Vulkáni hamu: rugalmasabb szabályok a légi közlekedésben

Új iránymutatásokkal állt elő az Európai Bizottság, a kontinens légi forgalmának biztonságáért felelős Eurocontrol és az Európai Légiközlekedési Biztonsági Ügynökség (EASA) arra az esetre, ha az izlandi vulkáni hamu ismét bonyodalmakat okozna.

Ezek – a Bizottság közleménye szerint – segíteni fognak abban, hogy ha a vulkáni hamu ismét elérné Európát, akkor minimalizálhassák a légtérzárat (elkerülve ezzel egy általános légtérzár elrendelését – a szerk.). A tervek között szerepel még egy olyan válságközpont vagy -cella felállítása (EACCC) is, amely rendkívüli légi események idején a hatékonyabb koordinációt segítené elő. A vulkáni hamu koncentrációja alapján (a jelenlegi három helyett) négy légi biztonsági övezetet hoznának létre: a fehér zónában szabad lenne a közlekedés, a pirosban (amelyben már némi vulkáni hamu megjelent) az EASA döntene arról, hogy fel lehet-e szállni. A szürke zónában az EASA két olyan megközelítést javasol, melyek bizonyos körülmények közepette lehetővé teszik a repülést, a fekete zónában pedig a vulkáni hamu magas koncentrációja miatt tilos lenne felszállni. A fenti négy közül a szürke az új zóna. Ebben az esetben a légi közlekedés ellenőrzéséért felelős helyi szerveknek nagyobb terük lesz majd arra, hogy eldöntsék: engedélyezik-e a gépek felszállását vagy sem. Az EASA közleménye szerint – melyet a Reuters idézett – a közös intézkedések nagyobb rugalmasságot biztosítanak majd a tagállamoknak a légterük kezelésében, és miközben biztosítják a biztonság legmagasabb szintjét, arra törekednek, hogy minél kisebb zavar álljon be a légi közlekedésben.

Siim Kallas közlekedési biztos az iránymutatások előterjesztésekor úgy vélekedett: azok nagy előrelépést jelentenek a légi társaságokat és a légi utasokat is érintő természeti katasztrófák hatásainak csökkentésében. Szerinte az efféle lépések segíthetnek abban, hogy fenntartható megoldást találjanak az ilyen és ehhez hasonló válsághelyzetek kezelésére.

Az EUobserver szerint az iránymutatásokat éppen azon a napon hozták nyilvánosságra, amikor Peter Ramsauer német közlekedési miniszter éles kirohanást intézett Brüsszel ellen, amiért az szerinte nem kezelte megfelelően a vulkáni hamu okozta krízis következményeit, és helytelen prioritási listát követett. Szerinte olyan EU-szabályozásra van szükség, mint az Egységes Európai Égbolt (amely a légi közlekedési szabályok harmonizálását célozza), és olyan egységes nemzetközi szabályok kialakítására kellene törekedni, melyeket a vulkáni hamu megjelenésekor lehetne alkalmazni. A német miniszter ez utóbbival arra utalt, hogy míg az európai gépeknek a vulkán kitörésekor adott esetben mindig nagy kerülőt kellett tenniük, addig az amerikai légitársaságok maguk dönthettek arról, hogy kerülnek-e vagy éppenséggel átrepülnek a hamufelhőn. (Bruxinfo)


Ezerrel erősít a MÁV-csoport Volán flottája

Ezerrel erősít a MÁV-csoport Volán flottája 

Ezer új autóbusszal válik még korszerűbbé és versenyképesebbé a Volán-flotta.
Változások a közlekedésben a kerékpáros körverseny miatt

Változások a közlekedésben a kerékpáros körverseny miatt 

A Tour de Hongrie profi kerékpáros körverseny budapesti szakaszán közlekedési változásokra, korlátozásokra kell készülni.
Forgalomkorlátozások vasárnap  a fővárosban

Forgalomkorlátozások vasárnap a fővárosban 

Vasárnap egy futóversenyt és az Élet Menete rendezvényt tartják Budapesten.
SIA Csoport: cél a karbonsemlegesség

SIA Csoport: cél a karbonsemlegesség  

A Singapore Airlines (SIA) Csoport megállapodásokat írt alá a Fenntartható Repülési Üzemanyag (SAF) beszerzéséről.
Emirates éves riport: annál is sikeresebb, mint gondolná

Emirates éves riport: annál is sikeresebb, mint gondolná 

Megdöntötte saját rekordját az Emirates Group a 2024–2025-ös pénzügyi évben.
Mallorca a repülőjáratok korlátozását fontolgatja

Mallorca a repülőjáratok korlátozását fontolgatja 

A korlátozás oka a húsvéti héten mért jelentős forgalomnövekedés.
Ismét robog a Jégmadár expressz

Ismét robog a Jégmadár expressz 

Május 18-tól ismét közlekedik a Jégmadár expresszvonat, amely közvetlen összeköttetést kínál Rákospalota-Újpestről a Velencei-tóhoz és a Balatonhoz.
WIZZ: Brassó-Budapest járatnövelés

WIZZ: Brassó-Budapest járatnövelés 

A repülőtér a Romániai Repülőterek Egyesülete által közölt januári statisztika szerint egy év alatt megduplázta utasainak számát.
Ünnepel a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér

Ünnepel a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 

Éppen hetvenöt évvel ezelőtt, 1950. május 7-én nyitották meg az utazóközönség előtt Budapest nemzetközi repülőterét, Magyarország kapuját.
Dubaj dübörög, és helyet kér magának a nyári desztinációk sorában

Dubaj dübörög, és helyet kér magának a nyári desztinációk sorában 

Dubajról leginkább a téli napsütés, a tavaszi luxuspihenés vagy az őszi tökéletes kikapcsolódás jut eszünkbe – de ez hamarosan megváltozhat.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.