Légiutas-forgalom az EU-ban

A Központi Statisztikai Hivatal közzétette az Európai Unió 2006-os légiutas-forgalmára vonatkozó statisztikáját.

A tájékoztatóból kiderül: az utóbbi években a légiutas-forgalom az Európai Unióban (is) a személyszállítás legdinamikusabban bővülő területe volt. A repülőgépek utaskilométer-teljesítménye – 25 tagállam 1995 és 2004 közötti adatai alapján – kilenc év alatt (csak a belföldi és az egymás közötti viszonylatban) mintegy 1,5-szeresére nőtt, miközben a személyforgalom egésze alig egyötödével lett nagyobb. Ezzel párhuzamosan arányuk is számottevően, 1,7 százalékponttal emelkedett, és 8 százalékot tett ki. A fellendülésben fontos szerepet játszottak a diszkont-légitársaságok, amelyek a korábbinál sokkal szélesebb tömegek számára tették lehetővé a távolabbi úti célok leggyorsabb és legkényelmesebb elérését biztosító repülőgépek igénybevételét. 2006-ban az Európai Unióban (a jelenlegi tagállamok, azaz az EU-27 körére számítva) közel 740 millió légi utast regisztráltak, 4,7 százalékkal többet, mint egy évvel korábban. (2005-ben és 2004-ben – az EU-25 körét tekintve – csaknem 9-9%-kal, 2003-ban pedig mintegy 5%-kal nőtt az utasszám az előző évihez képest.) A tagállamok közül ezekben az években mindenekelőtt a 2004-ben és 2007-ben csatlakozott kelet- és közép-európai országok bővítették forgalmukat. A gyors, esetenként kimagasló ütemű növekedés fontos tényezője lehetett az unió bővítési folyamata, amelynek kapcsán az – üzleti, diplomáciai, turisztikai célú – utazási igények is fokozódtak. Ugyanakkor a bázis szerepe sem látszik elhanyagolhatónak: ezen országok légiutas-forgalma viszonylag alacsony volt (és az erőteljes felfutás ellenére továbbra is számottevően elmarad a régi tagállamokétól).

A 2006. évi növekedési ütem alapján Románia állt az élen, ahol 35%-kal haladta meg a légi utasok száma az egy évvel azelőttit. Utána Szlovákia, Lettország és Lengyelország következett, szintén 30% feletti, majd Litvánia 25%-os forgalombővüléssel. További két új és egyetlen régi tagállamban volt kétszámjegyű a növekedés: Bulgáriában 12%-os, Észtországban 10%-os, illetve Írországban 14%-os. Csökkenés csak két tagállam, Ciprus és Málta forgalmában mutatkozott, ennek mértéke is mindössze 1-2%-ot tett ki. (Magyarország – összehasonlítható – adatai viszonylag mérsékelt, 4%-os emelkedést jeleznek 2006-ra, érdemes azonban megemlíteni, hogy a megelőző három év folyamatosan kétszámjegyű növekedési ütemét követően.)

A forgalom abszolút nagyságát tekintve Nagy-Britannia, Németország, Spanyolország, Franciaország volt a sorrend, százmilliós nagyságrendű utasszámmal. Tízmilliós nagyságrendet 12 tagországban, milliós nagyságrendet, 11 tagországban ért el az utasok száma. Magyarország az utóbbi csoportba tartozott, és a 27 tagállam utasforgalmának csökkenő sorrendjében a 17. helyet foglalta el. Az unió repülőterein 2006 év folyamán megfordult – érkezett és indult – utasok 23%-a (170 millió) belföldi járatot vett igénybe.

A nemzetközi járatok utasainak 77%-os arányán belül a tagállamok közötti forgalom – intra-EU – 43%-ot (320 milliót), a harmadik országokkal lebonyolított forgalom – extra-EU – pedig 34%-ot (250 milliót) tett ki. A belföldi forgalom nagysága és jelentősége országonként igen különböző. Olaszországban, Svédországban, Spanyolországban és Franciaországban nagyjából minden negyedik, Finnországban és Görögországban minden ötödik, Németországban, Portugáliában és Nagy-Britanniában pedig minden hetedik-nyolcadik utas belföldi utazásra vette igénybe a repülőgépet. A nemzetközi forgalom nagyobb részét valamennyi tagállamban az unión belüli utazások adták. Arányuk a tagországok több mint felében elérte vagy meghaladta a 80%-ot, közülük Szlovákiában, Írországban és Máltán megközelítette a 90%-ot; Magyarországon 77%-ot tett ki.


A Wizz Air kitart a korábban vitatott hajtóműgyártó mellett

A Wizz Air kitart a korábban vitatott hajtóműgyártó mellett 

A korábbi problémák ellenére ismét Pratt & Whitney hajtóműveket rendelnek.
A Wizz Air módosította izraeli és jordán járatainak szüneteltetését

A Wizz Air módosította izraeli és jordán járatainak szüneteltetését 

Az ultrafapados légitársaság ideiglenesen felfüggesztette járatait Izraelbe és Jordániába – szeptember 15-ig egyik érintett úti célra sem közlekednek gépei.
Ekkora hatótávval mérnek a hazai traffipaxok

Ekkora hatótávval mérnek a hazai traffipaxok 

A rendőrség háromféle műszerrel mér – íme a különböző módszerek.
Jó hír az autósoknak: halasztják az M7-es felújítási munkálatait

Jó hír az autósoknak: halasztják az M7-es felújítási munkálatait 

Annak érdekében, hogy nyáron, a Balaton felé, és onnan Budapest irányába tartó hétvégi csúcsforgalomban legalább emiatt ne legyen fennakadás.
Wizz Air: azonnali járattörlések Tel-Aviv és Amman irányába

Wizz Air: azonnali járattörlések Tel-Aviv és Amman irányába 

A légitársaság bejelentette, hogy azonnali hatállyal, egyelőre június 20-ig, felfüggesztette a Tel-Avivba és Ammanba irányuló járatait.
Izrael: teljes légtérzárlat és járattörlések sora a péntek hajnalban kipattant izraeli-iráni konfliktus miatt

Izrael: teljes légtérzárlat és járattörlések sora a péntek hajnalban kipattant izraeli-iráni konfliktus miatt 

Izrael lezárta légterét – a Ben Gurion repülőtérre, és egész Izrael fölé nem engednek fel- vagy leszálló gépeket a hatóságok.
Lezuhant egy indiai utasszállító 242 emberrel a fedélzetén – egy túlélőt kórházban ápolnak

Lezuhant egy indiai utasszállító 242 emberrel a fedélzetén – egy túlélőt kórházban ápolnak 

A gépen 242 fő utazott (230 utas, 12 főnyi személyzet), akik közül 169 indiai, 53 brit, 7 portugál és 1 kanadai állampolgár volt.
Mol Bubi: új elektromos kerékpárok érkeznek

Mol Bubi: új elektromos kerékpárok érkeznek 

És a BKK kivezeti a féléves Mol Bubi-bérletet.
Bővíti hálózatát az airBaltic

Bővíti hálózatát az airBaltic 

A bővítés több utazási lehetőséget kínál az utasoknak a téli szezonban.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.