Az ECTAA (Európai Utazási Irodák és Utazásszervezők Szövetsége) ismételten sürgeti a légitársaságok fizetésképtelensége elleni kötelező védelem mielőbbi európai bevezetését, ami a legutóbbi, Air Belgium légitársaságot érintő csőd miatt került újra terítékre, ami ismételten
több millió eurós veszteségnek tette ki az utazási irodákat, utazásszervezőket és ügyfeleket.
Az Air Belgium 2023. szeptember 18-án jelentette be, hogy beszünteti menetrendszerinti járatait, és árufuvarozásra, valamint repülőgépek lízingjére fókuszál. Ezt követően a légitársaság csődeljárás alá került, majd 2025. április 30-án fizetésképtelenné nyilvánították. Ennek eredményeként
közel 8 millió euró értékű visszatérítési igény nem került kifizetésre, amelyből több mint 5 millió euró utazási közvetítők (utazási irodák és utazásszervezők) által értékesített jegyekre vonatkozott.
Utasok ezrei valószínűleg nem kapnak visszatérítést a meg nem valósult utazásiakért és a fennmaradó követelések a csődeljárás részét képezik.
Fotó: Depositphotos
Mint a MUISZ legfrissebb közleményében kifejti, ez az eset rávilágít az utazási közvetítők létfontosságú szerepére a légi utazási piacon, ugyanakkor fájdalmasan kiemeli fizetésképtelenséggel szembeni kitettségüket is. Amikor egy utazásszervező egy repülőjegyet utazási csomag részeként értékesít, és a légitársaság csődbe megy, a csomag szervezőjét a törvény kötelezi alternatív jegy biztosítására az ügyfelek számára – gyakran anélkül, hogy remény lenne az eredeti összegek visszaszerzésére a fizetésképtelen légitársaságtól. Ez aránytalan pénzügyi terhet ró az utazási irodákra, akik kénytelenek elviselni a légitársaságok hibái okozta veszteségeket, mivel a repülőjegyek árát sokszor már hónapokkal az utazás megkezdése előtt megfizették.
A légitársaságok csődjei gyakorinak mondható, mivel az elmúlt 25 évben mintegy 1200 kereskedelmi utasszállító légitársaság ment csődbe.
Frank Oostdam, az ECTAA elnöke:
Az Air Belgium csődje újabb emlékeztető arra, hogy a jelenlegi rendszer elfogadhatatlan kockázatoknak teszi ki mind a fogyasztókat, mind az utazási irodákat. A légitársaságoknak pénzügyi garanciákat kell biztosítaniuk kötelezettségeik fedezésére fizetésképtelenség esetén.
Jelenleg egyedülálló lehetőség kínálkozik a probléma kezelésére, mivel az Európai Unió Tanácsa jelenleg tárgyalja a légi utasok jogairól szóló rendelet (261/2004/EK rendelet) felülvizsgálatát.
Az ECTAA sürgeti a döntéshozókat, hogy feltétlenül vegyenek fel egyértelmű rendelkezést, amely előírja a fel nem használt jegyek visszatérítésének biztosítását, ha a járatokat a légitársaság működésének beszüntetése vagy csődje miatt törlik.
Egy ilyen intézkedés egyszerűen kivitelezhető lenne és végre biztosítaná a fogyasztók, illetve az utazási irodák védelmét is.
Az ECTAA továbbra is kiáll egy kötelező légitársasági csődvédelmi mechanizmus mellett, mint például a Dániában alkalmazott repülőjegy alap, amely biztosítja, hogy a fogyasztók és az értékesítők ne szenvedjenek anyagi kárt, ha egy légitársaság összeomlik. Tekintettel arra, hogy a légitársaságok csődjei az elmúlt években milliókat érintettek, a szilárd védelemre soha nem volt sürgetőbb szükség.
Az ECTAA-elnök hozzátette:
Az utazási irodák az utazási ökoszisztéma gerincét képezik, biztosítva a széles választékot és szolgáltatást, azonban védelem nélkül kénytelenek elviselni a légitársaságok nem megfelelő gazdálkodásának pénzügyi következményeit. Eljött az idő a cselekvésre!