Országmarketing pro és kontra

Az év első hetében a Magyar Turizmus Rt. marketingstratégiáját bíráló cikk jelent meg a Heves Megyei Hírlap hasábjain. Megkerestük a kritikának hangot adó Pataki Sándort, az Eger Idegenforgalmáért Egyesület elnökét, és felkínáltuk a lehetőséget dr. Galla Gábornak, a Magyar Turizmus Rt. vezérigazgatójának, hogy megvédje a mundér becsületét.

Pataki Sándor, az Egyesület Eger Idegenforgalmáért elnöke:

„ Elsősorban az utazásszervezői szekció tagjainak véleménye alapján összefoglalnék néhány észrevételt az országmarketingre vonatkozóan. Mivel a rendszerváltáskor eltűntek a nagy beutaztatók, azok külképviseleteit a Magyar Turizmus Rt. szektorsemleges külképviseletei váltották fel. Mivel ezek az irodák üzleti tevékenységet nem folytatnak, érthető, hogy az idegenforgalom nem szervezett ágát támogatják, azon belül is a szállásértékesítést.
A baj az, hogy a lehető legkevésbé hatékony módszer az egyéni turistákra alapozott marketing. Ennek a szegmensnek a megnyerése jóval több szóróanyagot kíván, ráadásul ők a szervezetten érkezőkkel szemben nem feltétlenül költenek szálláshelyre és étkezésre.
Az Unióban is magasabb a szervezetten utazók száma, mint az egyénieké.

Nagyszerű az rt. reggeli televíziós műsora, az Itthon, de ez is csak az egyéni turistához szól.
A programajánló helyett a térségek csomagajánlatokkal is népszerűsíthetnék magukat úgy, hogy abból mindenki profitálna. Az utazásszervező is anonim maradna, csak egy elérhetősége szerepelne a képernyőn. Az rt. a nem szervezett turizmus ajánlatait a külföldi vásárokon felállított standjain is előnyben részesíti. A beutaztatók csak külön összeg befizetésével jelenhetnek meg, holott az adózással már hozzájárultak a turizmusfejlesztés állami keretéhez.

A külképviseletek sem tesznek meg mindent azért, hogy a magyar beutaztatókat is piacra segítsék. Többnyire általános imázskiadványokat jelentetnek meg, de ha készítenek is utazási csomagajánlatokat tartalmazó katalógust, azok többnyire csak a külföldi vásárok nagyközönségéhez jutnak el. Pedig célirányosan a külföldi utaztatókat kellene megkeresni vele. Másik észrevétel: a magyarországi csomagajánlatok csak akkor jutnak el a megfelelő helyre, ha azt a külképviselőnél kifejezetten kéri egy érdeklődő külföldi iroda. A regionális marketingigazgatósággal hasonló a gond. Ha akad is olyan kiadvány, amely tartalmazza a szolgáltatók konkrét ajánlatait, csak elvétve tüntetik fel a programgazdák nevét és elérhetőségét. Így az MT Rt. tűnhet az ajánlat gazdájának. Bosszantó, hogy aki a programot valójában készítette, nem kap visszajelzést a fogadtatásról, az esetleges megrendelésről nem is szólva. A katalógus itt is »illetéktelen kezekbe« kerül: a végfelhasználóhoz, és nem az utaztatóhoz. 1995-től óriási szálláshely-kapacitás épült főleg vidéken. Mivel az MT Rt. továbbra is csak Budapestet és a Balatont népszerűsíti, a jórészt hitelekből épült objektumok tulajdonosai – vendég híján – bajosan tudják hiteleiket törleszteni.

Az rt. és a MUISZ elmúlt évi közös kezdeményezése örvendetes, de én nem feltétlenül arra adnék támogatást, hogy a magyar beutaztató meghívja partnereit, hanem arra, hogy a hazai utazásszervező mehessen ki, és a külképviselő közreműködésével partnereket találjon.”

Dr. Galla Gábor, a Magyar Turizmus Rt. vezérigazgatója:

„Pataki úr az ismeretek teljes hiányában van, ami elképzelhető , hogy az MT Rt. kommunikációjának hibája. Magyarország a turizmust preferálja, és nem a nem szervezett turizmust. Azonban az országunkba irányuló beutazás 90 százaléka nem szervezett úton történik. És mivel a mi fő feladatunk az ország turisztikai bevételeinek növelése, kötelességünk figyelembe venni az egyéni utazóknak ezt az elsöprő hányadát. Az utaztatók által látogatott külföldi szakvásárokon bármely turisztikai szolgáltató képviselheti saját cégét az rt. standján. A beutaztatók szép számmal élnek is a lehetőséggel. Bármely alágazat szolgáltatóinak költségeit – a szálláshelyekét, utaztatókét egyaránt – 85-90 százalékban fedezi az MT Rt., de akiket a maradék hozzájárulás is megterhel, még olcsóbban kiküldhetik a standra katalógusukat.

Nem valós az az állítás, miszerint az MT Rt. programgazdaként jelenik meg a külföldi piacon. Általános Magyarország és regionális kiadványaink mellett bőven vannak termékspecifikus katalógusok is, amelyek tartalmazzák az egyes szolgáltatók nevét és elérhetőségét. Szervezetünk feladata őket piacra segíteni. Az pedig, hogy a piac elfogadta-e a szolgáltatót, világosan mérhető abból, hogy mennyi megrendelés érkezik. Az rt. minden kiállítás előtt tájékoztatót tart a résztvevők számára a piaci viszonyokról, az előző évi eredményeikől.
A Magyar Turizmus Rt. külképviselői napi kapcsolatban állnak a hazánkat programozó legnagyobb utazásszervezőkkel, másokat pedig próbálnak meggyőzni arról, hogy vegyék be kínálatukba hazánkat, amihez ajánlják a belföldi irodákat és szolgáltatókat is. Tavaly 2000 utaztató és újságíró látogatott hazánkba meghívásunkra, akikkel a hazai kollégáknak is módjuk volt megismerkedni. Valamennyi külképviselő kiad egy csomagajánlat-katalógust, amely a külföldi szakvásárokon számos utaztatóhoz jut el.

Nemzetközi trend, hogy a nagy árverseny miatt a külföldi iroda közvetlenül a magyar szolgáltatót keresi meg, és gyakran csak a nagyobb körutak szervezésénél veszi igénybe helyi utazásszervezők segítségét. Minél több ugyanis a közvetítő, annál drágább és kevésbé versenyképes az út. Az rt. nem hagyhatja figyelmen kívül ezt a tendenciát. Mindemellett megtesz minden tőle telhetőt az utazási irodák érdekeinek érvényesítéséért.

Budapesten és a Balatonnál termelődik hazánk turisztikai bevételeinek 65 százaléka. Bár az erőforrásoknak több mint az egykilencedét – ha a kilenc turisztikai régióban gondolkodunk – költjük a fővárosra, korántsem áldozzuk rá a marketingköltségek 40 százalékát, amennyit a bevételek indokolnának. Ugyanez igaz a Balatonra is. A kínai turisták Európát körutak során járják be. A túra alatt egy-két nap jut egy országra, így csak ideális esetben fér a Balaton a csomagba, egyértelműen Budapest a »kötelező tánc«. 5-10 év múlva ezek a turisták újra felkerekedhetnek, hogy megismerjék a legjobban tetsző országokat. Ekkor a vidék is komoly szerephez jut. Addig csak pazarolnánk a szűkös forrásokat a vidék népszerűsítésére. Pár év múlva ez már nem lesz kidobott pénz.
Pataki úrnak és minden kollégának javaslom az MT Rt. honlapjának (Itthon.hu) szakmai oldalait. Ott a 2004. évi marketingterv és az ennek alapján készített akcióterv részletesen tanulmányozható.”


Az Airbus legújabb típusa a Wizz flottájában

Az Airbus legújabb típusa a Wizz flottájában 

A Wizz Air a világon az első diszkont légitársaság, amely forgalomba állítja az Airbus legújabb típusát.
Változások a Budapest Airport 2. Terminál parkolójánál

Változások a Budapest Airport 2. Terminál parkolójánál 

Terminál Parkolóban, a terminálhoz legközelebbi 30 kijelölt parkolóhelyen új utasfelvételi- és kiszállítási zóna került kialakításra.
MUISZ: az ECTAA határozottan fellép az utaztatók védelmében

MUISZ: az ECTAA határozottan fellép az utaztatók védelmében  

Az Air Belgium csődje ismét rávilágított az utazási irodák, utazásszervezők és utasok kitettségére.
airBaltic: jelentés az idei első negyedévről

airBaltic: jelentés az idei első negyedévről 

Stabil bevétel, csökkenő veszteség, 1,3 millió utas.
SIA Csoport: éves összegzés a 2024. évi teljesítményről

SIA Csoport: éves összegzés a 2024. évi teljesítményről 

A Csoport bevétele 527 millió dollárral (+2,8%) nőtt az egy évvel korábbihoz képest, és így 19 540 millió dolláros rekordot ért el.
Új kompjárat Málta és Szicília között

Új kompjárat Málta és Szicília között  

Az út körülbelül két órát vesz igénybe.
Erősen indult a balatoni hajóforgalom a szezonnyitó óta

Erősen indult a balatoni hajóforgalom a szezonnyitó óta 

A tavaszi szünet sikerét követően a májusi hosszú hétvége is minden várakozást felülmúlt a balatoni hajózásban.
Már készül a balatoni főszezonra a MÁV

Már készül a balatoni főszezonra a MÁV 

Pályafelújításokkal készül a balatoni főszezonra a MÁV, ezért erre a hétre időzítették a vágányzárat Székesfehérvár és Lepsény között.
Belépési korlátozások a madridi repülőtéren

Belépési korlátozások a madridi repülőtéren 

A közleményben nem tértek ki arra, hogy a korlátozást pontosan mikortól vezetik be.
Leáll a máltai légitársaság

Leáll a máltai légitársaság 

A leállás magyarországi járatpárokat is érint.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.