A turistának meg az anyja kínját!

ITB, Berlin, 2015. A béke iparágának intézményi képviselői nyüzsgő pavilonok pódiumain az érkezések sosem volt számáról szőnek reálisnak tűnő álmokat. A turizmus sok mindent megold, miközben problémákat is szül; a műfajnak vannak korlátai. Ez nem újdonság; egy ideje erről szól a fenntartható turizmus névre hallgató, változó sikerrel megvalósított projekt. Dr. Albert Postma professzor, a European Tourism Futures Institute munkatársa és Lars Bernhard Jørgensen Wonderful Copenhagen-ügyvezető ITB-n elhangzott előadásában azonban a fenntartható turizmus egy hanyagoltabb aspektusára igyekezett rávilágítani.

Overuse of City Destinations, Limits and Solutions című előadásuk felütésében egy kisfilmen nagyon sokemeletes hajó úszik el Velence házai fölé tornyosulva. Egy hajós társaságnak zsánerkép, de a képkockákon szintén megjelent velenceieknek, akik a tömegturizmus ellen tiltakozva skandálják, hogy városuk nem eladó lakosaival együtt, egyre inkább rémkép. A folytatásban barcelonaiak kérik: „Elég volt a tömegturizmusból!” És ha már Berlin, Postma nem mulasztotta el felhívni a figyelmet az itteni kocsmatúrák - pub crawl - során lepisilt kirakatokra. Ez mifelénk szintén nem ritka állat; Budapesten egy vasárnap reggeli, Kazinczy utcai sétán egyéb végtermékeket is megcsodálhatunk.

Ha hosszú távon várja egy város turistáit, fenntarthatóvá kell válnia, ami a városban abból áll, hogy a turizmust gyártó szereplők elfogadják: a tervezésben a legfontosabb érdekelt fél a lakosság - hívta fel a figyelmet. Ők egy darabig elvannak, aztán a robban a bomba. Azért ez nem ilyen egyszerű, mivel egyénenként más és más a hozzáállásunk - nyugtatott Postma. Persze, amikor az életminőség rovására kezd menni a city brékelők száma és viselkedése, akkor annál is robbanhat a kukoricagránát, aki a Postma féle érzelmi és viselkedésbeli reakciókat besoroló „ám legyen!” kategóriába tartozik. Ha nem figyelünk oda, az elfogadás előbb-utóbb átmegy haragba, és kevésbé rossz esetben csupán a turista mamájának bajáról szólnak keresetlen szavakkal, ahogy például a budapesti Vásárcsarnok felső szintjén lévő talponállók törzsvendégei szokták lereagálni a szezon közepe fele egy-egy turistacsoport tanácstalan bóklászását. Rosszabb esetben átcsaphat idegengyűlöletbe, amitől mindkét szakember óvott. Ennek a tőlünk - vagyis helyiektől - különbözőekkel folytatott párbeszéd veheti elejét, melynek összehangolásában a turizmus irányítóinak is szerepet kell vállalnia - így Jørgensen.

Míg Postma tapasztalata szerint a turisták vs. helyiek dilemma az érett desztinációk sajátja, addig Jørgensen egészen odáig merészkedik, hogy az egész alapvetően luxusprobléma; túl sok a vevőnk, akiknek a kiszolgálását meg kell tudni oldani - teszi hozzá. A probléma előbb-utóbb több várost elér majd - fenyegetett. A megoldás azonban egyéni, minden városnak magának kell azt megtalálni - adta ki Jørgensen az általános utasítást. Hogy némi konkrétum is elhangozzék, javasolta, hogy ahol túlkínálat van kapatos turistákból, ott ne nyissanak több lokált. Vagy például a városok marketingstratégiáinak megalkotói ügyeljenek a megfelelő célközönség kiválasztására. Csak azért, mert külföldi és jól néz ki az általa itt töltött vendégéjszakák száma a statisztikákban, még nem biztos, hogy ide kell csábítani. Azaz a megfelelő embereket érdemes bevonzani, akik nem riaszthatnak el másokat. Postma megoldásként felvetette a turisták tér- és időbeli becsatornázását. Megfelelő időben a megfelelő helyre - a megfelelő turistát.

Bár két gondolatébresztő előadás hangzott el a majdnem annyi álló mint ülő hallgatósággal csordultig telt teremben, a kérdésekből úgy tűnt, konkrét példáknak legalább annyira örült volna a közönség, mint a számos jól megfogalmazott általánosságnak.


Magyarok külföldön: mi a helyzet a biztosítási piacon?

Magyarok külföldön: mi a helyzet a biztosítási piacon? 

Az egyik biztosításközvetítő adatai szerint adatai a szerződések száma 9 százalékkal, az átlagdíj pedig 6 százalékkal emelkedett.
Van új a Nap alatt? – turisták az európai „hőkupola” alatt

Van új a Nap alatt? – turisták az európai „hőkupola” alatt 

Európa perzselő nyara – hol érzik a hőséget a legnagyobb mértékben a turisták?
Tömeg, pénz és ellentmondások – Jeff Bezos-esküvő Velencében

Tömeg, pénz és ellentmondások – Jeff Bezos-esküvő Velencében 

Az Amazon-alapító luxusesküvője nemcsak látványosság volt, hanem komoly bevételi forrás is, amelyet tüntetések és kritikus hangok kísértek.
Hőségriasztás Franciaországban

Hőségriasztás Franciaországban 

A legmagasabb szintű hőségriasztás lép életbe kedden Párizsban és környékén is.
Hétvégén nagyívben kerülje el Zágrábot és környékét!

Hétvégén nagyívben kerülje el Zágrábot és környékét!  

A Horvát Köztársaság Turisztikai és Sportminisztériuma, valamint a Horvát Idegenforgalmi Közösség óriási forgalomra figyelmeztet július 4-én, 5-én és 6-án.
Új pályázat zöld üzenettel: szakmai verseny a turisztikai reklámágazatnak

Új pályázat zöld üzenettel: szakmai verseny a turisztikai reklámágazatnak 

Egy új, most elindított nemzetközi kezdeményezés új szintre emeli a turisztikai promóciót.
Új díszkivilágításban pompázik Traianus császár római piaca

Új díszkivilágításban pompázik Traianus császár római piaca 

Az olasz főváros nevezetességei egymás után kapnak új díszkivilágítást.
Egy fiatalokkal teli ősi bajor város – felfedeztük Regensburgot

Egy fiatalokkal teli ősi bajor város – felfedeztük Regensburgot 

Bajorország szíve, ahol a sétahajót Keplernek hívják, és ahol XVI. Benedek pápának három bronzszobra is van a városban.
Együttműködés a MUISZ és a német-magyar kamara között

Együttműködés a MUISZ és a német-magyar kamara között 

A Német Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara (DUIHK) és a Magyar Utazási Irodák Szövetsége (MUISZ) stratégiai együttműködésről állapodott meg.
Nyár, szünidő és Dubaj

Nyár, szünidő és Dubaj 

A városban számos lehetőség van kulturális, aktív, sőt akár extrém programok kipróbálására.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.