Még idén is veszteségesek lesznek a légitársaságok

Idén 2,8 milliárd dolláros veszteséget érhetnek el a légitársaságok globálisan szektorszinten az Nemzetközi Légiforgalmi Szövetség legfrissebb prognózisai szerint, amely lényegesen kedvezőbb, mint a korábbi (5,6 milliárd dolláros) becslés.

A szakértők hozzátették, hogy 2010-ben már növekedés várható mind az utasforgalom, mind a teherszállítás terén, amelynek elsődleges forrását az ázsiai, latin-amerikai és közel-keleti légitársaságok jelenthetik. Erőteljes fellendülést lehetett tapasztalni a légiközlekedésben 2009 végén és 2010 első hónapjaiban, a növekedést továbbra is az ázsiai, a latin-amerikai és a közel-keleti régiók biztosítják. Az amerikai és európai fejlett országokban a légitársaságok jóval alacsonyabb dinamikára számíthatnak az idei évben, ami azt eredményezi, hogy a légitársaságok teljesítménye regionálisan szétválik.

A légiforgalom feltámadásának köszönhetően a Nemzetközi Légiforgalmi Szövetség felfelé módosította a szektor 2009-es és 2010-es eredményeire vonatkozó várakozásait. 2009-ben az IATA becslései szerint a légitársaságok globálisan 9,4 milliárd dolláros veszteséget halmoztak fel a nettó eredmény szintjén, míg korábban még 11 milliárd dolláros veszteséget jósolt. Az idei évre jelenleg 2,8 milliárd dolláros veszteséget vár a szövetség a korábbi 5,6 milliárd dollár helyett. A kedvezőbb kilátások okai a légiforgalom növekedésében keresendők, amely 2010-ben jóval erőteljesebb lehet, mint amire korábban számítottak a szakértők. Az IATA becslései szerint ugyanis az utasforgalom 5,6 százalékkal, a teherszállítás pedig 12 százalékkal ugorhat meg 2010-ben.

A gazdasági növekedés várhatóan fellendül 2010-ben, Európát kivéve, ahol a légitársaságok is a legrosszabb teljesítményt mutathatják, miután a szektor erőteljesen ciklikusnak számít. A légitársaságok azért különlegesek a szektorok között, mert még mindig nagyon függnek hazai piacuk teljesítményétől annak ellenére, hogy újabb és újabb felvásárlásokról, együttműködésekről lehet hallani. Ez annak tudható be, hogy a légiközlekedés még nem liberalizált és az egyes országok között kétoldalú megállapodások szabályozzák. Ennek megfelelően pedig az ázsiai és latin-amerikai légitársaságok teljesíthetnek a legjobban, ahol a gazdasági fellendülés is erőteljesebb volt. Akárcsak regionális szinten, a különböző jegykategóriák között is divergencia mutatkozik: miközben a turistaosztály utasainak száma csak kismértékben marad el a 2008-ban elért csúcshoz képest, addig a prémium jegyekből 17 százalékkal fogy még mindig kevesebb. A félelmek fő forrása, hogy tartós lesz-e az, hogy az eddig a prémium jegyeket vásárlók az olcsóbb utazási formákat keresik, de a legutóbbi adatok fellendülést mutatnak, ami azt jelzi, hogy csak a ciklusnak megfelelően alakult a drágább jegyek kereslete.

A válság során a kereslet zuhanásával a légitársaságok nagyszabású kapacitáscsökkentésekbe kezdtek, amely ahhoz vezetett, hogy a kapacitáskihasználtság mind az utasszállításban, mind a teherszállításban rekordszintre emelkedett. A kapacitáskihasználtság kiemelten fontos a profitabilitás szempontjából az olyan tőkeintenzív iparágban, mint például a légiközlekedés. (Portfolio.hu)


Autóbuszkiállítás és buszvezetés a BKV óbudai garázsában

Autóbuszkiállítás és buszvezetés a BKV óbudai garázsában 

Május 24-én az Óbudai autóbuszgarázsban folytatódik a BKV idei nyílt napjainak sorozata.
Privát lakosztályok a felhők felett

Privát lakosztályok a felhők felett 

Az Emirates újabb fejlesztéseket vezet be prémium utasai számára a „Fly Better” ígéret jegyében.
Nyár a Wizz Air-nél: új járatok, Fel, északra! program, startra kész akciócsoport, Amelia titkára is fény derül

Nyár a Wizz Air-nél: új járatok, Fel, északra! program, startra kész akciócsoport, Amelia titkára is fény derül 

Amelia, a Wizz Air chatbotja nem véletlenül kapta nevét: a legendás pilótanőről, Amelia Earhartról nevezték el.
Új útvonalon tér vissza az Espresso Riviera

Új útvonalon tér vissza az Espresso Riviera 

2024 után júniustól ezúttal Róma és Marseille között közlekedik majd.
Az Airbus legújabb típusa a Wizz flottájában

Az Airbus legújabb típusa a Wizz flottájában 

A Wizz Air a világon az első diszkont légitársaság, amely forgalomba állítja az Airbus legújabb típusát.
Változások a Budapest Airport 2. Terminál parkolójánál

Változások a Budapest Airport 2. Terminál parkolójánál 

Terminál Parkolóban, a terminálhoz legközelebbi 30 kijelölt parkolóhelyen új utasfelvételi- és kiszállítási zóna került kialakításra.
MUISZ: az ECTAA határozottan fellép az utaztatók védelmében

MUISZ: az ECTAA határozottan fellép az utaztatók védelmében  

Az Air Belgium csődje ismét rávilágított az utazási irodák, utazásszervezők és utasok kitettségére.
airBaltic: jelentés az idei első negyedévről

airBaltic: jelentés az idei első negyedévről 

Stabil bevétel, csökkenő veszteség, 1,3 millió utas.
SIA Csoport: éves összegzés a 2024. évi teljesítményről

SIA Csoport: éves összegzés a 2024. évi teljesítményről 

A Csoport bevétele 527 millió dollárral (+2,8%) nőtt az egy évvel korábbihoz képest, és így 19 540 millió dolláros rekordot ért el.
Új kompjárat Málta és Szicília között

Új kompjárat Málta és Szicília között  

Az út körülbelül két órát vesz igénybe.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.