Újra nyitva a kiliti reptér

Ismét nyitva a Siófok-Kiliti Repülőtér: közel három évnyi szunnyadás után fogadja újra a kisgépeket. Úgy tűnik, a zajhatásra a siófokiaknak nem lesz gondja, hiszen eddig még a környéken lakók sem érzékelték, hogy repdesnek a fejük felett, pedig mint kiderült: az elmúlt hetekben már majd 70 kisrepülő landolt a leszállópályán.

Azt, hogy mekkora forgalom várható, nem tudja megsaccolni az üzemeltető Siófok-Kiliti Repülőtér Kft. ügyvezetője. Setela Csaba azt mondja: a repülés igen költséges mulatság, a válság miatt pedig a kisgéptulajdonosok is meggondolják, hogy mikor emelkednek a levegőbe. Különösen a szentkirályszabadjai civil tiltakozás óta hangzik el egyre többször, hogy a Balaton környékén 50 kilométeres körben túl sok a működő vagy éppen tervezett légikikötő.

Setela Csaba azonban nem lát ebben kivetni valót, szerinte nincs azzal semmi gond, ha sok a repülőtér, hiszen a több légibázis nagyobb légiforgalmat indukál. – Ausztriában vagy Németországban szinte minden harmadik faluban van reptér, ez teljesen normális – véli a légikikötő vezetője, aki mint mondja: Kiltin az a céljuk, hogy olyan minden igényt kielégítő kisgépes repteret hozzanak létre, ahova szívesen érkeznek a magángépek tulajdonosai. A nagygépek fogadása kizárt, de nemcsak a tulajdonos önkormányzat kikötése, hanem a nagyobb megtérülési kockázat miatt sem gondolkodtak ebben az üzemeltetők. – Ebben a kis országban a nagygépek irányába rizikósabb elmenni, hiszen nem lehet akkora forgalmat generálni, hogy a fejlesztés valaha megtérüljön. Egy kisebb repteret talán még rentábilissé lehet tenni – jegyezte meg Setela Csaba. A kiliti reptér persze még számos újítás előtt áll. Az ideális állapot eléréséhez, vagyis ahhoz, hogy szálloda és szolgáltató egységek várják a repülősöket még legalább két évre van szükség, annál is inkább, mert a jelenlegi jogszabályok szerint a repülőtérfejlesztésekhez a mindekori kormánynak is hozzá kell járulnia.

A fél évvel ezelőtti állapotokhoz képest a bázis mostanra már nem ad okot a szégyenkezésre. Volt is dolga vele az üzemeltetőknek, hiszen a 160 hektáros területet méteres gaztól kellett megszabadítaniuk, és a fogadó épületet is újjá kellett varázsolni. – A kifutó pályát háromszor hengereltük át. Míg korábban autóval is csupán 20-30-cal lehetett közlekedni rajta, addig mostanra 90-es tempót is elbír – mondta Setela Csaba, aki állítja: apróságokra is oda kell figyelniük, hiszen a repülősök első benyomása meghatározó lehet, ettól függ, hogy a pilóták újra visszatérnek-e Siófokra. A Kilitihez hasonló repterekből az ügyvezető szerint ugyan sok van az országban, máshol azonban nincsen Balaton, ami persze meghatározó, de a légibázison mégis inkább arra építenének, hogy vendégeik ne csak a tó miatt, hanem a reptéri szolgáltatások okán válasszák őket.

A szentkirályszabadjai reptérfejlesztés kapcsán felmerült: a Kilitibe érkező kisgépek és a túlsó parton leszálló nagyrepülők légifolyosói kerszteznék egymást. Ezt Setela Csaba is megerősítette, és mint mondta: erre már a tervezés fázisában gondoltak. – Arra a 10 percre, amíg a nagygép átrepül, korlátozni kell a forgalmat – mondta a reptérvezető és hozzátette: igyekeztek úgy hozzáállni ehhez a kérdéshez, hogy ne akadályozzák a nagygépek forgalmát.

Siófokra egyébként 20-30 főt szállító repülők is leszállhatnak majd, vagyis olyan turisták is érkezhetnek, akik légitaxi szolgálatot vesznek igénybe. Ez egy valóban módos vendégkör megjelenését jelentheti, hiszen egy ilyen utas a távolságtól függően akár egy olcsóbb autó árát is ráköltheti a repülésre. Kilitit minden bizonnyal azok a magánrepülő tulajdonsok is felfedezik majd, akik gépmadaraikkal túráznak a világban. (sonline.hu)


Új prémium márkájú folyami hajók járják hamarosan Európa vizeit

Új prémium márkájú folyami hajók járják hamarosan Európa vizeit 

2027-től indít Európában új folyami hajózási szolgáltatást indít a Royal Caribbean Group.
Közvetlen légihíd Debrecenből a török és az albán tengerparthoz

Közvetlen légihíd Debrecenből a török és az albán tengerparthoz 

Nyáron már indulnak a közvetlen járatok.
Most akkor van vagy nincs otthoni munkavégzés a MÁV-nál?

Most akkor van vagy nincs otthoni munkavégzés a MÁV-nál? 

Kisebb vita robbant ki ez ügyben a z érdekelt felek közt.
Évértékelő jelentés a lett légitársaság tavalyi eredményeiről

Évértékelő jelentés a lett légitársaság tavalyi eredményeiről 

Az airBaltic tavalyi évét jelentős növekedés, rekorderedmények, innovatív fejlesztések és megerősített globális jelenlét jellemezte.
Rekordévet zárt a dubaji nemzetközi repülőtér

Rekordévet zárt a dubaji nemzetközi repülőtér 

A nemzetközi utazások legforgalmasabb repülőtere, a dubaji nemzetközi repülőtér (DXB) 2024-ben rekordot döntött: 92,3 millió utas haladt át a termináljain – jelentették be a hatóságok csütörtökön.
Utasszállító repülőgép ütközött helikopterrel Washingtonnál – FRISSÍTVE

Utasszállító repülőgép ütközött helikopterrel Washingtonnál – FRISSÍTVE 

Egy utasszállító repülőgép és egy katonai helikopter ütközött össze az amerikai főváros légterében. Nincs túlélője a tragédiának.
Hasított tavaly a BAHART

Hasított tavaly a BAHART 

Több mint 2,3 millióan utaztak 2024-ben a Balatoni Hajózási Zrt. (BAHART) járatain, 178 ezerrel többen, mint a megelőző évben.
Megaveszteséggel zárta a tavalyi évet a Boeing

Megaveszteséggel zárta a tavalyi évet a Boeing  

Nem valószínű, hogy ennek ismeretében rekordösszegű prémiumokat osztanak szét a cég vezetői között. És az már most bizonyos, hogy idén jelentős átalakításokra is sor kerül.
Félretették a rossz viszonyt – újraindul a légiközlekedés India és Kína között

Félretették a rossz viszonyt – újraindul a légiközlekedés India és Kína között 

Öt évnyi mosolyszünetet követően most kedvező fordulatot vett a két ország közti kapcsolat.
Fenntartható repülőgép-üzemanyag Ferihegyen

Fenntartható repülőgép-üzemanyag Ferihegyen 

Januártól már elérhető a fenntartható repülőgép-üzemanyag a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.