Marriott-jövőkép 

A Marriott International folytatja a terjeszkedést Európában. A gazdasági válság hatásait már most érzik, szállodáikban csökken a konferenciamegrendelések száma. Expanziós terveikről azonban nem mondanak le, legfeljebb későbbre tolják az átadásokat. Európában a következő két évben két tucat szállodával bővül a Courtyard, a Renaissance és a Marriott márkák portfóliója – derült ki azon a belgiumi sajtóúton, amelyen a szállodalánc bemutatta európai üzleti stratégiáját.

Vendéglátás falun 

Ha a Corki Nyilatkozat alapján olyan rendelet született volna hazánkban is, mint amilyen az osztrákoknál vagy a bajoroknál, nem kerültek volna versenyhátrányba a magyar gazdák uniós társaikkal szemben, és a falusi vendéglátás és turizmus is kedvezőbb helyzetben lehetne. A rendeletileg előírt szigorú minőségbiztosítás ugyanis komoly kerékkötője az őstermelői tevékenységnek. A törvényhozásban hatodszor veselkednek neki a könnyítésnek.

Visszaszállunk a földre? 

A gyorsvasúti infrastruktúra fejlődésével párhuzamosan Európa nyugati felén reneszánszát éli a vasúti közlekedés, egyre több utast hódítva el a légitársaságoktól. Turisták és üzletemberek egyaránt igénybe veszik a szupergyors és szuperkényelmes vonatokat, amelyek elsősorban a kiinduló és célállomás közötti 600 kilométeres távolságon belül jelenthetik a repülőgépek alternatíváját. A gyorsvasúti hálózat jövőre eléri Budapestet is.

Tervek és eredmények 

A Magyar Turizmus Zrt. 2008-as működéséről és jövő évi marketingterveiről tartott tájékoztatót a közelmúltban az Országgyűlés Sport- és Turisztikai Bizottsága számára a társaság vezérigazgatója, Róna Iván. Az OGYSTUB ülésén az ellenzéki Bánki Erik elnök és a kormánypárti Pál Béla alelnök egyaránt hangsúlyozta, hogy a parlamenti bizottság elégedett az MT Zrt. munkájával.

Görénypuszta után hajléktalanok 

„Híd alatti lakásomat tengerparti TUI-nyaralásra cserélném! Kérem segítsen!” – olvastuk meghökkenve a Magyar TUI hirdetését a szeptember 18-án megjelent Fedél Nélkül című hajléktalanújság címlapján. Az utazásszervező cég provokatív őszi reklámakciójához utcán élők szerződtetését is tervezte. A Magyar Reklámszövetség szerint azonban az efféle reklám sérti a jóízlést, és erkölcsileg is kifogásolható, így a szövetség kitiltotta egri konferenciájáról a TUI megbízásából újságot osztó hajléktalanokat.

Télből a nyárba 

Októberi számunkban ismertettük a téli szezonra tervezett charternaptárat, és próbáltunk átfogó képet adni az irodák téli árualapjáról. Több utazásszervező lapzártánk után tartott katalógusbemutatót, illetve küldte be szerkesztőségünkbe katalógusát. Most az ő kínálatukat mutatjuk be.

Álmok és a valóság 

A közelmúltban zajlott Budapesten az ingatlanfejlesztők seregszemléje, ahol számos érdekes, sikeres és kevésbé sikeres projektről is hallhattunk. A Property Forum Budapest 2008 konferencián és befektetési projektkiállításon számos, előkészületben lévő turisztikai projektről is esett szó. A budapesti olimpia lobbistái elmondták elképzeléseiket.

Régiós szállodapiaci jelentés 

Továbbra is jelentős a befektetők érdeklődése a szállodai ingatlanok iránt Kelet-Közép-Európában, mivel ezt a szektort kevésbé érintették a jelenlegi piaci körülmények és a hitelválság – állapítja meg a Cushman & Wakefield (C&W) nemzetközi ingatlan-tanácsadó cég EMEA Hotels Monitor néven indított hotelpiaci elemzésében, amelynek számos magyarországi statisztikát is magában foglaló második kiadása augusztusban látott napvilágot.

Versenyhátrány 

Hagyományteremtő céllal először rendezett konferenciát és szakmai találkozót a magyar vasúti szektor 2006-ban létrejött szakmai érdek-képviseleti szervezete, a Hungrail Magyar Vasúti Egyesülés. Az összefogás célja, hogy a vasúti szakma az eddiginél hatékonyabban képviselje érdekeit.

Vargabetűk után papírforma? 

Nyáron az utazási irodák 15 százalékkal szűkítették charterkapacitásaikat a magyar piacon: 300–320 ezer székről jóval 300 000 alá csökkent az összkontingens, amelyet így is csak hatalmas árengedményekkel sikerült értékesíteni. A télre is óvatosan terveznek az utazásszervezők. A legtöbbek célja a szinten tartás, de olyan iroda is akad, amely jelentősen csökkenti kontingenseit. Új úti cél nincs a piacon, a debreceni indulás továbbra is csak a nyári árualapban alternatíva, az utasok növekvő árérzékenységét kihasználva megjelenik azonban egy újdonság, a repülőtéri vásárlás lehetősége: a „buy and fly”. Az utolsó pillanatos döntések idén nemcsak a keresletre, hanem a kínálatra is jellemzőek: lapzártánkig még nem dőlt el, hogy hány szereplős lesz a charter légi fuvarozók piaca.

Szálláshelyek a www.vendegvaro.hu turisztikai portálon 

A nyári turisztikai főszezon végén mindenhol mérleget vonnak, elemezve a helyi vagy regionális adatokat. A cél mindezzel: reális képet kapni az elmúlt nyárról, és ennek alapján tervezni a következő évet. A vendegvaro.hu honlap is segíthet ebben, hiszen kimagaslóan magas látogatottsága révén a különleges internetes adatokból, mint az oldalletöltés (Page Impression, „PI”), többnyire reális, de mindenképpen elemzésre érdemes képet nyerhetünk a belföldi turizmusról. A látogatási adatok alakulásánál természetesen azt is figyelembe kell venni, hogy milyen adatmennyiségben szörfözhet a látogató.

Kevesebb forrásból hatékonyabban 

Turizmussal kapcsolatos programjáról kérdeztük dr. Kolber Istvánt, a szakterület október elején kinevezett, illetékes vezetőjét. Interjúnk napján a Fidesz Turisztikai Munkacsoportja az ágazatot érintő kormányintézkedéseket, illetve a 2004–2006-os kormányprogramot értékelte egy hagyományteremtő céllal összehívott sajtóbeszélgetésen.

Terjeszkedő Marriott 

A Marriott International nemzetközi szállodavállalat júliusban berlini sajtóútra hívta hét ország, köztünk hazánk képviselőit, hogy beszámoljon az elkövetkező évekre vonatkozó üzleti elképzeléseiről, terveiről a kontinentális Európában.

Látogatócsúcs az év buliján 

Az idei, 12. Sziget Fesztivál megdöntötte a 2001-es rendezvényen felállított látogatórekordot: 8000- rel többen, összesen 369 000-en voltak kinn idén a Hajógyári Szigeten az egy hét alatt, mint a legutóbbi csúcsévben. A teljes látogatószám a jövőben akár 400 ezer fölé is nőhet, mivel a napi maximumot 65 ezer főben határozták meg a fesztivál szervezői. Számításaik szerint ennyi embert tud kényelmesen ellátni a sziget infrastruktúrája.

Az all inclusive paradicsom 

A Magyarországról induló charterjáratok számát tekintve a török Riviéra a dobogós úti célok között szerepel az idei nyáron, folytatva mintegy 3 éve megkezdett diadalmenetét. Növekvő népszerűségét az is jelzi, hogy ebben az évben először nem is egy, hanem mindjárt két utazásszervező indított charterláncot vidékről, jól bevált budapesti járatai mellett. Egyikük a Tensi Holiday, amely első debreceni járatának indítására és az ahhoz kapcsolódó törökországi tanulmányútra lapunkat is meghívta.

Esős szezonkezdet után forróság 

Hazánkat – klimatikus viszonyaiból adódóan – szélsőséges időjárás jellemzi, amelyet az elkövetkező években, évtizedekben még inkább kiszámíthatatlanná tehet a globális felmelegedés, vagyis az El Ninohatás. Cikkünkben annak jártunk utána, hogy a hazai szolgáltatóknak mit jelentett az idei szokatlanul hűvös, esős szezonkezdet és a tavalyi rendkívül forró és száraz nyár.

Versenytársat kap az UTAZÁS kiállítás 

Jövőre várhatóan két utazási kiállítás közül is válogathatnak a turisztikai szolgáltatók és a nyaralási ötleteket kereső honfitársaink Budapesten, ugyanis a március 17–20. között megrendezendő, immár hagyományos UTAZÁS Kiállítás előtt két héttel, március 4–6. között Travel Expo 2005. elnevezéssel szervez vásárt a Syma Kiállítási Csarnokban a fővárosi székhelyű Utazás-Net Bt.

Állami segítség a külföldi áldozatoknak 

Lassan a szakma számára is megszokottá válik, hogy az Országos és a Budapesti Rendőr-főkapitányság, a GKM Turisztikai Hivatala, illetve a Magyar Turizmus Rt. évről évre közös keretből támogatja az idegenforgalmi szezonban megnövekvő rendőri feladatokat. Azt talán már kevesebben tudják, hogy a projekt egy átfogó program része, amelyet a Belügyminisztérium 2004. május 1-jétől módosított formában újraindít.

Veszélyeztetett állatfaj a magyar beutaztató? 

Mennyire fenyegeti a magyar beutaztatókat az a tendencia, hogy a külföldi utazásszervezők szolgáltatásaik igénybevétele nélkül közvetlenül vásárolnak szállást, illetve egyéb szolgáltatásokat a magyar piacon? Hatással lesz-e minderre az uniós csatlakozás, és hogyan? Mit tehetnek az érintettek? Ezekre a kérdésekre kerestük a választ három beutaztató segítségével.

RIB-ek: Futnak a pénzük után 

Az Országgyűlés Idegenforgalmi Bizottsága (OGYIB) előtt nemrég beszámolót tartottak a regionális idegenforgalmi bizottságok (RIB) elnökei. Közülük sokan úgy vélik, nagy részben a RIB-ek érdeme, hogy az elmúlt években először valósult meg a regionalitás koncepciója. Ehhez képest a kormány ellehetetleníti a bizottságokat, megvonva tőlük a szükséges anyagi és tárgyi feltételeket. Az elnökök szerint a közigazgatási reform és a statisztikai régiók megszületéséig az eddig megszokott jogkör és pozíció illetné meg őket.

For­rás­el­vo­nás a RIB-eknél 

Idén a Re­gi­o­ná­lis Ide­gen­for­gal­mi Bi­zott­sá­gok (RIB) nem kap­nak pénzt a tu­risz­ti­kai cél­elő­i­rány­zat­ból (TC) re­gi­o­ná­lis pá­lyá­za­tok ki­írá­sá­ra. A TC-ből azon­ban át­cso­por­to­sí­tot­tak 3 mil­li­árd fo­rin­tot a re­gi­o­ná­lis fej­lesz­té­si ta­ná­csok­hoz, ame­lyek tu­risz­ti­kai tí­pu­sú fej­lesz­té­se­ket is tá­mo­gat­hat­nak az ös­­szeg­ből. Hogy mit gon­dol mind­er­ről egy érin­tett RIB-elnök, egy rend­sze­res pá­lyá­zó és a tu­riz­mus­irá­nyí­tás, azt ös­­sze­ál­lí­tá­sunk­ból meg­tud­hat­ják.

Országmarketing pro és kontra 

Az év első hetében a Magyar Turizmus Rt. marketingstratégiáját bíráló cikk jelent meg a Heves Megyei Hírlap hasábjain. Megkerestük a kritikának hangot adó Pataki Sándort, az Eger Idegenforgalmáért Egyesület elnökét, és felkínáltuk a lehetőséget dr. Galla Gábornak, a Magyar Turizmus Rt. vezérigazgatójának, hogy megvédje a mundér becsületét.

Lassan senkinek nem üzlet a pénzváltás 

A K&H Bank 2004. július 31-ig – az egyes partnerekkel kötött megállapodások rendelkezéseinek betartásával – megszünteti pénzváltói üzletágát – tájékoztatta lapunkat Csató Judit, a hitelintézet kommunikációs igazgatóságának osztályvezetője. Megnéztük, hogyan érinti a jelenleg a piac 70 százalékát magáénak tudó bank döntése a közel 200 szerződéses partnert: valutaváltókat, utazási irodákat, szállodákat.

Patinás fürdő korszerű kínálattal 

A legnagyobb hírű magyarországi gyógyfürdő, Hévíz az elmúlt években zajló egészségturisztikai fejlesztések között csak most került sorra. Ennek oka, hogy tavaly hárult el az adminisztrációs akadálya annak, hogy a Szent András Kórház állami támogatásra pályázhasson. 2002 óta ugyanis a költségvetési intézményeket sem zárja ki a pályázati kiírás. A hévízi gyógykórház így idén 750 millió támogatást kapott 1,9 milliárd forint összköltségű felújítási, beruházási projektjéhez.

Búcsú a villanyszámlától 

Előző számunkban általánosságban írtunk a napenergia felhasználásának lehetőségeiről. Ezúttal konkrét tapasztalataikról számolnak be az idegenforgalmi ágazat, illetve a szoláris rendszereket forgalmazó társaságok szakemberei.

Mi várható 2003-ban? 

Mi várható 2003-ban?

El­ma­radt elő­adá­sok, ér­de­kes „be­ug­rók” 

A szent­end­rei Da­nu­bi­us Ho­tel­ben ren­dez­ték meg az V. Or­szá­gos Ide­gen­for­gal­mi Fó­ru­mot. Az el­ső elő­adó, Pál Bé­la, a Mi­nisz­ter­el­nö­ki Hi­va­tal tu­riz­mu­sért fe­le­lős po­li­ti­kai ál­lam­tit­ká­ra a költ­ség­ve­tést egyez­te­tő tár­gya­lá­sok mi­att ma­radt tá­vol. He­lyet­te dr. Fa­ra­gó Hil­da, a Meh ka­bi­net­fő­nö­ke be­szélt a ma­gyar tu­riz­mus hely­ze­té­ről és fel­ada­ta­i­ról.

Az éden ke­let­re van 

A vi­lág­örök­ség-tu­riz­mus foly­tat­ja di­a­dal­út­ját az egész föld­ke­rek­sé­gen. Az „UNESCO­- láz” Thai­föld­re is be­gyű­rű­zött, ahol a szem­fü­le­sebb szol­gál­ta­tók az arany­to­jást to­jó tyú­kot is­mer­ték fel ben­ne.

Jöhetnek a fiatalok 

Kiss And­rás, a Ma­gyar Mar­ke­ting­szö­vet­ség fő­tit­ká­ra tu­riz­mus­mar­ke­ting-klub­ba hív­ta a szak­ma kép­vi­se­lő­it, ahol Ka­pus Györ­gy, az Oszt­rák Nem­ze­ti Ide­gen­for­gal­mi Kép­vi­se­let (Öster­re­ich Wer­bung) igaz­ga­tó­ja tar­tott ér­de­kes elő­adást.

Si­ke­res sze­zon­zá­rás há­rom ré­gi­ó­ban 

Si­ke­res sze­zon­zá­rás há­rom ré­gi­ó­ban

Az ismert és félreismert főváros 

Lapunk előző számában a magyarok által ritkábban látogatott Észak-Lengyelországot mutattuk be: az ékszerdoboz szépségű Gdaňskot és a környező legendás fürdő- és üdülőhelyeket. Most pedig a többek számára ismert és félreismert főváros, Varsó következik.

Muzsikáló angyalok, aranylikőr, borostyán 

Itt a nyár, mi pedig ki sem látszunk a pálmafás, tengerpartos, sütkérezős – henyélős üdüléskínálatból. De mit tegyen az, aki valami másra, esetleg többre vágyik? Ahol a biztonság kedvéért akad azért tengerparti üdülőparadicsom, és kulturális örökségünk egész tárháza is megtalálható.

A bor, a szar­dí­nia és a leg­több nap­sü­tés szi­ge­te 

Eu­ró­pa leg­gaz­da­gabb élő­vi­lá­gú, leg­iz­gal­ma­sabb ten­ge­re ha­zánk köz­vet­len szom­széd­sá­gá­ban fek­szik. Ezért sem ne­héz or­szá­gunk­ban el­kö­te­le­zett Ad­ria-ra­jon­gó­kat ta­lál­ni, akik kí­vül­ről fúj­ják a nyüzs­gő hor­vát üdü­lő­pa­ra­di­cso­mok ne­ve­it: Opa­ti­ja, Krk, Pula, Ro­vinj, Rab, Zadar.

Saj­nos, a cse­hek győz­nek 

Saj­nos, a cse­hek győz­nek

Beutaztatók nemzetközi találkozója 

Idén 11. alkalommal került megrendezésre Magyarország legnagyobb turisztikai workshopja, a Welcome to Hungary. A magyar szakma 82 kiállító céggel várta az érdeklődőket, majd a „reverse” workshop keretein belül a külföldi résztvevők fogadták hazánk turisztikai szakembereit, vállalkozóit.
Feliratkozás a Turizmus Online hírlevelére

Álláshirdetések

Munkatársat vagy munkát keres?

Adja fel hirdetését a Turizmus Online portálon, a turisztikai szakma honlapján! Leendő kollégái is minket olvasnak - válasszon csomagjaink közül!