Több száz bérrepülő maradt az oroszoknál

Több milliárd dolláros kár lehet a következménye annak a szankciós táncnak, amit Oroszország és az Európai Unió jár a repülőgépbérlések körül. A világ légitársaságai által üzemeltetett utasszállítók nagyjából fele bérelve van, és az orosz cégek is tekintélyes mértékben erre hagyatkoztak. A lejárt határidő miatt szinte borítékolható, hogy az oroszoknak bérbeadott gépek már sosem kerülnek vissza tulajdonosaikhoz - írja a napi.hu.

A New York Times jelentése alapján, jelenleg 523 bérelt repülőgép van orosz légitársaságoknál, ebből 101 a többnyire országon belül operáló S7 Airlines birtokában, míg további 89 az Aeroflotnál, ami a nemzetközi porondon képviseli Oroszországot. A fennmaradó 333 géppel együtt ez a világon bérbeadott kereskedelmi gépek 6 százalékát teszi ki, ami Kína 14 százaléka után, a második legnagyobb piacot jelenti repülőgépbérléssel foglalkozó cégek számára. A gépek összértéke akár a 15 milliárd dollárt (5 ezer milliárd forint) is elérheti az India Express szerint.

A helyzet elsősorban az Ukrajna orosz megszállásra adott válaszlépésének köszönhető, amelyek az Oroszországgal folytatott kereskedelmi kapcsolatok megszakítását várták el a cégektől. A vonatkozó szankciókat a háború kezdete után néhány nappal rendelte el az Európai Unió, ennek köszönhetően viszont a levegőben kezdtek lógni a repülőbérlési szerződések. A repülőgépbérbeadó vállalatoknak és orosz ügyfeleiknek március 28-ig kellett volna rendezniük a helyzetet, azonban ez a határidő túl szűknek bizonyult a bonyolult helyzet feloldásához.


"A legnagyobb géprablás"

A szankciókra adott válaszként az orosz vezetés március közepén fogadott el egy törvényt, miszerint országukban újra regisztrálhatóvá tették azokat a külföldi tulajdonban levő gépeket, amiket a szankciók hatására ellehetetlenítettek a repüléstől. A Financial Times által megszólaltatott Paul Jebely, aki többek között egy májustól működő nemzetközi légiközlekedési bíróság elnöke is, egyszerűen Grand Theft Aeronak keresztelte az intézkedést.

A Financial Times azonban olyan szakértőket is megszólaltatott, akik szerint a határidő lejárta és a beláthatatlan ideig elhúzódó háborús helyzet ellenére sem lehetetlen valamiféle megállapodás az oroszokkal. A Deutsche Welle Business tudósítása szerint Vitalij Szaveljev közlekedési miniszter korábban megígérte, hogy kompenzálni fogják a bérbeadókat. Miniszteri kinevezése előtt Szaveljev több mint 10 évig irányította az orosz Aeroflottot, így feltehetően több súlya lehet szavainak: tény azonban hogy egyelőre semmilyen konkrétumot nem árultak el.


A karbantartás vasfoga

Ez a bizonytalan helyzet fölöslegessé is teheti a tárgyalásokat, mert még ha vissza is tudják szerezni a gépeket, azok egy bizonyos idő után teljesen használhatatlanná válnak a nemzetközi közlekedésre. Az utasszállítók esetében ugyanis különösen elengedhetetlen követelmény a karbantartási nyilvántartások megbízhatósága. Ha nem ellenőrizhető, hogy pontosan mit tákoltak egy repülőn, azok teljesen értéktelenné válhatnak a bérbeadók számára, nyilatkozta Andreas Spaeth repülési témákban jártas újságíró.

Szerinte hosszútávon lehetetlenné fog válni a gépek szabályszerű karbantartása, ugyanis a szankciók miatt a megfelelő alkatrészek sem juthatnak el Oroszországba. Emiatt ha bármit cserélni kell, az oroszok egyetlen opciója, hogy a használaton kívüli gépeiket "kannibalizálják" a hazai forgalom kiszolgálásának érdekében. Ezzel nem csak a nemzetközi légiközlekedési szabályokat sértenék meg, hanem az 1944-es chicagói egyezményt is, amire az összes civil repülésre vonatkozó szabályzat épül.

Forrás: napi.hu


Krétára indít charterjáratot Debrecenből a Kartago Tours

Krétára indít charterjáratot Debrecenből a Kartago Tours 

Az utazásszervező új úti céllal bővítette debreceni indulású ajánlatait.
Új korszak kezdődik a low cost légitársaságnál

Új korszak kezdődik a low cost légitársaságnál 

A Wizz Air célja, hogy 2029-re kizárólag új generációs, neo gépeket üzemeltessen.
Repülési élmény autista gyerekeknek

Repülési élmény autista gyerekeknek  

Autizmussal élők számára szerveztek repülési próbát a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.
Így nőtt a római nemzetközi repülőtér forgalma egy év alatt

Így nőtt a római nemzetközi repülőtér forgalma egy év alatt 

2019 óta tízmillióval emelkedett az érkezők és indulók száma, hosszabb távon pedig 60 millió fölötti utasforgalmat akarnak elérni.
Wizz Air: csalók élnek vissza a légitársaság nevével!

Wizz Air: csalók élnek vissza a légitársaság nevével! 

Csalók próbálnak pénzt kicsalni az utazóközönségtől.
Új logisztikai csomópontot nyitott a lett légitársaság

Új logisztikai csomópontot nyitott a lett légitársaság  

A régió egyik legmodernebb áruszállító HUB-ja üzemel ezentúl a rigai reptéren.
HungaroControl: paradigmaváltás, fejlesztések és még több légiforgalmi irányító

HungaroControl: paradigmaváltás, fejlesztések és még több légiforgalmi irányító 

Május 26-án Turi Ferenc vezérigazgató és Bárány Ákos kommunikációs és marketing igazgató a nyári csúcsszezonra való felkészülésükről tartott beszámolót.
Kutyafogadó a római reptéren

Kutyafogadó a római reptéren 

A Dog Relais az első olyan kutyáknak szánt fogadóhely, amelyet olasz repülőtéren hoztak létre.
Autóbuszkiállítás és buszvezetés a BKV óbudai garázsában

Autóbuszkiállítás és buszvezetés a BKV óbudai garázsában 

Május 24-én az Óbudai autóbuszgarázsban folytatódik a BKV idei nyílt napjainak sorozata.
Privát lakosztályok a felhők felett

Privát lakosztályok a felhők felett 

Az Emirates újabb fejlesztéseket vezet be prémium utasai számára a „Fly Better” ígéret jegyében.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.