Tavaly összesen 507 utas vesztette életét menetrendszerinti repülőjáratokon, halálos áldozattal járó baleset pedig 28 történt. A statisztikát Oroszország vezeti, ott 6 balesetben összesen 118-an haltak meg, a második Kongó, a harmadik Indonézia. A legsúlyosabb szerencsétlenség január 9-én történt, amikor az Iran Air egy 36 éves Boeing 727 típusú gépe leszállás közben lezuhant, a balesetben 77 ember halt meg.
A baleseti statisztika évről évre javul, annak ellenére, hogy a megtett utaskilométer és a repülőgépek száma szakadatlanul nő. Az utóbbi évtizedekben valamennyi légitársaságot együttvéve a flotta nagysága 15 évente megduplázódott, jelenleg összesen 15 ezer olyan repülőgép közlekedik, amely 100-nál több utas szállítására alkalmas. Hasonló dinamizmussal nőtt a megtett utaskilométerek száma is, miközben a balesetekben elhunytak száma hosszabb időtávot tekintve folyamatosan csökkent; az 1990 és 1999 közötti időszakban az éves átlag 1.200 baleseti haláleset volt, míg 2001 és 2010 között 764.
Az ASN a polgári légi szállítással foglalkozó társaságok egynél több motorral meghajtott repülőit veszi számításba statisztikáiban, a magángépek, a céges repülők és a katonai repülőgépek így kimaradnak az összesítésből. A szervezet adatbázisa alapján 2004 volt a legbiztonságosabb év, akkor összesen 466-an haltak meg repülőszerencsétlenségben.
A halálos áldozatok és a balesetek számában mutatkozó csökkenés a technológiai fejlesztésekre és a hatósági felügyelet erősödésére vezethető vissza szakértők szerint. Tavaly a balesetet kiváltó okok között az első helyen az emberi mulasztás áll, és az ágazat két legjelentősebb szereplője, az Airbus és a Boeing legújabb modelljei közül egy sem volt érintett halálos kimenetelű balesetben - írta kedden az ASN adatai alapján a Financial Times Deutschland című német üzleti lap.
Forrás: MTI