Az első komoly előkészületeket egy új repülőtér létesítésre még 2008-ban kezdte meg az akkori kormány, mivel a régi, 51 évvel ezelőtt épült terminál már túl elavult volt - írta a Vecernji List című horvát napilap kedden. A kabinet akkor úgy döntött, a reptér fejlesztésére koncessziós pályázatot ír ki. A koncessziós szerződést, 30 évre, a francia Zagreb Airport International Company-val (ZAIC) már Zoran Milanovic szociáldemokrata miniszterelnök kormánya kötötte meg 2012-ben. A ZAIC ezután hozta létre a Zágráb Nemzetközi Repülőtér (MZLZ) konzorciumot, amelyet a francia Aeroports de Paris Managament, a katari Bouygues Batiment International, luxemburgi a Marguerite Fund, továbbá a zágrábi székhelyű International Finance Corporation, valamint a török TAV Airports Holding és horvát Viadukt vállalatok alkotnak. A projekt összértéke 300 millió euró volt, az építkezés pedig 2013 decemberében kezdődött el.
A 65 ezer négyzetméter területen négy szinten bonyolítják majd le az utasforgalmat: kettőre érkeznek, kettőről pedig távoznak az utasok. Az épületben összesen harminc check-in, azaz jegykezelési és poggyászfelvételi pont áll rendelkezésre, és nyolc beszállókapu, amely egyenesen a repülőgépekbe vezet: kettő a belföldi, hat a külföldi forgalomnak. A későbbiekben lehetőség van bővítésre, további nyolc beszállókapu létesítésére. Első fázisban évi 5 millió utas forgalmának lebonyolítására lesz alkalmas az új repülőtér, és amennyiben eléri ezt a számot, a második fázisban tovább növelik a teljesítőképességét 8 millió utas fogadására. 2016-ban 2,8 millió utas fordult meg a régi zágrábi repülőtéren (Pleso), az elmúlt három évben pedig 20 százalékkal nőtt a légikikötő forgalma.
Forrás: MTI