A magyarországi Amadeus 2023-ban ünnepelte 30 éves fennállását, emelte ki Szula Márk, az Amadeus Magyarország country menedzsere. Az Amadeus globális disztribúciós rendszerét elsősorban utazási irodák használják, régóta dolgoznak együtt partnereikkel mind az üzleti, mind pedig a turisztikai szegmensben. Idén két meghatározó piaci szereplő lépett a rendszer felhasználói közé, tovább erősítve ezzel az Amadeus piacvezető jelenlétét a magyar piacon.
A vállalat helyi csapata két fő területre koncentrál: az account management és a customer support. Az account managerek ügyfélkapcsolati, szerződéskötési és adminisztratív feladatokat végeznek, míg a customer support csapat technikai és szakmai támogatást nyújt az utazási irodák számára.
2023-ban a forgalom az előző évhez képest minden fő területen növekedett, különösen a repülőjegy foglalások tekintetében.
Az Amadeus az NDC (New Distribution Capability) technológia területén is áttörést ért el és számos új lehetőségeket kínál a foglalási rendszerekben. Magyarországon 2023-ban kezdődött a bevezetése, és mára tíz légitársaság, többek között az Air France, a KLM, a Lufthansa és a LOT is elérhető ebben a rendszerben. Az Amadeus globálisan elkötelezett a fenntarthatóság és társadalmi felelősségvállalás mellett különböző kampányok keretében olyan szervezetekkel működik együtt, mint az Élelmiszerbank.
Utazás és fenntarthatóság
Robert Golledge vállalati kommunikációs vezetője beszámolt a globális jelenlétükről és a fenntarthatóság iránti elkötelezettségükről. Az Amadeus 19 ezer alkalmazottal világszerte több mint 190 piacon van jelen, és mindenhol egy a célja: az utazási élmény javítása. Különösen nagy hangsúlyt helyeznek a fenntarthatóságra, tisztában vannak azzal, hogy amellett, hogy az utazás seregnyi pozitív hatással jár, de környezetterheléssel is, ezért technológiai innovációval és együttműködéssel szeretnék minimalizálni ezeket a negatív hatásokat.
Innovációik közé tartoznak a repülőterek és légitársaságok számára fejlesztett fenntartható technológiák, például a gépek súlyeloszlásának optimalizálása, amely lehetővé teszi az üzemanyag-takarékosabb repülést.
Egy másik megoldás a repülőgépek felszállási sorrendjének koordinálásával csökkenti az üzemanyag-fogyasztást zsúfolt repülőtereken. A vállalat emellett támogatja a felhőalapú technológiákra való áttérést, amelyek csökkentik az energiaigényes helyszíni szerverek számát.
Aktívak a társadalmi fenntarthatóság terén is: a kisvállalkozások digitális fejlődését támogatja a Travel for Impact programjuk, de emellett fontosnak tartják az alkalmazottak társadalmi felelősségvállalását is, amelynek körében például megduplázták az önkéntes munkára szánt fizetett órák számát, így már évi két napot biztosítanak erre, emelte ki a kommunikációs vezető.
Ezt követően Robert Golledge felvázolta az Amadeus nemzetközi szervezetként való szerepét, fenntarthatósági törekvéseit, valamint a legújabb mesterséges intelligencia (AI) technológiák alkalmazását. Megtudtuk, hogy minden országban, ahol jelen vannak jelentős hangsúlyt fektetnek a fenntarthatóságra, környezeti és társadalmi fenntarthatóság szempontjából, és fontos célként tűzték ki a közlekedési ágazat fenntarthatósági célkitűzéseinek támogatását például karbonsemleges adatközpontok működtetésével és a repülőgépek üzemanyag-felhasználásának optimalizálásával, illetve az Airlinkkel való partnerségük során támogatják a katasztrófa sújtotta területeket a kommunikációs csatornák helyreállításában és önkéntes munkával, illetve adományokkal is segítenek. AI-alapú technológiáik segítségével az utazási élmények javításán dolgoznak, hogy az minél személyre szabottabb legyen.
Mert az utazás: élmény
Budapesti sajtótájékoztatójukon több innovatív megoldást is bemutattak, amelyekkel céljuk a modern utazási élmény javítása. Sascha Nau, az európai utazási egység marketing osztályának vezetője ismertette a Cytric Travel Expense és a Cyctric Easy eszközöket, amelyeket a Microsofttal együttműködésével fejlesztettek ki. Az előbb utazási és költségkezelési platform egyetlen integrált online megoldásban egyesíti összes utazási igényt, miközben automatizálja a folyamatokat. Az eszközök integrálhatók a Microsoft Teams-be, így az utazók könnyedén kommunikálhatnak kollégáikkal és hozzáférhetnek chatbot funkciókhoz, sőt, akár hangvezérléssel is foglalhatnak repülőjegyeket és szállásokat.
Kiemelt szerepet kaptak a biometrikus azonosításon alapuló megoldások is: az utasok biometrikus ellenőrzéssel, zökkenőmentesen juthatnak át a repülőtereken, akár kéz a zsebben haladhatnak a kapuk nélkül kialakított „okos folyosókon”. Mint megtudtuk már számos repülőtéren megtalálhatók a technológiák, amelyek 75 százalékkal csökkentik az áthaladási időt.
Ebből az alapgondolatból elindulva az új megoldások a személyre szabott utazási élményre fókuszálnak – fejtette ki a marketing vezető – és hasonló elveken alapulnak, mint a Netflix vagy az Amazon. Optimalizálni tudják az utazók preferenciái alapján az ülések elosztását és a szolgáltatásokat, hogy minden élményre szabott legyen.
Kihangsúlyozta azt is, hogy előrejelzéseik szerint a jövő utazási trendjei között egyre nagyobb teret hódítanak a közösségi és élményközpontú utazások.
Utazási trendek
2025 utazási trendjeinek fő irányvonala tekintetében kihangsúlyozták, hogy jövőre az élményekre és az élményközpontú utazások kerülnek fókuszba. Ma már nem csak a célállomás a döntő, az utazókat egy adott desztináción megrendezésre kerülő események vonzzák.
Egyre többen választják utazási céljukat koncertek, fesztiválok és egyéb különleges események alapján, amelyek jelentős hatással lehetnek a helyi gazdaságokra. Egy másik érdekes jelenség, hogy egy-egy híres művész európai fellépései gyakran költséghatékonyabbak, mint amerikai koncertjeik, világítottak rá az előadók, például Beyoncé stockholmi koncertjének jegyárai jóval alacsonyabbak voltak, mint Las Vegasban, ami arra ösztönözheti az amerikai rajongókat, hogy utazzanak, és egyúttal az adott várost is megismerjék. Ezt a tendenciát a foglalási adatok is megerősítik: például a Coldplay nyári budapesti koncertje esetén.
Az előrejelzések szerint a közösségi és kapcsolódási igény is egyre hangsúlyosabbá válik a következő években.
A jövő utazási piacán olyan intelligens concierge-szolgáltatások is megjelennek, amelyek automatikusan segítik az utazókat a személyre szabott ajánlatokkal. Az AI-alapú rendszerek és a generatív mesterséges intelligencia (mint például a ChatGPT) megjelenése pedig új lehetőségeket nyújt az utazási irodáknak, hogy különleges, „mágikus” élményt nyújtsanak, amely az utazók korábbi tapasztalataira alapozott ajánlásokat tesz.
Bemutatták új, „Loyalty made of moments” névre keresztelt hűségprogramjukat is, amely a foglalás utáni időszakot személyre szabott élményekké varázsolja, így növelve az utasok lojalitását. A személyre szabott ajánlások és élményeket már optimalizálni is lehet – szintén a mesterséges intelligencia és a chatbotok segítségével.