Nem kell az aszfalt mindenáron

A két keréken közlekedők lehetőségeiről szólt a nemzetközi Duna Marketingegyesület rendezvényének záró napja.

Az út a cél? A válasz egyértelműen nem. Aszfalt nem kell mindenáron, annál fontosabb a szolgáltatások összehangolása – értettek egyet a csütörtöki kerékpáros konferencia résztvevői. A megfelelő infrastruktúra fontos alap, ám nincs szükség mindenhol szilárd burkolatra, vélte Dalos Péter, a COWI konzultációs cég munkatársa. Szükséges, hogy az utakat folyamatosan használhassák a kerékpárosok, és hogy megfelelő kommunikációval tájékoztassunk a lehetőségekről, hangsúlyozta a stratégiaalkotó szakember.

Ötvenes kerülő

Az informálás fontosságát kiemelte Munkácsy András is, aki a Közlekedéstudományi Intézet (KTI) képviseletében a vízi átkelés jelentőségéről beszélt. Hiába a komp, ha az odaérkező turistát nem tájékoztatja tábla az aktuális menetrendről. Egyes szakaszokon azonban semmilyen átkelési lehetőség nincsen, hívta fel a figyelmet a közgazdász. Példaként a magyar-szlovák határt említette, ahol helyenként 50 km-t is kerülnie kell a kerékpárosnak, ha át akar jutni a túloldalra. Optimizmusra ad ugyanakkor okot, hogy vannak olyan hídjaink, mint a Megyeri vagy a Pentele híd, tette hozzá. Üdvös volna a különböző közlekedési ágak összekapcsolása, egységes kedvezményrendszerbe foglalása is, mondta Munkácsy.

Vasút, tábla, logika

Otto Schwetz, a PIANC Austria elnöke az Egyesült Államok példáját említette, itt sikerrel működik az úgynevezett rails-to-trails rendszer, vagyis a kerékpárutak és a vasút kombinációja. Az amerikaiak nagy gondot fordítanak a táblák egységes megjelenésére is, ezzel könnyítve a kerékpárosok tájékozódását. Európában is fontos ez, példa erre az EuroVelo 12 útvonala, amelyekről a konferencián Bodor Ádám, az Európai Kerékpáros Szövetség (ECF) elnökhelyettese szólt bővebben. Claudia Tscherne turisztikai tanácsadó ugyanakkor nem lát gondot abban sem, ha egyes európai kerékpárutakat egyedi módon jelölnek, mindaddig, amíg az logikus és egyértelmű.

Jó példák, nem csupán a szomszédban

Példaértékű, sikeres projektről számolt be a konferencián Petra Riffert. Az osztrák Dunakanyart behálózó gyalogos és kerékpárutakat az elmúlt négy évben egységes rendszerben fogták össze (Donausteig). Az érintett területek turisztikai szolgáltatóinak a promócióért cserébe tréningen kellett részt venniük, hogy kellően nyitottá váljanak a gyalogos és a biciklivel érkező vendégek igényeire. Már az első szezonban elnyerték jutalmukat: a július elején megnyitott úthálózat idén nyolcezerrel több vendégéjszakát hozott nekik. Jó példákért szerencsére nem kell mindig a szomszédba mennünk: Horváth Endre helyettes államtitkár kiemelte a Tisza-tavat, amely nem véletlenül lett idén EDEN-díjas desztináció.

Nem Olcsó Jánosok

Sokak számára meglepő lehet: a kerékpáros turista jól költ. Egy friss európai felmérés szerint átlagosan naponta 53 eurót, míg utazásonként 353 eurót ad ki. Ezt az állítást erősítette a Budapesten kerékpáros túrákat szervező Christian Brandmayr beszámolója is. Elmondta: vendégeinek zöme 4-5 csillagos szállodában száll meg.

Duna sztráda

Míg ő a magyar fővárosban rejlő kerékpáros potenciálról beszélt, Domanovszky Henrik közlekedésmérnök arra bíztatta hallgatóságát, hogy a Dunát tekintse egy széles autópályának – amelyen elképzelése szerint néhány éven belül modern katamaránok szállítják az utasokat. A megoldás tehermentesítené a közúti közlekedést, és élhetőbbé varázsolná Budapestet, hangsúlyozta a Duna-Express Konzorcium műszaki igazgatója.

Együttműködve

A környezetkímélő – és figyelemre méltó bevételeket generáló – kerékpáros turizmus tehát Európa-szerte erősödik. Egyre szélesebb körű támogatottsága a felmérések szerint egészségmegőrző szerepén túl azon is múlik, hogy társas szórakozást kínál. A növekvő igényre válaszul sorra születnek a megoldási javaslatok, fejlesztési tervek. Külföldi jó példáknak és hazai innovatív ötleteknek nem vagyunk híján, a szakemberek beszámolóiból ugyanakkor az is kiderül: megfelelő együttműködéssel tudnak, tudnának a vonzó elképzelések megvalósulni.


Megérkezett az első járat Máltáról Debrecenbe

Megérkezett az első járat Máltáról Debrecenbe 

Sikeresen landolt a Universal Air légitársaság Máltáról érkező első menetrendszerű járata vasárnap délután.
Csoportok figyelmébe: vonaton, buszos utazáshoz előzetes regisztráció kell

Csoportok figyelmébe: vonaton, buszos utazáshoz előzetes regisztráció kell 

Előzetesen regisztrálni kell a csoportos utazás tervét a MÁV-csoport honlapján.
Budapest Airport nyári kínálata: 200 járat, 136 úti célra

Budapest Airport nyári kínálata: 200 járat, 136 úti célra 

A kínálatban új célállomások és légitársaságok is szerepelnek.
Indul a nyári menetrend: heti 55 budapesti járatpár az Air France-KLM-mel

Indul a nyári menetrend: heti 55 budapesti járatpár az Air France-KLM-mel 

A hétvégi nyári időszámításra átállással életbe lép az Air France-KLM nyári menetrendi időszaka.
Indul a Balatonnál a hajózási szezon

Indul a Balatonnál a hajózási szezon 

Elindult a személyhajózási szezon a Balatonon.
Szezonális repülőjárat Tel-Aviv és a Balaton között

Szezonális repülőjárat Tel-Aviv és a Balaton között  

Június 2. és szeptember 29. között heti két alkalommal közlekedik az Arkia Israeli Airlines Sármellékre.
Ezt nyújtják a légiutas-kísérőknek Dubajban

Ezt nyújtják a légiutas-kísérőknek Dubajban 

Már több mint 200 magyar légiutas-kísérő dolgozik a világ legnagyobb nemzetközi légitársaságánál.
Március 29-én különleges élményben lesz része a budapesti reptéren

Március 29-én különleges élményben lesz része a budapesti reptéren 

Aznap rangos zongoraművészek és fiatal tehetségek játszanak a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren kihelyezett zongorákon.
Scotland Yard-jelentés a Heathrow forgalmát megbénító áramkimaradásról

Scotland Yard-jelentés a Heathrow forgalmát megbénító áramkimaradásról 

Nincs arra utaló jel, hogy bűncselekmény okozta volna a Heathrow repülőteret megbénító tüzet.
Sztrájk miatt leállnak a görögországi kompok

Sztrájk miatt leállnak a görögországi kompok  

A sztrájk egész Görögországra kiterjed, és minden hajókategóriát érint.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.