Hogy jutott idáig a Thomas Cook?

Csődbe ment hétfőn és azonnali hatállyal beszüntette tevékenységét a legrégebbi brit utazási iroda, a Thomas Cook, amelynek becslések szerint a külföldi érdekeltségeket is beleszámítva több mint 600 ezer utasa tartózkodik jelenleg is a világ különböző üdülőhelyein. Megvizsgáltuk, mi vezetett idáig, és azt is, milyen hatásokkal jár az esemény.

Az 1841-ben Thomas Cook üzletember által alapított utazászervező cég világszerte 22 ezer, Nagy-Britanniában 9 ezer alkalmazottat foglalkoztat, és 94 repülőgépből álló saját légitársasága is van. Hónapok óta pénzügyi nehézségekkel küzdött; a március 31-én zárult fél évről 1,5 milliárd font (570 milliárd forint) adózás előtti veszteséget jelentett, adósságállománya ugyanakkor meghaladta az egymilliárd fontot.

A csődhöz vezető út

Bármennyire is sok embernek nyújtott világszerte szolgáltatást a Thomas Cook, nem tudta kihasználni a piaci növekedést, mert üzleti modellje elavult. A társaság éppen akkor igyekezett (erőn felül) nagyra nőni, amikor a külső körülmények miatt beszűkült a mozgástere. Nagyrészt abba rokkant bele, hogy egy 2007-es egyesülés olyan nagyra növelte a hitelállományát, hogy azt csak görgetni volt képes maga előtt, a pénzügyi szorításból pedig nem tudott kijönni. A világ legrégebbi utazási cége úttörő volt a szervezett utak elterjesztésében és még sok iparági fejlesztésben, de pénzügyileg nem bírta a versenyt.

Nehezítő tényező volt, hogy a font sokat gyengült a brexit miatt, a britek pénze kevesebbet ért külföldön, ráadásul az idén még Nagy-Britanniában is meleg volt a nyár, nem feltétlenül kellett Spanyolországba mennie a briteknek egy kis napsütésért.

Másik fontos iparágat befolyásoló tényező, hogy a klasszikus, rövidebb távú európai nyaralásoknál a fapados repülőjegy és a Booking/Airbnb kombinációja egyre népszerűbb. Nem kedvez ez a hagyományos modellben működő utazási irodáknak, különösen a charterező és csomagban gondolkodóknak. Egy fapados légitársaságnak vagy egy online szállásközvetítőnek szinte semmilyen fizikai értékesítő aktivitása nincs, nekik nem kell a városközpontban színes-szagos irodákat fenntartaniuk és szakképzett embereket vagy értékesítőket foglalkoztatniuk.

2011 óta a Thomas Cook bevételének több mint negyede az óriáshitelek törlesztésére ment el, vagyis a pénz jelentős része a bankoknál landolt, és a cégnek nem maradt tőkéje az átszervezésekre. A lehetséges megmentő 2015-ben egy kínai milliárdos, Guo Guangchang képében tűnt fel, aki a Fosun International nevű cégén keresztül akkor kezdte bevásárolni magát a Thomas Cookba, de korábban már megvette a kanadai Cirque de Soleilt és a francia Club Medet is. A Fosun hátterére támaszkodva a Thomas Cook végre elkezdhette volna a modernizálását

A társaság februárban tudatta, hogy eladja légitársaságait, mert a szállodáira és az utazásszervezésre kíván koncentrálni. Valójában Thomas Cooknak a Condort, vagy a többi légitársaságát sürgős volt eladni szeptember végéig, ez volt ugyanis a feltétele, hogy az utazásszervező újabb, 300 millió fontos pénzügyi mentőövet kapjon a működését finanszírozó bankoktól, azért, hogy legalább a telet kihúzzák. A Lufthansa eleinte érdeklődött, majd visszakozott. Emellett a Wizz Air befektetője, az Indigo Partners és a Virgin Atlantic mutatott még érdeklődést a cégek iránt, de abból sem lett semmi.

A Thomas Cook ezután egy közleményben azt írta, hogy az  európai légiközlekedési piacon olyan mértékben nőtt a verseny, hogy a légitársasági portfoliót akár részben, akár egészében nem lehet úgy eladni, hogy az valódi értéket nyújtson az eladónak. Magyarul azt érzékelte a Thomas Cook, hogy nem kapna annyit a három légitársaságért, mint amennyit szeretne.

A kínai befektető úgy adott volna 450 millió angol fontot a megmentési tervhez, ha 75 százalékos tulajdonába kerül a Thomas Cook, a hitelező bankok elengednek összesen 1,7 milliárd font adósságot, adnak még 450 millió font áthidaló kölcsönt, és közben a kisebb részvényeseket kiszorítják a cégből. Bár a Thomas Cook tulajdonosi körének átalakításáról sikerült megállapodni többek között a kínai befektetőcsoport részvételével, az 1 milliárd eurós üzlet veszélybe került, mert a cég hitelesei még több pénzt kértek.

Mindeközben történelmi mélypontra zuhant a társaság részvényeinek árfolyama, csak ebben az évben 84 százalékkal csökkent a részvények értéke.

Amikor felröppent a lehetséges csőd híre, szerkesztőségünk megkereste Békefi Veronikát, a Thomas Cook leányvállalata, a Neckermann Magyarország ügyvezető igazgatóját. A szakembert arról kérdeztük, miként érinthetik a magyar kiutaztatásban piacvezető céget a Thomas Cook körüli negatív hírek: "Egyelőre még nem biztos, hogy visszafordíthatatlan problémák elé néz anyavállalatunk. A magyarországi cég szerencsére egészséges vállalat. Nincsenek tartozásaink, minden általunk igénybe vett szolgáltatás ki van fizetve. Utasaink biztonságban vannak. A jövőre nézve is vannak terveink. Ha mégis a legrosszabb következne be, a Neckermann Magyarországot ez annyiban érintheti, hogy várhatóan értékesíteni fogják - tudtuk meg Békefi Veronikától.

Eljött az utolsó perc

Az üzlet nem jött létre, a Thomas Cook pedig kifogyott a pénzből. Azért most, mert ahogy közeleg a tél, az utasok száma (és ezzel együtt a bevétel) csökken, a jövő évi hotelkapacitások lekötésére azonban hamarosan fizetni kell az előlegeket. A cég azért kérte a kétszer 450 millió fontot, hogy túlélje a téli hónapokat, de kiderült, hogy ez sem lesz elég, még legalább további 200 milliót kellene elégetnie, hogy talpon maradjon, mire beindul a 2020-as nyári szezon. Ehhez kormányzati segítséget is kért a vállalat.

1948-ban egyszer már állami tulajdonba vették a céget, hogy ne menjen tönkre, majd 1972-ben privatizálták, ezúttal azonban senki nem sietett a segítségére. A végső lökést az adta meg, hogy a hitelező bankok sem látták már a jövőjét. A cég vezetése legalább annyira sajnálkozik, mint a kínai befektető, de legjobban talán az a mintegy 600 ezer utas sajnálja a csődöt, akit valahogy haza kell menteni a nyaralásából.

A csőd hírét hétfő hajnalban jelentette be a brit polgári repülésügyi hivatal (CAA). A CAA, valamint a brit közlekedési minisztérium, a külügyminisztérium és az üzleti ügyek minisztériuma által ismertetett közös tájékoztatás szerint a CAA haladéktalanul hozzákezdett a már kidolgozott, Matterhorn-művelet nevű készenléti tervének végrehajtásához a Thomas Cook szervezésében külföldön tartózkodó csaknem 160 ezer brit utas hazaszállítására. A közlemény szerint ez lesz Nagy-Britannia történetének eddigi legnagyobb ilyen jellegű békeidőbeli művelete.

A Thomas Cook brit utasainak hazaszállítása a brit kormány becslése szerint 100 millió fontba kerül, kétszer annyiba, mint a Monarch brit légitársaság csődje után végrehajtott hasonló művelet. A Monarch 2017 októberében ment csődbe, 110 ezer utast külföldön hagyva. Az ő hazaszállításuk volt a mostani akcióig a legnagyobb ilyen jellegű békeidőbeli művelet Nagy-Britanniában.

A jövőbeni időpontokra meghirdetett utakra üzletági szakértők adatai szerint egymillió foglalás van érvényben. A brit hazaszállítási művelet a Thomas Cook brit utasaira terjed ki, közülük is csak azokra, akik a következő két hétben egyébként is hazatértek volna. Őket az utazási szerződésükben szereplő eredeti hazatérési időponthoz a lehető legközelebb eső időben szállítják haza pótlólagos költség nélkül, bár nem biztos, hogy ugyanarra a repülőtérre érkeznek majd, ahonnan a Thomas Cook által szervezett utazásra elindultak.

A CAA közölte, hogy felveszi a kapcsolatot a Thomas Cook utasainak szállást nyújtó hotelekkel, amelyeket biztosít arról, hogy a szállásköltségeket a brit kormány az ilyen esetekre szolgáló biztosítási keretből kifizeti. Még a csőd kihirdetése előtt az egyik tunéziai szállodában a személyzet egy időre gyakorlatilag foglyul ejtette a Thomas Cook utasait, követelve szállásköltségük kifizetését. A szálloda vezetése közölte: attól tartott, hogy az utazási irodától nem kapja meg a szállásdíjat.

Az utolsó mohikán

A Thomas Cook utolsó járata a floridai Orlandóból érkezett Manchesterbe hétfőn. Ez a gép a csőd és a járatok azonnali leállításának bejelentése idején már a levegőben volt, így még engedélyezték számára a hazatérést. A vállalat több repülőgépét ugyanakkor egyes brit repülőterek hétfőn lefoglalták a ki nem fizetett repülőtéri díjak miatt.

Hazánkban, Ausztriában és Németországban

A csőd bejelentésének napján, hétfő délelőtt a Neckermann Magyarország sajtóközleményt adott ki: "a Thomas Cook Group plc tervezett feltőkésítéséről szóló tárgyalások kudarcot vallottak, a Thomas Cook Igazgatósága bejelentette az Egyesült Királyság vállalkozásainak fizetésképtelenségét. A Thomas Cook Csoport leányvállalata, a Neckermann Magyarország, egy egészséges cég, továbbra is folytatja a működését."

A cég tavaly a korábbi évekhez képest valóban sokkal jobb évet zárt. 2018-ban ugyanis 18,386 milliárd forint árbevétel mellett 699 millió forintos adózás előtti eredményt ért el, Ugyanakkor a hazai cégnek a közvetlen tulajdonosa az a Thomas Cook Austria AG már deklaráltan bajban van.  A berlini vezetés viszont nem indít olyan akciót, amilyet a brit kormány kezd a külföldön tartózkodó brit utasok hazaszállítására.

német és az osztrák Neckermann oldalán olvasható, hogy a Thomas Cook Group plc tervezett feltőkésítéséről szóló tárgyalások kudarcot vallottak, ezért a Thomas Cook GmbH kénytelen vészhelyzet kezelésre váltani. A lefoglalt utazásokat nem tudják garantálni. A szeptember 23–24-i utazások nem garantálhatók, a foglalt utasokkal mihamarabb felveszik a kapcsolatot. Azt írják, mindent megpróbálnak megtenni, a végsőkig elmennek, és ha kudarcot vallnak, fizetésképtelenséget kell benyújtanunk a Thomas Cook GmbH, a Thomas Cook Touristik GmbH, a Bucher Reisen & Öger Tours GmbH és esetleg más társaságok számára is.

Ha valaki ma tájékozódni próbált ezeken az oldalakon, Thomas Cook utazási ajánlatok helyett mindenütt  "aktuális információ" üzenetet láthat, amely szerint "az utazások összes értékesítése leállt".  Nem sokkal később már a cseh és a holland oldalon is ez az üzenet fogadja a látogatókat. 

Délután újabb közleményt adott ki a magyar Neckerman:

"A Thomas Cook PLC (brit piac) csődjének bejelentésére és a médiában megjelent feltételezésekre reagálva tájékoztatjuk, hogy:

• A Neckermann Magyarország, mint a magyar kereskedelmi törvény szerint önálló társaság, jelenleg folytatja normál, napi és operatív tevékenységét.
• Valamennyi külföldön tartózkodó utasunk az eredeti tervek szerint tud hazatérni.
• A jövőbeni utazások átmenetileg akadozhatnak, kérjük, lépjen kapcsolatba az utazási irodájával vagy írjon az [email protected] e-mail címre.
• A Neckermann Magyarország stabil pénzügyi helyzetben van, és minden kötelezettségét folyamatosan megtartja, az összes kiállított számlát kifizeti.
• További kérdések esetén az ügyfelek közvetlenül felvehetik velünk a kapcsolatot az  [email protected]  email címen. A Neckermann összes magyarországi utazási irodája nyitva tart.
• A Neckermann Magyarország vezetése azon dolgozik, hogy a külföldi anyacég okozta gazdasági nehézségekből adódó helyzetet megoldja. A cég 3,4 milliárd forintos vagyoni biztosítéka garantálja, hogy utasainkat ne érjen anyagi kár

Dr. Békefi Veronika
A Neckermann Magyarország ügyvezetője"

Információink szerint a Neckermann Magyarország szeptember 23-i charterjárata rendben, és az előre eltervezett időben felszállt a Liszt Ferenc repülőtérről, és elindult úticélja, Antalya felé, mintegy 130 Neckermann-os nyaralóutassal a fedélzeten. A nyaralásra induló utasok teljes szállás- és utazási költségét kifizette előre a Neckermann Magyarország, így semmi akadálya annak, hogy a nyaralóvendégek pihenése zavartalan legyen. 

Condor: a német leányvállalatot nem érinti a csőd

A Thomas Cook Airlines 34 repülőgépes flottát üzemeltetett, benne 27 darab Airbus A321-200-as és hét A330-200 típusú repülőgéppel.

Az évek óta nyereséges, és évente nagyjából nyolcmillió utast szállító Condor légitársaság arról biztosította a partnereket és utasokat, hogy a légitársaság működése folytatódik, de azoknak az utasoknak, akik a Thomas Cook-on vagy leányvállalatain keresztül foglaltak (Thomas Cook, Neckermann, Öger Tours, Air Marin és Bucher Reisen), sajnos nem tudják az utazást biztosítani. A légitársaság rendszerében továbbra is lehet foglalni. Ahhoz, hogy a Condor a csődöt ellkerülje, likviditási problémái felszámolására állami áthidaló kölcsönt kért. Ha azonban csődöt jelent, akkor az az utazási szakma még több szereplőjére hatással lehet, hiszen az érintett az utazási irodáknak és utazásszervezőnek az esetben meg kell oldania az utasok ki- vagy hazautazását.

További országok

Az El Economista című spanyol gazdasági napilap cikke szerint a Thomas Cook utazásszervező vállalatcsoport közreműködésével tavaly 7,1 millió turista érkezett a dél-európai országba. A lap szerint elsősorban a Kanári-szigetek és a Baleár-szigetek idegenforgalmát érintheti kedvezőtlenül a csőd.

Jorge Marichal, a tenerifei szállodai szövetség elnöke az Onda Cero rádiócsatornának úgy nyilatkozott: a szigetekre látogatók 20-22 százalékát a brit társaság szállította.

A Thomas Cook érdekeltségébe tartozó cégeknek a következő tizenöt napra 525 spanyolországi repülőjáratuk volt betervezve, amelyek törlése mintegy 114 ezer utast érint a spanyol légibiztonsági ügynökség (Aesa) szerint.

Egynapos szünet után kedden újraindult a brit utaztatási cég Thomas Cook Airlines Scandinavia légitársasága. A Thomas Cook Csoport skandináv leánycégének közlése szerint működésük újraindulását az tette lehetővé, hogy "függetlenek és nyereségesek".

Világszerte

Becslések szerint a Thomas Cook külföldi érdekeltségeket is beleszámítva több mint 600 ezer utasa tartózkodik jelenleg is a világ különböző üdülőhelyein, hazaszálításukon többen dolgoznak. A jövőbeni időpontokra meghirdetett utakra üzletági szakértők adatai szerint egymillió foglalás van érvényben. A foglalók számára a tavaly életbe lépett kettős biztosítási rendszer jelenthet megnyugvást arra vonatkozóan, hogy visszakapják a pénzüket.

Azt, hogy a csődnek potosan milyen hatásai lesznek a magyar leányvállalatra (azaz a N-U-R Neckermann-utazás Szolgáltató Kft.-re), az egész hazai- és tágabban az európai utazásszervező szakmára, még nem lehet pontosan megmondani. Mindenesetre a fejleményekről tájékoztatjuk olvasóinkat!

Forrás: G7

Forrás: Airportal.hu

Forrás: turizmusonline.hu


DZT: íme, az innovatív MI-influenszer

DZT: íme, az innovatív MI-influenszer 

A Német Turisztikai Hivatal (DZT) elindítja első MI-influenszer projektjét és ezáltal egy további szinten is felhasználja a mesterséges intelligenciát az úticél Németország nemzetközi marketingjében.
Mozart egykori otthona moziteremmé alakult

Mozart egykori otthona moziteremmé alakult 

A KINOLINO elnevezésű gyermek filmfesztiválnak először ad otthont moziként a híres bécsi zeneszerző egykori otthona.
Portugália turisztikai kínálata Budapest szívében

Portugália turisztikai kínálata Budapest szívében 

A rendezvényen közel harminc portugál turisztikai szolgáltató mutatta be legújabb ajánlatait, a résztvevők megismerkedhettek a portugál kulturális örökséggel, gasztronómiával, valamint a különböző régiók által kínált élményekkel, helyszínekkel, hotelekkel.
Megjelent Ausztria síkalauza

Megjelent Ausztria síkalauza 

Több mint 200 síterülettel, aktuális árakkal és tippekkel.
Mesterséges Intelligencia a gyakorlatban – podcastban elmesélve

Mesterséges Intelligencia a gyakorlatban – podcastban elmesélve 

Novemberben egy kísérleti jellegű adással jelentkezett a népszerű Dunakavicsok turisztikai podcast.
Föld alatti bunkervilág,  kommunista építészeti emlékek és mediterrán gasztronómia

Föld alatti bunkervilág, kommunista építészeti emlékek és mediterrán gasztronómia 

íme, mindezeket rejti az egykori kommunista ország fővárosa, Tirana.
Bécs köszöni, de nem kér a Black Friday-őrületből

Bécs köszöni, de nem kér a Black Friday-őrületből 

Narancshét vs. Black Friday – ez Bécs fenntartható válasza a vásárlási lázra.
 Firenze betiltja a kulcsdobozokat és  az idegenvezetők hangszóróit

Firenze betiltja a kulcsdobozokat és az idegenvezetők hangszóróit  

Firenze is lépéseket tesz a túlturizmus visszaszorítására, és olyan intézkedéseket vezet be, mint például a rövid távú bérbeadók által használt kulcsdobozok és az idegenvezetők hangszóróinak betiltása.
Vendée Globe: Weöres Szabolcs megjavította a vitorláját, folytatja a versenyt

Vendée Globe: Weöres Szabolcs megjavította a vitorláját, folytatja a versenyt 

A magyar versenyzőnek sikerült megjavítania sérült vitorláját, és folytatja a földkerülő vitorlásversenyt.
Közép-Európa legszebb karácsonyi vásárainak kaleidoszkópja

Közép-Európa legszebb karácsonyi vásárainak kaleidoszkópja 

Közép-Európa legszebb adventi vásárai idén is megnyitják kapuikat, hogy ízekkel, illatokkal, zenével és különleges programokkal varázsolják el az oda látogatókat.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.