Az Ikarus egyike a magyar ipar világhírű márkaneveinek. Az állami autóbuszgyár előtörténete 1895-ig nyúlik vissza, Ikarus néven azonban csak a 2. világháború után kezdődött meg a története. Az Ikarus a 70-es, 80-as években jelentős gyártó volt nem csupán a keleti blokk államaiban, hanem a világpiacon is. Az Ikarus autóbuszok nemcsak a tömegközlekedésben és a közutakon játszottak óriási szerepet, évtizedeken át a ferihegyi repülőtéren is meghatározók voltak - emlékeztetnek a szervezők az MTI-hez hétfőn eljuttatott közleményükben. A Légiközlekedési Kulturális Központ, a Volánbusz Zrt., a BKV Zrt., a Közlekedési Múzeum és számos további partnere által szervezett eseményen a kiállítás mellett élménybuszozás is zajlik majd az Aeropark és a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 1-es terminálja között. Az Aeropark és a Népliget között napközben jellemzően Ikarus 55-ösök teljesítik az ingajáratot. Az 1954 és 1973 között gyártott Ikarus 55 a gyár egyik legismertebb és legsikeresebb távolsági- és turistabusz-típusa volt, melyet hívtak "Farosnak" és "Bözsinek" is, jellegzetes hátulsó motorszekciója miatt - áll a közleményben.
Hétvégére beköltözik az Aeroparkba a BKV Zrt. duplacsuklós, 24 méter hosszú Ikarus 293-asa, amely a leghosszabb magyar autóbusz címmel dicsekedhetett, de látható lesz a Volánbusz által restaurált, emeletes "Bikarusz" is, amely a 60-as évek végén két szóló autóbusz összeépítésével jött létre. A statikus kiállítás mellett szombaton 16 órától felvonulással készülnek a szervezők, amikor a buszkonvoj rendőrségi biztosítással az Aeroparkból indulva oda-vissza végighalad a Vecsés-Ecser összekötőúton. A járművek túlnyomó többsége kívül-belül megtekinthető lesz, sőt több autóbusz utasterében közlekedéstörténeti kiállítás várja majd a látogatókat. A kínálatban szerepel jobbkormányos autóbusz, lakóbusz és számos ritka példány, amelyet lelkes járműrajongók mentettek meg az enyészettől - emeli ki a közlemény. A program mindkét napon 9 és 18 óra között látogatható. Több alkalommal indulnak tematikus séták ismert Ikarus-szakértők vezetésével, akik izgalmas történetekkel szolgálnak egy-egy típus születéséről, nemzetközi sikereiről, az Ikarus gyár legérdekesebb korszakairól. Emellett minden órában üzembe helyezik egy Kamov 26 helikopter jellegzetes hangú motorját, és időről időre életre keltik egy An-2-es repülőgép 1000 lóerős motorját is - közölték a szervezők.
Forrás: MTI