Amadeus: hódít a mesterséges intelligencia és az élményközpontúság

Csupa jövőbe tekintő prezentáció többek között a social media utazásban betöltött szerepéről és a fejlődési irányokról. Szó esett a hotel üzletág fejlesztéseiről is, beleértve a mesterséges intelligencia bevonását a szállásfoglalás és online foglalási rendszerek területén. Kiemelték a légitársaságokkal és repülőterekkel való együttműködést, amely során a fenntarthatóság és társadalmi felelősségvállalás is központi szerepet kapott.

A magyarországi Amadeus 2023-ban ünnepelte 30 éves fennállását, emelte ki Szula Márk, az Amadeus Magyarország country menedzsere. Az Amadeus globális disztribúciós rendszerét elsősorban utazási irodák használják, régóta dolgoznak együtt partnereikkel mind az üzleti, mind pedig a turisztikai szegmensben. Idén két meghatározó piaci szereplő lépett a rendszer felhasználói közé, tovább erősítve ezzel az Amadeus piacvezető jelenlétét a magyar piacon.


Fotó: Szula Márk

A vállalat helyi csapata két fő területre koncentrál: az account management és a customer support. Az account managerek ügyfélkapcsolati, szerződéskötési és adminisztratív feladatokat végeznek, míg a customer support csapat technikai és szakmai támogatást nyújt az utazási irodák számára.

2023-ban a forgalom az előző évhez képest minden fő területen növekedett, különösen a repülőjegy foglalások tekintetében.

Az Amadeus az NDC (New Distribution Capability) technológia területén is áttörést ért el és számos új lehetőségeket kínál a foglalási rendszerekben. Magyarországon 2023-ban kezdődött a bevezetése, és mára tíz légitársaság, többek között az Air France, a KLM, a Lufthansa és a LOT is elérhető ebben a rendszerben. Az Amadeus globálisan elkötelezett a fenntarthatóság és társadalmi felelősségvállalás mellett különböző kampányok keretében olyan szervezetekkel működik együtt, mint az Élelmiszerbank.


Fotó: amadeus.com

Utazás és fenntarthatóság 

Robert Golledge vállalati kommunikációs vezetője beszámolt a globális jelenlétükről és a fenntarthatóság iránti elkötelezettségükről. Az Amadeus 19 ezer alkalmazottal világszerte több mint 190 piacon van jelen, és mindenhol egy a célja: az utazási élmény javítása. Különösen nagy hangsúlyt helyeznek a fenntarthatóságra, tisztában vannak azzal, hogy amellett, hogy az utazás seregnyi pozitív hatással jár, de környezetterheléssel is, ezért technológiai innovációval és együttműködéssel szeretnék minimalizálni ezeket a negatív hatásokat.

Innovációik közé tartoznak a repülőterek és légitársaságok számára fejlesztett fenntartható technológiák, például a gépek súlyeloszlásának optimalizálása, amely lehetővé teszi az üzemanyag-takarékosabb repülést.

Egy másik megoldás a repülőgépek felszállási sorrendjének koordinálásával csökkenti az üzemanyag-fogyasztást zsúfolt repülőtereken. A vállalat emellett támogatja a felhőalapú technológiákra való áttérést, amelyek csökkentik az energiaigényes helyszíni szerverek számát.

Aktívak a társadalmi fenntarthatóság terén is: a kisvállalkozások digitális fejlődését támogatja a Travel for Impact programjuk, de emellett fontosnak tartják az alkalmazottak társadalmi felelősségvállalását is, amelynek körében például megduplázták az önkéntes munkára szánt fizetett órák számát, így már évi két napot biztosítanak erre, emelte ki a kommunikációs vezető.

Ezt követően Robert Golledge felvázolta az Amadeus nemzetközi szervezetként való szerepét, fenntarthatósági törekvéseit, valamint a legújabb mesterséges intelligencia (AI) technológiák alkalmazását. Megtudtuk, hogy minden országban, ahol jelen vannak jelentős hangsúlyt fektetnek a fenntarthatóságra, környezeti és társadalmi fenntarthatóság szempontjából, és fontos célként tűzték ki a közlekedési ágazat fenntarthatósági célkitűzéseinek támogatását például karbonsemleges adatközpontok működtetésével és a repülőgépek üzemanyag-felhasználásának optimalizálásával, illetve az Airlinkkel való partnerségük során támogatják a katasztrófa sújtotta területeket a kommunikációs csatornák helyreállításában és önkéntes munkával, illetve adományokkal is segítenek. AI-alapú technológiáik segítségével az utazási élmények javításán dolgoznak, hogy az minél személyre szabottabb legyen.

Mert az utazás: élmény

Budapesti sajtótájékoztatójukon több innovatív megoldást is bemutattak, amelyekkel céljuk a modern utazási élmény javítása. Sascha Nau, az európai utazási egység marketing osztályának vezetője ismertette a Cytric Travel Expense és a Cyctric Easy eszközöket, amelyeket a Microsofttal együttműködésével fejlesztettek ki. Az előbb utazási és költségkezelési platform egyetlen integrált online megoldásban egyesíti összes utazási igényt, miközben automatizálja a folyamatokat. Az eszközök integrálhatók a Microsoft Teams-be, így az utazók könnyedén kommunikálhatnak kollégáikkal és hozzáférhetnek chatbot funkciókhoz, sőt, akár hangvezérléssel is foglalhatnak repülőjegyeket és szállásokat.

Kiemelt szerepet kaptak a biometrikus azonosításon alapuló megoldások is: az utasok biometrikus ellenőrzéssel, zökkenőmentesen juthatnak át a repülőtereken, akár kéz a zsebben haladhatnak a kapuk nélkül kialakított „okos folyosókon”. Mint megtudtuk már számos repülőtéren megtalálhatók a technológiák, amelyek 75 százalékkal csökkentik az áthaladási időt.

Ebből az alapgondolatból elindulva az új megoldások a személyre szabott utazási élményre fókuszálnak – fejtette ki a marketing vezető – és hasonló elveken alapulnak, mint a Netflix vagy az Amazon. Optimalizálni tudják az utazók preferenciái alapján az ülések elosztását és a szolgáltatásokat, hogy minden élményre szabott legyen.

Kihangsúlyozta azt is, hogy előrejelzéseik szerint a jövő utazási trendjei között egyre nagyobb teret hódítanak a közösségi és élményközpontú utazások.

 

Utazási trendek

2025 utazási trendjeinek fő irányvonala tekintetében kihangsúlyozták, hogy jövőre az élményekre és az élményközpontú utazások kerülnek fókuszba. Ma már nem csak a célállomás a döntő, az utazókat egy adott desztináción megrendezésre kerülő események vonzzák.

Egyre többen választják utazási céljukat koncertek, fesztiválok és egyéb különleges események alapján, amelyek jelentős hatással lehetnek a helyi gazdaságokra. Egy másik érdekes jelenség, hogy egy-egy híres művész európai fellépései gyakran költséghatékonyabbak, mint amerikai koncertjeik, világítottak rá az előadók, például Beyoncé stockholmi koncertjének jegyárai jóval alacsonyabbak voltak, mint Las Vegasban, ami arra ösztönözheti az amerikai rajongókat, hogy utazzanak, és egyúttal az adott várost is megismerjék. Ezt a tendenciát a foglalási adatok is megerősítik: például a Coldplay nyári budapesti koncertje esetén.

Az előrejelzések szerint a közösségi és kapcsolódási igény is egyre hangsúlyosabbá válik a következő években.

A jövő utazási piacán olyan intelligens concierge-szolgáltatások is megjelennek, amelyek automatikusan segítik az utazókat a személyre szabott ajánlatokkal. Az AI-alapú rendszerek és a generatív mesterséges intelligencia (mint például a ChatGPT) megjelenése pedig új lehetőségeket nyújt az utazási irodáknak, hogy különleges, „mágikus” élményt nyújtsanak, amely az utazók korábbi tapasztalataira alapozott ajánlásokat tesz.

Bemutatták új, „Loyalty made of moments” névre keresztelt hűségprogramjukat is, amely a foglalás utáni időszakot személyre szabott élményekké varázsolja, így növelve az utasok lojalitását. A személyre szabott ajánlások és élményeket már optimalizálni is lehet – szintén a mesterséges intelligencia és a chatbotok segítségével.


Kiderült, mikor érdemes repülőjegyet venni

Kiderült, mikor érdemes repülőjegyet venni 

Ha tavasszal szeretnénk utazni, akkor közeli úti célra még vehetünk kedvező árú repülőjegyet.
Ausztria 2024-es turisztikai eredményei

Ausztria 2024-es turisztikai eredményei 

Ausztria számára 2024 különösen sikeres év volt a közép-kelet-európai piacokon.
Utazás Kiállítás 2025: Ciprus, ahol a kultúra és a természet találkozik

Utazás Kiállítás 2025: Ciprus, ahol a kultúra és a természet találkozik 

Mutatós vendégszámok, az igazi profik ősszel indulnak a szigetre.
Járatlan utakon: felfedezésre váró úti célok Franciaországban

Járatlan utakon: felfedezésre váró úti célok Franciaországban 

Vajon szüksége van marketingre a világ egyik leglátogatottabb országának, amely több esetben az overtourismmal is küzd?
Túlzsúfoltság a velencei karneválon

Túlzsúfoltság a velencei karneválon 

Valentin nap hétvégéjén hatalmas tömegű turista áradat lepte el a velencei utcákat és hidakat újabb aggodalmakat keltve a helyiekben.
Jelentős vásárok Brnó-ban a világ szakembereinek

Jelentős vásárok Brnó-ban a világ szakembereinek 

A 2025-ös év ismét gazdagá vásárprogramot hoz a brnó-i vásárterületre, tele nagy jelentőségű eseményekkel különöző iparágak és egyéb szakterületek számára.
Kultúrális központ lehet a spanyol festő szülőháza Sevillában

Kultúrális központ lehet a spanyol festő szülőháza Sevillában 

Kulturális központtá alakítaná Diego Velázquez (1599-1660) világhírű spanyol festő sevillai szülőházát az épületet megvásároló befektetői csoport.
Melyik a jó választás? –10 °C-ban fagyoskodni vagy +16 °C-ban napfürdőzni?

Melyik a jó választás? –10 °C-ban fagyoskodni vagy +16 °C-ban napfürdőzni? 

Az elsőt Budapesten mérik, a második pedig Málta szigetén a most jellemző hőmérséklet.
A jövő fesztiválja Bécsben

A jövő fesztiválja Bécsben 

Áprilisban Bécs ad otthont Európa legnagyobb, a jövő munkahelyeivel foglalkozó rendezvényének.
Rakonczay Gábor 1300 kilométerre a céltól az óceán-átkenuzáson

Rakonczay Gábor 1300 kilométerre a céltól az óceán-átkenuzáson 

A 44 éves magyar sportoló közösségi oldalán ad mindennap helyzetjelentést, de az érdeklődők online is nyomon tudják követni a hajóját.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.