Vulkáni hamu: rugalmasabb szabályok a légi közlekedésben

Új iránymutatásokkal állt elő az Európai Bizottság, a kontinens légi forgalmának biztonságáért felelős Eurocontrol és az Európai Légiközlekedési Biztonsági Ügynökség (EASA) arra az esetre, ha az izlandi vulkáni hamu ismét bonyodalmakat okozna.

Ezek – a Bizottság közleménye szerint – segíteni fognak abban, hogy ha a vulkáni hamu ismét elérné Európát, akkor minimalizálhassák a légtérzárat (elkerülve ezzel egy általános légtérzár elrendelését – a szerk.). A tervek között szerepel még egy olyan válságközpont vagy -cella felállítása (EACCC) is, amely rendkívüli légi események idején a hatékonyabb koordinációt segítené elő. A vulkáni hamu koncentrációja alapján (a jelenlegi három helyett) négy légi biztonsági övezetet hoznának létre: a fehér zónában szabad lenne a közlekedés, a pirosban (amelyben már némi vulkáni hamu megjelent) az EASA döntene arról, hogy fel lehet-e szállni. A szürke zónában az EASA két olyan megközelítést javasol, melyek bizonyos körülmények közepette lehetővé teszik a repülést, a fekete zónában pedig a vulkáni hamu magas koncentrációja miatt tilos lenne felszállni. A fenti négy közül a szürke az új zóna. Ebben az esetben a légi közlekedés ellenőrzéséért felelős helyi szerveknek nagyobb terük lesz majd arra, hogy eldöntsék: engedélyezik-e a gépek felszállását vagy sem. Az EASA közleménye szerint – melyet a Reuters idézett – a közös intézkedések nagyobb rugalmasságot biztosítanak majd a tagállamoknak a légterük kezelésében, és miközben biztosítják a biztonság legmagasabb szintjét, arra törekednek, hogy minél kisebb zavar álljon be a légi közlekedésben.

Siim Kallas közlekedési biztos az iránymutatások előterjesztésekor úgy vélekedett: azok nagy előrelépést jelentenek a légi társaságokat és a légi utasokat is érintő természeti katasztrófák hatásainak csökkentésében. Szerinte az efféle lépések segíthetnek abban, hogy fenntartható megoldást találjanak az ilyen és ehhez hasonló válsághelyzetek kezelésére.

Az EUobserver szerint az iránymutatásokat éppen azon a napon hozták nyilvánosságra, amikor Peter Ramsauer német közlekedési miniszter éles kirohanást intézett Brüsszel ellen, amiért az szerinte nem kezelte megfelelően a vulkáni hamu okozta krízis következményeit, és helytelen prioritási listát követett. Szerinte olyan EU-szabályozásra van szükség, mint az Egységes Európai Égbolt (amely a légi közlekedési szabályok harmonizálását célozza), és olyan egységes nemzetközi szabályok kialakítására kellene törekedni, melyeket a vulkáni hamu megjelenésekor lehetne alkalmazni. A német miniszter ez utóbbival arra utalt, hogy míg az európai gépeknek a vulkán kitörésekor adott esetben mindig nagy kerülőt kellett tenniük, addig az amerikai légitársaságok maguk dönthettek arról, hogy kerülnek-e vagy éppenséggel átrepülnek a hamufelhőn. (Bruxinfo)


Járatindítás két angliai célállomásra

Járatindítás két angliai célállomásra 

A Jet2.com új járatokat indít az East Midlands Repülőtérre és Newcastle-be.
Égbekiáltóan sok járatkésés és -törlés volt 2024-ben

Égbekiáltóan sok járatkésés és -törlés volt 2024-ben 

A Budapesti Békéltető Testülethez beadott kérelmek tekintetében kiugróan magas volt a járatkésésekkel és -törlésekkel kapcsolatos panaszok száma.
MÁV: teljes névvel utazzon, különben nagy büntetés lehet a vége!

MÁV: teljes névvel utazzon, különben nagy büntetés lehet a vége! 

Nagy felháborodást váltott ki a napokban az egyik internetes oldalon felröppent hír.
Hamarosan  változik a ferihegyi reptér közlekedése – ne a megszokott rutin alapján vezessen!

Hamarosan változik a ferihegyi reptér közlekedése – ne a megszokott rutin alapján vezessen! 

Nemcsak az autósok, hanem a busszal érkezők és azzal távozók is terelő útvonalon közlekednek.
Ködös időben szállunk fel, incidens repülés közben, „lezuhanunk”,  csúszdán menekülünk, sűrű füst- és tűzfelhőbe keveredünk

Ködös időben szállunk fel, incidens repülés közben, „lezuhanunk”, csúszdán menekülünk, sűrű füst- és tűzfelhőbe keveredünk 

A Wizz Air január 31-ére szóló meghívása alaposan felpörgette az adrenalinszintemet, elvégre nem minden nap zuhanhat le úgy az ember egy repülő fedélzetéről, hogy azt tuti túl is élje – FRISSÍTVE
Sztrájkok okozhatnak fennakadásokat az olasz repülőtereken

Sztrájkok okozhatnak fennakadásokat az olasz repülőtereken  

2025. február 5-én, szerdán a poggyászkezelők tiltakozása miatt részleges sztrájkokra lehet számítani az olaszországi repülőtereken.
Spanyolország: új vasúti bérlet turisták számára

Spanyolország: új vasúti bérlet turisták számára 

 A bérlet többféle utazási lehetőségeket kínál.
Kiderült, melyik a legpocsékabb hangulatú holland vasútállomás

Kiderült, melyik a legpocsékabb hangulatú holland vasútállomás  

Ezt a versenyt akár nálunk is megrendezhetnénk. Több jelölt is jogosult lehetne arra, hogy felkerüljön a dobogó tetejére.
Új prémium márkájú folyami hajók járják hamarosan Európa vizeit

Új prémium márkájú folyami hajók járják hamarosan Európa vizeit 

2027-től indít Európában új folyami hajózási szolgáltatást indít a Royal Caribbean Group.
Közvetlen légihíd Debrecenből a török és az albán tengerparthoz

Közvetlen légihíd Debrecenből a török és az albán tengerparthoz 

Nyáron már indulnak a közvetlen járatok.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.