Jándi Péter, a vasúttársaság tanácsadója elmondta, hogy az összes Magyarországon közlekedő, belföldi, illetve nemzetközi személyszállító vonat aktuális helyzetéről, esetleges késéséről kaphatunk valós idejű tájékoztatást a MÁV-Start új, Vonatinfo rendszeréből.
Az augusztus 2-án indult, google-térkép alapú szolgáltatás a MÁV-Start Elvira menetrendi oldalán érhető el. A fejlesztés célja, hogy az utazóközönség gyors, pontos és valós idejű tájékoztatást kapjon a közlekedő vonatok lehető legtöbb paraméteréről.
A rendszer informatikai hátterét a vasúttársaságnál 2008-ban indult ún. UTAS projekt központi adatbázisa szolgáltatja. Az UTAS projekt lényege, hogy a különböző forrásokból származó információkat integrálva, automatikusan és széleskörű csatornákon keresztül nyújtson tájékoztatást az utasok részére.
A földi és műholdas rendszerekre épülő központi adatbázis több háttérrendszer adatainak feldolgozása révén teszi hozzáférhetővé a menetrendi információkat, a vonatok aktuális helyzetének, esetleges késésének meghatározását, valamint a rendkívüli eseményekre vonatkozó tájékoztatást is.
Az UTAS rendszer elsődlegesen a mozdonyfedélzeti berendezésekről származó GPS-koordinátákat, majd a központi forgalomirányítás és –ellenőrzés rendszereinek adatait használja fel.
Az adatok percenként frissülnek a rendszerben, amely a látható késéseket bekalkulálva állapítja meg a vonatok várható érkezési időpontjait. A http://elvira.mav-start.hu/terkep/ oldalon elérhető Vonatinfo ikonokkal jeleníti meg az adott pillanatban Magyarország területén közlekedő összes személyszállító vonatot, belföldi és nemzetközi járatokat egyaránt, és eltérő színekkel jelzi a menetrendtől való esetleges eltérését.
Azok a járatok, amelyek betartják a menetrendet, zölddel látszanak a térképen, a sárga két árnyalatával, illetve pirossal a késésben levőket jelzik. A keresőben állomás és járatszám alapján is lehet keresni.
Az elővárosi vonatokon ezentúl az utasokat a hangosbeszélőn keresztül értesítik az esetleges menetrendi változásokról.
A vasúttársaság sajtótájékoztatóján egyébként elhangzott, hogy 80% fölötti a MÁV-járatok pontossága, és ez jó teljesítménynek számít nemzetközi összehasonlításban.
Az év végére várható a rendszer továbbfejlesztése: ekkorra készül el a Vonatinfo mobiltelefonos alkalmazása. Az utasok a későbbiekben az Elvirán keresztül a késések okairól is tudomást szerezhetnek majd.
A jegyvizsgálókat a jövőben SMS-ben értesítik a várakozás okairól, akik így erről tudják tájékoztatni az utasokat is.
Létrejött egy munkacsoport a MÁV-Start, a Volán és a BKV illetékeseinek részvételével azzal a céllal, hogy az esetleges késésekről minél hamarabb értesüljön a többi közlekedési cég.
A fejlesztéssel kapcsolatos észrevételeket az [email protected] címre lehet elküldeni.