Ezt a közleményt juttatták el szerkesztőségünkhöz ennek kapcsán:
A Magyar Utazási Irodák Szövetsége (MUISZ) megdöbbenéssel fogadta a Wizz Air közleményét, miszerint: "A Wizz Air nem tud kapcsolatba lépni azokkal az ügyfelekkel, akik foglalásaikat utazási irodán keresztül intézik, mivel ezek az irodák saját hitelesítő adataikat használják a jegyek lefoglalására, és a légitársaságtól kapott értesítéseket ritkán továbbítják az utasoknak. Mindez azt eredményezi, hogy az ügyfelek fontos információkat nem kapnak meg járataik státuszáról."
Miért tartanának vissza az utazási irodák információt?
A Szövetség nem érti, hogy a légitársaság miért jelentetett meg valótlan tartalmú közleményt.
Elsősorban azt szükséges rögzíteni, hogy az utazási irodáknak - akárcsak a légitársaságoknak – jogszabályi kötelezettsége a teljeskörű és valós tájékoztatás, így valótlan azt állítani, hogy az utazási irodák nem adnak át információt az utazók részére. Ezenfelül, ha az utazási irodák nem adnának teljes körű tájékoztatást az utasoknak, annak bizalomvesztés és az ügyfelek elvesztése lenne a következménye, ez pedig nem érdeke egyetlen vállalkozásnak sem.
Az elmúlt évtizedekben történt számtalan vis major helyzetben az utazási irodák jelentős tapasztalatot szereztek a komplex utazási csomagok megszervezésében és szolgáltatásában, hiszen épp azok az utasok számíthattak teljes körű segítségre, akik utazási irodáknál foglalták le útjukat, ugyanis az irodák ügyfélszolgálata nem korlátozódik kizárólag a repülőjegyekhez kapcsolódó feladatokra, hanem intézik a szállások, transzferek módosítását, esetleges lemondását is.
Ráadásul az utazási irodák ügyfélszolgálata nem emelt díjas számokon érhető el.
Emellett az utazási irodák a légitársaságokkal ellentétben rendelkeznek vagyoni biztosítékkal, ami egy esetleges fizetésképtelen helyzet esetén is biztosítja az utazók biztonságát és hazajutását.
Van szolgáltatási díj, és a bajban kellene a partnerség
Az irodák valóban felszámolnak munkájukért szolgáltatási díjat, ami figyelembe véve a 24 órás és valamennyi szolgáltatásra kiterjedő rendelkezésre állást, semmiképpen nem tekinthető aránytalannak. Ez a díj annak a szolgáltatásnak az ellenértéke, amit egy légitársaság adott esetben nem biztosít.
A MUISZ meggyőződése, hogy a teljes turisztikai ágazatot érintő jelenlegi válságban különösen fontos és ésszerű lenne az utazási irodákkal való partnerség, hiszen közös az érdek, az utasok minél színvonalasabb és biztonságosabb kiszolgálása.
Egyeztetni kellett volna
Ennek fényében a MUISZ kifejezetten értetlenül és csalódottan áll a Wizz Air közleménye előtt, amelyet a Wizzair – a partnerség látszatának teljes hiányával – a MUISZ-al előzetesen nem közölt, egyeztetést nem kezdeményezett.
A MUISZ teljes mértékben megérti mind a Wizz Air, mind más, a turisztikai ágazatban jelen lévő vállalkozás csalódottságát és erőfeszítéseit a pandémia okozta válságban, azonban – ahogyan a múltban és a jelenben is – a jövőben is a partneri viszonyra és együttműködésre törekszik a fent említett célok elérése érdekében, hiszen egységes és összetartó turisztikai ágazatra van szükség a széthúzás és a dezinformálás helyett.
A Szövetség bízik abban, hogy csupán egy félreértés eredménye a Wizz Air közleménye és a helyzetet békés, partneri módon tudják rendezni a felek.
Magyar Utazási Irodák Szövetsége
Forrás: MUISZ