Szerkesztőségünk iparági szakértőktől begyűjtött információi szerint az idei nyári szezonban az utazásszervezők által lefoglalt és ténylegesen el is indított charterjáratokon, illetve a menetrendszerinti és fapados járatokon fixen lefoglalt kapacitásokat figyelembe véve Törökországé volt az elsőség, míg tavaly még Görögország állt az élen.
Az összesített számok némi bizakodásra adnak okot: az idei nyári összesített kapacitás meghaladt a 177 ezret, míg tavaly 158 ezer volt ez az adat, 2013-ben pedig csupán 128 ezer.
Némi üröm is vegyül az örömbe ugyanakkor, hiszen a „régi szép időkben”, 2008 környékén még egészen más adatokkal találkozhattunk: 2007-ben a tavalyinak éppen a duplája, 293 ezer volt az utazásszervezők által kínált charterkapacitás nagyságrendje, és 2008-ban sem volt kevesebb, mint 268 ezer. 2009-ben már érzékelhető volt a visszaesés: 245 ezer-re csökkent az ülésmennyiség, de az igazi bukta 2010-ben jött, amikor 180 ezerre esett le ez a szám. Azután még folytatódott is a mélyrepülés, olyannyira, hogy 2013-ban alig 128 ezer férőhelyet mertek bevállalni a tour-operátorok.
Nagyon úgy tűnik, hogy ez az év volt a mélypont, és azóta lassú, de fokozatos a növekedés. Mivel a kapacitások túlnyomó többsége, adott járattól függően 80-100%-a meg is telik utasokkal, így a tényleges utazók száma csupán minimális mértékben lehet kisebb a lefoglalt kapacitásoknál.
Magyarországról hagyományosan 6-7 országba repülnek csupán nyaranta charterjáratok, érdemes megnézni, hogy az egyes úti célok közül melyek erősödnek, és melyek vesztenek népszerűségükből. Míg 2014-ben a török úti célok a második helyen álltak Görögország mögött, addig az idén óriási növekedést produkálva az első helyre ugrottak. Érdekes, hogy Görögország megőrizte piaci súlyát, és ugyanez volt a helyzet a toplista harmadik helyén álló Egyiptommal is, azonban Spanyolország és Tunézia részesedése csökkent. Tunézia esetében különösen szembetűnő a visszaesés. Bulgária tartja korábbi részesedését.
Természetesen, az idáén nyáron is, akárcsak a korábbi években, a tervezett charterkapacitások egy része nem valósult meg, egyes láncok később kezdődtek és hamarabb értek véget, mint azt fél évvel ezelőtt tervezték. Az eredetileg tervezett kapacitásokat ebben a korábbi cikkünkben foglatuk össze.
Forrás: Turizmus Online