Levágták a horgonyt a Bahartról

A kormány egy keddi keltezésű határozatában megnyitotta a lehetőséget a külső befektetők előtt a Balatoni Hajózási Zrt-ben. A mérsékelt fékeket tartalmazó döntés pillanatnyilag még beláthatatlan következményekkel járhat a cég jövőjére és ezzel a balatoni turizmusra nézve.

A határozat eredetileg azért született, hogy haladékot adjon az önkormányzatoknak a tőkejuttatási kötelezettségük teljesítésére. 2008-ban még a Gyurcsány-kormány idején döntöttek arról, hogy a félig még állami tulajdonban lévő cég egészét az önkormányzatoknak adják. A határozat szerint Bahart Zrt. 48,99 százalék szavazati arányt megtestesítő részvénycsomagját az állam ingyenesen átadja Zrt.-ben tulajdoni hányaddal rendelkező önkormányzatoknak. Az átadáshoz többek között azt a feltételt szabták, hogy az átvevő önkormányzatok 4 éven belül a cég részére 1,4 milliárd forint tőkejuttatást biztosítanak. Ezzel akarták kikényszeríteni a fejlesztési forrásokat, feltételeket.

Az önkormányzatok a tavasszal meg is kezdték az előkészületeket, hogy pénzzel és a cég számár értékes vagyontárgyakkal teljesítsék a tőkejuttatási kötelezettséget az október végén lejáró határidő előtt. Közben egyúttal haladékot, illetve részletteljesítési lehetőséget kértek a kormánytól.

A most elfogadott határozatban a teljesítési határidőt öt évvel meghosszabbították. A feltételek között változatlanul egyetemleges kötelezettségként szerepel, hogy a 2008-ban ingyenesen kapott vagyon árát ki kell fizetni, ha az önkormányzatok az újabb határidőre sem teljesítenék az előírt tőkejuttatást.

A korábbi kormányhatározat kizárta, hogy az önkormányzatok külső befektetőknek értékesítsék az ingyenesen kapott tulajdonrészüket, azt csak egymásnak adhatták el. Badacsonytomaj, Balatonalmádi, Balatonszemes, Balatonudvari, Fonyód, Szántód, Tihany mostanra már teljesen túladott 2008-ban kapott részvényein, hogy fejlesztési forráshoz jusson, vagy működési gondjait megoldja. A vásárlásra vállalkozó Siófok közben 727 millióra növelte a részesedését az 1,4 milliárdos csomagból.

A most elfogadott kormányhatározat jelentős változást hozott azzal, hogy megnyitotta a kaput a külső vásárlók előtt. Igaz, feltételként kikötötték, hogy a következő 11 évben csak az MNV Zrt. előzetes írásbeli jóváhagyásával lehet harmadik félnek értékesíteni a részvényeket. A vevőnek és jogutódainak minden esetben kötelezettséget kell vállalnia az ingyenes átruházási szerződésben foglalt kötelezettségek teljesítésére. Így többek között arra, hogy a cég tevékenységi körei között megtartják és működtetik a belvízi szállítást, a hajógyártást, a vízi létesítmények építését, a szállodai szolgáltatást és a kemping szolgáltatást. Az esetleges továbbértékesítési szerződésnek is minden esetben tartalmaznia kell a kötelezettségeket, és ezek a szerződések is csak az MNV Zrt. írásbeli jóváhagyásával jöhetnek létre.

Turisztikai szakértők szerint az esetleges külső tulajdonosok megjelenése a cégben akár nagyon pozitív eredményt is hozhat. A külső tőkével és a magánbefektetők dinamikusabb hozzáállásával felpezsdíthetik a cég működését. Ugyanakkor az is előfordulhat, hogy a rosszabb gazdasági hatékonyság miatt leépítik például a menetrendszerű személyszállítást, amit eddig az önkormányzatok a turisztikai forgalomra gyakorolt pozitív hatása miatt a nehezebb időkben is támogattak. Ez beláthatatlan negatív következményekkel járna az attrakciókban amúgy sem igazán jól álló balatoni turizmus működésében.


Felborult egy FlixBus, sok a sérült

Felborult egy FlixBus, sok a sérült 

A Bécsből Koppenhágába tartó jármű a német A19-es autópályán borult az oldalára.
Iránba utazna?  Nincs akadálya

Iránba utazna? Nincs akadálya 

Az Egyesült Arab Emírségek (UAE) légitársaságai – Flydubai, Air Arabia, Emirates – ismét indítanak járatokat Irán felé.
Már csak ez hiányzott: hosszabb menetidő a ferihegyi reptér és Budapest között

Már csak ez hiányzott: hosszabb menetidő a ferihegyi reptér és Budapest között 

Az M4-es út felújítása okozza a nyári csúcsidőszakban a fennakadást.
Felszáll a SAS

Felszáll a SAS 

Méghozzá, amint a megállapodás létrejön, más tulajdonosi háttérrel, mint eddig.
A Wizz Air járatait is érinti a francia légiforgalmi irányítók sztrájkja

A Wizz Air járatait is érinti a francia légiforgalmi irányítók sztrájkja 

A munkabeszüntetés jelentős torlódást idézett elő az európai légtérben, ami késésekhez és járattörlésekhez vezetett.
E-bike beszerzési program turisztikai vállalkozások számára

E-bike beszerzési program turisztikai vállalkozások számára 

Turisztikai tevékenységet végző szervezetek és vállalkozások most akár 4,5 millió forint támogatást is kaphatnak elektromos rásegítésű kerékpárok beszerzésére.
Condor: járatindítás Frankfurt és Budapest között

Condor: járatindítás Frankfurt és Budapest között 

Az új járat része a légitársaság bővülő európai hálózatának, amely a német turisták körében népszerű városi desztinációkat célozza meg.
Bilbao, Wroclaw, Gdansk és Vilnius – egyvalami közös bennük

Bilbao, Wroclaw, Gdansk és Vilnius – egyvalami közös bennük 

Mind a négy izgalmas város már elérhető az ultrafapados légitársaság közvetlen járataival Budapestről.
Száz mozdonnyal erősít a MÁV

Száz mozdonnyal erősít a MÁV  

Ebből harminc már megérkezett.
Külföldre indul? Ne megszokásból vezessen!

Külföldre indul? Ne megszokásból vezessen! 

Tudnivalók, ha autóval indul útnak, és szeretné elkerülni a kellemetlen meglepetéseket.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.