Megoldás a fővárosi kikötői problémákra?

Október 27-én nyújtott be Pintér Sándor belügyminiszter előterjesztést a parlamentben, melynek értelmében a 2013. január elsejével a Duna partvonalával közvetlen kapcsolatban lévő ingatlanok a főváros használatába kerülnének. A belügyminiszter T/8887. számú törvényjavaslata vegyes felvágott; a kérdéses részt az elején tárgyalja. Ha elfogadják, a főváros régi vágya teljesülhet, hogy a kikötői fronton tegyen rendet, bevételeit növelje.

Az előterjesztés megfogalmazása szerint „egyes ingatlanok fővárosi önkormányzat részére történő átadásáról” szól a fáma. Ezek „a budai és pesti alsó rakparton lévő, a Duna partvonalával közvetlenül határos ingatlanok, valamint a fővárosi kerületi önkormányzatok tulajdonában lévő kikötőhelyek és kikötői infrastruktúra” lennének jövő év első napjától az egységes városkép és közlekedés fejlesztése érdekében.  

A kérdéses ingatlanok nem tulajdonba csupán használatba kerülnének. Mindezt Tarlós István főpolgármester is megerősítette közleményében. E szerint a főváros nem tulajdonjogot szeretne, hanem a szabályozás jogát, a "20 éves organizálhatatlan állapotok felszámolása és a szakmailag értelmezhető rendezési terv készítése érdekében". Leszögezte: Budapest rendezésének alapvetően a Dunára kell felfűződnie.

Rendet a parton!

A főváros az utóbbi két évben próbál rendet tenni a dunai fronton, bevételeit növelni a kikötői forgalomból. A fővárosi Duna parton 13 kerület, önkormányzat osztozik.  Jelentős változás hozott a fővárosnak és kerületeinek jelentős bevételeket hozó szállodahajó-forgalom terén, hogy az I. kerület 2012 januárjával felmondta az üzemeltetői szerződést lakossági panaszokra hivatkozva a budai alsó rakparton a Magyar Kikötő Zrt-vel. (Erről lásd: Turizmus Trend 2012/10. Állandó forgalom kevesebb kikötővel). A hat ponton azóta üresen áll. Az összes szállodahajó pedig azóta a fővároshoz tartozó partszakaszokon köt ki. Az I. kerületi pontonok üzemeltetésének felfüggesztése 2013 december 31-ig szól. Azt azonban nem sikerült a kerülettől megtudni, hogy a visszavonás lejártát követően mi történik.

Pintér Sándor előterjesztése szerint a kerületekkel úgy oldaná meg a főváros a használatbavételt, hogy a kerülettel együtt – az érintett ingatlanok helyrajzi számát is tartalmazó – közös kérelmet nyújt be az ingatlanügyi hatósághoz, mely a fővárosi önkormányzat javára az ingatlannyilvántartásba használati jogot jegyez be. 

Hogy a kormányzati rásegítés

elég-e vagy sem, majd elválik. Mindenesetre a főváros másfelől is igyekszik magát bebiztosítani a Duna parton. A főváros közgyűlése október 3-án tűzte napirendre azt az előterjesztést, mely szerint a főváros megvásárolná a hazai hajózásban 45-55% részesedéssel bíró Mahart PassNave 51%-át. Azzal a nem titkolt szándékkal, hogy - mint az előterjesztés fogalmaz - "a táraságban történő tulajdonszerzés azonnali hozzáférést biztosít az egyébként lassan és piaci konfliktusok valamint jelentős költségek árán létrehozható parti infrastruktúrához, kikötőkhöz."

Majd ekkép fejti ki reményeit: "A Főváros azonnali kvázi szabályozási lehetőséghez és meghatározó szerephez jut a fővárosi érdekeltségben lévő gazdasági szereplőn keresztül. A partszakaszok hasznosítására a Főváros közvetlenebb befolyást fejthet ki."

Az önkormányzat sajtóosztályától megtudtuk, az előterjesztést a közgyűlés végül nem tárgyalta, egyelőre nem tudni, mikor tűzik napirendre.

A 3-4 milliárdosra becsült vagyon fölötti 51%-os részesedés megszerzése a főváros számára az elképzelések szerint nem járt volna kiadással. Elezőtes tárgyalások alapján a vétel követő 4-7 évben, az évi osztalék 60%-ának, de legfeljebb évi 150 millió forint, visszacsorgatásával törlesztett volna Budapest. 2006 és 2011. között a Mahart három alkalommal fizetett osztalékot, melynek legmagasabb összege tavaly 120 millió forint volt. Független szakértőre hivatkozva a főváros 750 millióra becsüli a vételárat.

A vezető hajózási társaság

Kormányzati szinten szintén felmerült a Mahart Holding létrehozása, hogy a Duna vezető hajózási társaságáva váljon. A kormány elképzelése szerint a holding alakítaná ki és üzemeltetné egyebek mellett a szállodahajókat kiszolgáló kikötőket. A kormány elképzelése szerint az - inkább indusztriál-turisták szívét megdobogtató - Csepelen.


Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat

Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat 

Alaposan felgyorsították a jegykiadó automaták telepítését.
Egyenruhák az elit csapat részére

Egyenruhák az elit csapat részére 

Az Emirates bemutatta új egyenruháját.
A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe

A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe 

A Lufthansa 41 százalékos részesedést szerez az ITA Airwaysben.
Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak

Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak 

A tíz legviharosabb útvonal közül nyolc ugyanabban az országban kezdődik vagy végződik.
Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép?

Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép? 

A Wizz Air utasai körében végzett legfrissebb felmérésének eredményei szerint a válaszadók 71 százaléka úgy véli, hogy a fenntartható repülőgép-üzemanyag (SAF) hozzájárulhat a légiközlekedés karbonlábnyomának csökkentéséhez.
Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba

Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba 

A Scoot fapados légitársaság bejelentette, hogy új járatot indít Bécsből Szingapúrba ez év június 3-tól.
Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók

Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók 

A tájékoztatás szerint a 2024-es év Magyarország történetének legnagyobb légiforgalmát hozta, összesen 1 millió 144 ezer repülőgép érintette a hazai légteret, ami havi bontásban átlagosan több mint 95 ezer.
Bajban a Boeing?

Bajban a Boeing? 

Nagyjából harmadával kevesebb repülőgépet adott át a vevőinek tavaly.
Járatnyitás Isztambulból Bengáziba

Járatnyitás Isztambulból Bengáziba 

A török légitársaság 2025. január 14-től ismét elindította járatait Líbia felé, isztambuli indulással.
Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv  járatpár

Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv járatpár 

A Wizz Air 2025. január 15-től kezdődően ismét elindította a Budapest és Tel-Aviv közötti közvetlen járatait.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.