Törökországé az elsőség a magyar charterpiacon

Jelentősen nőtt idén nyáron az utazásszervezők által Magyarországról kínált repülős üdülések száma, azonban még mindig meg sem közelíti a 2008 előtti szintet. A legnépszerűbb charteres úti célok listáján az idén átvette a vezetést Görögországtól Törökország.

Szerkesztőségünk iparági szakértőktől begyűjtött információi szerint az idei nyári szezonban az utazásszervezők által lefoglalt és ténylegesen el is indított charterjáratokon, illetve a menetrendszerinti és fapados járatokon fixen lefoglalt kapacitásokat figyelembe véve Törökországé volt az elsőség, míg tavaly még Görögország állt az élen.

Az összesített számok némi bizakodásra adnak okot: az idei nyári összesített kapacitás meghaladt a 177 ezret, míg tavaly 158 ezer volt ez az adat, 2013-ben pedig csupán 128 ezer.

Némi üröm is vegyül az örömbe ugyanakkor, hiszen a „régi szép időkben”, 2008 környékén még egészen más adatokkal találkozhattunk: 2007-ben a tavalyinak éppen a duplája, 293 ezer volt az utazásszervezők által kínált charterkapacitás nagyságrendje, és 2008-ban sem volt kevesebb, mint 268 ezer. 2009-ben már érzékelhető volt a visszaesés: 245 ezer-re csökkent az ülésmennyiség, de az igazi bukta 2010-ben jött, amikor 180 ezerre esett le ez a szám. Azután még folytatódott is a mélyrepülés, olyannyira, hogy 2013-ban alig 128 ezer férőhelyet mertek bevállalni a tour-operátorok.

Nagyon úgy tűnik, hogy ez az év volt a mélypont, és azóta lassú, de fokozatos a növekedés. Mivel a kapacitások túlnyomó többsége, adott járattól függően 80-100%-a meg is telik utasokkal, így a tényleges utazók száma csupán minimális mértékben lehet kisebb a lefoglalt kapacitásoknál.

Magyarországról hagyományosan 6-7 országba repülnek csupán nyaranta charterjáratok, érdemes megnézni, hogy az egyes úti célok közül melyek erősödnek, és melyek vesztenek népszerűségükből. Míg 2014-ben a török úti célok a második helyen álltak Görögország mögött, addig az idén óriási növekedést produkálva az első helyre ugrottak. Érdekes, hogy Görögország megőrizte piaci súlyát, és ugyanez volt a helyzet a toplista harmadik helyén álló Egyiptommal is, azonban Spanyolország és Tunézia részesedése csökkent. Tunézia esetében különösen szembetűnő a visszaesés. Bulgária tartja korábbi részesedését.

Természetesen, az idáén nyáron is, akárcsak a korábbi években, a tervezett charterkapacitások egy része nem valósult meg, egyes láncok később kezdődtek és hamarabb értek véget, mint azt fél évvel ezelőtt tervezték. Az eredetileg tervezett kapacitásokat ebben a korábbi cikkünkben foglatuk össze. 

Forrás: Turizmus Online


Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat

Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat 

Alaposan felgyorsították a jegykiadó automaták telepítését.
Egyenruhák az elit csapat részére

Egyenruhák az elit csapat részére 

Az Emirates bemutatta új egyenruháját.
A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe

A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe 

A Lufthansa 41 százalékos részesedést szerez az ITA Airwaysben.
Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak

Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak 

A tíz legviharosabb útvonal közül nyolc ugyanabban az országban kezdődik vagy végződik.
Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép?

Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép? 

A Wizz Air utasai körében végzett legfrissebb felmérésének eredményei szerint a válaszadók 71 százaléka úgy véli, hogy a fenntartható repülőgép-üzemanyag (SAF) hozzájárulhat a légiközlekedés karbonlábnyomának csökkentéséhez.
Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba

Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba 

A Scoot fapados légitársaság bejelentette, hogy új járatot indít Bécsből Szingapúrba ez év június 3-tól.
Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók

Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók 

A tájékoztatás szerint a 2024-es év Magyarország történetének legnagyobb légiforgalmát hozta, összesen 1 millió 144 ezer repülőgép érintette a hazai légteret, ami havi bontásban átlagosan több mint 95 ezer.
Bajban a Boeing?

Bajban a Boeing? 

Nagyjából harmadával kevesebb repülőgépet adott át a vevőinek tavaly.
Járatnyitás Isztambulból Bengáziba

Járatnyitás Isztambulból Bengáziba 

A török légitársaság 2025. január 14-től ismét elindította járatait Líbia felé, isztambuli indulással.
Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv  járatpár

Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv járatpár 

A Wizz Air 2025. január 15-től kezdődően ismét elindította a Budapest és Tel-Aviv közötti közvetlen járatait.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.