Nem kell az aszfalt mindenáron

A két keréken közlekedők lehetőségeiről szólt a nemzetközi Duna Marketingegyesület rendezvényének záró napja.

Az út a cél? A válasz egyértelműen nem. Aszfalt nem kell mindenáron, annál fontosabb a szolgáltatások összehangolása – értettek egyet a csütörtöki kerékpáros konferencia résztvevői. A megfelelő infrastruktúra fontos alap, ám nincs szükség mindenhol szilárd burkolatra, vélte Dalos Péter, a COWI konzultációs cég munkatársa. Szükséges, hogy az utakat folyamatosan használhassák a kerékpárosok, és hogy megfelelő kommunikációval tájékoztassunk a lehetőségekről, hangsúlyozta a stratégiaalkotó szakember.

Ötvenes kerülő

Az informálás fontosságát kiemelte Munkácsy András is, aki a Közlekedéstudományi Intézet (KTI) képviseletében a vízi átkelés jelentőségéről beszélt. Hiába a komp, ha az odaérkező turistát nem tájékoztatja tábla az aktuális menetrendről. Egyes szakaszokon azonban semmilyen átkelési lehetőség nincsen, hívta fel a figyelmet a közgazdász. Példaként a magyar-szlovák határt említette, ahol helyenként 50 km-t is kerülnie kell a kerékpárosnak, ha át akar jutni a túloldalra. Optimizmusra ad ugyanakkor okot, hogy vannak olyan hídjaink, mint a Megyeri vagy a Pentele híd, tette hozzá. Üdvös volna a különböző közlekedési ágak összekapcsolása, egységes kedvezményrendszerbe foglalása is, mondta Munkácsy.

Vasút, tábla, logika

Otto Schwetz, a PIANC Austria elnöke az Egyesült Államok példáját említette, itt sikerrel működik az úgynevezett rails-to-trails rendszer, vagyis a kerékpárutak és a vasút kombinációja. Az amerikaiak nagy gondot fordítanak a táblák egységes megjelenésére is, ezzel könnyítve a kerékpárosok tájékozódását. Európában is fontos ez, példa erre az EuroVelo 12 útvonala, amelyekről a konferencián Bodor Ádám, az Európai Kerékpáros Szövetség (ECF) elnökhelyettese szólt bővebben. Claudia Tscherne turisztikai tanácsadó ugyanakkor nem lát gondot abban sem, ha egyes európai kerékpárutakat egyedi módon jelölnek, mindaddig, amíg az logikus és egyértelmű.

Jó példák, nem csupán a szomszédban

Példaértékű, sikeres projektről számolt be a konferencián Petra Riffert. Az osztrák Dunakanyart behálózó gyalogos és kerékpárutakat az elmúlt négy évben egységes rendszerben fogták össze (Donausteig). Az érintett területek turisztikai szolgáltatóinak a promócióért cserébe tréningen kellett részt venniük, hogy kellően nyitottá váljanak a gyalogos és a biciklivel érkező vendégek igényeire. Már az első szezonban elnyerték jutalmukat: a július elején megnyitott úthálózat idén nyolcezerrel több vendégéjszakát hozott nekik. Jó példákért szerencsére nem kell mindig a szomszédba mennünk: Horváth Endre helyettes államtitkár kiemelte a Tisza-tavat, amely nem véletlenül lett idén EDEN-díjas desztináció.

Nem Olcsó Jánosok

Sokak számára meglepő lehet: a kerékpáros turista jól költ. Egy friss európai felmérés szerint átlagosan naponta 53 eurót, míg utazásonként 353 eurót ad ki. Ezt az állítást erősítette a Budapesten kerékpáros túrákat szervező Christian Brandmayr beszámolója is. Elmondta: vendégeinek zöme 4-5 csillagos szállodában száll meg.

Duna sztráda

Míg ő a magyar fővárosban rejlő kerékpáros potenciálról beszélt, Domanovszky Henrik közlekedésmérnök arra bíztatta hallgatóságát, hogy a Dunát tekintse egy széles autópályának – amelyen elképzelése szerint néhány éven belül modern katamaránok szállítják az utasokat. A megoldás tehermentesítené a közúti közlekedést, és élhetőbbé varázsolná Budapestet, hangsúlyozta a Duna-Express Konzorcium műszaki igazgatója.

Együttműködve

A környezetkímélő – és figyelemre méltó bevételeket generáló – kerékpáros turizmus tehát Európa-szerte erősödik. Egyre szélesebb körű támogatottsága a felmérések szerint egészségmegőrző szerepén túl azon is múlik, hogy társas szórakozást kínál. A növekvő igényre válaszul sorra születnek a megoldási javaslatok, fejlesztési tervek. Külföldi jó példáknak és hazai innovatív ötleteknek nem vagyunk híján, a szakemberek beszámolóiból ugyanakkor az is kiderül: megfelelő együttműködéssel tudnak, tudnának a vonzó elképzelések megvalósulni.


Budapest Airport: az utasforgalomban is tükröződik Magyarország turisztikai vonzereje

Budapest Airport: az utasforgalomban is tükröződik Magyarország turisztikai vonzereje 

Friss információk a repülőtér adataiból.
A repülőtéren tájékoztat a minisztérium az utasok jogairól és jogérvényesítésről

A repülőtéren tájékoztat a minisztérium az utasok jogairól és jogérvényesítésről 

A november 27-i kitelepülésen a tárca munkatársai mind a hazai, mind a külföldi utasok kérdéseire, esetleges panaszaira válaszolnak annak érdekében, hogy a fogyasztók tisztában legyenek az uniós rendelet alapján őket megillető jogi lehetőségekkel.
Olyan, mint az igazi: itt az életnagyságú LEGO villamos

Olyan, mint az igazi: itt az életnagyságú LEGO villamos 

Különleges járművel találkozhatunk a főváros szívében, ami azzal csal sokak arcára mosolyt, hogy oda is a játék örömét hozza el, ahol a városlakók nem is számítanak rá.
Wizz Air-álláspont: Inkább késsen, mintsem törölni kelljen!

Wizz Air-álláspont: Inkább késsen, mintsem törölni kelljen! 

Többek közt ez a megállapítás hangzott el azon a november 19-ei sajtóbeszélgetésen, amelyen mi is részt vettünk.
Sorra dőlnek meg a korábbi airBaltic-eredmények – hátra dőlhetnek a vezetők

Sorra dőlnek meg a korábbi airBaltic-eredmények – hátra dőlhetnek a vezetők 

A lettek az elmúlt hónapban újabb sikert értek el az utasszám és a járatkihasználtság tekintetében.
Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren

Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren 

Növelte utasforgalmát és javított eredmény mutatóin az év első három negyedévében az egyebek között Bécs schwechati repülőterét is üzemeltető Flughafen Wien Gruppe.
Új járatot indít a Ryanair

Új járatot indít a Ryanair 

2025 tavaszától indulnak a járatok Budapest és Castellón között.
Bejelentették az Aeroplex legújabb partneri megállapodását

Bejelentették az Aeroplex legújabb partneri megállapodását 

A két fél a következő évre szóló, karbantartási projektre kötött keretmegállapodása nemcsak a légiközlekedésben való együttműködést, hanem a magyar-szerb gazdasági és diplomáciai kapcsolatok erősítését is tükrözi.
SIA: járatsűrítés Jakarta és Szingapúr között

SIA: járatsűrítés Jakarta és Szingapúr között 

Szorosabb együttműködési megállapodást kötött a Garuda Indonesia és a Singapore Airlines.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.