Még idén is veszteségesek lesznek a légitársaságok

Idén 2,8 milliárd dolláros veszteséget érhetnek el a légitársaságok globálisan szektorszinten az Nemzetközi Légiforgalmi Szövetség legfrissebb prognózisai szerint, amely lényegesen kedvezőbb, mint a korábbi (5,6 milliárd dolláros) becslés.

A szakértők hozzátették, hogy 2010-ben már növekedés várható mind az utasforgalom, mind a teherszállítás terén, amelynek elsődleges forrását az ázsiai, latin-amerikai és közel-keleti légitársaságok jelenthetik. Erőteljes fellendülést lehetett tapasztalni a légiközlekedésben 2009 végén és 2010 első hónapjaiban, a növekedést továbbra is az ázsiai, a latin-amerikai és a közel-keleti régiók biztosítják. Az amerikai és európai fejlett országokban a légitársaságok jóval alacsonyabb dinamikára számíthatnak az idei évben, ami azt eredményezi, hogy a légitársaságok teljesítménye regionálisan szétválik.

A légiforgalom feltámadásának köszönhetően a Nemzetközi Légiforgalmi Szövetség felfelé módosította a szektor 2009-es és 2010-es eredményeire vonatkozó várakozásait. 2009-ben az IATA becslései szerint a légitársaságok globálisan 9,4 milliárd dolláros veszteséget halmoztak fel a nettó eredmény szintjén, míg korábban még 11 milliárd dolláros veszteséget jósolt. Az idei évre jelenleg 2,8 milliárd dolláros veszteséget vár a szövetség a korábbi 5,6 milliárd dollár helyett. A kedvezőbb kilátások okai a légiforgalom növekedésében keresendők, amely 2010-ben jóval erőteljesebb lehet, mint amire korábban számítottak a szakértők. Az IATA becslései szerint ugyanis az utasforgalom 5,6 százalékkal, a teherszállítás pedig 12 százalékkal ugorhat meg 2010-ben.

A gazdasági növekedés várhatóan fellendül 2010-ben, Európát kivéve, ahol a légitársaságok is a legrosszabb teljesítményt mutathatják, miután a szektor erőteljesen ciklikusnak számít. A légitársaságok azért különlegesek a szektorok között, mert még mindig nagyon függnek hazai piacuk teljesítményétől annak ellenére, hogy újabb és újabb felvásárlásokról, együttműködésekről lehet hallani. Ez annak tudható be, hogy a légiközlekedés még nem liberalizált és az egyes országok között kétoldalú megállapodások szabályozzák. Ennek megfelelően pedig az ázsiai és latin-amerikai légitársaságok teljesíthetnek a legjobban, ahol a gazdasági fellendülés is erőteljesebb volt. Akárcsak regionális szinten, a különböző jegykategóriák között is divergencia mutatkozik: miközben a turistaosztály utasainak száma csak kismértékben marad el a 2008-ban elért csúcshoz képest, addig a prémium jegyekből 17 százalékkal fogy még mindig kevesebb. A félelmek fő forrása, hogy tartós lesz-e az, hogy az eddig a prémium jegyeket vásárlók az olcsóbb utazási formákat keresik, de a legutóbbi adatok fellendülést mutatnak, ami azt jelzi, hogy csak a ciklusnak megfelelően alakult a drágább jegyek kereslete.

A válság során a kereslet zuhanásával a légitársaságok nagyszabású kapacitáscsökkentésekbe kezdtek, amely ahhoz vezetett, hogy a kapacitáskihasználtság mind az utasszállításban, mind a teherszállításban rekordszintre emelkedett. A kapacitáskihasználtság kiemelten fontos a profitabilitás szempontjából az olyan tőkeintenzív iparágban, mint például a légiközlekedés. (Portfolio.hu)


Friss jelentés az Emirates és a flydubai partnerségi együttműködéséről

Friss jelentés az Emirates és a flydubai partnerségi együttműködéséről 

Az Emirates és a flydubai szolgáltatásai iránti erőteljes kereslet 36 százalékos utasszám-növekedést eredményezett egy év alatt.
Környezetszennyező privátrepkedések Ausztriában

Környezetszennyező privátrepkedések Ausztriában 

Megdöbbentő adatokat közölt az osztrák Wiener Zeitung friss beszámolója.
Átadták a HungaroControl új távoli toronyirányítási rendszerét

Átadták a HungaroControl új távoli toronyirányítási rendszerét 

A fejlesztéssel a cég az első olyan léginavigációs szolgáltató a világon, amely helyhez kötöttség nélkül tudja irányítani egy-egy repülőtér terminálforgalmát.
Környezetbarát hangárt alakítanak ki az amszterdami reptéren

Környezetbarát hangárt alakítanak ki az amszterdami reptéren 

A KLM a környezeti hatások csökkentése érdekében új módszereket vet be egyik hangárjának felújítása során.
Ismét a magyar utakat járják a Google furcsa autói

Ismét a magyar utakat járják a Google furcsa autói 

Újra megjelennek Magyarországon a Google járgányai.
A Lufthansa megszünteti a fedélzeti árusítást hosszú távú járatain

A Lufthansa megszünteti a fedélzeti árusítást hosszú távú járatain 

A Lufthansa gazdasági okokból leállítja a fedélzeti értékesítést hosszú távú járatain.
Emirates és Visit Hungary megállapodás

Emirates és Visit Hungary megállapodás 

Az Emirates légitársaság együttműködési megállapodást írt alá a Visit Hungaryvel a Magyarországra irányuló beutazó turizmus fellendítése érdekében.
A Wizz Air törölte a Lisszabonból Budapestre tartó járatát

A Wizz Air törölte a Lisszabonból Budapestre tartó járatát 

A légitársaság már közvetlenül tájékoztatta azon érintett utasait, akik a weboldalon, illetve applikáción keresztül intézték foglalásukat.
Járattörlések a belgiumi repülőtéren

Járattörlések a belgiumi repülőtéren 

A közlekedési vállalatok szakszervezeteinek sztrájkja miatt közlekedési fennakadások és járattörlések várhatók április 29-én.
Az ír fapados fellép a reptéri ivászatok ellen

Az ír fapados fellép a reptéri ivászatok ellen 

A Ryanair már januárban azt javasolta, hogy az EU vezessen be alkoholkorlátozást a repülőtereken – közölte a CNN.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.