Mauritius, luxusálom az óceán közepén

A kilencvenes évek változásai, a piacgazdaság kialakulása és egy vékony, ámde rendkívül fizetőképes réteg megjelenése új távlatokat nyitott az utaztatási piacon. Egyre többen érdeklődnek távoli, egzotikus célpontok után, s ami lényegesebb, a kereslet valódi: meg is tudják fizetni az utazás borsos árát.

Az utóbbi időben fokozatosan nőtt a katalógusokban kínált egzotikus desztinációk száma, olyannyira, hogy a Karib-tenger és Dominika már kezd kimenni a divatból. Ahogy gyarapodik a magyar vendégek létszáma, úgy kezdik felfedezni a magyar piacban rejlő potenciált a külföldi fogadó országok. Valószínűleg ennek is köszönhető, hogy a Mauritiusi Idegenforgalmi Hivatal nemrégiben workshopot rendezett Magyarországon; az InterContinentalban tartott rendezvényre a sajtó képviselői mellett főleg utazási irodák szakembereit hívták meg. A workshopot bemutató nyitotta meg: egy rövid, Mauritiusról szóló ismeretterjesztő film levetítése után az idegenforgalmi hivatal kép-viselője beszélt az egyenlítő közelében elterülő sziget turisztikai szolgáltatásairól, valamint az Air Mauritius és két nagyobb szállodalánc: a Beachcomber és a Sun International mutatkozott be a vendégeknek. Ezek után munkamegbeszélések sora következett, amelyek során a magyar utaztatók átfogóbb képet kaphattak a kiutaztatásban rejlő lehetőségekről.

A Mauritiusi Idegenforgalmi Hivatal „feljövőben lévő piacokért felelős” igazgatója, Tony A. Glanzmann a legfontosabbnak azt nevezte, hogy Mauritius megmaradjon a maga érintetlenségében. Az Indiai-óceán gyöngyszeme, a kultúrák eme találkozási helye nem alkalmas tömegturizmus fogadására. Sőt igyekeznek megakadályozni az olcsó tömegturizmus megjelenését, ezért nincsenek charterjáratok ide. Menetrendszerinti járataik azonban nonstop szállítják az utasokat. Ugyanakkor meg kell tölteniük a szállodákat, s ha bővül a szállodai kapacitás, akkor meg kell találniuk azokat a forrásokat, ahonnan több vendéget tudnak nyerni. Ezért fontos számukra Kelet- Közép-Európa, hiszen az utazók számának folyamatos növekedése azt jelzi, érdemes a magyar, de például a cseh és a lengyel piacra is számítani. A mauritiusiak felfogása szerint a sziget, az ősi kultúra, a csodás környezet és az emberek hihetetlen vendégszeretete az a „termék”, amit ők kínálnak, s ezek nem választhatók szét egymástól. Nem véletlen, hogy a vendégek bő negyven százaléka visszatérő. Az igazgató szerint a legtöbb nyaraló az úgynevezett „DINK” kategóriába esik: double income, no kids, vagyis párosával érkeznek, mindkét partnernek saját jövedelme van és általában gyermektelenek. Jellemzőek még a nászutasok, a golfozók, a mélytengeri horgászok és más, általában fehérgallérosnak számító sportok megszállottjai.

Míg Svájcban bárki megengedheti magának, hogy elutazzon két-három hétre Mauritiusra, nálunk ez még csak egy szűk réteg. Őket kell megtalálniuk.

COMP-TRAVEL

Mauritiusra Magyarországról a Comp-Travel utaztatja a legtöbb vendéget. 2000-ben 823 magyar látogatott a szigetre, ebből mintegy háromszázan utaztak velük. Az összes utazó 30-35 százaléka azonban külföldön, főként Ausztriában fizetett be az utazásra, ami jól mutatja a magyar irodákkal szembeni bizalmatlanságot. Annak ellenére választották más ország utazási irodáit, hogy a kedvező szerződéseknek köszönhetően a Comp-Travelen keresztül foglalt utak lényegesen olcsóbbak, köszönhetően a szállodaláncokkal kötött kizárólagos magyarországi forgalmazói megállapodásoknak. A mauritiusi piacban rejlő lehetőségekről Wagner Margit ügyvezető igazgatóval beszélgettünk.

ht Miért pont Mauritiusra specializálták magukat?

– 1997-ben kezdtük el az utazási iroda szervezését, s akkor kerestünk olyan célpontokat, amelyek még szóba jöhettek. Mauritiusra azért esett a választásunk, mert még lefedetlen piaci szegmens volt. A cég 1998 szeptembere óta működik, máshová is kínálunk utakat, így például a Seyschelles-szigetekre, a Maldív-szigetekre és a karibi térségbe. Mauritius azért volt nagyon jó választás, mert az egykori francia gyarmat európai minőséget biztosít, a többiekkel összehasonlítva kedvezőbb áron.

ht A luxusutazások hazai léptékkel mérve nagyon drágák. A Comp-Travel a felső tízezer irodája?

– Kétségtelen, hogy a fizetőképesebb réteget céloztuk meg. De sokan választanak bennünket. Nagyon népszerűek a nászutas, illetve az esküvővel egybekötött útjaink. Sok fiatal összespórolja a pénzt, csak hogy Mauritiuson köthessen házasságot.

ht Ami lehet, alig drágább egy magyar lagzinál. Egyébként mi számít csúcsszezonnak?

– November-december, vagyis még éppen előttünk van. A tavalyi rekord valószínűleg megdől, idén nagyjából 1100 kiutazóra számítunk. Ebből 350-400 utazik rajtunk keresztül, mások külföldön foglalnak, és sokan csak rokonlátogatóba mennek, ugyanis Mauritiuson egy komoly magyar kolónia található.

ht Könnyű eladni az utakat?

– Azt mondanám, a célközönség még tágítható. Nehéz elérni a potenciális ügyfeleinket, bár sokféle módszerrel próbálkozunk. Eseményeket szponzorálunk, szóróanyagot adunk a VIPvendégeknek, de azt kell mondanom, többségük nagyon bizalmatlan. További probléma, amivel meg kell küzdenünk, hogy szinte mindenki árul valamilyen egzotikus desztinációra saját szervezésű utakat. Vagyis kevésbé érdekeltek abban, hogy Mauritiusra küldjék a vendéget, sőt az is előfordul, hogy aki a hirdetéseink hatására bemegy, és egy mauritiusi út felől érdeklődik, azt gyorsan rábeszélik például egy saját maldív útra. Ez is közrejátszhat abban, hogy útjaink 90 százalékát magunk adjuk el, s csak 10 százalékot értékesítünk viszonteladókon keresztül. Amúgy a legjobb reklám a szájpropaganda: az elégedett vendég másnak is ajánlani fog bennünket. Mauritiuson nincs rossz hotel, nincs rossz szolgáltatás, legfeljebb rosszul tájékoztatott utas. Ha elegendő időt fordítunk rá, kikérdezzük és tudjuk, mit álmodott meg magának, akkor sokkal könnyebb segíteni, az álmot valóra váltani.


Kínai légi utasforgalmi adatok

Kínai légi utasforgalmi adatok 

Kínában a légi utasforgalom 12,3 százalékkal nőtt a harmadik negyedévben.
Átadták az Aeroplex új berendezéskarbantartó központját

Átadták az Aeroplex új berendezéskarbantartó központját 

Nagy Márton, nemzetgazdasági miniszter is részt vett pénteken, az Aeroplex Berendezéskarbantartó Központ ünnepélyes átadásán, Maglódon.
Fennakadások a franciáknál a légi közlekedésben

Fennakadások a franciáknál a légi közlekedésben 

Erős havazás bénítja a gépek fel- és leszállását.
Budapest Airport: az utasforgalomban is tükröződik Magyarország turisztikai vonzereje

Budapest Airport: az utasforgalomban is tükröződik Magyarország turisztikai vonzereje 

Friss információk a repülőtér adataiból.
A repülőtéren tájékoztat a minisztérium az utasok jogairól és jogérvényesítésről

A repülőtéren tájékoztat a minisztérium az utasok jogairól és jogérvényesítésről 

A november 27-i kitelepülésen a tárca munkatársai mind a hazai, mind a külföldi utasok kérdéseire, esetleges panaszaira válaszolnak annak érdekében, hogy a fogyasztók tisztában legyenek az uniós rendelet alapján őket megillető jogi lehetőségekkel.
Olyan, mint az igazi: itt az életnagyságú LEGO villamos

Olyan, mint az igazi: itt az életnagyságú LEGO villamos 

Különleges járművel találkozhatunk a főváros szívében, ami azzal csal sokak arcára mosolyt, hogy oda is a játék örömét hozza el, ahol a városlakók nem is számítanak rá.
Wizz Air-álláspont: Inkább késsen, mintsem törölni kelljen!

Wizz Air-álláspont: Inkább késsen, mintsem törölni kelljen! 

Többek közt ez a megállapítás hangzott el azon a november 19-ei sajtóbeszélgetésen, amelyen mi is részt vettünk.
Sorra dőlnek meg a korábbi airBaltic-eredmények – hátra dőlhetnek a vezetők

Sorra dőlnek meg a korábbi airBaltic-eredmények – hátra dőlhetnek a vezetők 

A lettek az elmúlt hónapban újabb sikert értek el az utasszám és a járatkihasználtság tekintetében.
Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren

Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren 

Növelte utasforgalmát és javított eredmény mutatóin az év első három negyedévében az egyebek között Bécs schwechati repülőterét is üzemeltető Flughafen Wien Gruppe.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.