Alfredo Pérez Rubalcaba spanyol belügyminiszter szombat este tartott sajtóértekezletén közölte, hogy a repülőterek működése valószínűleg két nap múlva normalizálódik. Leszögezte, hogy sem karácsonykor, sem máskor nem fordul elő többé ilyen példátlan helyzet, a kormány szigorúan megakadályozza, hogy egy kisebbség, mint amilyen a légiirányítók közössége, veszélyeztesse a többség érdekeit.
Szombat este 21 óráig az ország hat repülőterét működtető társaság (Aena) 241 járatot indított el reptéri hálózatában. A szombatra beütemezett 3424 járatból 2609-et kellett törölni, így utasok százezrei kényszerülnek továbbra is vesztegelni.
A madridi repülőtér 4-es termináljáról az Iberia latin-amerikai járatai már menetrend szerint indulnak, a belföldi és európai járatok viszont vagy késve, vagy egyáltalán nem közlekednek.
A Franco-diktatúra óta
A belügyminiszter súlyos sikernek nevezte a vadsztrájkot, amely nagyon káros következményekkel járt az ország számára.
Joan Mesquida, az ipari, kereskedelmi és idegenforgalmi tárca államtitkára szerint a légiirányítók nem mérték fel a "brutális következményeket", amelyek százmilliós károkat okoztak a légitársaságoknak, szállodáknak és általában a turizmusnak.
Az utazási ügynökségek szövetségének elnöke közölte, hogy 250 millió euró kiesést szenved el a turisztikai szektor a légtér zárlata miatt. A spanyol légtér azután nyílt meg ismét, hogy a kormány példátlan lépésre szánta el magát.
A Franco-diktatúra vége és a demokrácia megteremtése, azaz 1975 óta először szükségállapotot hirdetett, s ennek alapján "mozgósította" és katonai irányítás alá helyezte a légiirányítókat. A kihirdetett szükségállapot miatt az irányítók kénytelenek voltak felvenni a munkát, különben a katonai büntetőtörvénykönyv alapján emelhetnének vádat ellenük. Szombat estig mintegy 90 százalékuk ismét fel is vette a munkát.
A kormány nem habozik
A belügyminiszter hangsúlyozta, hogy a kormány - élve törvényes jogaival - szükség esetén nem habozik meghosszabbítani a szükségállapot 15 napra meghirdetett időtartamát. A légiirányítók azért döntöttek a munkabeszüntetés mellett, mert így kívántak tiltakozni munkaidejük heti 32 órára történő növelése és a túlórarendszer átalakítása ellen.
A gazdasági válsággal küzdő kormány azt tervezi, hogy részlegesen privatizálja az Aenát, s ennek keretében meg akarja nyirbálni a légiirányítók kiváltságait. A kormány kilencmilliárd eurót remél az Aena 49 százalékos tulajdonjogáért, ám a szakszervezetek ellenzik a privatizációt.
Az elszegényedés réme
A kormány hónapok óta próbálja csökkenteni a légiirányítók kedvezményeit, így februárban 350 ezer euróról 200 ezer euróra csökkentette az éves átlagjövedelmüket. Ennek dacára a 2300 spanyol légirányító közül 135 még mindig több mint 60 ezer eurót keres évente, 713-an pedig 36 és 54 ezer euró közötti összeget vihetnek haza, ami sokkal több mint az európai átlag. (MTI)