Súlyos siker a spanyol vadsztrájk

Spanyolországban 48 óra múlva áll helyre a légiközlekedés normális rendje, miután a légiirányítók péntek este kezdett vadsztrájkjukkal hatalmas káoszt okoztak.

Alfredo Pérez Rubalcaba spanyol belügyminiszter szombat este tartott sajtóértekezletén közölte, hogy a repülőterek működése valószínűleg két nap múlva normalizálódik. Leszögezte, hogy sem karácsonykor, sem máskor nem fordul elő többé ilyen példátlan helyzet, a kormány szigorúan megakadályozza, hogy egy kisebbség, mint amilyen a légiirányítók közössége, veszélyeztesse a többség érdekeit.

Szombat este 21 óráig az ország hat repülőterét működtető társaság (Aena) 241 járatot indított el reptéri hálózatában. A szombatra beütemezett 3424 járatból 2609-et kellett törölni, így utasok százezrei kényszerülnek továbbra is vesztegelni.

A madridi repülőtér 4-es termináljáról az Iberia latin-amerikai járatai már menetrend szerint indulnak, a belföldi és európai járatok viszont vagy késve, vagy egyáltalán nem közlekednek.

A Franco-diktatúra óta

A belügyminiszter súlyos sikernek nevezte a vadsztrájkot, amely nagyon káros következményekkel járt az ország számára.

Joan Mesquida, az ipari, kereskedelmi és idegenforgalmi tárca államtitkára szerint a légiirányítók nem mérték fel a "brutális következményeket", amelyek százmilliós károkat okoztak a légitársaságoknak, szállodáknak és általában a turizmusnak.

Az utazási ügynökségek szövetségének elnöke közölte, hogy 250 millió euró kiesést szenved el a turisztikai szektor a légtér zárlata miatt. A spanyol légtér azután nyílt meg ismét, hogy a kormány példátlan lépésre szánta el magát.

A Franco-diktatúra vége és a demokrácia megteremtése, azaz 1975 óta először szükségállapotot hirdetett, s ennek alapján "mozgósította" és katonai irányítás alá helyezte a légiirányítókat. A kihirdetett szükségállapot miatt az irányítók kénytelenek voltak felvenni a munkát, különben a katonai büntetőtörvénykönyv alapján emelhetnének vádat ellenük. Szombat estig mintegy 90 százalékuk ismét fel is vette a munkát.

A kormány nem habozik

A belügyminiszter hangsúlyozta, hogy a kormány - élve törvényes jogaival - szükség esetén nem habozik meghosszabbítani a szükségállapot 15 napra meghirdetett időtartamát. A légiirányítók azért döntöttek a munkabeszüntetés mellett, mert így kívántak tiltakozni munkaidejük heti 32 órára történő növelése és a túlórarendszer átalakítása ellen.

A gazdasági válsággal küzdő kormány azt tervezi, hogy részlegesen privatizálja az Aenát, s ennek keretében meg akarja nyirbálni a légiirányítók kiváltságait. A kormány kilencmilliárd eurót remél az Aena 49 százalékos tulajdonjogáért, ám a szakszervezetek ellenzik a privatizációt.

Az elszegényedés réme

A kormány hónapok óta próbálja csökkenteni a légiirányítók kedvezményeit, így februárban 350 ezer euróról 200 ezer euróra csökkentette az éves átlagjövedelmüket. Ennek dacára a 2300 spanyol légirányító közül 135 még mindig több mint 60 ezer eurót keres évente, 713-an pedig 36 és 54 ezer euró közötti összeget vihetnek haza, ami sokkal több mint az európai átlag. (MTI)


Fennakadások a franciáknál a légi közlekedésben

Fennakadások a franciáknál a légi közlekedésben 

Erős havazás bénítja a gépek fel- és leszállását.
Budapest Airport: az utasforgalomban is tükröződik Magyarország turisztikai vonzereje

Budapest Airport: az utasforgalomban is tükröződik Magyarország turisztikai vonzereje 

Friss információk a repülőtér adataiból.
A repülőtéren tájékoztat a minisztérium az utasok jogairól és jogérvényesítésről

A repülőtéren tájékoztat a minisztérium az utasok jogairól és jogérvényesítésről 

A november 27-i kitelepülésen a tárca munkatársai mind a hazai, mind a külföldi utasok kérdéseire, esetleges panaszaira válaszolnak annak érdekében, hogy a fogyasztók tisztában legyenek az uniós rendelet alapján őket megillető jogi lehetőségekkel.
Olyan, mint az igazi: itt az életnagyságú LEGO villamos

Olyan, mint az igazi: itt az életnagyságú LEGO villamos 

Különleges járművel találkozhatunk a főváros szívében, ami azzal csal sokak arcára mosolyt, hogy oda is a játék örömét hozza el, ahol a városlakók nem is számítanak rá.
Wizz Air-álláspont: Inkább késsen, mintsem törölni kelljen!

Wizz Air-álláspont: Inkább késsen, mintsem törölni kelljen! 

Többek közt ez a megállapítás hangzott el azon a november 19-ei sajtóbeszélgetésen, amelyen mi is részt vettünk.
Sorra dőlnek meg a korábbi airBaltic-eredmények – hátra dőlhetnek a vezetők

Sorra dőlnek meg a korábbi airBaltic-eredmények – hátra dőlhetnek a vezetők 

A lettek az elmúlt hónapban újabb sikert értek el az utasszám és a járatkihasználtság tekintetében.
Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren

Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren 

Növelte utasforgalmát és javított eredmény mutatóin az év első három negyedévében az egyebek között Bécs schwechati repülőterét is üzemeltető Flughafen Wien Gruppe.
Új járatot indít a Ryanair

Új járatot indít a Ryanair 

2025 tavaszától indulnak a járatok Budapest és Castellón között.
Bejelentették az Aeroplex legújabb partneri megállapodását

Bejelentették az Aeroplex legújabb partneri megállapodását 

A két fél a következő évre szóló, karbantartási projektre kötött keretmegállapodása nemcsak a légiközlekedésben való együttműködést, hanem a magyar-szerb gazdasági és diplomáciai kapcsolatok erősítését is tükrözi.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.