Egy tonna izlandi hamut szórt szét az easyJet és a Nicarnia Aviation a francia Vizcayai-öböl felett, hogy a 2010-es Eyjafjallajökull vulkánkitörés okozta légtéri állapotot rekonstruálják. A 600 és 800 láb magasságban elhelyezkedő 2,8 km hosszúságú mű hamufelhő kezdetben szabad szemmel is látható volt, de gyorsan eloszlott, nehezítve ezzel a detektálás folyamatát.
Ismeretes, hogy a 2010-es vulkitöréskor több, mint száz járatot töröltek, mely 2 milliárd fontos veszteséget jelentett a légitársaságoknak. A Nicarnia Aviation későbbi kimutatása szerint a légiközlekedés 6 napos szüneteltetése a hamufelhő detektálásával 98 százalékkal (3 órára) csökkenthető lett volna.
A tesztelés során egy kisebb géppel a felhőbe repülve megmérték annak koncentrációját, majd egy AVOID detektorral felszerelt Airbus A340-300-as géppel a hamufelhő felé vették az irányt, amely már 60 km távolságról észlelte a veszélyt a légtérben.
Ian Davies, az easyJet mérnök igazgatója elmondása szerint a kereskedelmi használatba vételt megelőző egyik legfontosabb lépés volt a tesztelés. „Az easyJet azt tervezi, hogy a mostani flottáján már 2014 végén használni fogja ezt az egyedülálló rendszert”
„Egy nagyon érdekes és sikeres kísérlet áll mögöttünk, melynek során bebizonyosodott, az AVOID rendszer már az alacsony hamukoncentrátumot is képes észlelni a légtérben” – tette hozzá az AVOID technológia feltalálója, Dr Fred Prata. „A teszt szép példája annak, milyen az, amikor az ipar és a tudomány összefog, hogy egy fontos problémára megoldást találjanak.”
Forrás: Turizmus Online