Az úgynevezett incentive (vagy inszentív, incentív) utakkal kapcsolatban sok kérdés merülhet fel: mivel nyújt többet egy év végi bónusznál? Tényleg motiváltabbak lesznek a munkavállalók miatta? Megéri ez a szervezet számára is? A következőkben ezeket a kérdéseket járjuk körbe.
Mit jelent az incentive utazás?
Az angol incentive szó magyarul ösztönzőt jelent, ennek megfelelően az ilyen, magyarul jutalomútnak is nevezett programok célja, hogy ösztönözzék a munkavállalót. A vállalat szervezhet egy belföldi vagy egy külföldi utat a legjobban teljesítő munkavállalóinak, vagy egy-egy nehezebb időszak után kárpótolhatja őket ilyen módon. Lényegében egy köszönetnyilvánító gesztus ez a munkáltató részéről, amivel egyben az a szándéka, hogy megtartsa a legjobb munkavállalóit.
Honnan erednek a jutalomutak?
Az ilyen utak ötlete az 1920-as évek Amerikájában született, mikor a nagyobb cégek tömegével kezdték termelni a fogyasztási cikkeket, és rengeteg értékesítőre volt szükségük, hogy eladják azokat. Az olyan vállalatok, mint a Ford, a General Electric és a Coca Cola értékesítési területekre osztotta az országot, kvótákat határoztak meg, és mérni kezdték az értékesítők hatékonyságát, a teljesítményük alapján pedig jutalmakban részesültek. Ez akkor még elsősorban pénzbeli juttatást jelentett, később, az ötvenes években pedig már céges autó, titkárnő, vagy a vállalat nyaralójának használata is kijárt a jól teljesítő munkavállalóknak. Azóta is töretlenül fejlődik ez a rendszer, melynek egyik állomása az incentive utazások szervezése.
Forrás: wecotravel.hu