Az Európai Bizottság erről szóló közleménye szerint az egységes európai égbolttal összefüggő, 2004-ben elfogadott jogszabályok politikai célkitűzései lassan megvalósulni látszanak azzal, hogy a tagállamok meghozzák a funkcionális légtérblokkok (FAB-ok) kialakításához szükséges intézkedéseket. A mostani megállapodás Európa negyedik FAB-jának a létrehozását készíti elő. Az Európai Unió többi tagállama várhatóan hasonló megállapodásokat fog kötni a következő évben - reméli az uniós végrehajtó testület.
"E megállapodás révén eredményesebbé válik a légtér működtetése, és optimális lesz a légi navigációs szolgáltatásnyújtás" - hangsúlyozta Siim Kallas közlekedésügyi EU-biztos, utalva arra, hogy a közé-európai FAB az európai légi közlekedés délkeleti tengelyén helyezkedik el, és e területen jelentős forgalomnövekedés várható.
A közép-európai funkcionális légtérblokk létrehozását célzó megállapodás olyan keretet, általános feltételeket és irányítási struktúrát hoz létre, aminek révén a szerződésben szereplő államok az "egységes európai égbolt" koncepciójának szellemében kívánják biztosítani a légiforgalmi irányítást és a légi navigációs szolgáltatásnyújtást.
A közép-európai funkcionális légtérblokk működését a FAB-tanács fogja szabályozni, figyelembe véve mind a polgári, mind a katonai légi közlekedés résztvevőinek érdekeit. Munkájához több szakbizottság járul majd hozzá.
A Hungarocontrol Magyar Légiforgalmi Szolgálat Zrt. vezetői még februárban arról számoltak be újságíróknak, hogy a funkcionális légtérblokkokat - így a közép-európait is - 2012-ig kell létrehozni. A FAB CE kialakításának munkáját fokozatosan hangolják össze. A funkcionális légtérblokkba nem az államhatáron "adják át" a légiforgalmi irányítók az irányított repülőgépet a következő légiforgalmi szolgálatnak, hanem a légtérblokkon belül egységesen kezelik, így lerövidülnek az útvonalak, csökken a káros anyag kibocsátás és az üzemanyag-fogyasztás.
Akkor a Hungarocontrol vezetői idézték az uniós célt is, miszerint 2014-re, az első, kísérleti periódusban az útvonalak hossza 0,75 százalékkal mérséklődjön és a járatkésések átlaga fél perc alá kerüljön járatonként.
Forrás: MTI