Repülőgép-vontató traktorral óvja a környezetet a Lufthansa

Környezetkímélő eljárást tesz lehetővé a Lufthansa a frankfurti repülőtéren egy új, repülőgép-vontató traktorral, amellyel a pilótáknak nem a terminál épületének elhagyásakor, hanem csak a felszállás előtt kell elindítaniuk a hajtóműveket.

Az izraeli IAI cég által kifejlesztett és a Lufthansával közösen tesztelt, hibrid hajtású automatizált traktor nem csak arra képes, hogy a terminál épülete elől kitolja a repülőgépet a gurulóútra, hanem arra is, hogy a futópályához vigye. Mindezt úgy, hogy a traktort a pilóták irányítják: képesek kanyarodni és lassítani, a gyorsítást automatikusan végzi az eszköz.

Jelenlegi hátránya, hogy csak azokon a repülőtereken használható, ahol megfelelő nagyságú hely van a lecsatlakoztatásra. A traktorban a gurulás alatt is tartózkodik személyzet, akik a lecsatolás után visszaviszik a járművet a terminál épületéhez. A tesztek több hónapja zajlottak, a frankfurti repülőtéren mostantól kezdik el éles üzemben használni őket.

Kerozin-megtakarítás és zajcsökkentés

A mostani eljáráshoz képest a fel- és lecsatlakoztatási idő némileg hosszabb, 2-3 percet vesz igénybe, ugyanakkor lehetővé válik, hogy csak a lecsatlakoztatás legvégén kelljen elindítani a repülőgépek hajtóműveit.
Peter Unger, a Lufthansa mérnöki és operatív szolgáltatások leányvállalatának (LEOS) ügyvezető igazgatója az újságíróknak Frankfurtban bemutatott, Taxibot nevű traktorral kapcsolatban azt mondta, akár 85 százalékos kerozin-megtakarítást és 50 százalékos zajcsökkentést is elérhetnek vele az eddigi eljáráshoz képest, valamint 85 százalékkal csökkenthető a szén-dioxid-kibocsátás is.

Kay Kratky, a Lufthansa igazgatósági tagja azt mondta, hogy a kifejlesztésben fontos szerepe van a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) és az ENSZ légügyi szervezete (ICAO) által előírt, a 2005-ös szinthez képest 50 százalékos károsanyag-kibocsátási csökkentésnek, amelyet 2050-ig kell elérni. Rámutatott, hogy a légitársaság 1991-hez képest 36 százalékkal, 3,91 literre csökkentette az egy utasra vetített száz kilométerenként elégetett üzemanyag mennyiségét.

A német légitársaság jelenleg három ilyen traktort üzemeltet, számításaik szerint a keskeny törzsű gépek kiszolgálására hét-nyolc darabra lenne szükség, ezzel a gurulások 60-70 százalékát ki tudják szolgálni a repülőtéren. A mostani traktorok csak a keskeny törzsű gépeket tudják kiszolgálni, de a bemutatón a Lufthansa és az IAI szándéknyilatkozatot írtak alá arról, hogy megkezdik a széles törzsű gépek kiszolgálására fejlesztett verzió tesztjeit.

Forrás: MTI


A Singapore Airlines összebútoroztt az OpenAI-val

A Singapore Airlines összebútoroztt az OpenAI-val 

A SIA – a nagyobb légitársaságok között elsőként – együttműködésre lépett a mesterséges intelligencia szervezettel.
Nyílt nap az Angyalföldi kocsiszínben

Nyílt nap az Angyalföldi kocsiszínben 

Nyílt nappal várja az érdeklődőket a BKV Zrt. szombaton az Angyalföld kocsiszínben.
Próbautazás az autizmussal élők számára

Próbautazás az autizmussal élők számára 

Az Emirates légitársaság egy évvel ezelőtt indította el az akadálymentes és inkluzív légiközlekedési programjának újabb fejezetét, amely az autizmussal élő gyermekek és szüleik utazását hivatott segíteni.
HungaroControl: élénk volt a húsvéti légi forgalom

HungaroControl: élénk volt a húsvéti légi forgalom 

A húsvéti időszakban jelentősen erősödött a forgalom Magyarország légterében a tavalyi év ugyanezen időszakához képest.
Ha vasárnap dunai sétahajózásra indul – jól jár

Ha vasárnap dunai sétahajózásra indul – jól jár 

Ugyanis a dunai sétahajók évadnyitó kirajzásán ingyenes lesz az utazás.
Wizz Air: “Út a nettó zéró kibocsátás felé”

Wizz Air: “Út a nettó zéró kibocsátás felé” 

A légitársaság átfogó akciótervet mutatott be “Flying Towards Net Zero” néven. Cél a nettó karbonsemlegesség elérése 2050-re.
Reze újra szolgálatba állt Gemencen

Reze újra szolgálatba állt Gemencen  

Egész napos szezonnyitó rendezvénnyel várja május elsején a turistákat a Gemenc Zrt.
Stabil eredmények az ÖBB 2024-es jelentésében

Stabil eredmények az ÖBB 2024-es jelentésében  

Erős évet zárt az Osztrák Szövetségi Vasutak 2024-ben.
Bővült az isztambuli reptér kifutópályáinak száma – elég különleges módon

Bővült az isztambuli reptér kifutópályáinak száma – elég különleges módon 

A Turkish Airlines (TA) az iGA isztambuli reptéren április 17-től elsőként vezet be Európában a három független futópályás üzemet (Triple Independent Runway Operations).
Portugália új repülőteret tervez Lisszabon közelében és egy nagysebességű vasútvonalat is

Portugália új repülőteret tervez Lisszabon közelében és egy nagysebességű vasútvonalat is 

Portugália egy új nemzetközi repülőtér építésébe kezd körülbelül 40 kilométerre a fővárostól, de emellett jön az új Madrid–Lisszabon nagysebességű vasútvonal is.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.