A Fehmarnbelt-alagút gyors közúti és vasúti összeköttetést biztosít majd, jelentősen csökkentve a két európai régió közötti menetidőt. Az építkezés fontos mérföldkőhöz érkezett: a Magyarországon is jól ismert PERI cég zsaluzási megoldásával készülő 79 alagútelem gyártása öt gyártósoron zajlik.
Autóval tíz perc, vonattal csupán hét – a jövőben mindössze ennyi időre lesz szükség, hogy Észak-Németországból Dániába jussunk.
Észak-Európa legnagyobb infrastrukturális építkezésének eredményeként 2029-re készülhet el a Fehmarnbelt-alagút.
18 kilométerével a világ leghosszabb vízbe süllyesztett alagútrendszere öt, összesen 42 méter széles alagútfolyosóból áll. Kettőn kétsávos közút fut majd, a másik kettő a vasúti forgalom számára készül, de egy szerviz- és menekülési útvonalat is kiépítenek.
A víz alatti autópálya és kettős vasútvonal a jelenlegi kompátkelőhöz képest az utazás idejét mindkét irányban körülbelül egy órával fogja csökkenteni.
A cég egyedi zsaluzatot fejlesztett ki a 217 méter hosszú és 73 ezer tonnás alagútelemek hatékony és szigorú biztonsági előírásoknak megfelelő gyártására. Minden egyes modul 9 darab 24 méter hosszú szakaszból áll, és ezekből az egységekből az alagút építéséhez összesen 79 darab készül
– mondta el Ézsiás Miklós, a cég magyarországi ügyvezetője.
A speciális zsaluzási megoldásnak köszönhetően – egyenként mintegy 3300 köbméter beton felhasználásával – már több szegmenst elkészítettek. A szegmenseket a gyártást követően a tengeren elszállítják a merítési helyére, és lesüllyesztik.
A PERI csapata számos alagút építésének sikeréhez hozzájárult már: mérnökei Magyarországon az M85 részeként nemrég elkészült soproni alagút létrejöttében is fontos szerepet vállaltak.