A határozat eredetileg azért született, hogy haladékot adjon az önkormányzatoknak a tőkejuttatási kötelezettségük teljesítésére. 2008-ban még a Gyurcsány-kormány idején döntöttek arról, hogy a félig még állami tulajdonban lévő cég egészét az önkormányzatoknak adják. A határozat szerint Bahart Zrt. 48,99 százalék szavazati arányt megtestesítő részvénycsomagját az állam ingyenesen átadja Zrt.-ben tulajdoni hányaddal rendelkező önkormányzatoknak. Az átadáshoz többek között azt a feltételt szabták, hogy az átvevő önkormányzatok 4 éven belül a cég részére 1,4 milliárd forint tőkejuttatást biztosítanak. Ezzel akarták kikényszeríteni a fejlesztési forrásokat, feltételeket.
Az önkormányzatok a tavasszal meg is kezdték az előkészületeket, hogy pénzzel és a cég számár értékes vagyontárgyakkal teljesítsék a tőkejuttatási kötelezettséget az október végén lejáró határidő előtt. Közben egyúttal haladékot, illetve részletteljesítési lehetőséget kértek a kormánytól.
A most elfogadott határozatban a teljesítési határidőt öt évvel meghosszabbították. A feltételek között változatlanul egyetemleges kötelezettségként szerepel, hogy a 2008-ban ingyenesen kapott vagyon árát ki kell fizetni, ha az önkormányzatok az újabb határidőre sem teljesítenék az előírt tőkejuttatást.
A korábbi kormányhatározat kizárta, hogy az önkormányzatok külső befektetőknek értékesítsék az ingyenesen kapott tulajdonrészüket, azt csak egymásnak adhatták el. Badacsonytomaj, Balatonalmádi, Balatonszemes, Balatonudvari, Fonyód, Szántód, Tihany mostanra már teljesen túladott 2008-ban kapott részvényein, hogy fejlesztési forráshoz jusson, vagy működési gondjait megoldja. A vásárlásra vállalkozó Siófok közben 727 millióra növelte a részesedését az 1,4 milliárdos csomagból.
A most elfogadott kormányhatározat jelentős változást hozott azzal, hogy megnyitotta a kaput a külső vásárlók előtt. Igaz, feltételként kikötötték, hogy a következő 11 évben csak az MNV Zrt. előzetes írásbeli jóváhagyásával lehet harmadik félnek értékesíteni a részvényeket. A vevőnek és jogutódainak minden esetben kötelezettséget kell vállalnia az ingyenes átruházási szerződésben foglalt kötelezettségek teljesítésére. Így többek között arra, hogy a cég tevékenységi körei között megtartják és működtetik a belvízi szállítást, a hajógyártást, a vízi létesítmények építését, a szállodai szolgáltatást és a kemping szolgáltatást. Az esetleges továbbértékesítési szerződésnek is minden esetben tartalmaznia kell a kötelezettségeket, és ezek a szerződések is csak az MNV Zrt. írásbeli jóváhagyásával jöhetnek létre.
Turisztikai szakértők szerint az esetleges külső tulajdonosok megjelenése a cégben akár nagyon pozitív eredményt is hozhat. A külső tőkével és a magánbefektetők dinamikusabb hozzáállásával felpezsdíthetik a cég működését. Ugyanakkor az is előfordulhat, hogy a rosszabb gazdasági hatékonyság miatt leépítik például a menetrendszerű személyszállítást, amit eddig az önkormányzatok a turisztikai forgalomra gyakorolt pozitív hatása miatt a nehezebb időkben is támogattak. Ez beláthatatlan negatív következményekkel járna az attrakciókban amúgy sem igazán jól álló balatoni turizmus működésében.