Domokos Olivér, az Utazás-Net ügyvezető igazgatója:
„Az idei UTAZÁS Kiállításon a kiutaztatókkal és az idegenforgalmi hivatalok képviselőivel folytatott beszélgetések alapján kiderült számomra, hogy lenne igény egy, az UTAZÁS-nál olcsóbb és nagyobb vonzerővel rendelkező turisztikai vásárra. Elvi támogatásukkal cégünk bele is vágott a Travel Expo 2005 Idegenforgalmi Kiutazási Kiállítás szervezésébe. Hagyományteremtő céllal az első évben azt szeretnénk, ha a kiutaztatók és idegenforgalmi hivatalok, 2006-tól pedig a belföldi szolgáltatók is képviseltetnék magukat rendezvényünkön, amely terveink szerint Európa egyik legnagyobb turisztikai szakvásárává növi ki magát. Bizakodásunkat az adja, hogy a kiállítói részvételi díjak körülbelül 44, a látogatói jegyárak 50 százalékkal alacsonyabbak lesznek versenytársunkénál. Ráadásul idén a legtöbb iroda szkeptikusan fogadta a Karát Kiállítás megjelenését az Utazáson, mert úgy érezték, a rendezvény elveszti szakmaiságát. Mellettünk szólhat az is, hogy a helyszínként választott Syma Csarnoknak jobb a megközelíthetősége. Előnyt remélünk attól is, hogy multimédiás reklámcégünk évek óta többek között az utaztatók igényeire specializálódott. A vásár időtartamát az irodák igényeihez szabtuk, akik többnyire úgy vélik, szakmai napra nincs szükség, mivel a döntéshozók bármikor tárgyalhatnak a partnerekkel. Így 3 napos lesz a rendezvényünk. Számos, a Hungexpóról évek óta elmaradó iroda jelezte, hogy alacsonyabb árainkat látva kiállítana a Travel Expón. Mindezekből adódóan több kiállítóra és látogatóra is számítunk, mint az UTAZÁS-on.
Az eddig megkérdezett utazási irodák közül egy sem zárkózott el kezdeményezésünktől, olyannyira nem, hogy folyamatban vannak a szerződéskötések. A 20 százalékos kauciót fizető utazási irodák legtöbbje szóban már támogatását fejezte ki. Ennek örülünk, mert ha ők jönnek, az egész piac „megmozdul”. Annyi azonban biztos, hogy még a legnagyobbak sem szívesen áldoznak két kiállításra.”
Reményiné Tihanyi Klára, a Hungexpo Rt. idegenforgalmi kiállításainak igazgatója:
„Tudunk a kezdeményezésről, és természetesnek tartjuk, hogy versenyhelyzetben dolgozzunk, lévén, hogy piacgazdaság van. Annak azonban, aki erre a piacra kíván lépni, a következő kihívásokkal kell szembenéznie: az UTAZÁS Kiállítás 27 éves múltra tekint vissza, és nemzetközi mércével Közép-Európa legnagyobb idegenforgalmi kiállításaként tartják számon, 2004-ben 33 ország 900 kiállítója mutatkozott be – a programokkal együtt – 17 000 m2-es területen.
Siker koronázta azt az elképzelést, hogy a vendéglátás rendezvényével, a Gasztrorandevúval és további két új vonzerővel, színvonalas lovasprogrammal és a Karát vásárral bővítsük ki az idei eseményt. Független könyvvizsgáló cég auditálta idén a 72 300- as látogatószámot, amely 28 százalékos növekedést jelent tavalyhoz képest. Ehhez többek között hozzájárult az is, hogy a Hungexpo évről évre sok tízmillió forintot költ marketingre, amelynek hatékonyságát jövőre még nagyobb összegekkel és korszerű médiaszerződésekkel szeretnénk fokozni. Munkánk során az idegenforgalom legfontosabb szakmai szövetségeivel is együttműködünk, amelyek hangsúlyozták, hogy a turizmus ágazat mindössze egy sikeres kiállításban érdekelt. Az, hogy melyik lesz az, a későbbiek során dől el. Mi mindenesetre a szakmai szervezetek segítségével mindent elkövetünk, hogy jelenleg „négycsillagos” kiállításunk „ötcsillagossá” lépjen elő. A megkérdezésekből kiderült, hogy a látogatók 60-65 százaléka a belföldi és külföldi ajánlatokban egyaránt érdekelt, ezért számukra nem lenne kedvező, ha két vásárra is be kéne fizetniük, hogy meg tudjanak ismerkedni a teljes kínálattal. Azt nem tartom valószínűnek, hogy a belföldi kiállítók „átpártolnának”, mivel sikeres együttműködésünket a Magyar Turizmus Rt.-vel kölcsönösen folytatni kívánjuk.
Nem tartjuk teljesen etikusnak, hogy versenytársunk úgy hirdeti rendezvényét, hogy azon szinte mindegyik utazási iroda és idegenforgalmi hivatal képviselteti magát. Egyelőre nem volt időnk megszondázni a piacot, de számos szolgáltatóval és szakmai szervezettel folytattunk beszélgetéseket, amelyekből nem ez derült ki. Persze elképzelhető, hogy a szakmai szövetségektől függetlenül, az egyes vállalkozások önállóan jelentkeztek be a vásárra. Azt fontosnak tartom hangsúlyozni, hogy a kiállításszervezés külön szakma, nem elég csak idegenforgalmi tapasztalatokkal rendelkezni. A hosszú távú sikerek ráadásul jelentős tőkeerőt és komoly előfinanszírozást igényelnek. Az ár önmagában nem feltétlenül döntő, azt is meg kell vizsgálni, hogy mit kap a pénzéért a kiállító és a látogató. Áraink egyébként töredékei a külföldi, uniós kiállítások részvételi díjainak. Költségeink legnagyobb részét reklámra fordítjuk, ezért nehezen megvalósítható, hogy helydíjainkat - a médiaárak inflációt jóval meghaladó emelkedése mellett – csökkentsük, miközben kiállítóink és látogatóink elvárásainak megfelelően a marketingre és a programokra évről évre többet költünk.”
Dr. Békefi Veronika, a MUISZ Kiutazásszervező Bizottságának vezetője: „
A MUISZ tud a kezdeményezésről, de addig nem foglal állást, amíg a legapróbb részletekig meg nem ismerte mindkét kiállításszervező cég feltételrendszerét a következő évre, évekre vonatkozóan. Tagjainktól tájékozódunk, mi a véleményük az új rendezvénnyel kapcsolatban, de csak a nyár folyamán derül ki, hogy mennyire foglalkoztatja mindez az utaztatókat. Eddigi beszélgetéseink során hallottunk egészen szélsőséges véleményeket is például, hogy egyáltalán nincs szükség idegenforgalmi vásárra. Ha a későbbiekben az irodák fontosnak tartják, komolyabban felmérjük igényeiket, és érdekeiket képviselve tárgyalásokat folytatunk mindkét társasággal. A szolgáltatók viszont önálló jogi személyként döntenek majd, melyik vásáron szeretnének részt venni.
A Hungexpóval már évek óta folyamatosan tárgyalunk, mivel tagjaink nehezményezik, hogy túlságosan magasak az UTAZÁS Kiállítás idejére szóló bérleti- és közműdíjaik. Sikerült elérnünk, hogy komoly áremelést nem foganatosítottak, sajnos azonban az árcsökkentésre – amelyet idén is szorgalmaztunk – nem szánta el magát a Hungexpo. Pedig napjainkban a szakma globális nehézsége, hogy kevesebb ráfordítással intenzívebb marketingtevékenységet kell kifejtenünk ahhoz, hogy eladásaink növekedjenek. A jelenlegi piaci viszonyok között erre kényszerül valamennyi utaztató, ezért ugyanezt várjuk el a velünk együtt dolgozó partnerszervezetektől is.”