Nem kell az aszfalt mindenáron

A két keréken közlekedők lehetőségeiről szólt a nemzetközi Duna Marketingegyesület rendezvényének záró napja.

Az út a cél? A válasz egyértelműen nem. Aszfalt nem kell mindenáron, annál fontosabb a szolgáltatások összehangolása – értettek egyet a csütörtöki kerékpáros konferencia résztvevői. A megfelelő infrastruktúra fontos alap, ám nincs szükség mindenhol szilárd burkolatra, vélte Dalos Péter, a COWI konzultációs cég munkatársa. Szükséges, hogy az utakat folyamatosan használhassák a kerékpárosok, és hogy megfelelő kommunikációval tájékoztassunk a lehetőségekről, hangsúlyozta a stratégiaalkotó szakember.

Ötvenes kerülő

Az informálás fontosságát kiemelte Munkácsy András is, aki a Közlekedéstudományi Intézet (KTI) képviseletében a vízi átkelés jelentőségéről beszélt. Hiába a komp, ha az odaérkező turistát nem tájékoztatja tábla az aktuális menetrendről. Egyes szakaszokon azonban semmilyen átkelési lehetőség nincsen, hívta fel a figyelmet a közgazdász. Példaként a magyar-szlovák határt említette, ahol helyenként 50 km-t is kerülnie kell a kerékpárosnak, ha át akar jutni a túloldalra. Optimizmusra ad ugyanakkor okot, hogy vannak olyan hídjaink, mint a Megyeri vagy a Pentele híd, tette hozzá. Üdvös volna a különböző közlekedési ágak összekapcsolása, egységes kedvezményrendszerbe foglalása is, mondta Munkácsy.

Vasút, tábla, logika

Otto Schwetz, a PIANC Austria elnöke az Egyesült Államok példáját említette, itt sikerrel működik az úgynevezett rails-to-trails rendszer, vagyis a kerékpárutak és a vasút kombinációja. Az amerikaiak nagy gondot fordítanak a táblák egységes megjelenésére is, ezzel könnyítve a kerékpárosok tájékozódását. Európában is fontos ez, példa erre az EuroVelo 12 útvonala, amelyekről a konferencián Bodor Ádám, az Európai Kerékpáros Szövetség (ECF) elnökhelyettese szólt bővebben. Claudia Tscherne turisztikai tanácsadó ugyanakkor nem lát gondot abban sem, ha egyes európai kerékpárutakat egyedi módon jelölnek, mindaddig, amíg az logikus és egyértelmű.

Jó példák, nem csupán a szomszédban

Példaértékű, sikeres projektről számolt be a konferencián Petra Riffert. Az osztrák Dunakanyart behálózó gyalogos és kerékpárutakat az elmúlt négy évben egységes rendszerben fogták össze (Donausteig). Az érintett területek turisztikai szolgáltatóinak a promócióért cserébe tréningen kellett részt venniük, hogy kellően nyitottá váljanak a gyalogos és a biciklivel érkező vendégek igényeire. Már az első szezonban elnyerték jutalmukat: a július elején megnyitott úthálózat idén nyolcezerrel több vendégéjszakát hozott nekik. Jó példákért szerencsére nem kell mindig a szomszédba mennünk: Horváth Endre helyettes államtitkár kiemelte a Tisza-tavat, amely nem véletlenül lett idén EDEN-díjas desztináció.

Nem Olcsó Jánosok

Sokak számára meglepő lehet: a kerékpáros turista jól költ. Egy friss európai felmérés szerint átlagosan naponta 53 eurót, míg utazásonként 353 eurót ad ki. Ezt az állítást erősítette a Budapesten kerékpáros túrákat szervező Christian Brandmayr beszámolója is. Elmondta: vendégeinek zöme 4-5 csillagos szállodában száll meg.

Duna sztráda

Míg ő a magyar fővárosban rejlő kerékpáros potenciálról beszélt, Domanovszky Henrik közlekedésmérnök arra bíztatta hallgatóságát, hogy a Dunát tekintse egy széles autópályának – amelyen elképzelése szerint néhány éven belül modern katamaránok szállítják az utasokat. A megoldás tehermentesítené a közúti közlekedést, és élhetőbbé varázsolná Budapestet, hangsúlyozta a Duna-Express Konzorcium műszaki igazgatója.

Együttműködve

A környezetkímélő – és figyelemre méltó bevételeket generáló – kerékpáros turizmus tehát Európa-szerte erősödik. Egyre szélesebb körű támogatottsága a felmérések szerint egészségmegőrző szerepén túl azon is múlik, hogy társas szórakozást kínál. A növekvő igényre válaszul sorra születnek a megoldási javaslatok, fejlesztési tervek. Külföldi jó példáknak és hazai innovatív ötleteknek nem vagyunk híján, a szakemberek beszámolóiból ugyanakkor az is kiderül: megfelelő együttműködéssel tudnak, tudnának a vonzó elképzelések megvalósulni.


A Wizz Air saját költségén gondoskodik a Dubajban rekedt utasokról

A Wizz Air saját költségén gondoskodik a Dubajban rekedt utasokról 

A légitársasággal szemben azt követően indítottak vizsgálatot, hogy a hétfői Dubaj-Budapest járat törlése miatt több tucat magyar utas maradt ellátás nélkül a Közel-Keleten.
Jó hír: két díjmentes kézipoggyász lehet hamarosan a fedélzeten

Jó hír: két díjmentes kézipoggyász lehet hamarosan a fedélzeten 

Az Európai Unió törvényhozói kedden szavaztak arról a javaslatról, amely betiltaná a légitársaságok számára, hogy díjat számítsanak fel az utasok kis kézipoggyászáért.
Szerdán fennakadások a Budapest-Miskolc vasútvonalon

Szerdán fennakadások a Budapest-Miskolc vasútvonalon 

A MÁV-csoport közleménye alapján.
A Wizz Air Dubajban hagyott utasokat, a kormányhivatal már vizsgálja az esetet

A Wizz Air Dubajban hagyott utasokat, a kormányhivatal már vizsgálja az esetet 

Budapest Főváros Kormányhivatala vizsgálatot indított a légitársasággal szemben, jelentették be kedden.
Ez a helyzet most az EL AL nemzetközi járataival

Ez a helyzet most az EL AL nemzetközi járataival 

Íme, a részletek.
Nemzetközi elismerést kapott a Turkish Airlines

Nemzetközi elismerést kapott a Turkish Airlines  

A Turkish Airlines-t „Fenntartható Finanszírozás Úttörője” díjjal tüntette ki az Ishka – egy nemzetközi légiipari pénzügyi és adatelemző cég.
A Wizz Air minden közel-keleti járatát leállította

A Wizz Air minden közel-keleti járatát leállította  

A közel-keleti helyzet további eszkalálódása miatt.
Új vezető az AVIAREPS feltörekvő üzletágánál

Új vezető az AVIAREPS feltörekvő üzletágánál 

Egy régi szakembert bíztak meg a hajózási részleg globális vezetői feladatával.
 Miért éri meg jobban repülni, mint vonatozni?

Miért éri meg jobban repülni, mint vonatozni? 

Az elmúlt években a repülés sokak számára nemcsak elérhetővé, de sok esetben a legolcsóbb utazási móddá vált.
Befolyásolja a repjegy árát a keresési előzmények törlése?

Befolyásolja a repjegy árát a keresési előzmények törlése? 

Úgy tartják, a légitársaságok vagy a foglalási oldalak követik a kereséseinket, hogy így emeljék az árakat. De vajon van ennek valóságalapja?

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.