Még tavasszal számoltunk be arról, hogy katasztrófavédelmi gyakorlatot tartottak az amerikai és kanadai parti őrség illetékesei áprilisban, felkészülendő annak a luxustengerjárónak az esetleges mentésére, amely először halad végig augusztusban az északnyugati átjárón.
Az alaszkai Sewardból induló Crystal Serenity nevű óceánjáró úti célja New York, a Bering-szoroson átkelve halad Kanada északi partjai mentén a Jeges-tengeren, majd az Atlanti-óceánon. A tervek szerint 32 nap alatt teszi meg útját az amerikai metropolisz kikötőjéig.
A Serenity luxushajó augusztus 16-án, kedden hagyta el Alaszkát 1725 utassal, hogy New Yorkba hajózzon - olvasható a friss hír az Indexen. Közben szinte egyáltalán nem feltérképezett vizeken, jéghegyeken és igencsak érzékeny vadvilágon keresztül hajózik. Ha minden igaz, még egy óriási viharral is szembe kell nézniük, amely épp az Északi-tengeren tombol.
Az idei nyár egyébként kedvez egy ilyen kalandnak, a második legalacsonyabb szintet érte el a jégtakaró kiterjedése. A hajóútra túljelentkezés volt, minden jegyet eladtak. Annyira nagy az érdeklődést, hogy jövőre megint indítanak egy hajót ugyanezen az útvonalon, már arra is sikerült jegyeket eladniuk. A cég közlése alapján a 14 fedélzetből álló hajón 22 és 120 ezer dollár között lehetett utat foglalni.
A Crystal Cruises társaság egy újfajta turizmust talál ki, olyan vizen hajóznak, amelyek korábban elérhetetlenek voltak.
Jégtörő kísérete nélkül haladnak át a hajók az átjárón
Egy évszázaddal az után, hogy Roald Amundsen felfedező elsőként áthajózott a kanadai sarki vizeken 1906-ban, a helyi közösségek és az illetékesek megpróbálnak lépést tartani a sarkvidéken végbemenő változásokkal, amelyeket a tengeri jég eltűnése idéz elő. A Crystal az eddigi legnagyobb és legfényűzőbb hajó, amely átkel az északnyugati átjárón azóta, hogy az 2007 nyarán először szabadult meg teljesen jégpáncéljától, és lehetővé vált, hogy hajók jégtörő kísérete nélkül haladjanak át rajta. Tavaly nyáron már 17 hajó közlekedett ezen a tengeri úton jégtörő nélkül az amerikai parti őrség adatai szerint.
Az áprilisi gyakorlat résztvevői áttekintették a legközelebbi parti őrségi támaszponttól mintegy 1600 kilométerre haladó tengerhajó több száz utasának kimentését célzó lidérces forgatókönyvet is - közölték illetékesek.
Az északi-sarkvidéken a kommunikáció extrém kihívást jelent: a mobiltelefon-vétel egyenetlen, nincsenek utak, a Crystal útjába eső települések kicsik.
A Crystal egy jégtörő kíséretében utazik, utóbbi fedélzetén két helikopter is van. Jégre leszállni képes pilóták, sarki-expedíciók veteránjai, jegesmedve-kutatók is vannak a fedélzeten az utasok biztonsága és a helyi vadvilág, a környezet és a szokások védelme érdekében - közölte a Crystal Cruises cég.
Forrás: Index
Forrás: Turizmus Online