Egy világ- vagy Európa-bajnokság mindig jelentős hatást gyakorol a versenyeket megrendező ország turizmusára. A vendéglátók ilyenkor tisztában vannak azzal, hogy nemcsak az azonnali bevételek számítanak:
az országimázs javítása révén hosszú távú pozitív hatása lehet az ilyen versenyek megrendezésének. Különösen igaz ez a futball esetében, amely a világ legnépszerűbb sportága.
Ugyanakkor azzal is nyilvánvaló, hogy a bajnokságok megrendezésének költsége – például új stadionok építése – sokéves megtérülési idővel bír, gyors és pontos gazdasági mérleget tehát nagyon nehéz felállítani, annál is inkább, mivel a versenyek megrendezése idején részesedhet a bevételből a közlekedési ágazat éppúgy, mint a vendéglátás vagy a reklámipar.
Elvárások és valós számok
Németország évekig készült az idén június 14-től megrendezett foci-Eb-re. Amint az az eseményt megelőző budapesti sajtótájékoztatón is elhangzott, 51 mérkőzésre mintegy 2,7 millió látogatót vártak a stadionokba, illetve hétmilliót a Fan Zone rajongói terekre és a nyilvános szurkolásokra.
A 22 meccsnapon a tíz német vendéglátó város (Host Cities) átfogó programot kínált a focirajongóknak és a nemzetközi látogatóknak. A Német Turisztikai Hivatal (DZT) szakembereinek előzetes számításai szerint az Eb által akár négy százalékkal is megnőhet a németországi beutazó turizmus vendégéjszaka-volumenje.
Az a szakmai berkekben közismert tény is elhangzott, hogy a sportesemény hatására tovább erősödhet Németország pozitív imázsa. Ezt az előrejelzést a DZT a múltban megrendezett nagyszabású sportrendezvények hatását vizsgáló átfogó tanulmányok kiértékelésére alapozta, valamint az előfoglalási adatokból következtetettek rá.
Akik ellátogatottak a futballmérkőzések idején Németországba, azok nagy része megismerkedett a desztináció történelmi, kulturális és más értékeivel, és vagy tovább maradt néhány nappal, vagy elhatározta, hogy amint teheti, visszatér. Ahogy Dieter Janecek, a Szövetségi Kormány turizmusért felelős nemzeti koordinátora fogalmazott,
Come again and stay a little longer (Gyertek újra hozzánk, és maradjatok egy kicsit tovább).
Petra Hedorfer, a Német Turisztikai Hivatal igazgatótanácsi elnöke még a mérkőzések előtt úgy nyilatkozott, hogy
a nagy online portálok hotelszobáinak foglalásai, mind a 2024. júniusi és júliusi repülőjegyfoglalások messze meghaladják a sokéves átlagot. Az Európa-bajnokság alatt a média és a rajongók nemzetközi figyelmét arra fogjuk használni, hogy bemutassuk sokszínű turisztikai kínálatunkat és tovább erősítsük az úti cél Németország jó hírnevét
– jelentette ki.
Mindezt nem bízták a véletlenre:
a mérkőzések tíz helyszíne a meccsek idején gazdag művészeti és kulturális programot is kínált. A klímabarát fejlett vasúti összeköttetés segítségével pedig a látogatók megismerhették a városok környékének nevezetességeit is.
Ebben az is segített, hogy a DZT online portálján, a www.germany.travel oldalon egy microsite foglalta össze a meccsek helyszíneihez kapcsolódó specifikus tartalmakat.
Ami a konkrét számokat illeti: (bár ezek feldolgozása még folyamatban van)
2024 első félévében rekord született vendégéjszakaszámban, ez 223 millió vendégéjszakát jelent, ami 870 ezerrel több, mint amit 2019-es rekordév első felében elkönyvelhettek.
Júniusban az EB-nek köszönhetően 8,7 millió külföldi vendégéjszakával többet regisztráltak, ami 15,7 százalékkal több, mint 2023 júniusában. Július hónapra még nem készültek el a statisztikák, de hasonlóan pozitív eredmény várható.
A szállodák és légitársaságok előrejelzése szerint szintén erőteljes növekedés jellemző lesz.
A beutazó turizmus rekordmagasságot ért el júniusban, és 2024 első felében továbbra is lendületet adott a német idegenforgalmi ágazat növekedésének. A labdarúgó Európa-bajnokság várhatóan tartós pozitív hatást fog gyakorolni, különösen a szállodaiparban emelkedik a kihasználtság
– jósolják a szakemberek.
A légiközlekedési ágazatban is jelentős fellendülést tapasztaltak a szurkolók utaztatása révén, különösen a részt vevő európai országokból – áll a Német Idegenforgalmi Hivatal (GNTB) jelentésében, a különböző nemzeti és nemzetközi tanulmányok áttekintése után.
A Szövetségi Statisztikai Hivatal előzetes adatai szerint
2024 januárja és júniusa között a külföldi vendégek összes vendégéjszakája 7.1 százalékkal nőtt 2023 azonos időszakához képest, és elérte a 37.5 millió nemzetközi vendégéjszakát.
Ezzel 2024 első fele mindössze 6 százalékkal marad el a 2019-ben felállított rekordszinttől.
Petra Hedorfer kiemelte:
A bajnokság megrendezése felülmúlta várakozásainkat, és jelentős lökést adott a beutazó turizmusnak. Már az EB előtti időszakban intenzíven hirdettük azt a stratégiát, hogy a mérkőzéseken túl, a rendező városokat és a környező területeket is fel kell fedezni a hozzánk érkezőknek, és ezzel meghosszabbítani az itt tartózkodást. Németország vendégszerető, békés és biztonságos országként mutatkozott be a világ minden tájáról érkező vendégek előtt.
A látogatók több, mint egyharmada tovább maradt
Az Eb előtt a Német Idegenforgalmi Hivatal által Franciaországban, az Egyesült Királyságban, Spanyolországban és Svájcban végzett felmérésből kiderült, hogy a látogatók 55.4 százaléka szándékozott legalább három éjszakát Németországban maradni, 36 százalékuk pedig hosszabbítást tervezett, az adott mérkőzés napján túl, több mint négy éjszakával.
A ForwardKeys legutóbbi, júniusi repülési adatainak első elemzése azt mutatja, hogy
a légi utazók kétharmada legalább négy éjszakát tartózkodott Németországban. A francia, a brit és a spanyol futballrajongók körében végzett közvéleménykutatás szerint, az esemény során szerzett pozitív élményeiknek köszönhetően, 60 százalékuk e nyártól kezdve nagyobb érdeklődést mutat Németország látogatása iránt.
A szállodaiparban szintén megugrott a kereslet, az MKG Consulting szerint a kihasználtság Németországban három százalékponttal, 76.7 százalékra emelkedett.
2024 júniusában, 2023 júniusához képest, a szobánkénti átlagos bevétel 12.5 százalékkal, 131 euróra nőtt éjszakánként.
Fellendült a légi forgalom is
A repülési adatok is tükrözik a labdarúgó Európa-bajnokság erős hatását a beutazó turizmusra. A ForwardKeys elemzése szerint 2024 májusában a nemzetközi légiutasok száma 4.1 százalékkal több volt az előző évhez képest, júniusban már 13.2, júliusban pedig 10.3 százalékkal nőtt.
A hátralévő nyári szezon kilátásai szintén optimisták:
a 2024 júliusa és szeptembere közötti bejövő járatok foglalási adatai 10.6 százalékkal magasabbak a tavalyi adatoknál.
Az Expedia online foglalási platformon keresztül Németországban az összes nemzetközi piacról 11.6 százalékkal nőtt a szállodai szobafoglalások száma júliusban, a tavalyi év hasonló időszakához képest.