Tavaly inkább apró lépések, mint nagyívű újítások jellemezték a menetrendváltást, de vajon hogyan sikerült az idei év és mit hoz a 2024-es menetrend - olvastuk a regionalbahn.hu-n.
Az ÖBB hagyományosan október harmadik hetében hozza nyilvánosságra a december közepétől (idén december 11-re esik a menetrendváltás) esedékes menetrendi változásokat, ami mind az utasnak, mind pedig a témával foglalkozó sajtónak előnyös. Idén az elmúlt években már (sajnos) szokássá vált, kizárólagosan online formátumban zajlott az esemény, de újdonságként angol nyelvű hangcsatornával is - ezzel is jelezve, hogy az ÖBB egyre inkább kilép Ausztriából és fontosabb szerepet tölt be a tágabb régió közlekedésében. Ennek jegyében Andreas Matthä a Go Ahead Deutschland akvizícióval kezdte a bejelentést. Ugyanakkor az idei sajtóesemény tartalmában igen minimalistára sikerült - a változásokról alig vetítettek ki konkrétumokat, csak szóban hangzottak el többnyire általános kijelentések.
Az alaphangot egyébként egy jó hír adta, melyet csak „Bahnboom”-ként emlegettek: idén az ÖBB vasúti- és buszjáratain 480 millió utast várnak, ami a 2022-es 447 millióhoz képes komoly növekedés, egyúttal a 2019-es, járvány előtti szintet (477 millió) is enyhén meghaladhatja, szép születésnapi ajándékként az éppen 100 éves ÖBB-nek. Az elővárosi forgalom is visszaért a 2018-as szintre, ami érezhető is a vonatokon - sok helyen, elérték a kapacitások határát, főleg a hétvégi távolsági forgalomban és a bécsi elővárosban. Ugyanakkor van egy kellemetlen tendencia is, ami a klímaváltozáshoz köthető: a tíz évvel korábbi, azaz 2013-as számokhoz képest 2023-ban tízszeresére növekedett az időjárási okok miatti vonatelmaradások száma. Ennek oka, hogy a klímaváltozás résztüneteként az extrém időjárási események gyakorisága nőtt - egyre több a villámárvíz, földcsuszamlás és hasonló, a vasúti infrastruktúrát komolyabban érintő és többnyire nehezen előrejelezhető időjárási anomália.
Az alaphangot egyébként egy jó hír adta, melyet csak „Bahnboom”-ként emlegettek: idén az ÖBB vasúti- és buszjáratain 480 millió utast várnak, ami a 2022-es 447 millióhoz képes komoly növekedés, egyúttal a 2019-es, járvány előtti szintet (477 millió) is enyhén meghaladhatja, szép születésnapi ajándékként az éppen 100 éves ÖBB-nek. Az elővárosi forgalom is visszaért a 2018-as szintre, ami érezhető is a vonatokon - sok helyen, elérték a kapacitások határát, főleg a hétvégi távolsági forgalomban és a bécsi elővárosban. Ugyanakkor van egy kellemetlen tendencia is, ami a klímaváltozáshoz köthető: a tíz évvel korábbi, azaz 2013-as számokhoz képest 2023-ban tízszeresére növekedett az időjárási okok miatti vonatelmaradások száma. Ennek oka, hogy a klímaváltozás résztüneteként az extrém időjárási események gyakorisága nőtt - egyre több a villámárvíz, földcsuszamlás és hasonló, a vasúti infrastruktúrát komolyabban érintő és többnyire nehezen előrejelezhető időjárási anomália.
Forrás: Regionalbahn.hu