi az aktuális árakat az országban - az élelmiszerüzletektől a strandok belépőin át a benzinárakig sok mindent megtudhatunk.

Az üzemanyagárak például nagyságrendileg a következőképpen alakulnak idén Horvátországban: a benzin litere körülbelül 8,4 – 8,5 kuna között mozog, míg a dízelért 7,2 – 7,3 kuna között fizethetünk.

A hajós kirándulások árait tekintve a következőkre számíthatunk:

2 órás: felnőtt 100 kuna, gyerek 50 kuna
fél napos: felnőtt 150 kuna, gyerek 75 kuna
egész napos, ellátással: felnőtt 300 kuna, gyerek 150 kuna

Hajós kirándulások Isztriáról Velencébe 2016-ban:
Umag, Velence retúrjegy – felnőtt: 121 euró, gyerek: 76,5 euró
Porec, Velence retúrjegy – felnőtt: 121 euró, gyerek: 76,5 euró
Rovinj, Velence retúrjegy – felnőtt: 121 euró, gyerek: 76,5 euró
Pula, Velence retúrjegy – felnőtt: 124 euró, gyerek: 78 euró

Ha strandra mennénk, akkor pedig nagyjából a következő költségekkel számoljunk:

napágy: 25 kuna / nap
napernyő: 25 kuna / nap
banánozás, ejtőernyőzés: 60-80 kuna / menet / fő
csúszdás vízibicikli: 70 kuna / óra
kajak: 40 kuna / óra
fagyi: 7 kuna
pizza: 35-55 kuna
hamburger: 17-22 kuna
jégkrém: 6,5-15 kuna

Néhány belépőjegy ára 2016-ra:

Plitvicei tavak belépő (2016): felnőtt 110 kuna, tanuló 80 kuna; júl. 1 és aug 31 között: 180 / 110
Pulai amfiteátrum belépő (2016): felnőtt 50 kuna, tanuló 25 kuna
Krka vízesés belépő (2016): felnőtt 150 kuna, tanuló 90 kuna
Brijuni kirándulás belépő (2016): felnőtt 210 kuna, tanuló 105 kuna
Dubrovnik várfal belépő (2016): felnőtt 120 kuna, tanuló 30 kuna

Ha étteremben laknánk jól, akkor így készüljünk - az árak itt is körülbelüli összegben értendők:

Levesek / előételek:
- sajttál: 55 kuna
- prsut - szárított sonka - tál: 55 kuna
- halleves: 30 kuna

Húsételek:
- csevap: 55-60 kuna
- bécsi szelet: 55 kuna
- gillezett hústál 2 főre: 150 kuna

Halételek:
- rántott tintahal: 60-70 kuna
- grillezett tintahal: 70-90 kuna
- scampi rizottó: 60-70 kuna
- scampi spagetti: 60-70 kuna
- aranykeszeg tál: 120 kuna
- tengeri süllő tál: 120 kuna
- nyelvhal tál: 160 kuna
- kagylótál: 50 kunától
- vegyes kagylótál: 85 kuna
- scampi tál: 120 kunától
- prémium vegyes haltál 2 fő részére: 300 kuna

Saláták:
- csirkesaláta: 40 kuna
- rákkoktél: 60 kuna
- tintahal saláta: 50 kuna
- tonhal saláta: 45 kuna
- mozzarellás saláta: 45 kuna

Olaszos ételek:
- zöldséges rizottó: 35 kuna
- spagettik: 40-60 kuna
- lasagne: 40-45 kuna
- pizzák 35-50 kuna

Italok:
- üveges vörösbor: 140-400 kuna
- presszó kávé 9-12 kuna
- capuccino 10-15 kuna
- tea: 8-10 kuna
- üdítők 0,2 (cola, fanta..): 10-15 kuna
- csapolt sör 0,5: 17-20 kuna
- csapolt sör 0,3: 13-15 kuna

Az Isztranauta a következő, 2016-os horvátországi autópályadíjakat tette közzé oldalán:

A4 autópálya (Letenye/Goričan → Zágráb)
Letenye/Goričan → Csáktornya 8 kuna
Letenye/Goričan → Varasd 15 kuna
Letenye/Goričan → Zágráb (Ivanja Reka) 42 kuna

A1 autópálya (Zágráb → Split)
Zágráb → Karlovac 19 kuna kuna
Zágráb → Senj (Žuta Lokva lehajtó) 57 kuna
Zágráb → Zadar 121 kuna
Zágráb → Pirovac 138 kuna
Zágráb → Skradin (Krka Nemzeti Park) 143 kuna
Zágráb → Šibenik 147 kuna
Zágráb → Trogir (Prgomet lehajtó) 162 kuna
Zágráb → Split (Dugopolje lehajtó) 174 kuna
Zágráb → Omiš (Blato na Cetini lehajtó) 187 kuna
Zágráb → Makarska (Zagvozd lehajtó) 195 kuna
Zágráb → Ploče kompkikötő (Karamatići lehajtó) 222 kuna

A1 autópálya (Zágráb → Isztria)
Zágráb (Ivanja Reka) → Rijeka 70 kuna

A3 autópálya (Zágráb → Lipovac)
Zágráb → Slavonski Brod zapad (nyugat) 77 kuna
Zágráb → Slavonski Brod istok (kelet) 82 kuna
Zágráb → Đakovo 101 kuna
Zágráb → Osijek 116 kuna
Zágráb → Vukovar (Županja lehajtó) 107 kuna
Zágráb → Lipovac határátkelőhely 122 kuna

A2 autópálya (Zágráb → Trakošćan)
Zágráb → Krapina 21 kuna
Zágráb → Trakošćan 48 kuna

A8 és A9 (Isztriai ipszilon)
Učka alagút → Umag 67 kuna
Učka alagút → Pula 53 kuna
Pula → Umag 42 kuna

Krk híd 35 kuna
Učka alagút 30 kuna

Forrás: Turizmus Online / MTI


Bilbao, Wroclaw, Gdansk és Vilnius – egyvalami közös bennük

Bilbao, Wroclaw, Gdansk és Vilnius – egyvalami közös bennük 

Mind a négy izgalmas város már elérhető az ultrafapados légitársaság közvetlen járataival Budapestről.
Száz mozdonnyal erősít a MÁV

Száz mozdonnyal erősít a MÁV  

Ebből harminc már megérkezett.
Külföldre indul? Ne megszokásból vezessen!

Külföldre indul? Ne megszokásból vezessen! 

Tudnivalók, ha autóval indul útnak, és szeretné elkerülni a kellemetlen meglepetéseket.
Sűrítik a reptéri buszjáratokat a nyári csúcsidőszakban

Sűrítik a reptéri buszjáratokat a nyári csúcsidőszakban 

Sűrűbben járnak a repülőtéri BKK-járatok júliusban és augusztusban.
Emirates: nyári-téli újdonságok

Emirates: nyári-téli újdonságok 

A légitársaság újabb útvonalakon vezeti be a Prémium Turistaosztályt, és tovább bővíti menetrendjét a téli időszakra.
airBaltic: gyorsjelentés és egy új partnerség

airBaltic: gyorsjelentés és egy új partnerség 

A lett nemzeti légitársaság előzetes adatokat tett közzé a 2025 első féléves időszaki eredményeiről.
Ománi fapados járat úti céljai között szerepel Budapest

Ománi fapados járat úti céljai között szerepel Budapest 

A diszkont légitársaság vezére ezt a minap jelentette be.
Egyszerűbb a 14 év alatti gyermekek utaztatása

Egyszerűbb a 14 év alatti gyermekek utaztatása 

Mostantól elegendő a gyermek diákigazolványának másolatát bemutatni – akár nyomtatott, akár digitális formában – a díjmentes jegyváltáshoz és az életkor igazolásához.
Villámcsapás kényszerítette földre a Wizz Air Budapest és Stockholm közötti gépét

Villámcsapás kényszerítette földre a Wizz Air Budapest és Stockholm közötti gépét 

A péntek hajnali járat kényszerleszállást hajtott végre Varsóban.
Így tervezik meg a magyar fiatalok a repüléseiket

Így tervezik meg a magyar fiatalok a repüléseiket 

A magyar fiatalok nemcsak álmodoznak, hanem tudatosan készülnek arra is, ha valami nem a tervek szerint alakul.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.