Kezd olyan méreteket ölteni a kerékpározás...

„Hogy önálló közlekedési ágazattá vált” - ismerte el dr. Becsey Zsolt, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) közlekedésért felelős helyettes államtitkára a kedden, Budapesten megrendezett kerékpáros konferencián. Úgy tűnik, hogy magasabb politikai körökben sem tekintik gyerekek játékának a bringázást; szavak szintjén. Jöhetnek a tettek! „Dán és holland magasságokba kívánunk törni” - jelentette ki Becsey.

Ezen téren pedig bőven van mit hozzátenni az eddigi infrastruktúrához; különösen a turizmus esetében. Az országot átszelő, nemzetközi hálózatba kapcsolódó utak bár fejlődnek, számos folytonossági hiányt szenvednek, ami miatt a kiszolgáló infrastruktúra sincs a topon. Ezt felismerni látszanak az illetékesek, ezért a keddi konferencián bemutatott „Hivatásforgalmi, hálózatba illeszthető kerékpárutak fejlesztésének előkészítése” című, 2021-ig szóló kerékpáros fejlesztési program, melynek a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ (KKK) a Bringázni Élmény nevet adta, egyebek mellett a meglévő útszakaszokat igyekszik hálózatba foglalni. „Néha nehezebb 15 kilométerrel összekötni szakaszokat, mint hosszabb utakat építeni, de most megindulhat egy ilyen fejlesztés” - biztatott az államtitkár. Az uniós finanszírozású projektet 768 millió forintból készítik elő 2015. végéig. A fejlesztések érintik az EuroVelo 6-os (EV6) korrekt megépítését, a Balatoni körút ráncfelvarrását, valamint a Budapestről történő odakerekezés útvonalát.

Hogy ezek hogy jönnek a hivatásforgalomhoz? Úgy ahogy az előző uniós költségvetési időszakban épített utak: a pályázati kiírásokban inkább hivatásforgalom szerepelt, mint turizmus. Ha egy polgármester kellően ügyes volt, települése környékén épült használható útszakasz. Ez azonban meglehetősen darabossá tette a egyebek mellett az EV6-os hazai szakaszát is. Az útvonal Franciaország nyugati partjaitól a Fekete-tengerig tart. Ha látni akarjuk milyen is ez teljes pompájában, ugorjunk csak át a Lajtán túlra, a Duna ausztriai völgyébe!

Ami a hazai állapotokat illeti, arról vegyesek a vélemények, de abban a többség egyetért, hogy hiányos infrastruktúrára akár külföldről, akár belföldről inkább a kalandvágyókat vonzza, amiből nagy bevételek és munkahelyek nem lesznek. Visegrád egyik meghatározó turisztikai szereplője értetlenül áll, hogy miért nem készült el eddig. Meglátása szerint az EV6-os igencsak javított volna az útvonal környéki települések - főképp Komáromtól Visegrádig - magas munkanélküliségi rátáján. De még Visegrádon sem túl rózsás a helyzet, mivel a Dunakanyar és Budapest közt hézagosan meglévő út miatt messze nincs annyi bringás turista, mint amennyit a település még bőven elviselne - véli. Ha a projekt rendben halad a Duna-menti út problémái leghamarabb 2017-től, legkésőbb 2020-tól orvosolhatók. Eddigre tervezik nettó 8,7 milliárdból kivitelezni a Rajka-Budapest szakasz 293 kilométerét, melynek első üteme pont az egyik munkanélküliség sújtotta részenn - Komárom-Nyergesújfalu - készülhet el.

Másik 6 milliárdból az EV6-hoz kapcsolódó fővárosi bringautak 120 kilométere lenne fogadóképes állapotban 2021-ig. Itt is több ütemről szól a fáma, de 2017. előtt még nem látjuk eredményét a jövőre kezdődő előkészítésnek. A Duna mindkét partján futó útvonalhálózat kapcsolódna a Budapest-Balaton útra. Ennek a biatorbágyi viadukton, mandulásokon és szőlősökön áthaladó 106 kilométere szintén 2020-ra nyerné el végleges formáját. Az építésért pedig nettó 4,3 milliárdot kellene majd kicsengetni. Etyek és a Velencei tó érintésével érné el a Balatont az út, ahol rácsatlakozna a már meglévő, de maga után sok kívánnivalót hagyó Balatoni Bringakörbe. A 248 kilométeres, Hévízt és a Kis-Balatont is magában foglaló projekt bekerülési árát nettó 6 milliárdra becsülik és 2020-ra lenne kész.

Félreértés ne essék, a tervezett utak nem kétszer kétsávos bringapályák lesznek. Alkalmazkodva a forgalmi viszonyokhoz fordulnak majd elő kis forgalmú utakra átvezetések, mezőgazdasági utakon haladás, de jó hír, hogy a teljes 767 kilométer zöme a tervek szerint önálló kerékpárút, sáv vagy nyom - ismertette Mihálffy Krisztina, a KKK projektvezetője.

A fenti infrastruktúra fejlesztése cseppet sem újkeletű. A kormány három éve a 1364/2011-es határozatában jelölte ki az EV6 megépítését kiemelt állami fejlesztésként. Sőt, az országot szintén átszelő EV11-es illetve a Vasfüggöny nyomvonalát 9000 kilométeren követő 13-as fejlesztését is, mely ráadásul összeköti a 6-os és 11-es utakat. A kormányhatározat 2011-ben 2012. március 31-ig adott határidőt az előkészítésre illetve a források bevonásának feltérképezésére. Utóbbi úgy tűnik, ismét zömében az EU kontójára meglesz.


Budapest Airport: az utasforgalomban is tükröződik Magyarország turisztikai vonzereje

Budapest Airport: az utasforgalomban is tükröződik Magyarország turisztikai vonzereje 

Friss információk a repülőtér adataiból.
A repülőtéren tájékoztat a minisztérium az utasok jogairól és jogérvényesítésről

A repülőtéren tájékoztat a minisztérium az utasok jogairól és jogérvényesítésről 

A november 27-i kitelepülésen a tárca munkatársai mind a hazai, mind a külföldi utasok kérdéseire, esetleges panaszaira válaszolnak annak érdekében, hogy a fogyasztók tisztában legyenek az uniós rendelet alapján őket megillető jogi lehetőségekkel.
Olyan, mint az igazi: itt az életnagyságú LEGO villamos

Olyan, mint az igazi: itt az életnagyságú LEGO villamos 

Különleges járművel találkozhatunk a főváros szívében, ami azzal csal sokak arcára mosolyt, hogy oda is a játék örömét hozza el, ahol a városlakók nem is számítanak rá.
Wizz Air-álláspont: Inkább késsen, mintsem törölni kelljen!

Wizz Air-álláspont: Inkább késsen, mintsem törölni kelljen! 

Többek közt ez a megállapítás hangzott el azon a november 19-ei sajtóbeszélgetésen, amelyen mi is részt vettünk.
Sorra dőlnek meg a korábbi airBaltic-eredmények – hátra dőlhetnek a vezetők

Sorra dőlnek meg a korábbi airBaltic-eredmények – hátra dőlhetnek a vezetők 

A lettek az elmúlt hónapban újabb sikert értek el az utasszám és a járatkihasználtság tekintetében.
Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren

Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren 

Növelte utasforgalmát és javított eredmény mutatóin az év első három negyedévében az egyebek között Bécs schwechati repülőterét is üzemeltető Flughafen Wien Gruppe.
Új járatot indít a Ryanair

Új járatot indít a Ryanair 

2025 tavaszától indulnak a járatok Budapest és Castellón között.
Bejelentették az Aeroplex legújabb partneri megállapodását

Bejelentették az Aeroplex legújabb partneri megállapodását 

A két fél a következő évre szóló, karbantartási projektre kötött keretmegállapodása nemcsak a légiközlekedésben való együttműködést, hanem a magyar-szerb gazdasági és diplomáciai kapcsolatok erősítését is tükrözi.
SIA: járatsűrítés Jakarta és Szingapúr között

SIA: járatsűrítés Jakarta és Szingapúr között 

Szorosabb együttműködési megállapodást kötött a Garuda Indonesia és a Singapore Airlines.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.