Az európai egészségbiztosítási kártya már jó pár éve segíti a turistákat külföldi útjaikon. Azonban számos téves elképzelés kapcsolódik hozzá, amelyre sokszor már csak „élesben” derül fény, amikor vészhelyzetben szeretnénk használni. Az Európa Pont blog összeszedte a legfontosabb tudnivalókat a kártya használatával kapcsolatban.
A kártya nem más, mint egy egységesített megjelenésű igazolás arról, hogy a kártya birtokosa az együttműködésben résztvevő valamelyik országban – EGT-országok + Svájc + Szerbia sürgősségi esetekben – rendelkezik társadalombiztosítási háttérrel (azaz „zöld lámpás” az itthoni rendszerben). Ha valaki ilyen módon biztosított valamely tagállamban, uniós polgárként élhet azzal a jogával, hogy egy másik együttműködő országban turistaként ugyanolyan feltételekkel veheti igénybe az egészségügyi ellátásokat, mint a helyiek. Ami a helyi lakosoknak ingyenes, az a magyar turistáknak is az; amiért viszont a helyiek is fizetnek, azért a turistáknak is fizetniük kell.
A kártya használata
Fontos még kiemelni, hogy a kártyát csak az adott állam társadalombiztosítási szervével szerződött szolgáltató fogadja el, privát praxisban dolgozó orvosoknál nem vehetünk igénybe szolgáltatásokat a társadalombiztosítási rendszer fedezetére. A kártya csak ideiglenes tartózkodás esetén használható. Amikor életvitelszerűen tartózkodunk egy másik tagállamban, más szabályok szerint lehet igénybe venni az egészségügyi szolgáltatásokat. A kártya „orvosilag szükséges” esetekben használható (amely a „sürgősségi” ellátásnál valamelyest bővebb, például beleértendő a dialízis-kezelés, vagy a terhesség és szülés esetén nyújtandó ellátások). A szükségességről minden esetben a kezelőorvos dönt, figyelembe véve a beteg állapotát, illetve azt, hogy mennyi ideig tartózkodik az adott országban.
Fontos ezen túl az is, hogy a kártya nem fedezi a költségeket, ha valaki kifejezetten orvosi kezelés céljából utazik külföldre. Erre az esetre más szabályok vonatkoznak, amelyek lényege, hogy az igénybevett külföldi gyógykezelés költségét a betegeknek meg kell előlegeznie, és kizárólag az ellátás magyarországi belföldi költségmértékének utólagos megtérítésére tarthatnak igényt.
Kártya vs. utasbiztosítás
Mivel az uniformizált kártya azt szolgálja, hogy a különböző országok biztosítói az igazolt jogviszony alapján lerendezzék egymás közt az egészségügyi ellátások finanszírozását, ezért a kártya nem minden utazáshoz kapcsolódó problémára nyújt megoldást. Egy utasbiztosítással összehasonlítva az egészségbiztosítási kártya nem támogatja / fedezi például a beteg hazaszállítását, az esetleges poggyászkárt, az elveszett mobiltelefon költségét vagy az autó lerobbanása esetén a hazaszállítást.
Mindezek mellett számtalan esetben lehet segítségünkre a kártya azzal, hogy használatával a helyiekkel azonos feltételekkel vehetünk igénybe egészségügyi szolgáltatásokat. A kártya ingyenes, ráadásul 3 évig érvényes.
A kártya használatát okostelefonos alkalmazás is segíti.
Bővebb információért kattintson ide!
Forrás: Európa Pont