Levágták a horgonyt a Bahartról

A kormány egy keddi keltezésű határozatában megnyitotta a lehetőséget a külső befektetők előtt a Balatoni Hajózási Zrt-ben. A mérsékelt fékeket tartalmazó döntés pillanatnyilag még beláthatatlan következményekkel járhat a cég jövőjére és ezzel a balatoni turizmusra nézve.

A határozat eredetileg azért született, hogy haladékot adjon az önkormányzatoknak a tőkejuttatási kötelezettségük teljesítésére. 2008-ban még a Gyurcsány-kormány idején döntöttek arról, hogy a félig még állami tulajdonban lévő cég egészét az önkormányzatoknak adják. A határozat szerint Bahart Zrt. 48,99 százalék szavazati arányt megtestesítő részvénycsomagját az állam ingyenesen átadja Zrt.-ben tulajdoni hányaddal rendelkező önkormányzatoknak. Az átadáshoz többek között azt a feltételt szabták, hogy az átvevő önkormányzatok 4 éven belül a cég részére 1,4 milliárd forint tőkejuttatást biztosítanak. Ezzel akarták kikényszeríteni a fejlesztési forrásokat, feltételeket.

Az önkormányzatok a tavasszal meg is kezdték az előkészületeket, hogy pénzzel és a cég számár értékes vagyontárgyakkal teljesítsék a tőkejuttatási kötelezettséget az október végén lejáró határidő előtt. Közben egyúttal haladékot, illetve részletteljesítési lehetőséget kértek a kormánytól.

A most elfogadott határozatban a teljesítési határidőt öt évvel meghosszabbították. A feltételek között változatlanul egyetemleges kötelezettségként szerepel, hogy a 2008-ban ingyenesen kapott vagyon árát ki kell fizetni, ha az önkormányzatok az újabb határidőre sem teljesítenék az előírt tőkejuttatást.

A korábbi kormányhatározat kizárta, hogy az önkormányzatok külső befektetőknek értékesítsék az ingyenesen kapott tulajdonrészüket, azt csak egymásnak adhatták el. Badacsonytomaj, Balatonalmádi, Balatonszemes, Balatonudvari, Fonyód, Szántód, Tihany mostanra már teljesen túladott 2008-ban kapott részvényein, hogy fejlesztési forráshoz jusson, vagy működési gondjait megoldja. A vásárlásra vállalkozó Siófok közben 727 millióra növelte a részesedését az 1,4 milliárdos csomagból.

A most elfogadott kormányhatározat jelentős változást hozott azzal, hogy megnyitotta a kaput a külső vásárlók előtt. Igaz, feltételként kikötötték, hogy a következő 11 évben csak az MNV Zrt. előzetes írásbeli jóváhagyásával lehet harmadik félnek értékesíteni a részvényeket. A vevőnek és jogutódainak minden esetben kötelezettséget kell vállalnia az ingyenes átruházási szerződésben foglalt kötelezettségek teljesítésére. Így többek között arra, hogy a cég tevékenységi körei között megtartják és működtetik a belvízi szállítást, a hajógyártást, a vízi létesítmények építését, a szállodai szolgáltatást és a kemping szolgáltatást. Az esetleges továbbértékesítési szerződésnek is minden esetben tartalmaznia kell a kötelezettségeket, és ezek a szerződések is csak az MNV Zrt. írásbeli jóváhagyásával jöhetnek létre.

Turisztikai szakértők szerint az esetleges külső tulajdonosok megjelenése a cégben akár nagyon pozitív eredményt is hozhat. A külső tőkével és a magánbefektetők dinamikusabb hozzáállásával felpezsdíthetik a cég működését. Ugyanakkor az is előfordulhat, hogy a rosszabb gazdasági hatékonyság miatt leépítik például a menetrendszerű személyszállítást, amit eddig az önkormányzatok a turisztikai forgalomra gyakorolt pozitív hatása miatt a nehezebb időkben is támogattak. Ez beláthatatlan negatív következményekkel járna az attrakciókban amúgy sem igazán jól álló balatoni turizmus működésében.


A Wizz Air saját költségén gondoskodik a Dubajban rekedt utasokról

A Wizz Air saját költségén gondoskodik a Dubajban rekedt utasokról 

A légitársasággal szemben azt követően indítottak vizsgálatot, hogy a hétfői Dubaj-Budapest járat törlése miatt több tucat magyar utas maradt ellátás nélkül a Közel-Keleten.
Szavazás a kézipoggyász díjának betiltásáról

Szavazás a kézipoggyász díjának betiltásáról  

Az Európai Unió törvényhozói kedden szavaztak arról a javaslatról, amely betiltaná a légitársaságok számára, hogy díjat számítsanak fel az utasok kis kézipoggyászáért.
Szerdán fennakadások a Budapest-Miskolc vasútvonalon

Szerdán fennakadások a Budapest-Miskolc vasútvonalon 

A MÁV-csoport közleménye alapján.
A Wizz Air Dubajban hagyott utasokat, a kormányhivatal már vizsgálja az esetet

A Wizz Air Dubajban hagyott utasokat, a kormányhivatal már vizsgálja az esetet 

Budapest Főváros Kormányhivatala vizsgálatot indított a légitársasággal szemben, jelentették be kedden.
Ez a helyzet most az EL AL nemzetközi járataival

Ez a helyzet most az EL AL nemzetközi járataival 

Íme, a részletek.
Nemzetközi elismerést kapott a Turkish Airlines

Nemzetközi elismerést kapott a Turkish Airlines  

A Turkish Airlines-t „Fenntartható Finanszírozás Úttörője” díjjal tüntette ki az Ishka – egy nemzetközi légiipari pénzügyi és adatelemző cég.
A Wizz Air minden közel-keleti járatát leállította

A Wizz Air minden közel-keleti járatát leállította  

A közel-keleti helyzet további eszkalálódása miatt.
Új vezető az AVIAREPS feltörekvő üzletágánál

Új vezető az AVIAREPS feltörekvő üzletágánál 

Egy régi szakembert bíztak meg a hajózási részleg globális vezetői feladatával.
 Miért éri meg jobban repülni, mint vonatozni?

Miért éri meg jobban repülni, mint vonatozni? 

Az elmúlt években a repülés sokak számára nemcsak elérhetővé, de sok esetben a legolcsóbb utazási móddá vált.
Befolyásolja a repjegy árát a keresési előzmények törlése?

Befolyásolja a repjegy árát a keresési előzmények törlése? 

Úgy tartják, a légitársaságok vagy a foglalási oldalak követik a kereséseinket, hogy így emeljék az árakat. De vajon van ennek valóságalapja?

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.