A becslések szerint 82 milliárd eurós veszteséget okozhat az európai légitársaságoknak a koronavírus-járvány. A cégek Európa-szerte elbocsátásokkal reagáltak.
A Brussels Airlines például ezer embert küld el. A légitársaság a belga kormánytól és a német anyavállalától, a Lufthansától is pénzügyi segítséget kért. A szakszervezetek azonban attól tartanak, hogy a cég fapados légitársasággá alakulhat a költségcsökkentések végére. "A Lufthansa egy alacsony költségvetésű céggé alakítaná át a Brussels Airlinest. A kormánynak ezt is figyelembe kell vennie, amikor közpénzt fordítanak a cégre. Nem szabad hagyni, hogy ezzel a támogatással azt csináljanak, amit csak akarnak" - mondta Didier Lebbe szakszervezeti vezető.
Az Európai Bizottság már lazított az állami támogatások szabályain és 124 állami segítségnyújtást hagyott jóvá. Vannak közöttük légitársaságok is.
Az Air France 7 milliárd eurót kap, a Lufthansa tízmilliárdot kér, de még nincs döntés. Ezek a támogatások torzíthatják a piaci versenyt, és a bizottság tisztában van ezzel. "Úgy gondoljuk, hogy az állami támogatási szabályok célzott és arányos felhasználása biztosítja azt, hogy az egyes cégek hasznot húzzanak ebből úgy, hogy közben védjük a piacot a verseny torzításától is. Természetesen ez csak ideiglenes szabályrendszer, amit a bizottság a koronavírus-járványra válaszul hozott meg. Úgy gondoljuk, ez segíthet a mostani helyzetben, de elismerjük, hogy vannak kockázatok” – mondta az Európai Bizottság szóvivője, Ariana Podesta.
A légitársaságok szövetsége minden segítségnek örül, azonban óvatosságra intette a bizottságot. "Az állami támogatásoknak nem szabad torzítaniuk a piacot. Az Európai Bizottságnak ebben nagyon fontos szerepe van. A versenyjogi hatóságoknak szemmel kell tartaniuk a piaci fejleményeket” – mondta a légitársaságok szövetségének vezetője, Thomas Reynaert.
Forrás: Euronews