Vulkáni hamu: rugalmasabb szabályok a légi közlekedésben

Új iránymutatásokkal állt elő az Európai Bizottság, a kontinens légi forgalmának biztonságáért felelős Eurocontrol és az Európai Légiközlekedési Biztonsági Ügynökség (EASA) arra az esetre, ha az izlandi vulkáni hamu ismét bonyodalmakat okozna.

Ezek – a Bizottság közleménye szerint – segíteni fognak abban, hogy ha a vulkáni hamu ismét elérné Európát, akkor minimalizálhassák a légtérzárat (elkerülve ezzel egy általános légtérzár elrendelését – a szerk.). A tervek között szerepel még egy olyan válságközpont vagy -cella felállítása (EACCC) is, amely rendkívüli légi események idején a hatékonyabb koordinációt segítené elő. A vulkáni hamu koncentrációja alapján (a jelenlegi három helyett) négy légi biztonsági övezetet hoznának létre: a fehér zónában szabad lenne a közlekedés, a pirosban (amelyben már némi vulkáni hamu megjelent) az EASA döntene arról, hogy fel lehet-e szállni. A szürke zónában az EASA két olyan megközelítést javasol, melyek bizonyos körülmények közepette lehetővé teszik a repülést, a fekete zónában pedig a vulkáni hamu magas koncentrációja miatt tilos lenne felszállni. A fenti négy közül a szürke az új zóna. Ebben az esetben a légi közlekedés ellenőrzéséért felelős helyi szerveknek nagyobb terük lesz majd arra, hogy eldöntsék: engedélyezik-e a gépek felszállását vagy sem. Az EASA közleménye szerint – melyet a Reuters idézett – a közös intézkedések nagyobb rugalmasságot biztosítanak majd a tagállamoknak a légterük kezelésében, és miközben biztosítják a biztonság legmagasabb szintjét, arra törekednek, hogy minél kisebb zavar álljon be a légi közlekedésben.

Siim Kallas közlekedési biztos az iránymutatások előterjesztésekor úgy vélekedett: azok nagy előrelépést jelentenek a légi társaságokat és a légi utasokat is érintő természeti katasztrófák hatásainak csökkentésében. Szerinte az efféle lépések segíthetnek abban, hogy fenntartható megoldást találjanak az ilyen és ehhez hasonló válsághelyzetek kezelésére.

Az EUobserver szerint az iránymutatásokat éppen azon a napon hozták nyilvánosságra, amikor Peter Ramsauer német közlekedési miniszter éles kirohanást intézett Brüsszel ellen, amiért az szerinte nem kezelte megfelelően a vulkáni hamu okozta krízis következményeit, és helytelen prioritási listát követett. Szerinte olyan EU-szabályozásra van szükség, mint az Egységes Európai Égbolt (amely a légi közlekedési szabályok harmonizálását célozza), és olyan egységes nemzetközi szabályok kialakítására kellene törekedni, melyeket a vulkáni hamu megjelenésekor lehetne alkalmazni. A német miniszter ez utóbbival arra utalt, hogy míg az európai gépeknek a vulkán kitörésekor adott esetben mindig nagy kerülőt kellett tenniük, addig az amerikai légitársaságok maguk dönthettek arról, hogy kerülnek-e vagy éppenséggel átrepülnek a hamufelhőn. (Bruxinfo)


Budapest Airport: az utasforgalomban is tükröződik Magyarország turisztikai vonzereje

Budapest Airport: az utasforgalomban is tükröződik Magyarország turisztikai vonzereje 

Friss információk a repülőtér adataiból.
A repülőtéren tájékoztat a minisztérium az utasok jogairól és jogérvényesítésről

A repülőtéren tájékoztat a minisztérium az utasok jogairól és jogérvényesítésről 

A november 27-i kitelepülésen a tárca munkatársai mind a hazai, mind a külföldi utasok kérdéseire, esetleges panaszaira válaszolnak annak érdekében, hogy a fogyasztók tisztában legyenek az uniós rendelet alapján őket megillető jogi lehetőségekkel.
Olyan, mint az igazi: itt az életnagyságú LEGO villamos

Olyan, mint az igazi: itt az életnagyságú LEGO villamos 

Különleges járművel találkozhatunk a főváros szívében, ami azzal csal sokak arcára mosolyt, hogy oda is a játék örömét hozza el, ahol a városlakók nem is számítanak rá.
Wizz Air-álláspont: Inkább késsen, mintsem törölni kelljen!

Wizz Air-álláspont: Inkább késsen, mintsem törölni kelljen! 

Többek közt ez a megállapítás hangzott el azon a november 19-ei sajtóbeszélgetésen, amelyen mi is részt vettünk.
Sorra dőlnek meg a korábbi airBaltic-eredmények – hátra dőlhetnek a vezetők

Sorra dőlnek meg a korábbi airBaltic-eredmények – hátra dőlhetnek a vezetők 

A lettek az elmúlt hónapban újabb sikert értek el az utasszám és a járatkihasználtság tekintetében.
Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren

Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren 

Növelte utasforgalmát és javított eredmény mutatóin az év első három negyedévében az egyebek között Bécs schwechati repülőterét is üzemeltető Flughafen Wien Gruppe.
Új járatot indít a Ryanair

Új járatot indít a Ryanair 

2025 tavaszától indulnak a járatok Budapest és Castellón között.
Bejelentették az Aeroplex legújabb partneri megállapodását

Bejelentették az Aeroplex legújabb partneri megállapodását 

A két fél a következő évre szóló, karbantartási projektre kötött keretmegállapodása nemcsak a légiközlekedésben való együttműködést, hanem a magyar-szerb gazdasági és diplomáciai kapcsolatok erősítését is tükrözi.
SIA: járatsűrítés Jakarta és Szingapúr között

SIA: járatsűrítés Jakarta és Szingapúr között 

Szorosabb együttműködési megállapodást kötött a Garuda Indonesia és a Singapore Airlines.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.