Volodomir Zelenszkij ukrán elnök augusztus elején vetette föl egy amerikai lapnak adott interjúban, hogy újabb szankciós lehetőség lenne, ha az oroszok nem kaphatnának turistavízumot Európában. Eddig Finnország és Bulgária jelentette be, hogy felfüggeszti a turistavízumok kiadását az orosz állampolgároknak, igaz, utóbbi elsősorban a két ország közti kölcsönös diplomata-kiutasítások miatt. Szlovénia még vizsgálja a javaslatot, az uniós kormányfők pedig augusztus végén tárgyalnak erről.
Ugyanakkor nem valószínű, hogy az erre vonatkozó uniós szavazáskor többséget kap a javaslat, jelenleg csak a balti államok, valamint Finnország, Lengyelország és Csehország támogatják - írta a Világgazdaság. A többség óvatos, egyelőre nem foglal állást. Németország, Franciaország és Olaszország nem látszik lelkesedni a tilalomért, Magyarország csaknem biztosan elutasítja, és kevéssé valószínű, hogy a dél-eurevételópai országok többsége is támogatná, mivel jelentős bevételük van a turizmusból.
Az utazási korlátozásoktól tartó oroszok viszont lázas repülőjegy-vásárlásba kezdtek, amit az utazási irodák és a légitársaságok ki is használnak. Az Estravel észt utazási iroda szerint a repülőjegyárak az elmúlt időszakban a másfélszeresükre emelkedtek.
Az oroszországi nagyvárosokból különjáratok indultak Tallinnba és Helsinkibe, a Finnair és a Nordica (2015, az Estonian Air megszűnése óta az észt nemzeti légitársaság) komoly bevételtöbbletet szerzett az Oroszországból nyugatra tartó utasok számának megszaporodásával. A Nordica június közepén 50 százalékkal meg is emelte az árait. A Tallinn–Helsinki távolság (80 kilométer), a Tallinn–Riga távolság (280 kilométer) miatt az orosz turisták ezeket a vonalakat használják menekülő útvonalnak.
Ebből persze a nagyobb légitársaságok – például a Finnair, a Turkish Airlines vagy az SAS – is szépen profitálnak. A Finnair idei első féléves profitja 321,5 százalékkal emelkedett az egy évvel korábbi szinthez képest.
A szállított utasszám ebben az időszakban több mint megötszöröződött, ezen belül az idei év második negyedében hétszer annyi utast szállítottak, mint 2021 hasonló periódusában.
A Turkish Airlines (a jövőben elnöki döntésre átnevezve Türk Hava Yollarira – THY) 2022 első felében 27 százalékkal növelte bevételeit, amelyek elérték a 7,6 milliárd dollárt. A Qatar Airways a 2021–2022-es pénzügyi évben 78 százalékkal, 14,4 milliárd dollárra növelte forgalmát. Még ennél is nagyobb, 100-250 százalékos árbevétel-növekedésről számolt be a Flydubai és az Emirates. Ebben fontos szerepet játszik, hogy az Oroszország és Nyugat-Európa közti utasforgalmat döntően Isztambul vagy Dubai érintésével bonyolítják le. nem véletlen, hogy a Wizz Air is bejelentette, hogy az ősztől Dubajból moszkvai járatokat indít. Szintén nagy nyertese a helyzetnek Szerbia, amely ugyancsak kiskaput kínál az uniós repülési korlátozások alól, tekintve, hogy az ide érkező oroszok - megfelelő vízum birtokában - utána már korlátozás nélkül utazhatnak Európában. Horvátországban például arról cikkeztek a lapok, hogy jelenleg több orosz turista van az országban, mint ukrán menekült.
Forrás: Világgazdaság