Szerdától életbe lép a Fővárosi Közgyűlés által életre hívott rendszer, amellyel a lakossági panaszok nyomán véget vetnének a szertehagyott kölcsönzött kerékpárok és elektromos rollerek korának: elkészült az első 300 mikromobilitási pont a Nagykörúton belül, ahol szabályosan letehetőek lesznek ezek az eszközök – derült ki a BKK hétfői sajtótájékoztatóján. A főváros elkötelezett amellett, hogy a fenntartható, zöld közlekedést fejlesszék és alternatívát nyújtsanak mindenkinek az autós közlekedés helyett - hangsúlyozta Balogh Samu, a főpogármester kabinetfőnöke, hozzátéve, hogy azért a lakossági igény is jogos, hogy ezeket rendezett körülmények között tárolják. Épp ezért a következő időszakban még legalább ennyi Mobi-pont kialakítása várható. A cél az, hogy ezek az egész városban megoldást nyújtsanak − tette hozzá.
A Fővárosi Közgyűlés által április 27-én elfogadott szabályozás lényege, hogy - először a belső kerületekben - mikromobilitási pontokat hoznak létre, és csak azokon lehet felvenni, leadni az eszközöket. A mikromobilitási szolgáltatók díjat fizetnek az eszközök tárolásáért, az eszközök kijelölt területen kívüli elhelyezése miatt pedig közigazgatási szankciót alkalmazhatnak velük szemben. A rendelkezés szerint a szolgáltató a nem megfelelően elhelyezett eszközök után naponta 5000 forint közterület-használati díjat köteles megfizetni.
Walter Katalin, a BKK vezérigazgatója elmondta, a Mobi-pontok hálózata a VI., a VII., és a VIII. kerületek belső részein már teljesen elkészült, a szabályozás júniusban lép életbe, majd a kerületek kötnek szerződést a szolgáltatókkal, amelyeknek az applikációiban megjelennek majd a létrehozott Mobi-pontok. Felidézte, hogy a mikromobilitási pontok elnevezésére pályázatot hirdettek, ennek eredményeképpen született meg a pontok új neve. Kérdésre válaszolva közölte: a kerületek hatósági szerződés keretében szankcionálni fogják a nem a kijelölt helyen letett eszközök után a szolgáltatókat, azok pedig nyilván továbbhárítják majd a felhasználókra.
Soproni Tamás (Momentum-DK-MSZP-Párbeszéd-LMP), Terézváros polgármestere azt mondta: a főváros a kérdésben egy kompromisszumos megoldás felé ment el a tiltás helyett, és ebből a kerületeknek még bevétele is lesz. A VI. kerületben 81 Mobi-pontot alakítottak ki, és reményeik szerint ezek hozzájárulnak ahhoz, hogy több parkolóhelye is lesz a helyieknek.
Niedermüller Péter (Momentum-DK-MSZP-Párbeszéd-LMP), Erzsébetváros polgármestere közölte: azt szeretnék, hogy a VII. kerületben a Dózsa György úttól a Madách Imre térig, az Andrássy úttól a Rákóczi útig szabadon lehessen használni a mikromobilitási eszközöket. Ezek a pontok hozzájárulnak ahhoz, hogy kevesebb átmenőforgalom legyen - tette hozzá. Rádai Dániel józsefvárosi alpolgármester közölte, több mint száz Mobi-pontot alakítottak ki a VIII. kerületben, és nagy eredménynek nevezte, hogy egy egységes rendszer jött létre.
A Mobi-pontokat zöld felfestés és/vagy tábla jelöli, emellett a közlekedési eszközök számára kialakított támaszokról is felismerhetők - a három elem közül legalább az egyik mindegyik helyszínen megtalálható. A helyszínek 1-2 perc sétára találhatók egymástól a belvárosban, azaz bárhonnan gyorsan elérhetők. Jelenleg ott lehet felvenni, vagy leadni megosztott rollereket, ahol az adott szolgáltató applikációja azt jelöli - írta a BKK a közleményében.
Az új szabályozás első lépésként szerdától csak a Nagykörúton belüli részeken, illetve a VIII. kerület Orczy úton belüli részén lesz kötelező - június 30-ig tartó türelmi időszakkal - a megosztott közlekedési eszközöket és járműveket a kijelölt pontokon elhelyezni.
Forrás: MTI