Az ECTAA, az európai utazási irodák szövetségeinek szervezete (melynek tagja a Magyar Utazási Irodák Szövetsége) Rigában tartott közgyűlésén megvitatta az Európai Bizottság azon javaslatát, mely felülvizsgálja az utasok védelméről szóló jogszabályokat és a szervezett utazási szolgáltatásokról szóló irányelvet. A jelenlegi szabályok felülvizsgálatára azért lenne szükség, hogy a Covid-19 világjárvány idején felmerült problémákra megfelelő szabályozás jöjjön létre.
Az ECTAA üdvözli a Bizottság azon szándékát, hogy párhuzamosan foglalkozik az utasjogokkal és a szervezett utazási szolgáltatásokkal. Az ECTAA olyan megközelítést szorgalmaz, amely harmóniát teremt a légiutasok és az utazási csomagokat igénybe vevők jogai között, annak érdekében, hogy megoldást találjon a világjárvány során tapasztalt hiányosságokra, valamint egyensúlyba hozza az utazások értékesítési láncában szereplők kötelezettségeit.
Kettős mérce
Az utazási csomagokról szóló irányelv a fogyasztók legszéleskörűbb védelmét nyújtó jogszabály, amely az utazással kapcsolatos teljes felelősséget az utazásszervezőkre hárítja és az utazásszervezők fizetésképtelensége esetén biztosítja az utasok kártalanítását. Ezt a védelmet más utazási szolgáltatások esetében – például a légiközlekedésben – még nem dolgozták ki, így az érvényben lévő jogszabályok hiányosságai fontos szerepet játszottak a C19 világjárvány idején a visszatérítések késedelmében.
A több mint két éve tartó tárgyalássorozat után az ECTAA számára egyre nyilvánvalóbbá válik, hogy míg az Európai Bizottság még szigorúbb szabályokat javasol az utazásszervezőkre, az értékesítési lánc többi szereplőjére ezt nem terjeszti ki. Erről korábban ITT írtunk.
Didier Reynders (az Európai Bizottság jogérvényesülésért felelős biztosa) várhatóan azt szándékozik bejelenteni, hogy a fogyasztók előlegfizetésének mértéke az utazási csomag árának 20%-a legyen. Hasonló korlátozás nem vonatkozik a légitársaságokra.
Frank Oostdam, az ECTAA elnöke kijelentette: „A Bizottság szemet huny a világjárvány idején nagy számban felmerült fogyasztói panaszok felett, melyek többnyire a légitársaságokra vonatkoztak. A csak repülőjegyet vásárolt utasok panaszai 2020-ban négyszeresek, 2021-ben pedig tízszeresek voltak a szervezett utakat érintő panaszokhoz képest.”
Aggasztó fejlemények
Fontos hangsúlyozni, hogy szervezett utazások esetén az utasok által befizetett összegeket a vagyoni kaució védi, ezzel szemben sem az utasoknak sem az utazásszervezőknek nincs ezzel egyenértékű védelme, ha egy légitársaság – amely a jegyár teljes összegét előre beszedte – csődbe megy.
Az Európai Bizottság várhatóan kötelezni fogja a szolgáltatások közvetítőit, hogy törölt járatok esetén az utasokat még azelőtt kártalanítsák, hogy megkapnák a légitársaságtól a visszatérítést, ezzel további pénzügyi nyomást helyezve rájuk. Ezáltal a légitársaságoknál nagyságrendekkel kisebb közvetítők lényegében a nagy légitársaságok kamatmentes hitelezőiként működnének.
Frank Oostdam, az ECTAA elnöke így nyilatkozott: „Ezek a fejlemények aggasztóak! A világjárvány során szerzett tapasztalatok jó alkalmat teremthettek volna az utazások értékesítési láncában fennálló jogok és kötelezettségek egyensúlyának megteremtésére és az utazók jobb védelmének biztosítására. Ám úgy tűnik, hogy a Bizottság nem rendelkezik ilyen ambíciókkal. Az utazásszervezőkre és a szolgáltatások közvetítőire összpontosítva a Bizottság a könnyebb utat választja, és ezzel meghiúsul az eredeti célkitűzés.”