Fotó: Depositphotos
Utazási szakemberektől – az utazási szakmának
Egy olyan foglalási rendszert mutatott be röviden Kedves Marianna, a RateHawk magyarországi kereskedelmi csapatának tagja, amelyet azért, aki egy kicsit is jártas az utaztatás világában – ismeri, sőt, napi munkája során folyamatosan használja is. Ezért csak tőszavakban: 2013-ban alkották a rendszert, 2019-re datálódik világszintű megjelenése, ma már 3.300 alkalmazottal dolgoznak, 2 milliárd dollár feletti az éves bevételük, 80 ezer utazási iroda használja azt a rendszert, amit utazási szakemberek hoztak létre anno – a saját szakmájuk számára. 86 ezer partnerrel rendelkeznek világszerte, és szolgáltatásuk lényege, hogy
minden olyan kínálat és lehetőség, ami az utaztató szakmának fontos – egy helyen megtalálható náluk.
2,6 millió szálláshellyel és 400 légitársasággal állnak folyamatos üzleti kapcsolatban, csak Máltán mintegy 500 szálláshely foglalható a rendszerükben. Az új fejlesztések kapcsán pedig megtudtuk, nemzetközi vonatjegyek vásárlására, online autóbérlésre, gyors névmódosításra is van náluk lehetőség, arra pedig külön felhívta a figyelmet a szakértő, hogy mindenki kétfaktoros hitelesítéssel használja a rendszerüket, mert a kiberbiztonság ma már alapvető.
A lengyel turisztikai piac átütő ereje
Mutatós számokat említett a máltai piacra hangolva a meghívott szakmai közönséget Jimmy Attard, a VisitMalta Kelet-európai régiójának vezetője. Többek közt elmondta,
az elmúlt évben több mint 3,5 millió turista érkezett a szigetországba – 19,5 százalékkal többen, mint 2023-ban. És mintegy 3,3 milliárd eurót költöttek náluk
– ez is jóval több, mint az azt megelőző évben (akkor 2,6 milliárd euró volt Málta turisztikai bevétele).
Fotó: Vágó Ágnes
A legnagyobb növekedést az általa képviselt Lengyelország produkálta, 58,3 százalékkal több lengyel turista látogatott Máltára 2024-ben, mint az azt megelőző évben. Azt is külön kiemelte a régióvezető, hogy a második legnagyobb turistaszám növekedést mi, a magyaok produkáltuk: közel 70 ezer honfitársunk látogatott el a szigetországra, 35,6 százalékkal többen, mint 2023-ban. Azt is hozzátette Jimmy Attard, a magyar sikerekhez nyilván hozzájárult az is, Budapestről a téli szezonban 6, míg a főszezonban 11 járatpár közlekedett Máltára.
Kis szigetcsoport – nagy szolgáltatói palettával
Málta idei újdonságait és a fő vonzerejét a turisták számára Hangya Edina, a Máltai Idegenforgalmi Hivatal/VisitMalta magyarországi képviseletvezetője mutatta be. Röviden vázolta kulturális, történelmi látnivalóit, UNESCO világörökségi helyszíneit, instára álomképeket kínáló természeti értékeit. A túrázás, az aktív sportok szerelmesei is megtalálják számításukat a szigetországban, és aki kevésbé aktív, szintén örülhet, hiszen 11 fehér zászlós strand van Máltán és a szorosan mellette található két apróbb szigeten. Bár, azért azt tudni kell, aki Máltára látogat, számoljon azzal, hogy itt alapvetően nem a homokos strand a jellemző, hanem mesés szépségű sziklás partszakaszok váltják egymást.
Fotó: Vágó Ágnes
Az aktív sportok egy másik ága, a búvárkodás szerelmesei is megtalálják a számításukat: a part közelében hajóroncsok sora várja, hogy lemerülve bárki szemügyre vegye azokat, sőt, mondta el a képviseletvezető,
újabb és újabb látványosságok kerülnek víz alá – hiszen többször előfordult már, hogy maga máltai kormány süllyesztett el-egy-egy roncsot – a hozzájuk érkező búvárkodó turisták nagy örömére.
Esküvők, nászutas párok kedvelt úti célja is Málta, valamint a Johannita lovagrend mintegy 260 évig tartó jelen létének köszönhetően a hívők körében ismert zarándokhely: az év napjaival megegyező számban találhatók különböző meseszép templomok, kisebb kápolnák, szent helyek az apró szigetcsoporton el-elszórva, elérhető távolságban.
Fotó: Pixabay
A családi programhelyszínek közül kiemelkedik a Popeye Village (volt forgatási helyszín) és a Playmobil FunPark – ezzel kapcsolatban hallhattuk, hogy Máltán Playmobil gyár működik – így a gyerekek „első kézből” értesülhetnek és játszhatnak az ott készült legújabb játékokkal.
Több mint tizenöt 5 csillagos szálláshely található Máltán, és sorban épülnek nem csak új szállodák – jellemzően 4 és 5 csillagos kategóriásak, ismert brand-ek tagjaiként (elkezdtek például a szigeten egy Hard Rock Hotel kialakításába is) –, hanem a régebbi kisebb-nagyobb szálláshelyeket is folyamatosan felújítják, upgrade-elik.
6 db 1 Michelin-csillagos és 1 db 2 Michelin-csillagos étterem várja a vendégeket, valamint Málta híres még arról, hogy egész évben valamilyen fesztivál, tűzijáték program, festák helyszíne is egyben.
Fotó: Valetta.hu
A helyi nyelvtanulási lehetőségeket is kiemelte a képviseletvezető – ez szintén nagy vonzerő elsősorban a fiatalok körében – sokan érkeznek Máltára angol nyelvet tanulni, hiszen a szigetország kétnyelvű, a máltai nyelv mellett mindenki beszél angolul is, és az angol hatás eredményeként a KRESZ-ben ma is érvényes a jobbkéz szabály.
Gozóról is szó esett, arról a szomszédos szigetről, ahol inkább a táj szépsége és időtállósága a főszereplő, nem pedig az aktív pihenés és a pörgős rohanás.
A luxi-szegmensnél még ott a kihasználatlan rés
Kérdésünkre a VisitMalta hazai képviseletvezetője elmondta, alapvetően nem a nyári főszezonra, hanem az elő- és utószezoni időszakban várnak a világból – így Magyarországról is – még több turistát, és új területre is „lőnek”: ez a luxus-szegmens – ahonnan a felmérések alapján tudható, hogy egyre nagyobb az érdeklődés.
A magas elvárásokkal érkező turisták esetén szeretnék az ázsiai területekről és a tengerentúlról érkezők számát növelni – de ez persze akkor lehetséges, ha lesz majd közvetlen légi összeköttetés,
- tette hozzá a képviseletvezető.