Országmarketing pro és kontra

Az év első hetében a Magyar Turizmus Rt. marketingstratégiáját bíráló cikk jelent meg a Heves Megyei Hírlap hasábjain. Megkerestük a kritikának hangot adó Pataki Sándort, az Eger Idegenforgalmáért Egyesület elnökét, és felkínáltuk a lehetőséget dr. Galla Gábornak, a Magyar Turizmus Rt. vezérigazgatójának, hogy megvédje a mundér becsületét.

Pataki Sándor, az Egyesület Eger Idegenforgalmáért elnöke:

„ Elsősorban az utazásszervezői szekció tagjainak véleménye alapján összefoglalnék néhány észrevételt az országmarketingre vonatkozóan. Mivel a rendszerváltáskor eltűntek a nagy beutaztatók, azok külképviseleteit a Magyar Turizmus Rt. szektorsemleges külképviseletei váltották fel. Mivel ezek az irodák üzleti tevékenységet nem folytatnak, érthető, hogy az idegenforgalom nem szervezett ágát támogatják, azon belül is a szállásértékesítést.
A baj az, hogy a lehető legkevésbé hatékony módszer az egyéni turistákra alapozott marketing. Ennek a szegmensnek a megnyerése jóval több szóróanyagot kíván, ráadásul ők a szervezetten érkezőkkel szemben nem feltétlenül költenek szálláshelyre és étkezésre.
Az Unióban is magasabb a szervezetten utazók száma, mint az egyénieké.

Nagyszerű az rt. reggeli televíziós műsora, az Itthon, de ez is csak az egyéni turistához szól.
A programajánló helyett a térségek csomagajánlatokkal is népszerűsíthetnék magukat úgy, hogy abból mindenki profitálna. Az utazásszervező is anonim maradna, csak egy elérhetősége szerepelne a képernyőn. Az rt. a nem szervezett turizmus ajánlatait a külföldi vásárokon felállított standjain is előnyben részesíti. A beutaztatók csak külön összeg befizetésével jelenhetnek meg, holott az adózással már hozzájárultak a turizmusfejlesztés állami keretéhez.

A külképviseletek sem tesznek meg mindent azért, hogy a magyar beutaztatókat is piacra segítsék. Többnyire általános imázskiadványokat jelentetnek meg, de ha készítenek is utazási csomagajánlatokat tartalmazó katalógust, azok többnyire csak a külföldi vásárok nagyközönségéhez jutnak el. Pedig célirányosan a külföldi utaztatókat kellene megkeresni vele. Másik észrevétel: a magyarországi csomagajánlatok csak akkor jutnak el a megfelelő helyre, ha azt a külképviselőnél kifejezetten kéri egy érdeklődő külföldi iroda. A regionális marketingigazgatósággal hasonló a gond. Ha akad is olyan kiadvány, amely tartalmazza a szolgáltatók konkrét ajánlatait, csak elvétve tüntetik fel a programgazdák nevét és elérhetőségét. Így az MT Rt. tűnhet az ajánlat gazdájának. Bosszantó, hogy aki a programot valójában készítette, nem kap visszajelzést a fogadtatásról, az esetleges megrendelésről nem is szólva. A katalógus itt is »illetéktelen kezekbe« kerül: a végfelhasználóhoz, és nem az utaztatóhoz. 1995-től óriási szálláshely-kapacitás épült főleg vidéken. Mivel az MT Rt. továbbra is csak Budapestet és a Balatont népszerűsíti, a jórészt hitelekből épült objektumok tulajdonosai – vendég híján – bajosan tudják hiteleiket törleszteni.

Az rt. és a MUISZ elmúlt évi közös kezdeményezése örvendetes, de én nem feltétlenül arra adnék támogatást, hogy a magyar beutaztató meghívja partnereit, hanem arra, hogy a hazai utazásszervező mehessen ki, és a külképviselő közreműködésével partnereket találjon.”

Dr. Galla Gábor, a Magyar Turizmus Rt. vezérigazgatója:

„Pataki úr az ismeretek teljes hiányában van, ami elképzelhető , hogy az MT Rt. kommunikációjának hibája. Magyarország a turizmust preferálja, és nem a nem szervezett turizmust. Azonban az országunkba irányuló beutazás 90 százaléka nem szervezett úton történik. És mivel a mi fő feladatunk az ország turisztikai bevételeinek növelése, kötelességünk figyelembe venni az egyéni utazóknak ezt az elsöprő hányadát. Az utaztatók által látogatott külföldi szakvásárokon bármely turisztikai szolgáltató képviselheti saját cégét az rt. standján. A beutaztatók szép számmal élnek is a lehetőséggel. Bármely alágazat szolgáltatóinak költségeit – a szálláshelyekét, utaztatókét egyaránt – 85-90 százalékban fedezi az MT Rt., de akiket a maradék hozzájárulás is megterhel, még olcsóbban kiküldhetik a standra katalógusukat.

Nem valós az az állítás, miszerint az MT Rt. programgazdaként jelenik meg a külföldi piacon. Általános Magyarország és regionális kiadványaink mellett bőven vannak termékspecifikus katalógusok is, amelyek tartalmazzák az egyes szolgáltatók nevét és elérhetőségét. Szervezetünk feladata őket piacra segíteni. Az pedig, hogy a piac elfogadta-e a szolgáltatót, világosan mérhető abból, hogy mennyi megrendelés érkezik. Az rt. minden kiállítás előtt tájékoztatót tart a résztvevők számára a piaci viszonyokról, az előző évi eredményeikől.
A Magyar Turizmus Rt. külképviselői napi kapcsolatban állnak a hazánkat programozó legnagyobb utazásszervezőkkel, másokat pedig próbálnak meggyőzni arról, hogy vegyék be kínálatukba hazánkat, amihez ajánlják a belföldi irodákat és szolgáltatókat is. Tavaly 2000 utaztató és újságíró látogatott hazánkba meghívásunkra, akikkel a hazai kollégáknak is módjuk volt megismerkedni. Valamennyi külképviselő kiad egy csomagajánlat-katalógust, amely a külföldi szakvásárokon számos utaztatóhoz jut el.

Nemzetközi trend, hogy a nagy árverseny miatt a külföldi iroda közvetlenül a magyar szolgáltatót keresi meg, és gyakran csak a nagyobb körutak szervezésénél veszi igénybe helyi utazásszervezők segítségét. Minél több ugyanis a közvetítő, annál drágább és kevésbé versenyképes az út. Az rt. nem hagyhatja figyelmen kívül ezt a tendenciát. Mindemellett megtesz minden tőle telhetőt az utazási irodák érdekeinek érvényesítéséért.

Budapesten és a Balatonnál termelődik hazánk turisztikai bevételeinek 65 százaléka. Bár az erőforrásoknak több mint az egykilencedét – ha a kilenc turisztikai régióban gondolkodunk – költjük a fővárosra, korántsem áldozzuk rá a marketingköltségek 40 százalékát, amennyit a bevételek indokolnának. Ugyanez igaz a Balatonra is. A kínai turisták Európát körutak során járják be. A túra alatt egy-két nap jut egy országra, így csak ideális esetben fér a Balaton a csomagba, egyértelműen Budapest a »kötelező tánc«. 5-10 év múlva ezek a turisták újra felkerekedhetnek, hogy megismerjék a legjobban tetsző országokat. Ekkor a vidék is komoly szerephez jut. Addig csak pazarolnánk a szűkös forrásokat a vidék népszerűsítésére. Pár év múlva ez már nem lesz kidobott pénz.
Pataki úrnak és minden kollégának javaslom az MT Rt. honlapjának (Itthon.hu) szakmai oldalait. Ott a 2004. évi marketingterv és az ennek alapján készített akcióterv részletesen tanulmányozható.”


Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat

Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat 

Alaposan felgyorsították a jegykiadó automaták telepítését.
Egyenruhák az elit csapat részére

Egyenruhák az elit csapat részére 

Az Emirates bemutatta új egyenruháját.
A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe

A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe 

A Lufthansa 41 százalékos részesedést szerez az ITA Airwaysben.
Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak

Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak 

A tíz legviharosabb útvonal közül nyolc ugyanabban az országban kezdődik vagy végződik.
Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép?

Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép? 

A Wizz Air utasai körében végzett legfrissebb felmérésének eredményei szerint a válaszadók 71 százaléka úgy véli, hogy a fenntartható repülőgép-üzemanyag (SAF) hozzájárulhat a légiközlekedés karbonlábnyomának csökkentéséhez.
Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba

Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba 

A Scoot fapados légitársaság bejelentette, hogy új járatot indít Bécsből Szingapúrba ez év június 3-tól.
Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók

Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók 

A tájékoztatás szerint a 2024-es év Magyarország történetének legnagyobb légiforgalmát hozta, összesen 1 millió 144 ezer repülőgép érintette a hazai légteret, ami havi bontásban átlagosan több mint 95 ezer.
Bajban a Boeing?

Bajban a Boeing? 

Nagyjából harmadával kevesebb repülőgépet adott át a vevőinek tavaly.
Járatnyitás Isztambulból Bengáziba

Járatnyitás Isztambulból Bengáziba 

A török légitársaság 2025. január 14-től ismét elindította járatait Líbia felé, isztambuli indulással.
Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv  járatpár

Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv járatpár 

A Wizz Air 2025. január 15-től kezdődően ismét elindította a Budapest és Tel-Aviv közötti közvetlen járatait.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.