Megoldás a fővárosi kikötői problémákra?

Október 27-én nyújtott be Pintér Sándor belügyminiszter előterjesztést a parlamentben, melynek értelmében a 2013. január elsejével a Duna partvonalával közvetlen kapcsolatban lévő ingatlanok a főváros használatába kerülnének. A belügyminiszter T/8887. számú törvényjavaslata vegyes felvágott; a kérdéses részt az elején tárgyalja. Ha elfogadják, a főváros régi vágya teljesülhet, hogy a kikötői fronton tegyen rendet, bevételeit növelje.

Az előterjesztés megfogalmazása szerint „egyes ingatlanok fővárosi önkormányzat részére történő átadásáról” szól a fáma. Ezek „a budai és pesti alsó rakparton lévő, a Duna partvonalával közvetlenül határos ingatlanok, valamint a fővárosi kerületi önkormányzatok tulajdonában lévő kikötőhelyek és kikötői infrastruktúra” lennének jövő év első napjától az egységes városkép és közlekedés fejlesztése érdekében.  

A kérdéses ingatlanok nem tulajdonba csupán használatba kerülnének. Mindezt Tarlós István főpolgármester is megerősítette közleményében. E szerint a főváros nem tulajdonjogot szeretne, hanem a szabályozás jogát, a "20 éves organizálhatatlan állapotok felszámolása és a szakmailag értelmezhető rendezési terv készítése érdekében". Leszögezte: Budapest rendezésének alapvetően a Dunára kell felfűződnie.

Rendet a parton!

A főváros az utóbbi két évben próbál rendet tenni a dunai fronton, bevételeit növelni a kikötői forgalomból. A fővárosi Duna parton 13 kerület, önkormányzat osztozik.  Jelentős változás hozott a fővárosnak és kerületeinek jelentős bevételeket hozó szállodahajó-forgalom terén, hogy az I. kerület 2012 januárjával felmondta az üzemeltetői szerződést lakossági panaszokra hivatkozva a budai alsó rakparton a Magyar Kikötő Zrt-vel. (Erről lásd: Turizmus Trend 2012/10. Állandó forgalom kevesebb kikötővel). A hat ponton azóta üresen áll. Az összes szállodahajó pedig azóta a fővároshoz tartozó partszakaszokon köt ki. Az I. kerületi pontonok üzemeltetésének felfüggesztése 2013 december 31-ig szól. Azt azonban nem sikerült a kerülettől megtudni, hogy a visszavonás lejártát követően mi történik.

Pintér Sándor előterjesztése szerint a kerületekkel úgy oldaná meg a főváros a használatbavételt, hogy a kerülettel együtt – az érintett ingatlanok helyrajzi számát is tartalmazó – közös kérelmet nyújt be az ingatlanügyi hatósághoz, mely a fővárosi önkormányzat javára az ingatlannyilvántartásba használati jogot jegyez be. 

Hogy a kormányzati rásegítés

elég-e vagy sem, majd elválik. Mindenesetre a főváros másfelől is igyekszik magát bebiztosítani a Duna parton. A főváros közgyűlése október 3-án tűzte napirendre azt az előterjesztést, mely szerint a főváros megvásárolná a hazai hajózásban 45-55% részesedéssel bíró Mahart PassNave 51%-át. Azzal a nem titkolt szándékkal, hogy - mint az előterjesztés fogalmaz - "a táraságban történő tulajdonszerzés azonnali hozzáférést biztosít az egyébként lassan és piaci konfliktusok valamint jelentős költségek árán létrehozható parti infrastruktúrához, kikötőkhöz."

Majd ekkép fejti ki reményeit: "A Főváros azonnali kvázi szabályozási lehetőséghez és meghatározó szerephez jut a fővárosi érdekeltségben lévő gazdasági szereplőn keresztül. A partszakaszok hasznosítására a Főváros közvetlenebb befolyást fejthet ki."

Az önkormányzat sajtóosztályától megtudtuk, az előterjesztést a közgyűlés végül nem tárgyalta, egyelőre nem tudni, mikor tűzik napirendre.

A 3-4 milliárdosra becsült vagyon fölötti 51%-os részesedés megszerzése a főváros számára az elképzelések szerint nem járt volna kiadással. Elezőtes tárgyalások alapján a vétel követő 4-7 évben, az évi osztalék 60%-ának, de legfeljebb évi 150 millió forint, visszacsorgatásával törlesztett volna Budapest. 2006 és 2011. között a Mahart három alkalommal fizetett osztalékot, melynek legmagasabb összege tavaly 120 millió forint volt. Független szakértőre hivatkozva a főváros 750 millióra becsüli a vételárat.

A vezető hajózási társaság

Kormányzati szinten szintén felmerült a Mahart Holding létrehozása, hogy a Duna vezető hajózási társaságáva váljon. A kormány elképzelése szerint a holding alakítaná ki és üzemeltetné egyebek mellett a szállodahajókat kiszolgáló kikötőket. A kormány elképzelése szerint az - inkább indusztriál-turisták szívét megdobogtató - Csepelen.


Budapest Airport: az utasforgalomban is tükröződik Magyarország turisztikai vonzereje

Budapest Airport: az utasforgalomban is tükröződik Magyarország turisztikai vonzereje 

Friss információk a repülőtér adataiból.
A repülőtéren tájékoztat a minisztérium az utasok jogairól és jogérvényesítésről

A repülőtéren tájékoztat a minisztérium az utasok jogairól és jogérvényesítésről 

A november 27-i kitelepülésen a tárca munkatársai mind a hazai, mind a külföldi utasok kérdéseire, esetleges panaszaira válaszolnak annak érdekében, hogy a fogyasztók tisztában legyenek az uniós rendelet alapján őket megillető jogi lehetőségekkel.
Olyan, mint az igazi: itt az életnagyságú LEGO villamos

Olyan, mint az igazi: itt az életnagyságú LEGO villamos 

Különleges járművel találkozhatunk a főváros szívében, ami azzal csal sokak arcára mosolyt, hogy oda is a játék örömét hozza el, ahol a városlakók nem is számítanak rá.
Wizz Air-álláspont: Inkább késsen, mintsem törölni kelljen!

Wizz Air-álláspont: Inkább késsen, mintsem törölni kelljen! 

Többek közt ez a megállapítás hangzott el azon a november 19-ei sajtóbeszélgetésen, amelyen mi is részt vettünk.
Sorra dőlnek meg a korábbi airBaltic-eredmények – hátra dőlhetnek a vezetők

Sorra dőlnek meg a korábbi airBaltic-eredmények – hátra dőlhetnek a vezetők 

A lettek az elmúlt hónapban újabb sikert értek el az utasszám és a járatkihasználtság tekintetében.
Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren

Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren 

Növelte utasforgalmát és javított eredmény mutatóin az év első három negyedévében az egyebek között Bécs schwechati repülőterét is üzemeltető Flughafen Wien Gruppe.
Új járatot indít a Ryanair

Új járatot indít a Ryanair 

2025 tavaszától indulnak a járatok Budapest és Castellón között.
Bejelentették az Aeroplex legújabb partneri megállapodását

Bejelentették az Aeroplex legújabb partneri megállapodását 

A két fél a következő évre szóló, karbantartási projektre kötött keretmegállapodása nemcsak a légiközlekedésben való együttműködést, hanem a magyar-szerb gazdasági és diplomáciai kapcsolatok erősítését is tükrözi.
SIA: járatsűrítés Jakarta és Szingapúr között

SIA: járatsűrítés Jakarta és Szingapúr között 

Szorosabb együttműködési megállapodást kötött a Garuda Indonesia és a Singapore Airlines.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.