Levágták a horgonyt a Bahartról

A kormány egy keddi keltezésű határozatában megnyitotta a lehetőséget a külső befektetők előtt a Balatoni Hajózási Zrt-ben. A mérsékelt fékeket tartalmazó döntés pillanatnyilag még beláthatatlan következményekkel járhat a cég jövőjére és ezzel a balatoni turizmusra nézve.

A határozat eredetileg azért született, hogy haladékot adjon az önkormányzatoknak a tőkejuttatási kötelezettségük teljesítésére. 2008-ban még a Gyurcsány-kormány idején döntöttek arról, hogy a félig még állami tulajdonban lévő cég egészét az önkormányzatoknak adják. A határozat szerint Bahart Zrt. 48,99 százalék szavazati arányt megtestesítő részvénycsomagját az állam ingyenesen átadja Zrt.-ben tulajdoni hányaddal rendelkező önkormányzatoknak. Az átadáshoz többek között azt a feltételt szabták, hogy az átvevő önkormányzatok 4 éven belül a cég részére 1,4 milliárd forint tőkejuttatást biztosítanak. Ezzel akarták kikényszeríteni a fejlesztési forrásokat, feltételeket.

Az önkormányzatok a tavasszal meg is kezdték az előkészületeket, hogy pénzzel és a cég számár értékes vagyontárgyakkal teljesítsék a tőkejuttatási kötelezettséget az október végén lejáró határidő előtt. Közben egyúttal haladékot, illetve részletteljesítési lehetőséget kértek a kormánytól.

A most elfogadott határozatban a teljesítési határidőt öt évvel meghosszabbították. A feltételek között változatlanul egyetemleges kötelezettségként szerepel, hogy a 2008-ban ingyenesen kapott vagyon árát ki kell fizetni, ha az önkormányzatok az újabb határidőre sem teljesítenék az előírt tőkejuttatást.

A korábbi kormányhatározat kizárta, hogy az önkormányzatok külső befektetőknek értékesítsék az ingyenesen kapott tulajdonrészüket, azt csak egymásnak adhatták el. Badacsonytomaj, Balatonalmádi, Balatonszemes, Balatonudvari, Fonyód, Szántód, Tihany mostanra már teljesen túladott 2008-ban kapott részvényein, hogy fejlesztési forráshoz jusson, vagy működési gondjait megoldja. A vásárlásra vállalkozó Siófok közben 727 millióra növelte a részesedését az 1,4 milliárdos csomagból.

A most elfogadott kormányhatározat jelentős változást hozott azzal, hogy megnyitotta a kaput a külső vásárlók előtt. Igaz, feltételként kikötötték, hogy a következő 11 évben csak az MNV Zrt. előzetes írásbeli jóváhagyásával lehet harmadik félnek értékesíteni a részvényeket. A vevőnek és jogutódainak minden esetben kötelezettséget kell vállalnia az ingyenes átruházási szerződésben foglalt kötelezettségek teljesítésére. Így többek között arra, hogy a cég tevékenységi körei között megtartják és működtetik a belvízi szállítást, a hajógyártást, a vízi létesítmények építését, a szállodai szolgáltatást és a kemping szolgáltatást. Az esetleges továbbértékesítési szerződésnek is minden esetben tartalmaznia kell a kötelezettségeket, és ezek a szerződések is csak az MNV Zrt. írásbeli jóváhagyásával jöhetnek létre.

Turisztikai szakértők szerint az esetleges külső tulajdonosok megjelenése a cégben akár nagyon pozitív eredményt is hozhat. A külső tőkével és a magánbefektetők dinamikusabb hozzáállásával felpezsdíthetik a cég működését. Ugyanakkor az is előfordulhat, hogy a rosszabb gazdasági hatékonyság miatt leépítik például a menetrendszerű személyszállítást, amit eddig az önkormányzatok a turisztikai forgalomra gyakorolt pozitív hatása miatt a nehezebb időkben is támogattak. Ez beláthatatlan negatív következményekkel járna az attrakciókban amúgy sem igazán jól álló balatoni turizmus működésében.


Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat

Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat 

Alaposan felgyorsították a jegykiadó automaták telepítését.
Egyenruhák az elit csapat részére

Egyenruhák az elit csapat részére 

Az Emirates bemutatta új egyenruháját.
A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe

A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe 

A Lufthansa 41 százalékos részesedést szerez az ITA Airwaysben.
Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak

Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak 

A tíz legviharosabb útvonal közül nyolc ugyanabban az országban kezdődik vagy végződik.
Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép?

Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép? 

A Wizz Air utasai körében végzett legfrissebb felmérésének eredményei szerint a válaszadók 71 százaléka úgy véli, hogy a fenntartható repülőgép-üzemanyag (SAF) hozzájárulhat a légiközlekedés karbonlábnyomának csökkentéséhez.
Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba

Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba 

A Scoot fapados légitársaság bejelentette, hogy új járatot indít Bécsből Szingapúrba ez év június 3-tól.
Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók

Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók 

A tájékoztatás szerint a 2024-es év Magyarország történetének legnagyobb légiforgalmát hozta, összesen 1 millió 144 ezer repülőgép érintette a hazai légteret, ami havi bontásban átlagosan több mint 95 ezer.
Bajban a Boeing?

Bajban a Boeing? 

Nagyjából harmadával kevesebb repülőgépet adott át a vevőinek tavaly.
Járatnyitás Isztambulból Bengáziba

Járatnyitás Isztambulból Bengáziba 

A török légitársaság 2025. január 14-től ismét elindította járatait Líbia felé, isztambuli indulással.
Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv  járatpár

Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv járatpár 

A Wizz Air 2025. január 15-től kezdődően ismét elindította a Budapest és Tel-Aviv közötti közvetlen járatait.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.