Disneylanddé válhat Jeruzsálem óvárosa?

Kabinos drótkötélpályát tervez a Siratófalhoz a jeruzsálemi városháza, noha a terv ellenzői attól tartanak, hogy ezzel "Disneylanddé" változtatják az óvárost - jelentette a Háárec című újság honlapja hétfőn.

Hetvenhárom, egyenként 10-személyes kocsi haladna a drótkötélpályán a Siratófal melletti Szemét-kapunál tervezett végállomáshoz, ami lehetővé tenné, hogy csúcsforgalomban óránként akár háromezer utast is szállítsanak.

A Jeruzsálem fejlesztésére életre hívott hatóság, a turisztikai minisztérium és a jeruzsálemi városháza közösen, sürgősségi eljárással próbálja megvalósítani az elképzelést, amelyet politikai és környezetvédelmi okokból is támadnak Izraelben. Politikai ellenzői szerint a régi vasútállomástól induló járművek a nemzetközi törvények szerint megszállt területnek minősülő, 1967 előtt Jordánia területén lévő óváros felé haladnának Kelet-Jeruzsálemben, noha a nemzetközi jog tiltja a megszállt területeken történő építkezéseket. Ráadásul különösen érzékeny helyen, a muzulmánok egyik legszentebb helyétől, az Al-Aksza mecsettől 150 méterre tervezik a végállomást. A mecsetek közelsége palesztin és nemzetközi tiltakozáshullámot indíthat el a lanovka építése ellen.

A drótkötélpálya első fázisban három állomást kötne össze 1,4 kilométer hosszan. A régi vasútállomástól indulna, megállna a Cion hegyi parkolónál, majd az óváros fala mellett Sziluán városnegyedben, a Dávid városa helyén épülő, ugyancsak vitatott Kedem régészeti bemutatóközpont tetején érne véget. Ebben az 1948 és 1967 között csak arabok lakta lakónegyedben izraeli telepesek évtizedek óta vásárolják fel a lakóházakat, s jelenlétük állandóan konfliktusok forrása. A baloldali liberális Merec párt helyi képviselője szerint a javaslat voltaképpen arról szól, hogy "ki a főnök" a városban, és megépítése ellehetetlenítené Jeruzsálem esetleges szétválasztását két ország különálló fővárosaira.

Környezetvédelmi ellenzői szerint a drótkötélpályás kocsik megjelenése rontaná a városképet, mert Disneyland-szerűvé változtatnák a szent helyek környékét, és a 15 betonoszlop - köztük 26 méteresek - elcsúfítanák a környezetet. A terv támogatói szerint viszont alig lesznek láthatóak a városfalak szintjénél alacsonyabban haladó, 200 millió sékelből (15 milliárd forint) megépülő drótkötélpálya járművei, és üzembe állításuk megszünteti az óváros körüli állandó dugókat, és az ezzel járó környezetszennyezést.

Az izraeli nemzeti infrastrukturális tanács december 13-án dönt a tervről, amelyet Jarív Levin turisztikai miniszter terjeszt elő számukra. Ha elfogadják, akkor fél éven belül véget érhetnek az engedélyezési eljárások, elkezdődhet az építkezés, és 2021-ben megindulhat a közlekedés. A Háárec emlékeztetett rá, hogy egy hasonló projekt kivitelezését néhány éve elvállalta egy francia cég, de a francia kormány nyomására később visszavonta ajánlatát.

Forrás: Vendég & Hotel/MTI


Lezuhant egy drótkötélpálya kabinja – többen meghaltak

Lezuhant egy drótkötélpálya kabinja – többen meghaltak 

Az olaszországi Nápoly közelében történt a tragédia, a Faito-hegyre vezető drótkötélpályán.
Felújítják a világ egyik leghíresebb épületét

Felújítják a világ egyik leghíresebb épületét 

Már hozzá is láttak.
World Tourism Film Awards: idén is díjazzák a világ legjobb turisztikai kisfilmjeit

World Tourism Film Awards: idén is díjazzák a világ legjobb turisztikai kisfilmjeit  

Főszerkesztőnk is a nemzetközi zsűri tagja.
Ingyenes és pénztárcabarát dubaji programok

Ingyenes és pénztárcabarát dubaji programok 

Sokan azt gondolják, hogy Dubajban csak költséges szórakozás várja a látogatókat. Szerencsére ez nem így van, hiszen számos ingyenes látnivalót is találunk, ha Dubajba látogatunk.
Magyar kortársművészet Milánóban

Magyar kortársművészet Milánóban 

A Magyar Divat & Design Ügynökség szervezésében megvalósult Budapest Select – A VVoven View kiállítás több mint 8000 érdeklődőt fogadott a Milan Design Week során, az 5VIE designnegyed egyik kiemelt helyszíneként.
Bizonyítékot találtak arra, mi volt valójában a Stonehenge funkciója

Bizonyítékot találtak arra, mi volt valójában a Stonehenge funkciója 

Ez az a hely, amiről már mindenki hallott, és látta fotókon, de kevesen tudják, miért is épült valójában?
Felmérés: a fiatal generáció lemond a luxuscikkekről, csakhogy utazhasson

Felmérés: a fiatal generáció lemond a luxuscikkekről, csakhogy utazhasson 

Idén inkább utaznak a fiatalok, minthogy megvegyék a legújabb okostelefont.
A világ legnagyobb vizicsatája

A világ legnagyobb vizicsatája 

A hatalmas vízipisztolyos csata a Fehér Lótusz (White Lotus) filmsorozat egyik legfrissebb epizódjában is szerepet kapott.
Oszakai Világkiállítás: nyitva a Magyar Pavilon

Oszakai Világkiállítás: nyitva a Magyar Pavilon 

Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter nyitotta meg a 2025-ös Oszakai Világkiállítás Magyar Pavilonját.
Az Adria királynője – húsvéti virágünnep Opatijában

Az Adria királynője – húsvéti virágünnep Opatijában 

Anno a Monarchia második legnagyobb üdülőhelye volt, itt gyógyult Kosztolányi Dezső és Móra Ferenc is.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.