Ezek – a Bizottság közleménye szerint – segíteni fognak abban, hogy ha a vulkáni hamu ismét elérné Európát, akkor minimalizálhassák a légtérzárat (elkerülve ezzel egy általános légtérzár elrendelését – a szerk.). A tervek között szerepel még egy olyan válságközpont vagy -cella felállítása (EACCC) is, amely rendkívüli légi események idején a hatékonyabb koordinációt segítené elő. A vulkáni hamu koncentrációja alapján (a jelenlegi három helyett) négy légi biztonsági övezetet hoznának létre: a fehér zónában szabad lenne a közlekedés, a pirosban (amelyben már némi vulkáni hamu megjelent) az EASA döntene arról, hogy fel lehet-e szállni. A szürke zónában az EASA két olyan megközelítést javasol, melyek bizonyos körülmények közepette lehetővé teszik a repülést, a fekete zónában pedig a vulkáni hamu magas koncentrációja miatt tilos lenne felszállni. A fenti négy közül a szürke az új zóna. Ebben az esetben a légi közlekedés ellenőrzéséért felelős helyi szerveknek nagyobb terük lesz majd arra, hogy eldöntsék: engedélyezik-e a gépek felszállását vagy sem. Az EASA közleménye szerint – melyet a Reuters idézett – a közös intézkedések nagyobb rugalmasságot biztosítanak majd a tagállamoknak a légterük kezelésében, és miközben biztosítják a biztonság legmagasabb szintjét, arra törekednek, hogy minél kisebb zavar álljon be a légi közlekedésben.
Siim Kallas közlekedési biztos az iránymutatások előterjesztésekor úgy vélekedett: azok nagy előrelépést jelentenek a légi társaságokat és a légi utasokat is érintő természeti katasztrófák hatásainak csökkentésében. Szerinte az efféle lépések segíthetnek abban, hogy fenntartható megoldást találjanak az ilyen és ehhez hasonló válsághelyzetek kezelésére.
Az EUobserver szerint az iránymutatásokat éppen azon a napon hozták nyilvánosságra, amikor Peter Ramsauer német közlekedési miniszter éles kirohanást intézett Brüsszel ellen, amiért az szerinte nem kezelte megfelelően a vulkáni hamu okozta krízis következményeit, és helytelen prioritási listát követett. Szerinte olyan EU-szabályozásra van szükség, mint az Egységes Európai Égbolt (amely a légi közlekedési szabályok harmonizálását célozza), és olyan egységes nemzetközi szabályok kialakítására kellene törekedni, melyeket a vulkáni hamu megjelenésekor lehetne alkalmazni. A német miniszter ez utóbbival arra utalt, hogy míg az európai gépeknek a vulkán kitörésekor adott esetben mindig nagy kerülőt kellett tenniük, addig az amerikai légitársaságok maguk dönthettek arról, hogy kerülnek-e vagy éppenséggel átrepülnek a hamufelhőn. (Bruxinfo)