A Europe Train vonat egy héten át közlekedik majd a MÁV pályahálózatán, mintegy 5000 km-t megtéve Hegyeshalom – Győr rendező – Ferencváros – Szeged rendező viszonylatokban. A teszt jellegű közlekedést a MÁV Zrt. koordinálja, több leányvállalatának közreműködésével. Emellett a Rail Cargo Hungaria Zrt. vállalt kulcsfeladatot, melynek keretében kocsivizsgálói végzik a vonat műszaki vizsgálatát és fékpróbáját a határátlépésnél valamint a szegedi és ferencvárosi szerelvényfordulóknál. A vizsgálatokról, fékpróbákról statisztikát készítenek, melyeket átadnak az UIC számára.
Europe Train – „suttogó” fékrendszerrel
Az UIC nagyszabású Europe Train kísérleti projektje 2010 decemberében indult, az európai összefogáshoz közel 30 vasúttársaság között a MÁV és az RCH is csatlakozott. A projekt célja, hogy a jövőben Európa vasúttársaságai egy új, műanyag féktuskókkal felszerelt – „suttogó” – fékrendszer alkalmazása révén legalább a felére csökkentsék a vasúti árufuvarozás közben fellépő zajt. A tesztvonat révén – annak futási eredményei függvényében – az úgynevezett LL-típusú féktuskók hamarosan sorozatgyártásba kerülhetnek. A nemzetközi összefogást az érintett vasúttársaságok gördülékeny együttműködése jellemzi, hisz a cél közös: még halkabban közlekedjenek a tehervonatok, kevesebb zajszennyezéssel terheljék a környezetet. Amennyiben a tesztek sikeresen végződnek, a technológia akár 2012 végére hozzáférhető lehet.
A 30 különböző felépítésű teherkocsiból álló szerelvény egy év alatt 200 ezer km-t tesz meg Európában. Ennek során a legkülönbözőbb időjárási és domborzati viszonyokkal néz szembe: a fékeknek sarki hidegben és a mediterrán nyári hőségben egyaránt kifogástalanul kell teljesítenie.