MUISZ: az ECTAA határozottan fellép az utaztatók védelmében

A 80 ezer európai utazási irodát és utazásszervezőt – köztük a Magyar Utazási Irodák Szövetségét (MUISZ) – képviselő ECTAA sürgős fellépést követel a légitársaságok fizetésképtelensége elleni védelemért.

Az ECTAA (Európai Utazási Irodák és Utazásszervezők Szövetsége) ismételten sürgeti a légitársaságok fizetésképtelensége elleni kötelező védelem mielőbbi európai bevezetését, ami a legutóbbi, Air Belgium légitársaságot érintő csőd miatt került újra terítékre, ami ismételten

több millió eurós veszteségnek tette ki az utazási irodákat, utazásszervezőket és ügyfeleket.

Az Air Belgium 2023. szeptember 18-án jelentette be, hogy beszünteti menetrendszerinti járatait, és árufuvarozásra, valamint repülőgépek lízingjére fókuszál. Ezt követően a légitársaság csődeljárás alá került, majd 2025. április 30-án fizetésképtelenné nyilvánították. Ennek eredményeként

közel 8 millió euró értékű visszatérítési igény nem került kifizetésre, amelyből több mint 5 millió euró utazási közvetítők (utazási irodák és utazásszervezők) által értékesített jegyekre vonatkozott.

Utasok ezrei valószínűleg nem kapnak visszatérítést a meg nem valósult utazásiakért és a fennmaradó követelések a csődeljárás részét képezik.


Fotó: Depositphotos

Mint a MUISZ legfrissebb közleményében kifejti, ez az eset rávilágít az utazási közvetítők létfontosságú szerepére a légi utazási piacon, ugyanakkor fájdalmasan kiemeli fizetésképtelenséggel szembeni kitettségüket is. Amikor egy utazásszervező egy repülőjegyet utazási csomag részeként értékesít, és a légitársaság csődbe megy, a csomag szervezőjét a törvény kötelezi alternatív jegy biztosítására az ügyfelek számára – gyakran anélkül, hogy remény lenne az eredeti összegek visszaszerzésére a fizetésképtelen légitársaságtól. Ez aránytalan pénzügyi terhet ró az utazási irodákra, akik kénytelenek elviselni a légitársaságok hibái okozta veszteségeket, mivel a repülőjegyek árát sokszor már hónapokkal az utazás megkezdése előtt megfizették.

A légitársaságok csődjei gyakorinak mondható, mivel az elmúlt 25 évben mintegy 1200 kereskedelmi utasszállító légitársaság ment csődbe.

Frank Oostdam, az ECTAA elnöke:

Az Air Belgium csődje újabb emlékeztető arra, hogy a jelenlegi rendszer elfogadhatatlan kockázatoknak teszi ki mind a fogyasztókat, mind az utazási irodákat. A légitársaságoknak pénzügyi garanciákat kell biztosítaniuk kötelezettségeik fedezésére fizetésképtelenség esetén.

Jelenleg egyedülálló lehetőség kínálkozik a probléma kezelésére, mivel az Európai Unió Tanácsa jelenleg tárgyalja a légi utasok jogairól szóló rendelet (261/2004/EK rendelet) felülvizsgálatát.

Az ECTAA sürgeti a döntéshozókat, hogy feltétlenül vegyenek fel egyértelmű rendelkezést, amely előírja a fel nem használt jegyek visszatérítésének biztosítását, ha a járatokat a légitársaság működésének beszüntetése vagy csődje miatt törlik.

Egy ilyen intézkedés egyszerűen kivitelezhető lenne és végre biztosítaná a fogyasztók, illetve az utazási irodák védelmét is.

Az ECTAA továbbra is kiáll egy kötelező légitársasági csődvédelmi mechanizmus mellett, mint például a Dániában alkalmazott repülőjegy alap, amely biztosítja, hogy a fogyasztók és az értékesítők ne szenvedjenek anyagi kárt, ha egy légitársaság összeomlik. Tekintettel arra, hogy a légitársaságok csődjei az elmúlt években milliókat érintettek, a szilárd védelemre soha nem volt sürgetőbb szükség.

Az ECTAA-elnök hozzátette:

Az utazási irodák az utazási ökoszisztéma gerincét képezik, biztosítva a széles választékot és szolgáltatást, azonban védelem nélkül kénytelenek elviselni a légitársaságok nem megfelelő gazdálkodásának pénzügyi következményeit. Eljött az idő a cselekvésre!


airBaltic: jelentés az idei első negyedévről

airBaltic: jelentés az idei első negyedévről 

Stabil bevétel, csökkenő veszteség, 1,3 millió utas.
SIA Csoport: éves összegzés a 2024. évi teljesítményről

SIA Csoport: éves összegzés a 2024. évi teljesítményről 

A Csoport bevétele 527 millió dollárral (+2,8%) nőtt az egy évvel korábbihoz képest, és így 19 540 millió dolláros rekordot ért el.
Új kompjárat Málta és Szicília között

Új kompjárat Málta és Szicília között  

Az út körülbelül két órát vesz igénybe.
Erősen indult a balatoni hajóforgalom a szezonnyitó óta

Erősen indult a balatoni hajóforgalom a szezonnyitó óta 

A tavaszi szünet sikerét követően a májusi hosszú hétvége is minden várakozást felülmúlt a balatoni hajózásban.
Már készül a balatoni főszezonra a MÁV

Már készül a balatoni főszezonra a MÁV 

Pályafelújításokkal készül a balatoni főszezonra a MÁV, ezért erre a hétre időzítették a vágányzárat Székesfehérvár és Lepsény között.
Belépési korlátozások a madridi repülőtéren

Belépési korlátozások a madridi repülőtéren 

A közleményben nem tértek ki arra, hogy a korlátozást pontosan mikortól vezetik be.
Leáll a máltai légitársaság

Leáll a máltai légitársaság 

A leállás magyarországi járatpárokat is érint.
A KLM újraindítja izraeli járatait

A KLM újraindítja izraeli járatait 

A légitársaság szerint a körülmények kellően javultak a szolgáltatások újraindításához.
IATA : új szempontok a biztonságosabb földi kiszolgálás érdekében

IATA : új szempontok a biztonságosabb földi kiszolgálás érdekében 

A hangsúly három fő területen van: a biztonság javítása, a globális szabványok bevezetése és a fenntarthatóság előmozdítása.
Wizz Air: ugrásszerűen megnőtt a Skandináv térségbe utazók száma

Wizz Air: ugrásszerűen megnőtt a Skandináv térségbe utazók száma 

Egyre többen választják nyaralásuk célpontjának a hűvösebb Skandináv térséget.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.