Törökországé az elsőség a magyar charterpiacon

Jelentősen nőtt idén nyáron az utazásszervezők által Magyarországról kínált repülős üdülések száma, azonban még mindig meg sem közelíti a 2008 előtti szintet. A legnépszerűbb charteres úti célok listáján az idén átvette a vezetést Görögországtól Törökország.

Szerkesztőségünk iparági szakértőktől begyűjtött információi szerint az idei nyári szezonban az utazásszervezők által lefoglalt és ténylegesen el is indított charterjáratokon, illetve a menetrendszerinti és fapados járatokon fixen lefoglalt kapacitásokat figyelembe véve Törökországé volt az elsőség, míg tavaly még Görögország állt az élen.

Az összesített számok némi bizakodásra adnak okot: az idei nyári összesített kapacitás meghaladt a 177 ezret, míg tavaly 158 ezer volt ez az adat, 2013-ben pedig csupán 128 ezer.

Némi üröm is vegyül az örömbe ugyanakkor, hiszen a „régi szép időkben”, 2008 környékén még egészen más adatokkal találkozhattunk: 2007-ben a tavalyinak éppen a duplája, 293 ezer volt az utazásszervezők által kínált charterkapacitás nagyságrendje, és 2008-ban sem volt kevesebb, mint 268 ezer. 2009-ben már érzékelhető volt a visszaesés: 245 ezer-re csökkent az ülésmennyiség, de az igazi bukta 2010-ben jött, amikor 180 ezerre esett le ez a szám. Azután még folytatódott is a mélyrepülés, olyannyira, hogy 2013-ban alig 128 ezer férőhelyet mertek bevállalni a tour-operátorok.

Nagyon úgy tűnik, hogy ez az év volt a mélypont, és azóta lassú, de fokozatos a növekedés. Mivel a kapacitások túlnyomó többsége, adott járattól függően 80-100%-a meg is telik utasokkal, így a tényleges utazók száma csupán minimális mértékben lehet kisebb a lefoglalt kapacitásoknál.

Magyarországról hagyományosan 6-7 országba repülnek csupán nyaranta charterjáratok, érdemes megnézni, hogy az egyes úti célok közül melyek erősödnek, és melyek vesztenek népszerűségükből. Míg 2014-ben a török úti célok a második helyen álltak Görögország mögött, addig az idén óriási növekedést produkálva az első helyre ugrottak. Érdekes, hogy Görögország megőrizte piaci súlyát, és ugyanez volt a helyzet a toplista harmadik helyén álló Egyiptommal is, azonban Spanyolország és Tunézia részesedése csökkent. Tunézia esetében különösen szembetűnő a visszaesés. Bulgária tartja korábbi részesedését.

Természetesen, az idáén nyáron is, akárcsak a korábbi években, a tervezett charterkapacitások egy része nem valósult meg, egyes láncok később kezdődtek és hamarabb értek véget, mint azt fél évvel ezelőtt tervezték. Az eredetileg tervezett kapacitásokat ebben a korábbi cikkünkben foglatuk össze. 

Forrás: Turizmus Online


Villámcsapás kényszerítette földre a Wizz Air Budapest és Stockholm közötti gépét

Villámcsapás kényszerítette földre a Wizz Air Budapest és Stockholm közötti gépét 

A péntek hajnali járat kényszerleszállást hajtott végre Varsóban.
Így tervezik meg a magyar fiatalok a repüléseiket

Így tervezik meg a magyar fiatalok a repüléseiket 

A magyar fiatalok nemcsak álmodoznak, hanem tudatosan készülnek arra is, ha valami nem a tervek szerint alakul.
Útipoggyásszal kapcsolatos tudnivalók a NAV-tól

Útipoggyásszal kapcsolatos tudnivalók a NAV-tól 

A NAV felhívja a figyelmet a készpénzre is.
Újabb hiányosságokat tártak fel az Air India gépein

Újabb hiányosságokat tártak fel az Air India gépein  

Még vizsgálják a katasztrófa okait.
Végre egy értelmes ötlet a balatoni utazóközönségnek

Végre egy értelmes ötlet a balatoni utazóközönségnek  

Tizenegy balatoni állomáson a peronokat szektorokra osztják az utasok segítése érdekében.
Fenntarthatósági díj a diszkont légitársaságnak

Fenntarthatósági díj a diszkont légitársaságnak 

A Wizz Air ismét elnyerte a World Finance Sustainability Awards 2025-ös „Legfenntarthatóbb diszkont légitársaság” címét.
A Wizz Air saját költségén gondoskodik a Dubajban rekedt utasokról

A Wizz Air saját költségén gondoskodik a Dubajban rekedt utasokról 

A légitársasággal szemben azt követően indítottak vizsgálatot, hogy a hétfői Dubaj-Budapest járat törlése miatt több tucat magyar utas maradt ellátás nélkül a Közel-Keleten.
Jó hír: két díjmentes kézipoggyász lehet hamarosan a fedélzeten

Jó hír: két díjmentes kézipoggyász lehet hamarosan a fedélzeten 

Az Európai Unió törvényhozói kedden szavaztak arról a javaslatról, amely betiltaná a légitársaságok számára, hogy díjat számítsanak fel az utasok kis kézipoggyászáért.
Szerdán fennakadások a Budapest-Miskolc vasútvonalon

Szerdán fennakadások a Budapest-Miskolc vasútvonalon 

A MÁV-csoport közleménye alapján.
A Wizz Air Dubajban hagyott utasokat, a kormányhivatal már vizsgálja az esetet

A Wizz Air Dubajban hagyott utasokat, a kormányhivatal már vizsgálja az esetet 

Budapest Főváros Kormányhivatala vizsgálatot indított a légitársasággal szemben, jelentették be kedden.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.